Cuvîntul Libertății, septembrie 1996 (Anul 8, nr. 1824-1852)

1996-09-02 / nr. 1824

rv "Kremlinul face uz de trucuri vechi!" “Kremlinul face uz de trucuri vechi, sistematic programate, pentru a ține ascunsă starea precară de sănătate a președintelui Boris Elțîn!” - scria, ieri, cotidianul american “The Washington Post”. Echipa de filmare care a înregistrat cuvîntarea lui Elțîn, rostită la 1 iulie a.c., a găsit un președinte palid și slab, respirînd greoi. El s-a retras la sanatoriul Barviha, cu puțin înaintea alegerilor prezidențiale. Operatorii au lipit secvențe dintr-un discurs preelectoral, renunțînd la cele în care „ țarul Boris”,arată netelegenic. _ _ ___ r tari datornice față de România România are de recuperat 2,5 miliarde de dolari de la țările pe care regimul comunist le-a împrumutat de-a lungul timpului, oficialitățile de la București reușind să obțină doar 500 de milioane. Din cauza embargoului impus acestor țări, banii împrumutați de Ceaușescu sunt aproape imposibil de adus acasă, în topul țărilor datornice față de România se află Irakul (1,7 miliarde dolari), Sudanul, Siria și Libia. j J Trupele irakiene se retrag din Arbil Bagdadul a început retragerea trupelor sale din orașul Arbil, situat în nordul Irakului, aflat sub controlul rebelilor kurzi. în jur de 40.000 de militari irakieni au pătruns, sîmbătă, în orașul Arbil, pentru a-l sprijini pe liderul KDP, Massoud Barzani, în încercarea acestuia de a recăpăta controlul asupra localității, capturată de forțele Uniunii Patriotice din Kurdistan (PUK). > FLASH « > FLASH <J • EDDI NOVARRO - LA CRAIOVA1 Ieri. Eddi Novarro, brazilian de origine română, unul dintre cei mai mari artiști fotografi ai acestui secol, a fost oaspetele Muzeului de Artă din Craiova, unde, în cîteva săli spațioase, se află deschisă expoziția "Portrete - personalități din lumea artei", realizare de excepție a maestrului. Conferința de presă anunțată s-a ținut "din mers", într-un fascinant dialog cu publicul (restrîns) prezent la Minire. La eveniment a participat Excelența sa Jeronimo Moscardo, ambasadorul Braziliei în România. • EXPOZIȚIE EX-LIBRIS. In holul Casei Municipale de Cultură "Radu Șerban" din Caracal a fost deschisă o interesantă expoziție Ex-Libris, o colecție proprie de valoare păstrată cu grijă în acest lăcaș de cultură. Expoziția aduce publicului caracalean 185 de lucrări, care poartă semnătura a nu mai puțin de 21 autori din 14 localități de pe întinsul țării, iar pînă acum s-a bucurat de un deosebit succes: în zilele următoare, tot aici va fi organizată o expoziție documentară dedicată regretatului compozitor de muzică ușoară Radu Șerban, fiu al municipiului. • ATESTARE DOCUMENTARA In localitatea Golești, județul Vîlcea, și-au dat dintre numeroși fii ai satului, cu ocazia împlinirii a 565 de ani de la atestarea documentară a așezării. De asemenea, a avut loc și "tîrnosirea" bisericii de aici cu hramul Sfîntului Mare Mucenic Gheorghe, la slujbă, participînd și P.S. Irineu Slătineanul, arhiereu vicar al Episcopiei Rîmnicului. # TRENURI ANULATE: SNCFR a anunțat că lucrările efectuate pe unele linii de cale ferată au impus schimbări în circulația trenurilor, în perioada 2-30 septembrie. Astfel, cu excepția zilelor de sîmbătă și duminică, vor fi anulate trenurile 2061, Piatra-Olt - Craiova, și 2064, Craiova - Piatra-Olt. Trenul 2061 are plecarea la ora 8,23 prin Piatra-Olt și sosirea la ora 9,38 în gara Craiova. Trenul 2064 pleacă