Cuvîntul Libertății, iulie 1997 (Anul 9, nr. 2110-2140)

1997-07-01 / nr. 2110

în Noii ambasadori ai României străinătate trebuie să reprezinte “cu adevărat” pe președintele României care, prin Constituție, este însărcinat să asigure reprezentarea pe plan extern a cerințelor poporului român, a arătat, luni, președintele Emil Constantinescu, la întîlnirea cu ambasadorii români care vor pleca, în curînd, la posturi în străinătate. Noii ambasadori vor avea “o nouă demnitate” și “un nou statut”. “Nimeni nu le va mai cere să mintă”, a spus Constantinescu. Ambasadorii vor trebui să prezinte realitatea din România așa cum este ea. Președintele Constantinescu a avertizat, însă, că ambasadorii “pierd posibilitatea de a spune orice”. “Un ambasador, ca și un purtător de cuvînt, nu mai poate să reprezinte decît punctul oficial de vedere al președintelui, Guvernului și al politicii externe a României”. Pe de altă parte, șeful statului a dat asigurări că ambasadorii “nu vor mai fi tracasați de persoane care să-i urmărească și să facă rapoarte”, întrucît restructurarea va veni și pentru serviciile secrete care operează în străinătate. Schimbarea ambasadorilor români coincide cu o schimbare structurală a politicii externe românești, care, la rîndul ei, este determinată de o schimbare fundamentală pe plan intern, prin construirea unei democrații stabile, prin desfășurarea procesului de reformă și prin acțiuni diplomatice “de o amploare fără precedent”, în scopul integrării României în structurile europene și euro-atlantice. Restructurarea fundamentală a Ministerului Afacerilor Externe se realizează sub conducerea ministrului de resort, Adrian Severin, și va fi aprobată de Guvern. Restructurarea MAE înseamnă corelarea acțiunilor de politică externă cu realitatea românească, înseamnă schimbare fundamentală de o viziune și găsirea unor persoane capabile să facă față acestei schimbări, a afirmat președintele Constantinescu. El i-a prezentat pe ambasadorii care vor pleca la posturi în viitorul apropiat: Virgil N. Constantinescu - Belgia (președintele Academiei Române, fost rector al Universității Politehnice București, personalitate a lumii științifice cu recunoaștere internațională); Dan Rădulescu - Republica Elenă (vicepreședinte al Academiei Române); Tudor Dunca - Republica Federală Germania; Mihai Zamfir - Republica Portugheză; Dumitru Ciaușu - Republica Franceză (personalitate a politicii externe românești, doctor în arta negocierii - doctorat luat la Geneva , negociator șef al tratatelor României cu Ungaria și Ucraina, participant la manifestările din Piața Universității din 1990, însărcinat cu afaceri la Ambasada română din Paris); Grete Tartler Tăbăraș - Danemarca; Teodor Baconski - Sfîntul Scaun; Nicolae Coman - Kenya (profesor de biologie Prorector la Univesitatea din Cluj); Petre Mateescu - India; Gheorghe Dinică - Republica Slovacă; Vasile Jirrea - Slovenia; Nicolae Vulpașin - Republica Cehă; Ion Neamțu - Austria; Constantin Ghizdă - Republica Croația; Filip Teodorescu - Republica Albania; Doru Romulus Costea - Republica Arabă Egipt. O serie de noi ambasadori au plecat deja la posturi, și anume: Radu Boroianu - Elveția; Stelian Oancea - Spania; Radu Onofrei - Marea Britanie; Gheorghe Popescu - Israel. Președintele Emil Constantinescu a subliniat că atît el, cît și ministrul de Externe, Adrian Severin, își asumă răspunderea pentru calitatea noilor ambasadori români. Toți cei nominalizați cunosc două sau trei limbi străine, între care și limba țării in care vor fi ambasadori. . Noua generație de ambasadori ai României De la războiul drogurilor la principiul “un stat - două sisteme" Evenimentele ce s-au petrecut ieri în Hong Kong, cu un fast care pe alocuri a depășit chiar și orice pretenții hollywoodiene, reprezintă indiscutabil una din ultimele mari întîmplări pe care ni le-a mai rezervat acest incandescent sfîrșit de veac și de mileniu. Spre deosebire, spre exemplu, de mișcările în lanț de păbușire a sistemului comunist, cu “revoluții” de... catifea ori de... praz, evenimentul consumat ieri în îndepărtata Asie conotează cîteva puncte de interes cu adevărat unice. In primul rhnd este de notat imensa performanță a diplomației chineze și britanice - dar în egală măsură a diplomației internaționale a timpului nostru - de a concepe, dirija și finaliza un transfer liber, pașnic, de suveranitate a unui teritoriu de la o putere la alta. Apoi, acest transfer are loc în sisteme politice diametral opuse, pe baza unui acord care conservă, în linii mari, regimul economic și politic preexistent în cadrul teritoriului transferat. Și, nu în ultimul rînd, acordul consfințește încă un episod de final de eră colonialistă, cu toate consecințele în plan general și local pentru politica mondială. "Dificulți de toate acestea, nu puține sunt în continuare întrebările pe care analiștii politici, dar mai ales cetățenii mirificei insule din Sudul oriental al Chinei, și le pun în aceste clipe, va fi oare posibil, se întreabă ei și o fac și cu voce tare, să continue în următorii ani și în viitorul apropiat să se bucure de libertățile și drepturile pe care și leau rezervat, printr-o lungă și, finalmente, fericită coabitare cu “colonialiștii” britanici timp de peste un secol și jumătate ? Cu alte cuvinte, sistemul comunist, la putere la Beijing, va rezista pînă la urmă tentației de a interveni în modul de viață, de educație și de economie al viitorilor săi supuși ? E interesant, în acest orizont, faptul că în cadrul unei anchete desfășurate cu puține zile înaintea festivităților, cinci din șase tineri din Hong Kong își exprimau regretul și teama față de schimbare și doar unul singur, o tînără de 15 ani, considera că va avea prilejul să se căsătorească cu un tînăr din Beijing și să se mute acolo. Hong Kong este, la ora actuală, cu adevărat un adevărat Paradis: peste 150 de miliarde de dolari dimensiunea produsului brut, peste 25 mii de dolari pe cap de locuitor, o creștere economică anuală de 5 la sută, un comerț situat pe primele locuri în lume, o activitate vamală printre primele și o forță financiară de invidiat. Toate acestea reprezintă o mană cerească pentru China confruntată în economie cu probleme grave, mai ales acum după dispariția lui Teng Xiao Peng, părintele Noii Chine, inclusiv al marii “afaceri” diplomatice de ieri. Pe de altă parte, conducerea chineză știe foarte bine că oricum va beneficia din plin de avantajele reacostării circuitului economic al insulei la economia sa avidă de capital și de investiții, dar care, cum se știe, dispune și de o imensă piață de desfacere. Cum se va derula oare în continuare un “mariaj” atît de spectaculos, între două părți “contractante” atît de diferite ? Sistemul comunist chinez va fi obsedat într-o bună zi de “exemplul negativ” pe care, spre exemplu, tinerii din Hong Kong o vor putea da celor din restul teritoriului; va spori, apoi, tentația emigrării spre ‘ ‘tărimul tuturor visurilor”, în ciuda îngrădirilor ce se vor face, fiindcă, o știm bine și noi, în fața banului și a traiului lesnicios propaganda comunistă a cam pierdut mereu orice război. Sunt, iată, doar cîteva probleme pe care mulți dintre cei prezenți ieri, la somptuoasele festivități, și le-au pus, totuși, în ciuda impresiei generale că participau la un eveniment unic în istoria recentă a umanității, la care, desigur, gîndurile negre trebuiau lăsate deoparte. Oricum, trebuie subliniat că întîmplarea din mirifica insuliță asiatică reprezintă, totuși, un semn bun, încurajator pentru modul în care lumea are inteligența și harul de a se concilia în disprețul barbariei războaielor și a confruntărilor de sisteme. Și nu-i deloc puțin. GEORGE POPESCU Executivul craiovean și-a triplat forțele în ședința sa de aseară (a doua ca întindere în timp din cei șapte ani - exact șapte ore!), Consiliul Local Municipal a hotărît suspendarea mandatelor de consilieri municipali ale domnilor viceprimari Octavian Podeanu și Ioan Stănescu, locul acestora fiind ocupat de