Cuvîntul Libertății, noiembrie 1992 (Anul 4, nr. 748-767)

1992-11-03 / nr. 748

La Belgrad, ultranaționaliștii sîrbi au încercat o nouă tentativa de răsturnare a premierului Milan Panici, pregătindu-i o moțiune de neîncredere. Președintele Dobrița Ciosici a convocat Consiliul de Stat al Apărării pentru a-l pune în gardă pe Slobodan Miloșevici față de urmările catastrofale pe care le-ar avea înlăturarea lui Panici. MARȚI 3 NOIEMBRIE 1992 4 mm . io iei I ultrascurte A Guvernul României inițiază, începînd de azi, O NOUA SERIE DE CONVORBIRI CU principalele confederații sindicale și organizații patronale cu scopul de a clarifica politicile actuale și intențiile Executivului, referitoare la protecția socială, aprovizionarea populației, controlul evoluției prețurilor și asigurarea resurselor valutare pentru importul de energie și alimente. De asemenea, vor fi abordate probleme de strategie referitoare la oprirea declinului producției industriale, stoparea șomajului și deblocarea financiară . ACORDUL ROMÂNO-GERMANI PRIVIND REPATRIEREA ȚIGANILOR ROMÂNI a intrat în vigoare de duminică, 1 noiembrie 1992, dar autoritățile de la Bonn afirmă că nu vor urma deportări în masă. Avînd în vedere că partea cea mai mare dintre refugiați o constituie țiganii, care, după evrei, este grupul cu cele mai multe victime ale nazismului, acest acord a fost foarte criticat de organizațiile pentru apărarea drepturilor omului . De la 28 octombrie a.c. a intrat in vigoare Ordinul nr. 145 al Ministerului Comerțului și Turismului, ORDIN CARE OBLIGA, incepînd de la 1 ianuarie 1993, la înregistrarea în sistemul informațional al Ministerului Comerțului și Turismului a agenților economici care au în obiectul lor de activitate efectuarea de operațiuni de exportimport, a Codului fiscal atribuit acestora de organul Ministerului Economiei și Finanțelor, conform Hotărîrii Guvernului nr. 349/1992. Agenții economici care la această dată sunt înregistrați în sistemul informațional al Ministerului Comerțului și Turismului au obligația să comunice Departamentului Comerțului Exterior codul fiscal până cel mai tirziu la 1 ianuarie 1993 . DE VINERI A INTRAT ÎN VIGOARE H.G. 641/1992 privind modificarea taxei speciale pentru îndeplinirea formalităților vamale in transporturile rutiere internaționale. pentru transporturile Taxa prevăzută de mărfuri in trafic internațional este de 20 dolari pentru fiecare autovehicul și pentru fiecare remorcă sau semiremorcă. Fac excepție autovehiculele înmatriculate in România și cele înmatriculate în țările ce nu pretind astfel de taxe autovehiculelor românești . Școala POST universitara de înalte studii DEBIOMATEMATICĂ SI APLICAȚII ÎN BIOLOGIE, MEDICINA, INGINERIE ȘI MATEMATICĂ, din cadrul Universității Craiova (învățămînt de zi, durata de studii, doi ani) continuă înscrierea la cursuri. Relații . la registratura Universității Craiova sau la telefoanele 11 70 07 și 11 82 92 % Guvernul american a ridicat restricțiile de călătorie in interiorul S.U.A. impuse diplomaților est-europeni și C.S.L acreditați la sediul O.N.U. din New York. RESTRICȚIILE RÂMÎN ÎN VIGOARE pentru întregul personal diplomatic al României și pentru o parte din cel rus, în continuare, diplomații români vor trebui să ceară permisiunea autorităților americane să părăsească zona pe o rază de 40 km din jurul New Yorkului, în cazul diplomaților ruși sunt exceptați de la respectarea restricțiilor diplomații cu rang de ambasadori și de consilieri de ambasadă. Restricțiile se aplică și în cazul diplomaților din Libia, Iran- Irak, Coreea de Nord, Cuba și China . John Kuivenhoven, care, mergînd în 1986 la medic, cu simptome de gripă, a aflat că are SIDA, cere 2 milioane dolari despăgubiri de la spitalul care i-a dat un diagnostic greșit. In cei șase ani în care S-A TRATAT CA UN BOLNAV DE SINDROM