Cuvântul Liber, septembrie 2019 (Anul 31, nr. 166-185)

2019-09-11 / nr. 172

CUVÂNTUL MIERCURI, 11 SEPTEMBRIE 2019 Să fim sănătoşi! PILULĂ COMBINATĂ PENTRU REDUCEREA ACCIDENTELOR CARDIOVASCULARE Cercetătorii iranieni de la Universitatea de Ştiinţe Medicale din Isfahan, citaţi de descopera.ro, susţin că o singură pilulă cu administrare zilnică, conţinând medicamente pentru combaterea hipertensiunii şi colesterolului, precum şi aspirină, ar putea reduce cu o treime riscul de accidente cardiovasculare (infarcte sau accidente vasculare cerebrale) în decursul a cinci ani, la persoanele de vârstă mijlocie. „Ideea unei astfel de tablete supranumită polipilulă, care poate deveni câteodată superpilulă şi a cărei compoziţie poate varia, are o vechime de peste 20 de ani. Acest nou studiu este primul realizat pe scară mare, în scopul evaluării eficacităţii acestui tratament în rândul populaţiei, pe o anume perioadă. Acest test comparativ, care a cuprins, pe de o parte, un grup de persoane cărora le-a fost administrată multipilula, primind totodată sfaturi pentru o viaţă sănătoasă (renunţarea la tutun, practicarea unor activităţi fizice etc), şi un un alt grup de participanţi, care au primit doar sfaturi, a vizat o populaţie turkmenă dintr-o zonă rurală a Iranului, împărţirea participanţilor a fost făcută prin tragere la sorţi. Un procent de 90% dintre cei 7.000 de participanţi, cu vârste cuprinse între 50 şi 75 de ani, nu aveau afecţiuni cardiovasculare în antecedent. Aproape jumătate dintre participanţi au fost femei. Prin comparaţie cu cei care au primit doar sfaturi despre stilul de viaţă, administrarea pilulei combinate a redus riscul de accidente cardiovasculare majore cu 34% pe ansamblu şi cu circa 40% la persoanele fără antecedente cardiovasculare în decursul a cinci ani (4,5% în comparaţie cu 7,5%) şi cu circa 20% la pacienţii care sufereau deja de boli cardiovasculare. Tratamentul a avut efecte similare, atât la bărbaţi, cât şi la femei şi, de asemenea, atât în cazul celor mai tineri, cât şi la cei mai vârstnici. După ce rezultatele au fost ajustate pentru a lua în calcul şi persoanele care urmau tratamente cu alte medicamente pentru afecţiuni cardiovasculare, efectul protector global al polipilulei a scăzut la 22% (în comparaţie cu 34%), dar a rămas semnificativ din punct de vedere statistic. Pe ansamblu, participanţii au respectat cu stricteţe tratamentul, circa 63% dintre aceştia luând pilula conform recomandărilor (cel puţin 70% din durata tratamentului). Pilula testată conţinea doze mici din două medicamente pentru combaterea hipertensiunii (un diuretic, hidroclorotiazidă de 12,5 mg, şi enalapril de 5 mg), precum şi o doză moderată (20 mg) dintr-un component anticolesterol - atorvastatin, şi 81 de mg de aspirină. Dacă ar fi adoptată pe scară largă, strategia unei multipilule, cu un cost scăzut, ar putea juca un rol important în îndeplinirea obiectivului ambiţios al Organizaţiei Naţiunilor Unite de reducere a mortalităţii premature din cauza bolilor cardiovasculare cu cel puţin o treime până în 2030. O pilulă care conţine un cocktail de medicamente face mai uşoară respectarea tratamentului", concluzionează oamenii de ştiinţă iranieni. (L.P.) 11 SEPTEMBRIE 2019 FILA DE CALENDAR Zile trecute: 254 Zile rămase: 111 Soarele răsare la: 6.52 Soarele apune la: 19.44 Ortodox: ■ Cuv. Teodora din Alexandria şi ■ Cuv. Eufrosin Greco-catolic: Cuv. Teodora din Alexandria I Romano-catolic: Sf. Prot şi lacint Zodia, Fecioara (23 august-21 septembrie) VMMB d . 