domnii Vergilă Fotache (supleant pe lista electorală a USD) și Eminuță Dumitrescu (supleant pe lista electorală a CDR). Cei doi noi consilieri au fost validați și au depus jurămîntul. Important este că, de acum, cei doi viceprimari constituie împreună cu primarul Vasile Bulucea, un executiv, chiar dacă neomogen politic, dar abilitat prin lege pentru rezolvarea problemelor urbei. Este, indiscutabil, un mare cîștig pentru Craiova! Și, îndrăznim să credem și “o nouă schimbare la față” a activității deliberativului craiovean. In cadrul aceleiași ședințe a mai fost completată comisia de validare cu domnul Romeo- Marian Dănișor, s-a schimbat consiliul de administrație al RAADPFL și au fost luate peste 20 de hotărîri (28 puncte la ordinea de zi) referitoare la probleme de urbanism, activități de asociere, concesionări (între care și a ștrandului din Lunca Jiului), revocarea contractului cu firma germană REW etc. ION DIACONU Spectacolele Teatrului Național din Craiova au fost așteptate cu interes la Festivalul de Vară Skopje ’97. în seara zilei de duminică, 29 iunie a.c., T.N.C. a prezentat “PHAEDRA” (două spectacole). în sala Teatrului Național din Skopje a fost prezent și ambasadorul Macedoniei la București, dl. BLAGOJ ZAȘOV," care mi-a mărturisit cu emoție, după ce s-a stins ecoul aplauzelor, că a trăit o seară deosebită, fiind realmente impresionat. “Phaedra” este una dintre cele mai importante producții ale regizorului Silviu Purcărete și ale Naționalului craiovean. Spectacolul are, deja, o istorie ce înseamnă recunoaștere internațională, fiind prezentat pe mai multe continente ale lumii și obținînd numeroase premii. în 1995, Leni Pințea Homeag a fost desemnată “cea mai bună actriță străină în spațiul britanic”, iar “Phaedra” - “cel mai bun spectacol al anului”, prezentat în Marea Britanie. După T.N.C., era nominalizat Teatrul Național din Londra... Publicul macedonean a primit bine spectacolul, însă nu se poate vorbi de entuziasm. Cred că “Phaedra” a surprins, chiar a șocat, spectatorii părăsind sala oarecum... ginditori. Ceea ce este foarte bine. E bine dacă în sufletul celor care au văzut, duminică seara, spectacolul Teatrului Național din Craiova, s-a mișcat ceva. Toți actorii craioveni au evoluat cu o admirabilă dăruire, în pofida obositorului turneu în Marea Britanie. Dar despre profesionalismul acestora, dovedit cu brio și aici, la Skopje, într-un viitor material. Ieri dimineață, s-a desfășurat o întîlnire a directorului EMIL BOROGHINĂ cu primarul orașului Skopje, context în care s-a exprimat dorința ca relațiile culturale dintre Craiova și Skopje, în ansamblu, între România și Macedonia să se dezvolte neîncetat. De asemenea, a avut loc o scurtă întrevedere cu presa. Actorii craioveni și-au strîns bagajele și așteaptă să plece spre casă. Sunt obosiți, după două spectacole consecutive. Aici este foarte cald, iar actrițele au jucat ore întregi, pe scenă, în paltoane, bocanci... LUMINIȚA RISTEA let cS/cr>/|/e “PHAEDRA” - Spectacolul care va purta Naționalul craiovean In secolul XXI Neîntrecuta interpretă a protagonistei, PHAEDRA, din monumentalul spectacol realizat sub direcția scenică a regizorului SILVIU PURCĂRETE, care a revoluționat arta reprezentațiilor teatrale în acest spirit de secol XX. Hefin's Trading poate fi acuzată de punerea in pericol a sănătății cetățenilor Angajații Laboratorului de Igienă a Alimentației din cadrul Inspectoratului de Poliție Sanitară și Medicină Preventivă Dolj au efectuat, săptămîna trecută, 121 de controale la societăți comerciale privind legalitatea desfășurării activității. La S.C. “Helin’s Trading” S.R.L., din cartierul Lăpuș, au fost depistate 32 kg produse lactate cu termen de valabilitate expirat și semne vădite de alterare. 