IMUNODEFICITAR, Kuivenhoven a renunțat la meserie, a suferit un traumatism emoțional, crezînd că l-a îmbolnăvit pe partenerul său care a murit de SIDA și un stress psihic în așteptarea permanentă a morții, la care se adaugă efectele secundare ale meditației aplicate pentru SIDA —■ hipertensiune, migrenă, astm, bronșită. Dar cel mai grav este că pacientul nu poate reveni la viața normală, trăind cu impresia că are în continuare SIDA. Deși nu există motive pentru a considera erorile, de diagnostic o problemă răspindită, cu siguranță Kuivenhoven nu este singurul caz. mm t medaMX Transmite : CROAȚIA ȘI BOSNIA PROTESTEAZĂ Președinții Croației și Bosniei au reacționat energic împotriva deciziei sârbilor de a se opi și a forma un stat sârb independent pe teritoriile pe care ei le controlează in prezent atît în Croația, cit și Bosnia. Cei doi președinți au declarat că este vorba de un nou plan de agresiune deschisă a sârbilor împotriva celor două republici, care impune din partea croaților și bosniacilor o reacție coordonată și rapidă. Ei au cerut organizarea imediată a unui referendum în Bosnia și Croația, care să se pronunțe in privința acestei hotărîri.* • LUPTE VIOLENTE la sud de Sarajevo, în partea centrală a Bosniei, forțele sîrbe pregăteau una dintre cele mai mari ofensive de la începutul războiului, cu scopul de a tăia legătura dintre Bosnia de ea și cea de sud. Pentru prevenirea acestei manevre, bosniacii au mobilizat efective importante. Bosniacii au îndreptat o coloană puternică de trupe în direcția orașului pierdut, Jajice, pentru a veni în sprijinul miilor de refugiați ce fug pe șoselele din zonă și eventual să încerce recucerirea orașului, la Sarajevo, puternicele bombardamente lansate de forțele sîrbe în ultimele trei zile încetaseră pentru moment, la insistențele Comandamentului O.N.U., pentru a permite unui convoi umanitar (destinat copiilor) să pătrundă în oraș. Au continuat însă puternice focuri de armament ușor, în cartierele din sud și din est, ceea ce denota intenția unor noi asalturi asupra orașului. ÎNGRiJOrARE FAȚĂ DE EVOLUȚIA DE LA BELGRAD Ministerul de Externe al Rusiei a dat o declarație în care se exprimă îngrijorarea față de intenția cercurilor conservatoare de le Belgrad de a prezenta, ieri, în Parlamentul federal o moțiune de neîncredere, premierului Milan Panici. Se apreciază că aceasta este o sfidare la adresa comunitatea eforturilor pe care internațională și îndeosebi C.S.C.E. le face pentru rezolvarea pe cale pașnică a conflictului din Iugoslavia. Milan Panici este apreciat ca un om rațional și devotat cauzei restabilirii prestigiului internațional al Iugoslaviei. îngrijorarea Moscovei izvorăște din federal faptul că in parlamentul elementele conservatoare dețin majoritatea și, ca atare, ele ar putea provoca o înlăturare a lui Milan Panici, conducînd la victoria naționaliștilor extremiști și, inerent, la o generalizare a războiului în Iugoslavia. CIUDĂȚENII DE TRAFICANT Trei vietnamezi au fost arestați pe cind încercau să intre în Lituania cu buzunarele umflate. Vameșii statului baltic au găsit asupra lor 5000 de bancnote în valoare de aproape 5 milioane de ruble. A fost necesară o oră și jumătate pentru numărarea banilor. Dar chiar în cazul în care traficanții nu ar fi fost descoperiți, orice speranță a lor de profit era zadarnică. încă din iulie, Lituania a introdus o monedă alternativă la rubla rusească. Rămâne un mister de ce vietnamezii doreau să treacă ruble în Lituania. Cine va fi noul prim-ministru ? Duminică la amiază, i-am solicitat d-lui OLIVIU GHERMAN, președintele Senatului, o scurtă declarație în legătură cu opțiunea F.D.S.N. pentru funcția de primministru al Guvernului României. Iată declarația domniei sale: „Am în minte un fel de portret-robot al viitorului primministru și am și suficiente elemente