din Craiova la ora 12,20 și ajunge în gara Piatra-Olt la ora 13,31. • NOCTURNE MUZICALE In plin centrul Băniei, la "Minerva" și Constantinescu - "Italianul", ca și la Ștrandul Tineretului, de altfel, nocturnele muzicale în aer liber țin cu nemiluita, pînă noaptea tîrziu sau pînă dimineața devreme, decibelizînd somnul și odihna locatarilor din zonă, consfințite prin legea bunului comun. Doar la dl. Nicușor Iovan, orchestra condusă de un maestru al arcușului, Fane Stroe, "toarce" plăcut și în limite rezonabile melodii de altădată, cu parfum de epocă învăluitor, care nu zdruncină și nu-ți toacă urechile cu satirul. • JURNALUL UNUI “BANDIT”1 După "Preambul pentru camera de tortură", de Nicolae Călinescu, născut în 1924, la Plenița, o altă carte, zguduitoare, a unui autor din aceeași localitate a văzut de curînd lumina tiparului. Jurnalul unui "bandit", de Nicolae Marinică, și el un martir al închisorilor comuniste. Manuscrisul a fost descoperit de poeta Cristina Tacoi. > FLAIH < ‹ FLAJH < ^ Candidatură la Președinție Președintele Partidului Socialist, Tudor Mohora, și-a lansat, oficial, ieri, candidatura la Președinția României, declarînd că reprezintă un curent “socialist modern și democrat”. Liderul socialist a afirmat că dorește creșterea salariului mediu, în viitorii 3-4 ani, la circa 250-300 dolari pe lună, asigurarea raportului de 70- 75 la sută între pensia medie și salariul mediu net, precum și stabilirea salariului minim la 60 la sută din salariul mediu net pe economie. - -N ----------------------------------------------------- -Cum vor funcționa centralele și punctele termice în apropiatul sezon rece? INTERVIUL NOSTRU cu dl. ing. LEONIDA. NICOLAESCU, directorul RAADT Craiova Sezonul rece se apropie, după unele previziuni meteo fiind chiar foarte aproape. în ce stadiu se află verificările și reparațiile celor 92 puncte termice și 28 centrale termice craiovene - în interviul ce urmează cu dl. ing. Leonida Nicolaescu, directorul Regiei Autonome Apă, Canal și Termoficare Craiova. Domnule director, vă adresăm, mai întîi, o întrebare de fond: de ce nu se continuă transformările în puncte termice a celor 28 centrale termice, care funcționează cu gaze și, se știe în ce condiții - nesatisfăcătoare, bineînțeles - asigură căldura atunci cînd temperatura e mult scăzută? Deocamdată, Filiala Electrocentrale Craiova (fostul CET II) nu are capacitatea disponibilă de livrare a agentului termic primar și, totodată, nici noi nu dispunem de banii necesari. Ultimele două transformări de centrale în puncte termice s-au efectuat în anul 1990. Dacă am avea 120 puncte termice (ceea ce presupune transformarea celor 28 centrale), am reuși să echilibrăm sistemul hidraulic al întregii rețele și, drept urmare, am asigura o încălzire mult mai bună și uniformă a tuturor celor 80.000 apartamente. Știm că, încă de la începutul primăverii ’96, a fost întocmit un program de verificare și reparare a centralelor și punctelor termice. Care e termenul prevăzut pentru încheierea tuturor lucrărilor? La 15 septembrie se vor efectua primele probe la presiune, la toate cele 120 CT și PT. Deocamdată, secția de termoficare, condusă de ing. Tatian Tudorache, este cu toate lucrările de maxim interes tehnic - în graficul întocmit cu luni în urmă. - Ce ne puteți spune despre rețelele secundare de distribuție a agentului termic, adică de la centrale și puncte termice și pînă la subsolurile blocurilor? - în program avem