Cuvântul Liber, septembrie 2019 (Anul 31, nr. 166-185)

2019-09-18 / nr. 177

EDITORIAL „ŞTEFAN, ŞTEFAN, DOMN CEL MARE...” Cu ocazia vizitei sale la Casa Albă, preşedintele Klaus lohannis i-a oferit liderului american o copie a săbiei lui Ştefan cel Mare. în schimb, lohannis a primit o vază inscripţionată cu „The White House". Interesant! Cadoul pare a avea o simbolistică aparte, deoarece sabia lui Ştefan cel Mare, în varianta originală, se află la Istanbul, în Muzeul Topkapî, autorităţile turce refuzând, în repetate rânduri, să ne-o înapoieze. Ce-i drept, replici ale minunatei arme au fost aduse în ţară încă din toamna anului trecut, în mai multe oraşe, iar premierul turc Recip Erdogan i-a dăruit una chiar şi preşedintelui Republicii Moldova, Igor Dodon. Unul dintre cele mai valoroase obiecte rămase de la Ştefan cel Mare, ilustră figură a istoriei noastre naţionale, cel care a reuşit să domnească 47 de ani, timp în care a dus 47 de lupte (din care a pierdut doar una de fapt, mai mult o remiză decât o înfrângere) şi a întemeiat, refăcut sau înzestrat peste 44 de mănăstiri şi biserici, este sabia sa. Aceasta i-a fost dăruită, după bătălia de la Vaslui, de Papa Sixt al VI-lea, în semn de recunoaştere a rolului decisiv al Moldovei în apărarea Creştinătăţii. Sabia a fost realizată din oţel de Toledo, cel mai bun material existent în Evul Mediu pentru fabricarea armamentului. Mânerul în formă de cruce al săbiei este împodobit cu Stema Moldovei. în cursul secolului al XVI-lea, arma domnitorului român a ajuns la Istanbul, unde este păstrată și astăzi la muzeul Topkapî. MARIANA CRISTESCU (Continuare în pag. a 3-a) . . 75 de ani de la penultimul mare masacru In masă din Europa: Sărmaş 1944. Tragedia unei comunităţii evreieşti „Istoria reprezintă suma erorilor care ar fi putut fi evitate" Se împlinesc, în aceste zile de septembrie, şapte decenii şi jumătate de la una dintre cele mai abominabile crime comise în Transilvania, de către armata şi jandarmeria ungare, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial: uciderea cu o cruzime ieşită din comun a întregii comunităţi evreieşti din localitatea Sărmaş, localitate aflată în România, la puţini kilometri de graniţa cu Transilvania de Nord. Exterminarea a 126 de fiinţe umane, de la copii de doi ani la bătrânii de peste 80, se înscrie în ceea ce astăzi, în urma apariţiei de documente aparţinând istoriei demografice, se poate numi acţiunea de epurare etică globală, declanşată în toamna anului 1940 împotriva populaţiei civile, români şi evrei deopotrivă, din partea de Transilvanie făcută cadou Ungariei fascisto-horthyste, de către Hitler şi Mussolini, prin Dictatul de la Viena. Doresc să mulţumesc distinsului istoric Ioan Ranca pentru datele pe care mi le-a pus la dispoziţie în acest sens. Crimele comise de armata şi jandarmeria ungare, în toamna lui 1944, imediat după încheierea armistiţiului dintre România şi Aliaţi, sunt puţin cunoscute în Konrad Adenauer afară de îngrozitorul masacru de la Moisei (în Maramureş), care a avut loc în octombrie 1944, lista ororilor comise în satele din jurul Sărmaşului, Turdei, Beiuşului şi Aradului este lungă. Uciderea la Sărmaş a 126 de fiinţe umane, doar pentru „vina" de a fi de o „altă rasă" şi de altă religie, rămâne însă, prin premeditare, cruzime şi împrejurările simbolice în care a fost comisă atrocitatea cea mai cutremurătoare. Cu stimă, Nicolae Nagy Talavera". DORIN-TRAIAN SUCIU (Continuare în pag. a 3-a) re Comisia Europeană şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii Vaccinarea este o prioritate a sănătăţii publice şi un drept universal! Comisia Europeană şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) au organizat, săptămâna trecută, la Bruxelles, primul Summit mondial privind vaccinarea, având drept scop dinamizarea acţiunilor pe plan global, în vederea combaterii răspândirii bolilor ce pot fi prevenite prin vaccin şi pentru a contracara campaniile de dezinformare cu privire la vaccinuri, campanii tot mai răspândite la nivel mondial. Jean-Claude Juncker, preşedinte al Coisiei Europene, a declarat: „Este de neacceptat şi de neiertat ca, într-o lume dezvoltată Traducere şi sinteză de ILEANA SANDU (Continuare în pag. a 3-a) V_________________________________________________________________________________________/