informaționale referitoare la ipoteticii candidați. Ceea ce fac acum este faptul că, în acest joc cu componente configurative, să văd care dintre ipoteticii candidați este cel mai propriu pentru această funcție. Ceea ce vă pot spune astăzi este că, foarte probabil, acesta va fi un economist. O personalitate care să aibă o amplă experiență în domeniul macroeconomic, o personalitate care să știe de la el lucruri fundamentale în economie și nu cineva care să fie nevoit ca, pentru orice detaliu, să apeleze la cei 20 de consilieri ce îi are. Deci, am în minte cîteva variante, intr-un fel, regret, intr-un fel mă bucur, că una dintre personalitățile pe care le aveam în vedere pentru această funcție, este vorba de Adrian Năstase, a fost investit cu funcția de președinte al Camerei Deputaților, deci este foarte puțin probabil să apelăm la soluția Năstase, intrucit aceasta ar însemna dislocări în zona legislativului. Regret că premierul actual, dl. Stolojan, nu mai manifestă disponibilități pentru această învestitură. Sper, așadar, ca marți-miercuri, societatea românească să afle care a fost personalitatea asupra căreia s-a căzut de acord, bineînțeles, cu toate forțele politice reprezentate în Parlament. Oricum, va fi un specialist în macroeconomie și o personalitate care să ofere suficientă încredere pentru viața socio-economică din România"." Astăzi și mîîne, în sala albastră a Universității craiovene Juriștii craioveni și francezi — în dialog profesional Dacă în plan economic, cooperarea municipiului Craiova cu sifonul JSF-81 cu alte prestigioase firme franceze, se tergiversează și nu coagulează nimic lucrativ, se pare că, in planul cercetării juridice, colocviul ,,Probleme fundamentale ale dreptului penitenciar și sistemului pedepselor în dreptul român și cel francez", care debutează astăzi, va suscita un interes major. Organizatori: Facultatea de Drept .Nicolae Titulescu“, Tribunalul Județean și Inspectoratul de Poliție Dolj, procuratura județului, Direcția Generală a Penitenciarelor din Ministerul Justiției, Baroul Dolj IIt colaborare cu Facultatea de Drept, Tribunalul și Baroul din Amierts (Franța). Participă specialiști în drept, profesori universitari din Craiova și București, reprezentanți ai Direcției Generale a Poliției, alături de oaspeții din Amiens: Anne-Marie Marquette, Ceciile Hoinarii, Michel Saint Jean, Adam ..Robert, Jean Boyry, aju~rielle Pourchez, Arsène Sousama, Christophe Ducellier, Dominique Caron." Azi, de la ora 10, vor fi abordate aspecte legate de fenomenul penitenciar, cu privire specială asupra ultimilor doi ani (studiu statistic), studiul asupra vieții cotidiene în penitenciar, după vizitarea celui din Craiova. Mîine, în cadrul colocviului vor fi susținute comunicări ce vor prezenta constatări ale studiilor referitoare la dinamica psihologiei deținutului in perioada pre- și post-condamnatorie, modalități legale de reducere a perioadei de detenție în planul executării pedepsei. De menționat „șarjele“ de discuții profesionale anterioare colocviului între juriști reprezentativi ai municipiului nostru și distinșii oaspeți francezi din Amiens, familiarizarea reciprocă cu problematica supusă atenției, dar și consultarea asupra aplicării normelor de drept și interferenței dintre diferitele ramuri ale dreptului, schimbul de idei privind cercetarea penală. Exasperată de bătaie, soția se aruncă de la etajul II Pentru unii băutura e un blestem, fiindcă sub impulsul ei devin incerți psihic, developîndu-și caracterul abject, dedîndu-se cu inconștiență la agresivități și măgării de tot felul. Astfel, Mahorea Crăciun, 36 ani, din Filiași, lucrător CFR la stația din localitate, tată a doi copii minori de 4 și 7 ani, îmbibat de alcool, în noaptea de 30—31 octombrie a.c. n-a găsit altceva de făcut decit să-și ia nevasta la bătaie. Lovită