prevăzute lucrări importante în această direcție. Datorită lipsei de fonduri n-am atacat execuția unor rețele de bază, precum cele de la PT Piața Unirii, CT 1 și CT 11 - Craiovița Nouă. Costul lucrărilor, conform primei licitații, depășea un miliard lei! Cele mai uzate rețele au fost la CT 2 și CT 5 din Craiovița Nouă, unde, cu terți, am realizat înlocuirile de conducte necesare, prețul lucrărilor ridicîndu-se la... 600 milioane lei. De asemenea, cu forțele proprii ale secției de termoficare, am înlocuit peste cinci kilometri de conducte (preț - 600 milioane lei), în cartierele Rovine, 1 Mai, Calea București, Brazda lui Novac - adică pe porțiunile de rețele unde deteriorările erau avansate. Dacă aveam bani mai mulți, executam și lucrămi mai multe. Menționez că banii pe care-i folosim la reparații se regăsesc în tariful pentru întreținere plătit de fiecare locatar. Or, cum majoritatea asociațiilor de locatari au datorii față de noi, se înțelege că a trebuit să ne rezumăm la nivelul sumelor de care dispuneam. Sunt șapte asociații care nu și-au achitat datoriile nici pe luna ianuarie 1996, recordul aparținînd, însă, asociației nr.6 din Craiovița Nouă, cu restanțe din... noiembrie 1995. Care sînt principalele lucrări executate în vederea noului sezon? S-au reparat 38 cazane, au fost înlocuite alte patru, s-au curățat 219 schimbătoare de căldură și revizuit 630 ridicătoare de presiune. Ca noutate, la 28 schimbătoare am înlocuit țevile de oțel cu țevi din alamă (preț - 150 milioane lei), întrucît acestea asigură un schimb termic mai bun. De asemenea, am înlocuit 11 pompe de apă, iar la altele 18- am modificat poziționarea și amplasamentul, eliminînd, astfel, vibrațiile și disfuncționalitățile. Indubitabil, în acest an, datorită lipsei de fonduri, nu am reușit și nu vom reuși să realizăm tot ce ne doream noi (ca tehnicieni), dar, oricum, asigurăm locuitorii municipiului că nu vor duce lipsă de căldură la iarnă. _____________ION DIACON^ Starea sănătății celor doi români răniți, sîmbătă, în Cisiordania, cu focuri de armă, este stabilă. Cei doi se numesc Ștefan Țuiu, 26 de ani, din comuna Valea Stanciului, județul Dolj, și Tudor Buhulea, 24 de ani, din județul Vîlcea. Angajați ca muncitori în Israel, Tuiu și Buhulea s-au pomenit ochiți cu focuri de armă (de către persoane încă neidentificate), pe cînd se aflau la cumpărături în localitatea Baka el Sharqia, unde, se pare, au fost luați din greșeală drept evrei. 11 Elțîn, timp cat Președintele Boris Elțîn încă nu și-a manifestat sprijinul față de acordul de pace pe care generalul Alexandr Lebed l-a semnat, sîmbătă, cu separatiștii ceceni, punînd capăt, cel puțin pe hîrtie, celor 20 de luni de conflict, soldate cu peste 30.000 de victime în republica nord-caucaziană. Elțîn a cerut “timp de gîndire” pentru a analiza în detaliu termenii acordului. Groaznic accident la Huși / La intrarea în orașul Huși, județul Vaslui, s-a produs, ieri, unul dintre cele mai groaznice accidente din ultima vreme. O autocisternă, cu 201 benzină, condusă de Ivan Glegor, din Chișinău, a parcurs, fără frîne, o porțiune de 1,5 km pe dealul Dobrina. Autocisterna a zdrobit șapte mașini, după care s-a izbit de un strip de joasă tensiune, un compartiment al cisternei explodînd. Focul s-a extins pe 3000 de metri pătrați, trei persoane și-au pierdut viața, alte patru sînt grav rănite, iar șoferul (culmea) a scăpat nevătămat. La stingerea incendiului au contribuit șapte mașini