Cuvântul Liber, noiembrie 2019 (Anul 31, nr. 209-230)

2019-11-14 / nr. 218

Un final din cam suprizele nu pot fi excluse (Urmare din pag. 1) dintre care cea mai euforică ni s-a părut a primului ministru al Ungariei, Tisza Pista, de la acea vreme, care vorbea de strălucitul rol al naţiunii maghiare, conferit de divinitate, pentru civilizarea popoarelor Europei. Intrarea ulterioară în război a Italiei, României şi îndeosebi a Statelor Unite, a schimbat radical cursul evenimentelor, războiul fiind câştigat, în final, de cei care, la un moment, se vedeau clar învinşi. Cam în aceeaşi notă ar putea să se desfăşoare şi alegerile prezidenţiale de la noi, dacă unii dintre competitori se vor declara câştigători înainte de a socoti şi ultimul vot, care să dea acel 50 la sută plus unu, care conferă legitimitate deplină victoriei unuia dintre candidaţi. Părerea noastră este că PNL a păşit cu stângul în campania din turul doi şi în acest sens avem mai multe argumente. în primul rând, candidatul acestuia dă dovadă de o anumită aroganță. El nu numai că desconsideră adversarul, pe care-l vede deja răpus la pământ, ca în arenele de gladiatori, dar se dedă la atacuri dure, nu atât împotriva liderilor PSD, ci a partidului în ansamblul său, ceea ce este o mare eroare. Acest mod total greşit de abordare creează cu siguranţă resentimente în rândul multor alegători, foşti simpatizanţi ai PSD, care în faţa urnelor se vor gândi, de două ori, dacă nu cumva şi Iohannis, cel inofensiv şi tăcut, nu va deveni o copie fidelă a lui Dragnea,în perioada celui de-al doilea sejur de la Cotroceni, în legătură cu soarta PSD e bine să reţinem că nu acesta trebuie să piară, ci liderii acestuia, care l-au adus în situaţia de a fi deturnat de la misiunea sa istorică. Pentru că social-democraţia, în ansamblul ei, este un rezultat al evoluţiei societăţii din ultimele secole, ca formă de exprimare ideologică şi doctrinară a voinţei păturilor mai nevoiaşe ale societăţii, iar dacă avem în vedere starea de fapt a românilor, şi în privinţa nivelului de viaţă redus, gradul de simpatie se învârte în jurul acestuia. Aşadar, mai multă prudenţă în formularea de acuzaţii la adresa partidului, iar categorisirea acestuia drept „ciuma roşie" ni se pare cu totul jignitoare. Credem că lucrul cel mai bun pe care l-ar putea face acea parte a clasei politice, care acum se vede curată, este de a ajuta PSD, evident, prin exemplul personal, în planul practicii manageriale și nu în vorbe, să se revitalizeze, să se reinventeze pe sine, prin aplicarea corectă a principiilor democrației interne de partid, eliberând partidul din mâinile fripturiştilor, aventurierilor, a unor găşti şi lideri, baroni locali care, prin nemernicia lor, l-au adus în situaţia în care el se află astăzi, în altă ordine de idei, să nu uităm că democraţia adevărată, fără o opoziţie viguroasă, nu poate funcţiona la parametri ei normali. Ca urmare, social-democraţia nu poate fi distrusă, pentru că ea constituie, în cazul de faţă, răul necesar unei bune funcţionări a Parlamentului, a celorlalte instituţii ale democraţiei, iar un astfel de mod comportamental se cere exclus din retorica electorală. Un alt punct nevralgic care poate să atârne serios în opţiunile de vot ale alegătorilor, la turul doi, ar fi refuzul candidatului Iohannis de a participa la o dezbatere televizată cu candidatul PSD, Viorica Dăncilă. Noi îi înţelegem ezitările, dar un refuz de acest fel ar putea să aibă influenţă majoră asupra opiniilor de vot ale celor nedecişi, care privesc lucrurile mai puţin în profunzime. O campanie electorală centrată doar pe înlăturarea „duşmanului de clasă" este cu totul neproductivă. PNL şi preşedintele Iohannis ar avea suficiente argumente cu care să-şi atragă electoratul, dar nu să-i amăgească. Dacă stafful de campanie al domniei sale va înţelege acest lucru va avea câştig de cauză, pentru că românii aşteaptă nu atât răzbunări politice de la cei care ne