cu pumnii, picioarele și cuțitul, exasperată în cele din urmă de supliciul la care era supusă, Ileana Crăciun s-a aruncat de la etajul II al blocului în care locuia, alegîndu-se cu fractura deschisă a bazinului, a piciorului drept, a două arcuri costale și alte numeroase leziuni. Cum băutura nu este un combinezon de camuflaj, care te absolvă de răspunderi în astfel de situații, Mohorea Crăciun a fost arestat, prin mandatul Procuraturii Dolj, sub învinuirea de tentativă de omor. ******* Premieră absolută in prezidențialele americane: lin duel in trei: BUSH, Mii sau PERROT ? Azi, 3 noiembrie, în S.U.A. au loc alegeri prezidențiale. Încă din 1845 Congresul american stabilea că, din patru în patru ani, in prima zi de marți, din, noiembrie, să fie ales președintele țării. Votul de astăzi încununează o campanie electorală maraton, în care, prin tradiție, contează : Partidul Democrat, al cărui simbol este „MAGARUL" și cel Republican, al cărui simbol este „ELEFANTUL"., Numai că, in acest an, a fost să fie altfel decit ceea ce știam. E adevărat că, lângă candidații mai sus-pomenitelor partide, in cursă se mai angajează, de regulă, și alți candidați, fie ei independenți sau reprezentâni chiar partide politice, precum cel minuscul, comunist, însă e un lucru bine știut că numele acestor așa-ziși candidați depășește rar granița statelor lor, ele fiind inventariate, mai curînd, pentru cronica alegerilor, decit pentru caracterul lor competitiv. Cum spuneam, in 1992, dacă in legătură cu republicanul Bush se dădea ca sigură tentativa sa de a cîștiga un al doilea mandat, iar Clinton apăruse, mai demult, ca un candidat ferm al democraților, surpriza de proporții a produs-o miliardarul tenia Ross Perrot. Cititorii ziarului nostru au fost, printre primii, care au aflat încă de la începutul anului, când Perrot și-a anunțat candidatura ca independent O bună perioadă șansele sale erau evaluate egal cu ale lui Clinton, dar brusc și fără explicații plauzibile, la începutul lui august, Perrot a renunțat, atunci cînd Clinton conducea confortabil, in toate sondajele de opinie, cu aproximativ 20 de puncte. Confruntarea dintre el și Bush continuat într-un ritm și mai înndrăcit. Bush, încolțit și simțind lunecușul, l-a debarcat de la Departamentul de Stat pe bunul său prieten, Backer, și l-a pus în fruntea stafului campaniei electorale. Să fie acesta motivul refacerii treptate a terenului ce părea iremediabil pierdut? Să fie revenirea lui Perrot, care a ajuns până acolo iicit, fapt unic, după 1860, cind s-au lansat dezbaterile televizate între cei doi candidați, confruntările la TV s-au desfășurat în trei, iar miliardarul a punctat adesea ? Coerența, simplitatea și eficiența răspunsurilor sale i-au încurcat nu o dată pe Clinton și Bush. Să mai precizăm că președintele S.U.A. nu este ales prin vot direct, ci conform art. 2, secțiunea I din Constituție, fiecare stat beneficiază de Un număr de mari electori, egal cu cel al senatorilor și membrilor în Camera Reprezentanților din Congres, stabilit în funcție de populație. Candidatului căruia i se acordă cel mai mare număr de voturi din stat obține automat și toate voturile marilor electori din acel stat. La scară națională, cel ce obține voturile celor mai mulți mari electori, dar nu mai puțin de 270, devine președinte, odată cu el fiind ales, automat, și vicepreședintele. In prima luni, care iibiieazîi Celei,a doua săptămini din decembrie, conform legii, marii electori se adună în capitalele statelor lor și își depun voturile. Urnele sunt sigilate și trimise președintelui Senatului, care in iarna-DUMITRU CONSTANTIN (Continuare in pag. a IlI-a) Prilejuite de împlinirea de 11 ani de existență a Liceului „Frații Buzești“, în perioada 29 oct . 