de la companiile de pompieri Vaslui și Huși. Flota a Șasea a Statelor Unite a anunțat, printr-un comunicat, că se alătură României, Italiei, Greciei și Ucrainei la aplicațiile militare din Marea Neagră, denumite "Exercise Classica '96", din cadrul Programului Parteneriatului pentru Pace (PPP), propus de NATO. LUNII/2 SEPTEMBRIE 1996 • 6 PAGINI - 400 LEI i ANUL VII NR. 1824 COTIDIANU DEPENDE N Idealul “membrului de partid” * parlamentar sau măcar consilier . E greu de spus cu exactitate cîte partide, partidulețe sau alianțe sînt înregistrate, momentan, în România, dar și mai dificil de afirmat este dacă toate acestea au cu adevărat numărul de membri impus de lege. Peste tot întîlnești veleitarii, personaje reziduale fără nimic comun cu reforma, înnoirile și deschiderile ei - trepăduși de duzină, capabili să “uite” de adeziunea sinceră inițială și, în funcție de promisiuni recente, fără mari prejudecăți, să procedeze la reajustări opționale. Și cu cît sînt mai efervescente declarațiile de intransigență, cu atît mai acomodante sînt faptele protagoniștilor. Idealul “membrului de partid” este fie funcția de parlamentar, fie măcar cea de consilier, neatingerea acestui miraj constituind motivul unor ireductibile conflicte. Versatilitatea aceasta generează și întreține de fapt umorul de rigoare al vieții noastre politice. Am trăit să-l vedem, de pildă, pe ex-FSN- istul Doru Viorel Ursu, transferat în alte zone politice și desemnat primul pe lista de senator de Dolj a ANL, amintiri duioase, din vremea cînd era ministru de Interne, legîndu-l, probabil, de Cetatea Băniei. Nu mai vorbim de foștii lideri sindicali care au plonjat cu dezinvoltură în structurile partidului de guvernământ sau cele ale partidelor din opoziție. Fiindcă Miron Mitrea a luat-o într-o parte, Victor Ciorbea în cealaltă. Cît despre actualii parlamentari, ei se înghesuie, înfrigurați pe listele electorale, dezamăgiți doar de pozițiile deloc promițătoare pe care le-au prins, omițînd că tot ceea ce au acumulat în mandatul ce expiră nu sînt “cunoștințe profesionale”, ci rutină, electoratul fiind în general plictisit de prestația lor. Mai toți au adiționat pete la dosar, dar în lupta pentru putere n-au pic de scrupule. Tocmai de aceea, dosariada va pigmenta, cu siguranță, campania electorală. Nici unul nu vrea să revină la profesia de bază, deși între libertățile nou dobîndite se află și aceea de a renunța la o funcție publică atunci cînd plafonul moral ni s-a fisurat. Dezamăgitoare e și oferta opoziției, dacă luăm în seamă ce a trimis în Consiliile Local Municipal și cel Județean, dincolo de minore dexterități demagogice, abilități de duzină, mai nimic, adică lipsă frapantă de personalitate, sobrietatea judecății și rigoare interioară. Gîndul tuturor oamenilor politici, din nefericire, zboară spre obținerea de avantaje personale și foarte rar, întîmplător, spre generoase jertfiri pe altarul interesului general. ■ . MIRCEA CANTAR Sîmbătă, începînd cu ora 11, la Casa Tineretului, a avut loc deschiderea oficială a Tîrgului National cu participare internațională ELECTROUTIL ’96 - Ediția a V-a, organizat de Camera de Comerț și Industrie “Oltenia”, Electroputere SA, Fundația pentru Tineret Dolj, în colaborare cu SOCER Craiova și ARCE - Filiala Craiova. Pe lîngă organizatori, la momentul inaugural, au mai participat dl. Ion Andronache, reprezentantul CCI a României, dl. deputat Neculai Grigoraș, d-na Nicoleta Miulescu, director