vor conduce ţara, cât fapte, orientări serioase de politică, pentru a pune capăt pentru totdeauna capitalismului de cumetrie pe care-l oploşim de peste trei decenii, spre disperarea celor care doresc în România o viaţă mai curată, mai bună. Atragem, de asemenea, atenţia că în acest context, şi dacă candidatul cu cele mai mari şanse la victorie va continua această retorică agresivă, a distrugerii în locul celei a construirii, ar putea pierde multe voturi pe plan intern şi nu ştim dacă voturile celor din străinătate, care vor rămâne consecvenţi în orientările lor, îi vor putea salva reputaţia. Interesul pe care îl acordă alegerilor prezidenţiale dovedeşte faptul că românii consideră Preşedinţia, cea mai înaltă funcţie în stat, ca autoritate supremă a democraţiei. Este o dovadă că statutul de Republică semi - prezidenţială ni se potriveşte şi, ca atare, el trebuie acceptat ca voinţă populară. De aceea credem că orice încercări ale unor partide politice deţinătoare de majorităţi în Parlament, de a modifica acest statut, de a ciunti din prerogativele preşedintelui constituie un act neconstituţional şi trebuie tratat ca atare. Românii au nevoie de un om reprezentativ şi integru, care să le apere interesele fundamentale şi, mai ales, de un preşedinte înţelept, iubitor de ţară, pentru care interesele acesteia să fie mai presus de orice. Aşadar, fii binevenit un astfel de preşedinte al României! Presa maghiară din Transilvania: în turul doi al alegerilor prezidenţiale, „electoratul are de ales între două rele” Agenţia ungară de presă MTI consemnează, într-un material dat publicităţii, după primul tur al alegerilor prezidenţiale de duminică, opiniile editorialiştilor de la principalele mass-media de limba maghiară din Transilvania şi previziunile acestora pentru cel de-al doilea tur., Potrivit cotidianului clujean Krónika - una dintre cele mai influente publicaţii maghiare - nu s-a produs o mare surpriză în primul tur. Victoria hotărâtă a lui Klaus Iohannis este de neînţeles, titrează editorialists, deoarece, în opinia acestuia, politicianul s-a dovedit a fi extrem de pasiv în perioada primului său mandat, iar faptul că Viorica Dăncilă, politician social-democrat, a ajuns în turul doi, indică faptul că această formaţiune politică „nu poate fi prescrisă". în ce priveşte prestaţia UDMR, Krónika este de părere că aceasta a fost „şi bună, şi rea". Kelemen Hunor a reuşit să convingă mulţi alegători de importanţa alegerilor prezidenţiale, dar rezultatul obţinut de el este cu mult sub ponderea maghiarilor, într-un articol de opinie al portalului clujean de ştiri Maszol.ro, citat de MTI, autorul consideră că, până la urmă, este aproape indiferent cine câştigă turul doi al alegerilor: Klaus Iohannis, candidatul eşichierului politic de centru dreapta, sau Viorica Dăncilă, candidata social-democraţilor. „Iohannis încă nu s-a debarasat de haina robotului vorbitor, iar Dăncilă, cum deschide gura, imediat spune o prostie", trage concluzia publicistul. Potrivit editorialistului de la cotidianul Háromszék din Sfântu Gheorghe, turul doi al alegerilor prezidenţiale nu va aduce prea multe avantaje pentru maghiarii din Transilvania. „Ca de atâtea ori, din nou trebuie să alegem între două rele. Nu ne-au promis nimic până acum, aşa că, cel puţin, nu vom fi dezamăgiţi dacă nu se ţin de cuvânt", consideră publicistul. Dacă cei doi candidaţi sunt dispuşi şi în continuare să facă o campanie doar în propriile tabere şi să transmită mesaje în tabăra opusă, doar din cercul de siguranţă al propriilor susţinătorii, atunci e de temut faptul că pentru mulţi se va pierde miza turului doi, iar la urne nu se vor prezenta nici măcar atâţia câţi au votat în primul tur, mai notează publicistul. Editorialistul cotidianului Népújság din Târgu-Mureş consideră că declaraţia lui Iohannis, că nu se va linişti până când nu va reuşi să scoată PSD de pe scena politică, este nedemnă chiar şi pentru un preşedinte de