1 nov. 1992 s-au desfășurat, sub patronajul FUNDAȚIEI cu același manifestări ce au nume, ample evocat și omagiat devenirea acestei mari școli craiovene, înființate în anul 1882, care a dat învățămîntului, culturii și științei românești peste 15000 absolvenți. • După pelerinajul la vetre sacre de istorie, în Stănești-Lunca, jud. Vîlcea, și la mănăstirea Călui, jud. Olt, unde se află mormintele fraților Stroe, Radu și Preda Buzescu, întreprins de elevii cas. a IV-a , îndrumați de înv. Adrian Butoi, au urmat o serie de colocvii, dezbateri și dialoguri despre „spiritul buzeștean", in istoria învățământului românesc. • Manifestările au culminat cu „Frațîi Buzești“ VÎRSTELE LICEULUI acțiunea „Flori pentru eroii neamului“, desfășurată sîmbătă, care a cuprins slujba religioasă și depunerea de coroane și flori la monumentul Fraților Buzești, slujba fiind oficiată de un sobor de preoți în frunte cu I.P.S. dir. Nestor Vornicescu, mitropolitul Olteniei. • în aceeași zi, a avut loc, în sala Filarmonicii, adunarea omagială, la care au participat, ca invitați, foști absolvenți ai liceului, astăzi nume ilustre, precum : acad. Radu Voinea, fost elev al școlii între anii 1933— 1941, scriitorul Marin Sorescu, prof. univ. dr. Marius Guran, prof. univ. dr. Marin Tudor, prof. Ion M. Negreanu, prof. Dumitru Răducanu, prof. Octavian Podeanu, inspector general, prof. dr. Marian Barbu. A fost transmis, de către prof. Gheorghe Drăgolici, directorul liceului, mesajul prof. univ. dr. doc. Ion Zamfirescu, care nu a putut să vină. Au fost prezenți, de asemenea, d l Ilie Ștefan, prefectul Doljului, d-l Dumitru Săvulescu, director general îrs M.Î.Ș., cadre didactice, elevi. » Tot cu acest prilej a fost lansat „Anuarul liceului (1882— 1992)“, editat de Fundația*. „Frații Buzești“. • Sărbătoarea liceului s-a încheiat duminică, î noiembrie, cu întreceri sportive la care au participat reprezentanți și echipe selecționate din generațiile de azi de elevi ai școlii. (FI. Miu) Domnul Tîrziu pricepe așijderea Dl. Constantin Tirziu, președinte-director general al Secon IMPEX S.R.L. din Craiova, ne servește o așa-zisă punere la punct in patru ace, de mai mare hazul. Din cită pîine la prețul de 60 lei bucata s-a vîrtdlut acolo, domniei sale nu i-a ajuns mei cit să-și procure o mașină de scris mai de Doamne-ajută, folosindu-se de o claviatură „păsărească“ de nu se mai înțelege om cu zburătoare, ,ci președinte, și director general, e greu. Vom reproduce întocmai textul cu care crede că ne sperie, respectînd pînă și aberanta amputare a semnelor diacritice, pentru a nu fi acuzați de vreo mistificare — mai știi.?.... Așadar: .Răcind speculații neconforme cu realitatea , vis-a-vis de firma noastră, redactorul Virgil Dumitrescu, prin articolul „La Vremea brumarelului târziu“ (C.L. nr. 743/ 27.10.1992), a generat un conflict de interes pentru care sinteti, solidar răspunzător. Pentru aplanarea acestui conflict, va pretindem sa reveniți asupra articolului, in cauza, cit mai urgent, informald corect cititorii ziarului dvs. despre legalitatea prețului piinii produse de firma noastră (influențat de prețul materiilor prime, materialelor, energiei si transportului) si despre reala sursa de aprovizionare cu farna, respectiv piata libera, taraneasca. In caz contrar, răspunderea pentru eventuala scădere a numărului clienților noștri, in următoarele 3 luni, o vom considera ca va aparține, fapt pentru care va vom cere plata daunelor“. Să te ții! Data viitoare am fi vrut să scriem despre macarale!!... Ne întindem însă pelteaua și va oferim, vis-a-vis (ca în franțuzeasca domnului președintedirector general), pasajul din articolul cu pricina (iar nu întreg articolul, fără trimitere la cele sesizate), culpabilizat de autorul notei: „Verificările noastre s-au soldat cu plus la centrele de panificație din Kogălniceanu și Piața Centrală. La acest din urmă reper, magazinul privatizat a vîndut