40 de kg de preparate din carne și 11 kg de dulciuri se aflau în aceeași stare. De asemenea, lucrătorii laboratorului amintit au efectuat o acțiune asemănătoare, împreună cu cadrele Poliției Economice la societățile comerciale de pe str. “împăratul Traian”. Cu această ocazie s-a emis decizia de suspendare a activității pentru barul S.C. “Victoria Com” S.R.L., ce funcționa la nr. 104, fără a deține autorizație sanitară și fără a avea sursă de apă potabilă și apă caldă. Personalul nu avea efectuate analizele medicale. Numai pe această stradă au fost controlate 30 societăți, aplicate 8 sancțiuni în valoare de 1.450.000 lei. S.C. “Khalil Prod” S.R.L., din str. Reforma Agrară, oferea spre comercializare 42 kg preparate din carne cu termenul de valabilitate expirat. S.C. “In Com Trans Stroe” S.R.L. avea același obiect de activitate: vînzarea produselor alterate, resimțite. Conducerea S.C.P.C. Mîrșani consideră că nerespectarea comenzii, potrivit programului, constituie ceva premeditat, și intenționează să acționeze în judecată, pentru a solicita daune materiale, conducerea Sistemului de irigații amintit. “Din fermele specializate de la Mîrșani s-au livrat deja 300 tone de cartofi, iar recolta se prefigurează una promițătoare”, opina ing. Marin Diaconu. Numai că, aici, cantitățile găsite au fost ceva mai mici: trei kg preparate din carne cu semne de alterare și 4,8 kg produse lactate cu termenul de valabilitate expirat. Au fost, astfel, aplicate, numai în ultima săptămînă, 26 sancțiuni contravenționale, în valoare de 4.475.000 lei. 13 societăți au fost depistate fără autorizație de funcționare, iar 7 societăți sunt acuzate de depășirea “atribuțiilor”. Pentru nerespectarea normelor igienico-sanitare privind prepararea, transportul și păstrarea înghețatei, au fost sancționate două unități, iar , pentru neasigurarea condițiilor de depozitare și păstrare a alimentelor, alte două societăți. PAULINA URUCU Conducerea S.C.P.C Mîrșani crede că e... boicotata caniculei, nevoia de apă. Dacă în următoarele două zile, Sistemul de irigații Amărăști - care are încheiat contract cu Stațiunea de Cercetare și Producere Cartofului Mîrșani - nu livrează o apă pe canalul de aducțiune, pierderile de recoltă se vor face PAULINA URUCU Destule paradoxuri întîlnești, în aceste zile, în cîmpia Doljului: astfel, după ce în urmă cu numai o săptămînă, la Mîrșani a plouat torențial, în medie 35 litri/mp, ceea ce a constituit o binefacere pentru cultura de cartofi timpurii, deja se resimte, pe fondul Liderii filialei clojene a Sindicatului Învățămîntului Preuniversitar au organizat ieri, 30 iunie a.c., o întîlnire cu ziariștii din mediile de informare locale. Cu această ocazie, dl. Dumitru Chiloni, președintele SIP Dolj, și-a făcut publică temerea cu privire la respectarea datei 22 iulie, pentru desfășurarea probelor concursului de competență în vederea ocupării posturilor libere din rețeaua învățămîntului preuniversitar. Acest punct de vedere, comun cu al majorității membrilor de sindicat, a fost motivat prin faptul că, pînă în prezent, nu s-a finalizat cea mai importantă dintre etapele lucrării privind mișcarea personalului Va fi sau uu concurs pe 22 iulie ? didactic titular (rezolvarea transferurilor pentru restrîngere de activitate, apropiere de domiciliu), multe dintre inspectoratele școlare județene nefiind în posesia datelor în legătură cu numărul de posturi libere cu o valabilitate minimă de patru ani rămase după încheierea etapei mai sus menționate. “La aceasta se adaugă, a precizat dl. Chilomi, și disponibilizările de personal didactic și nedidactic care generează destule greutăți în centralizarea datelor”. Ca să afle dacă se va ține sau nu concurs de competență în data de 22 iulie, reprezentanții sindicatelor semnatare ale contractului colectiv de muncă au programată pentru astăzi o întîlnire, la București, cu dl. Florin Diaconescu, ministru secretar de stat în Ministerul Învățămîntului, încă n-a sosit pe adresa Inspectoratului Școlar Județean metodologia de organizare și desfășurare a concursului din 22 iunie, ceea ce conduce la nerespectarea legii, deoarece cuprinsul metodologiei trebuia făcut public cu cel puțin 30 de zile înainte de desfășurarea probelor. DIANA NEAMȚU V; Doua zile fierbinți După-amiaza zilei de duminică, 29 iunie, altminteri caniculară, “a pus pe jar” familia lui Barbu Constantin, din comuna Terpezița, pînă la sosirea pompierilor Companiei a IlI-a Craiova. Cu atenția subjugată de vechea preocupare a gospodinelor de la țară, de a alege ouăle bune de pus sub cloșcă, Barbu Maria, în vîrstă de 68 ani, a uitat aprinsă luminarea cu care desăvîrșea operația. 