partid. Realizarea unor astfel de obiective nu se află, nici în cea mai mică măsură, în atribuţiile şefului statului, a spus acesta, potrivit sursei citate. (I.S.) CUVÂNTUL JOI, 14 NOIEMBRIE 2019 Fraţilor, şi vini matriarhiatul! (Urmare din pag. 1) Speculaţia e crasă. Se calcă pe tragedii, pe cadavre, pentru a ne construi o carieră istorică. Nu contează calităţile şi intenţiile, contează cât de bine putem manipula masele, şi aici e cheia succesului. Cei care se pricep să manipuleze, reuşesc să dărâme tot, dar nenorocirea e că nu pun nimic în loc. De aceea cresc bălării. E lumea manipulării ordinare, în care valorile stau la rând şi nu ajung decât la un pas de ghişeu, după care se întorc la bază, fără succes. E urât ce se întâmplă. Bărbaţii atacă dur femeile din politică, parcă n-ar avea mamă, soră,fiică sau soţie. E ordinar. Niciodată moralitatea nu a coborât atât. E păcat, pentru că încă ne considerăm un popor curat, care nu a atacat, dar a fost atacat, care nu a cucerit, dar a fost cucerit. De sacrificii nu mai vorbeşte nimeni. Un zâmbet strâmb, păcat că e de dascăl, determină atitudini şi concluzii decisive. Interesul personal e mai presus de interesul comun, ultimul e doar mimat prin cuvinte meşteşugite. Nu contează că lângă noi cade un om, important e rangul, omul nu contează, deşi poate a fost un alegător fidel. Nu mai avem modele, pentru că orgoliul puterii întunecă minţile. De ce nu s-ar schimba decisiv, după atâtea experienţe eşuate, cum îi place preşedintelui să repete: Iliescu, Băsescu, iar acum Iohannis, cu o femeie. Lângă Dăncilă stă Vasilescu, două femei puternice, care vor să spargă zidul masculin. Poate că e o şansă, nu va face minuni, dar poate că e o şansă a încercării, a unei variante matriarhale. Să nu uităm că istoria a pornit de la matriarhat, iar în ciclul vieţii şi istoriei poate că o încercare nu poate să facă mai mult rău decât s-a întâmplat până acum. Să ne amintim că s-au cheltuit milioane şi milioane de euro pentru finanţarea de proiecte cu tema „Egalitatea de şanse". Poate că n-au fost zadarnice aceste fonduri din bugetul European. Poate că e bine să gândim şi puţin altfel. Cei care acceptă sfidarea, dominaţia şi misoginismul, poate că ar trebui să se mai gândească. O femeie nu e cu nimic mai „mică" decât un bărbat, dar noi o putem face prin atitudinea noastră. încercarea moarte n-are. Nu strică o variantă. Poate că nu vom regreta o asemenea alegere. Nu vom accepta azi această variantă, dar ea va veni oricum. Acum sau data viitoare. Cu zâmbetul învingătorului sigur, cu aroganţa ridicată la nivel de virtute, preşedintele ne propune o „Românie normală". Nu am putut citi o mai mare enormitate. O Românie formată din 16%, popor alegător, şi restul până la douăzeci de milioane sunt nenorociţii de pesedişti ori pur şi simplu nenorociţi care sunt în căutarea unei Românii care să li se potrivească. Doamne ajută! Ana Birchall, Cozmin Guşă şi Cosmin Necula - excluşi din PSD Ana Birchall, Cozmin Guşă şi primarul Bacăului, Cosmin Necula, au fost excluşi din Partidul Social Democrat, a anunţat, marţi, preşedintele PSD, Viorica Dăncilă. „în Comitetul Executiv s-a luat decizia excluderii Anei Birchall şi excluderea lui Cozmin Guşă", a precizat Dăncilă, după şedinţă. Ea a explicat că Ana Birchall a creat o problemă PSD şi, pornind de la acest lucru, mai mulţi colegi au propus excluderea ei. „A ieşit cu declaraţii pe justiţie, fără să aibă din partea CEX acest drept", a susţinut liderul PSD. „Colegii au fost nemulţumiţi de atitudinea domnului Guşă. Modul în care s-a raportat la PSD a fost unul care nu a fost corect. Colegii au vorbit de o abordare obiectivă şi că în mijlocul nostru se regăsesc cei care se raportează la principiile socialdemocrate. în acest context a venit propunerea de excludere", a precizat Dăncilă. Preşedintele PSD a adăugat că şi primarul Bacăului a fost exclus, la propunerea preşedintelui organizaţiei, Dragoş Benea. AGERPRES