ore un șir franzelă la 60 lei“. Suc sau altă pasăre de-ai fi, și tot ai înțelege că verificarea reporterului a ieșit pozitivă, adică s-a găsit pîine „ore în șir“. Le e VIRGIL DUMITRESCU (Continuare în pag. a îlî-a) — Stai ca mototolul, ce, nu-mi ședea și mie bine, să-mi zică lumea „madam senatoru“ ? ? Desen de GABRIEL BRATU Ca în fiecare toamnă, Bănia lansează iubitorilor muzicii invitații deosebite. Pînă pe 7 noiembrie, se desfășoară FESTIVALUL „CRAIOVA MUZICALA", aflat la a XIX-a ediție. Organizatori : Ministerul Culturii, Inspectoratul pentru Cultură al județului Dolj, Filarmonica „Oltenia“ și Teatrul Liric din Craiova. Spectacolele sunt susținute pe scenele Teatrului Liric și Filarmonicii. Programul cuprinde pagini de mare popularitate din muzica, universală și românească, prime audiții, își dau concursul : orchestra simfonică și corul Filarmonicii „Oltenia“, orchestra, soliștii, corul Teatrului Liric, cvartetul de coarde „Gaydeamus“ Brașov, ansamblul de muzică veche „Collegium muzicum academicum“ — Cluj-Napoca, atelierul de muzică contemporană „Achaeus“ — București. Printre invitați, violonista Jeny Arce (Germania), dirijorul Marco Celli (Italia), alături de reputații noștri soliști: Dan Atanasiu (pian), Gabriel Croitoru (vioară), Mihai Ungureanu (pian), sopranele :Victoria Bezetti (București), Adriana Meșteș (Iași). La pupitrul dirijoral: Modest Cichirdan, Liviu Dănceanu, dirijorii de cor Alexandru Racu și prof. Eugenia Manole; în cadrul festivalului, Teatrul Liric va susține spectacolul cu opera „Bărbierul din Sevilla“, dedicat bicentenarului nașterii compozitorului G. Rossini. (G.B.) Craiova muzicală“ 99 DIN SUMAR Te ; Fag. 2 — Sport (Rezultat cimentării, clasamente); Rusedie : Unde mergem azi ; TV și Radio Craiova. .• Pag. 3 — Reportajul nostru; Stropi de lumină la Drănic; Cine va administra capitalul oferit de certificatele de proprietate ; Rubricile: Sintem pe recepție ; Argus : Ultrascurtei T Poliția doljeana. intr-o perpetuă revigorare! Descongestionate de șable arte ideologice și înlăturând o parte din greutățile cu care s-au confruntat, cadrele de poliție din județul nostru s-au adaptat rapid și sigur noilor cerințe, acționînd cu fermitate și operativ pentru combaterea fenomenului infracțional, tot mai dinamic și complex, caracterizat printr-o gamă largă de manifestări vizînd viața, sănătatea și integritatea corporală, avutul public și privat, ordinea și liniștea publică, siguranța circulației pe căile rutiere, înlăturarea secretomaniei cu care a fost, înconjurat, aparatul de,, interne a facilitat perceperea reala a efortului, curajului și riscului pe care-l suportă polițistul zilelor noastre, iar publicarea, zilnică, prin mijloace mass-media, unei părți însemnate " din " canzuistica soluționată a contribuit, atît la prevenirea și descoperirea ilicitului penal, cît și în recunoașterea oficială a capacității profesionale, la răspândirea faimei unor polițiști doljeni. Amintim, in acest sens, identificarea și arestarea grupului de infractori care a comis unul ua cele mai mari furturi din țară in dauna DOLJCHIM S.A. Craiova, descoperirea și anihilarea celui mai periculos și numeros grup de tâhari constituit din bSg’nii din satul Gheța (com Sadova) — care au acționat imediat după Revoluție pe razaa zece județe etc. Reamintim, de asemenea, operativitatea cu care s-a acționat: în luna iunie pentru identificarea și demascarea criminalei care, după ceȘi-a ucis soțul in locuința edrmnică, l-a ciopîrțit, iar segmentele le-a împrăștiat pe,,, parcuri și terenuri virane din municipiul Craiova ; eforturile depuse, timp de aproape doi a.** pentru tragerea la răspundere a infractorului care,- în ziua d © U dec. 1990 l-a ucis cu lovituri lt. col. ION NEGOIȚ.4. locțiitor al, șefului Inspectoratului Județean de Poliție (Continuare în pag a iII-a)