general în cadrul Prefecturii Dolj, directori de instituții, oameni de afaceri. După cum aprecia dl. Mihalachie Hotăranu, președintele CCI Oltenia, ediția din acest an s-a caracterizat printr-o mult mai bună organizare și participare (66 firme românești și 24 străine sau reprezentate), comparativ cu edițiile anterioare. In plus, o noutate a constituit-o existența, pe lîngă produsele tradiționale de profil, a unui salon auto și respectiv, a unuia de echipamente pentru măsurarea, gestiunea și conservarea energiei. Fiind produse de mecanică fină, de înaltă tehnicitate, au necesitat amenajarea în exclusivitate a spațiilor de expunere interioare, ajungîndu-se, în final, la o suprasolicitare a acestora. Am putut remarca, pe lîngă numărul sporit de participanți, și marea varietate a produselor prezentate, începînd cu corpuri de iluminat, instalații de încălzire și climatizare, aparate de măsură, obiecte electrocasnice, pînă la telefoane celulare și calculatoare multimedia. Miercuri, 4 septembrie, specialiștii de la Electroputere vor prezenta două referate - “Modernizări în domeniul transformatoarelor de distribuție” și “Noi soluții constructive pentru aparatajul electric de înaltă și medie tensiune”, în după-amiaza aceleiași zile fiind programată vizita unei delegații a Fondului Româno-American pentru Investiții, condusă de vicepreședintele acestuia, dl. Obie S. Moore. Cu această ocazie, va fi organizată o reuniune cu agenții economici prezenți, fiind binecunoscut faptul că Fondul este unul dintre inițiatorii programului CAPA, prin care se acordă micilor întreprinzători credite pentru investiții. FLORIN DUMITRU ste H« Azi, la ora 11,la “Electroutil ’96", are loc un colocviu al creatorilor - “Cercetare-dezvoltare-inovare-verificare” - sub egida Centrului craiovean pentru implementarea invențiilor. De la directorul instituției organizatoare, prof.dr.ing. Gheorghe Manolea, aflăm că este așteptată participarea unor manageri și specialiști din institute de cercetări, firme private ale cercetării, de la Agenția Națională de Transfer Tehnologic, OSIM ș.a. Este, deci, de dorit o prezență mai semnificativă a inventatorilor locali, cu deosebirea celor în măsură să exprime puncte de vedere și soluții de revigorare a inventicii, a cercetării și creației, în genere. Mîine începe concursul de admitere în învățământul universitar. Urmează cîteva zile de emoții, de speranța unui nou început. Pentru prima oară, la Facultatea de Drept “Nicolae Titulescu”, din cadrul Universității craiovene, se organizează admiterea în sistemul grilă, folosit cu succes, anul trecut,la Medicină; în acest context, prof. univ. dr. Mircea Ivănescu, rectorul Universității din Craiova, ne-a declarat: “Este o premieră pe plan național, pentru că nici o facultate de Drept din țară nu organizează, în momentul de față, concursul de admitere în sistem-grilă la ambele probe - Istorie și Limba română. S-au făcut eforturi deosebite pentru a se adapta tematica la acest sistem, încă din toamna anului trecut, cadrele universitare de specialitate s-au implicat în realizarea procedurilor și metodologiei de admitere, întocmindu-se studii, în acest sens. Acțiunea a fost finalizată printr-un memoriu înaintat Senatului Universității, concluzia fiind favorabilă. De asemenea, am dezvoltat partea logistică necesară, prin dotarea cu suportul tehnic și informatic - computere, copiatoare, programe. Prin urmare, întreaga operație - formarea, editarea