2001 - în SUA au loc aşa numitele atacuri teroriste din 11 septembrie. 1949 - Rămăşiţele pământeşti ale lui Richard Strauss sunt incinerate la München. 1947 - URSS eliberează primii prizonieri de război germani. 1941 - în SUA, în Arlington, Virgina, începe construcţia Pentagonului. 1875 - S-a născut Ştefan Octavian Iosif, poet şi traducător român. 1853 - Se utilizează pentru prima dată telegraful electric. 1798 - S-a născut Franz Ernst Neumann, fizician şi matematician german. Cugetarea zilei: „Cel mai uşor lucru este să răneşti sufletul cuiva, căci sufletul umblă desculţ şi paşii lui culeg top spinii unei zile !Gabriel Liiceanu) HOROSCOP Berbec. Nu este o zi potrivită pentru întâlniri cu prietenii sau pentru afaceri. Sunteţi mofturos şi nu prea aveţi chef de vorbă. Taur, încercaţi să nu vă asumaţi prea multe responsabilităţi! Riscaţi să nu vă iasă mare lucru. Primiţi o mână de ajutor de unde nici nu vă aşteptaţi. Gemeni. Dimineaţa Pisttp s-ar putea fiţi confuz şi să aveţi dificultăţi de comunicare. Nici intuiţia nu vă ajută din cale-afară, aşa că ar fi bine să nu mergeţi la risc. Bac. Nu este o zi favorabilă pentru investiţii şi planuri de viitor. în schimb, relaţiile sentimentale vă oferă mari satisfacţii. Leu. Nu este momentul să începeţi activităţi dificile, pentru că vă lipseşte simţul practic. Ar fi bine să nu luaţi nicio iniţiativă la serviciu sau în afaceri. Fecioară. Dimineaţa sunteţi puţin confuz, motiv pentru care s-ar putea să nu vă faceţi înţeles prea uşor. Vă sfătuim să vă ordonaţi ideile. Balanţă. Deşi vă simţiţi în formă, s-ar putea să descoperiţi că nu prea aveţi spor şi că nu vă reuşeşte mai nimic. Astăzi nu prea sunteţi realist. Scorpion. Primiţi o sumă importantă şi începeţi să vă faceţi planuri. Ar fi bine să nu vă pripiţi, pentru că vă lipseşte simţul practic. Săgetător. S-ar putea să aveţi probleme la serviciu dacă nu reuşiţi să vă concentraţi. Nu este exclus să petreceţi o seară romantică. Capricorn, în prima parte a zilei sunteţi confuz şi indispus. Vă recomandăm să nu vă asumaţi riscuri, pentru că şansele de reuşită sunt minime. Vărsător. Aveţi planuri mari, în special în domeniul financiar, dar încă nu reuşiţi să vedeţi semne încurajatoare. Vă sfătuim să aveţi mai multă răbdare. Peşti. Sunteţi foarte sensibil şi nu vă convine nimic. încercaţi să depăşiţi cât mai repede această stare, pentru că vă poate afecta relaţiile cu ceilalţi! STIMAŢI CITITORI! Nu uitaţi să vă reînnoiţi abonamentul la cotidianul „CUVÂNTUL LIBER”! Preţul pe o lună este de 20 de lei pentru persoane fizice şi 30 de lei pentru persoane juridice, plus 3,38 lei taxe poştale suplimentare, aplicate de Poştă. Menţionăm că abonamentele se fac doar la factorii poştali şi la oficiile poştale din judeţ. Societatea Cultural-Patriotică .Avram Iancu” - Filiala Târgu-Mureş. Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI Vă invită la prelegerea: „Rubin Patiţa - memorialistul moţ" Comunicarea va fi susţinută de ec. Silviu Raţiu. Moderator: Ioan Berta. Clipa de poezie: Mircea Dorin Istrate, Dorian Marcoci. Manifestarea va avea loc astăzi, 11 septembrie 2019, ora 17.00, la Casa Memorială „Avram Iancu", str. Avram Iancu nr. 23, Târgu-Mureş. PICURI DE ÎNŢELEPCIUNE Adevărul, sufletul şi... alternativa • „Adevărul adevărat e numai în Dumnezeu şi în inima neamurilor, în Dumnezeu e absolut; în inima neamului e în măsura în care această inimă se pune de acord cu voia dumnezeiască, devenind oglindă unde se reflectă lumina de sus. Cine vrea să mărturisească adevărul trebuie mai întâi să-l găsească. Şi nu-l poate găsi decât în aceste două izvoare, care, în esenţă, se reduc la unul singur: Dumnezeu". Nichifor Crainic (1889-1972), teolog, scriitor, poet, ziarist, politician, editor, filosof (gânditor al curentului gândirist) şi profesor universitar. Pe plan politic s-a plasat la extrema dreaptă a spectrului politic şi a fost adeptul tendinţelor tradiţionaliste religioase, susţinând că România trebuie să rămână credincioasă moştenirii spirituale creştin-ortodoxe. în 4 iunie 1945 a fost condamnat în lipsă la detenţie grea pe viaţă. Şi-a luat doctoratul în filosofie la Viena. în 1940 este ales membru al Academiei Române şi reconfirmat post-mortem în 1994. A fost secretar general în Ministerul Culturii pe vremea mareşalului patriot Antonescu. A publicat în diferite publicaţii: Ramuri, Luceafărul, Drum Drept, Flacăra, Dacia, Transilvania, Cuget Românesc ş.a. A primit numeroase premii şi distincţii, printre care: Laureat al Premiului Naţional pentru poezie, şi Doctor Honoris Causa al Universităţii din Viena (1940). *** ‘ • „Dumnezeu este sufletul întregii naturi. El nu este afară, ci înăuntrul ei, natura este, cu alte cuvinte, însufleţită şi divină". Gustav Theodor Fechner (1801-1887), medic, fizician, profesor, psiholog, mai târziu întemeietor al psihologiei experimentale şi psihofizicii. El a inspirat mulţi oameni de ştiinţă şi filosofie de-a lungul marilor secole. S-a preocupat şi de perfecţionarea legilor lui Ohm, efectuând diverse cercetări în domeniul electricităţii, îmbunătăţind electroscopul lui Bohnenberg. *** • „Idealurile dintotdeauna ale vieţii pure şi simple: curăţenia sufletească, arsura păcatului, discernământul binelui şi discernământul răului, deosebirea ticăloşeniei de nobleţe şi preţuirea fără invidie a lucrurilor înalte, speranţă de viaţă după moarte, ierarhia stărilor, gândurilor, emoţiilor, viaţa în acord cu prezenţa vie a lui Dumnezeu, simplitatea vieţuirii fireşti. Adică alternativa este Hristos şi creştinismul, Hristos care ieri şi azi şi în veci este acelaşi". Horia Patapievici (1957), „Omul recent”, scriitor, fizician, filosof şi eseist român contemporan. A fost arestat o zi în timpul revoluţiei române din 1989. A scris un manifest numit „în preajma ştreangului (istoria unei nopţi)" referitor la acea zi. A absolvit Universitatea Bucureşti, Facultatea ţie Fizică în 1981, obţinând masteratul cu un studiu despre lasere. în anul 2012, Universitatea de Vest i-a dăruit distincţia de Doctor Honoris Causa. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România. A colaborat la multe publicaţii şi a primit burse de studiu în multe oraşe europene, printre care Paris şi Oxford. A fost în comisia pentru studierea dosarelor securităţii şi şeful Institutului Cultural Român, în anul 2014 a fost decorat de preşedintele Băsescu cu Ordinul Naţional „Serviciul credincios". Patapievici are o critică a idealurilor moderne, inclusiv socialismul, multiculturalismul şi post-modernismul, susţinând că singura cale de separare a „răutăţii" din societatea modernă este de a reveni la „creştinismul tradiţional". PĂRINTELE ILIE