și corectarea subiectelor - este realizată de calculator, orice imixtiune fiind practic exclusă. Mai mult, măsurile pe care le vom lua în preziua admiterii elimină orice suspiciune privind posibilitatea transmiterii subiectelor în afara comisiei, îi asigurăm pe toți candidații și pe părinții lor că acest concurs va fi pe deplin obiectiv! Sperăm ca prin tehnica de calcul de care dispunem să realizăm corectura foarte repede, astfel încît chinuitoarea așteptare de săptămîni, specifică admiterii la Drept, să dispară, în plus, fiecare candidat va primi, la sfârșitul probei, o copie xerox a lucrării sale, deci își poate evalua singur teza, după baremul afișat. Vom încerca să dezvoltăm sistemul grilă și pentru alte facultăți, în anii următori. Intr-o altă ordine de idei, admiterea ’96 se dă într-o formulă oarecum inedită. Ministerul învățămîntului a aprobat organizarea celei de-a doua sesiuni pentru ocuparea locurilor rămase neocupate pe 23 septembrie. Urăm tuturor candidaților mult succes!” LUMINIȚA RISTEA NO r ------------------------- ■ (facultățile de Medicină și Drept: tem-grilă la admitere"), "Concursul va fi pe deplin obiectiv" ~ --------- O mostră insolita de "protecție socială"! Sediul firmei “Non Stop Italian” (patron dr. Marcel Constantinescu), din str. M. Kogălniceanu nr.12 - Craiova, este un imobil închiriat, aparținînd fondului locativ de stat. Din imobilul respectiv au fost evacuate, cu cîțiva ani în urmă, două dispensare umane, procesul patronului firmei cu Direcția Sanitară Județeană tergiversîndu-se prin instanțele judecătorești, pînă cînd “stăpîn” a rămas dl. Marcel Constantinescu, care a trecut temerar la modificări de construcție, de tot felul, ce pot fi zărite cu ochiul liber. Respectivele modificări nu puteau fi executate, legal, fără acceptul Primăriei. Dar patronul s-a aflat și se află, încă, în grațiile unor fruntași ai PDSR Dolj, realitate ce nu poate fi contestată, iar unii dintre aceștia nu se sfiesc să servească mese de prinz copioase, agrementate cu șprițuri reci de vară. Neîndoielnic, distinșii “invitați”, cotropiți de cea mai crasă impostură, cînd avansează, șugubăț și ocazional, sintagma de “protecție socială”, se gîndesc la gestul constant tandru și “dezinteresat” al d-lui Marcel, vizavi de ei. Surse demne de încredere, din anturajul restaurantului, ne-au spus că unii mănîncă, totuși, cam mult, pînă la sughiț. Semn că sînt bîrfiți de... ^colegii de partid. (M.A.)_________ ( N La Măceșu de Sus și Băilești Două accidente rutiere mortale . Pe 29 august a.c., în apropierea orașului BĂILEȘTI, Ion Paliță, 44 ani, din localitate, conducător auto la R.A.A.D.P.F.L. Craiova, în timp ce conducea autogrederul unității, a accidentat mortal pe Nicolae Sîrbu, 62 ani, pensionar, din comuna Giubega. Victima, care venea din scris opus, s-a dezechilibrat, căzînd sub roțile vehiculului amintit. A decedat pe loc. • In după-amiaza zilei de 31 august a.c., pe raza comunei MACELU DE SUS, Mircea Marius Răduț, 31 ani, din Scornicești, conducînd autoturismul proprietate personală, datorită vitezei excesive și dorind să evite o groapă de pe carosabil, s-a răsturnat. Din impact, după cum aflăm de la dl. maior PETRE GELU (Biroul de presă al IPJ Dolj), a rezultat decesul lui Ștefan Calu, 42 ani, și accidentarea gravă a Măriei Calu, 20 ani, ambii aflîndu-se în autoturismul buclucaș. Mașina a fost făcută “armonică”, adică avariată în proporție de 70 la sută. ( FLORIN CAISA )