30 kg de tărîțe de gri, alte 70 de mălai și 30 mp din acoperișul de lemn și țiglă s-au transformat în scrum. * Nu mai puțin “bucuroși” au fost, ieri, membrii familiei Ghiță Nicușor, din comuna Călărași, sat Sărata, de isprava nepotului lor, Călușelu Andrei, de patru anișori, care s-a jucat cu focul. Au pierit în flăcări 4,5 tone lemne de foc și viță de vie uscată, 11 baloți de paie, 250 kg cartofi și trei adăposturi de animale. De această dată, au pus capăt prăpădului pompierii Pichetului Bechet. L. LĂZĂRICĂ ANUL VIII NR. 2110 u MARȚI, 1 IULIE 1997 8 PAGINI - 700 LEI (> FLiJH <) ■ Comemorare deosebita - Miercuri, 2 iulie a.c., se împlinesc 493 de ani de la moartea preacredinciosului și viteazului Domn al Moldovei, Ștefan cel Mare și Sfînt, numit “atlet al lui Hristos”. Cu acest prilej, la ora 10, la Biserica Sfîntul Ilie se va oficia o slujbă religioasă. Preotul misionar Ștefan Stănilă invită credincioșii din Craiova să participe la această comemorare. ■ Premii de 5 milioane lei - La tragerea tombolei organizate recent la Centrul comercial “BĂNIE”, patronatul a suferit premii de aproape 5 milioane lei (3 milioane produse ale firmei Meko Sonic și un bilet de 1,8 milioane lei pentru un sejur pe Litoral). Biletele sînt oferite gratuit tuturor vizitatorilor tîrgului. ■ “Moartea îngeruluir * - Acesta este titlul noului volum de poeme publicat de părintele Mihalache Tudorică la Editura “Anteu” din Craiova. Cele trei cicluri - “Psalmi însîngerați”, “Și Dumnezeu plînge”, ‘Poeme blestemate” - atestă un autor de o incontestabilă forță lirică, aflat în plină maturitate creatoare. ■Servicii excelente -Acestea sînt oferite de "Optica Malaga”, pe Calea București, lîngă “Redexim”. Un oraș de talia Craiovei are dreptul să aspire la cît mai multe astfel de... specialități. ■ Sticlele buclucașe - Lucrători din cadrul Poliției Calafat au depistat pe Emil Cristi Corneanu, care transporta cu autoturismul propriu 84 sticle cu Whisky, în înțelegere cu Georgică Bălășoiu, motorist pe nava Sălcuța, au cumpărat băutura din Bulgaria și au ocolit punctul vamal. S-au ales cu un dosar penal. ■ Tragedie la Amărăști - în după-amiaza zilei de 28 iunie, s-a înecat într-un canal de irigații minora Florentina Novac, de 13 ani, din comuna Amărăștii de Jos, care se afla la scăldat. ■ Alcoolul și traversarea neregulamentară - La Valea Stanciului, Oprea Ghergu, de 28 de ani, în timp ce conducea autoturismul propriu, a acidentat grav pe Dan Caragea, care, fiind sub influența băuturilor alcoolice, s-a angajat în traversarea drumului în mod neregulamentar și fără să se asigure. ■ Dunărea face victime în comuna Călărași. Florea Boureanu, din localitate, a sesizat organele de poliție că Marcel Neicu, de 43 ani. Ion Neicu, 24 ani, Cătălin Slabu, de 4 ani, s-au înecat în Dunăre, în urma verificărilor a fost găsit numai cadavrul lui Marcel Neicu, iar cercetările continuă pentru găsirea celorlalte două. ■ Gaze oprite - Pentru îmbunătățirea sistemului de alimentare în zonă, Regionala de Distribuție Gaze Craiova anunță întreruperea gazelor azi, între orele 8,30 și 15, pe străzile: Sfinții Apostoli, Tudor Vladimirescu, Armata Poporului, Dobrogeanu Gherea, Anul 1848, inclusiv Aleea 1848, și Ulmului, azi și mîine pe strada Sfinții Apostoli, între numerele 82 și 114. Se vor realiza lucrări pentru înlocuirea unei conducte vechi, cu una de capacitate mai mare. ■ Beți la volan -Lucrători ai Poliției Rutiere au depistat pe Marin Ciobanu și Constantin Tudosie, ambii din Craiova, care au condus autoturisme în timp ce se aflau sub influența alcoolului, iar Dumitru Corîci, de 17 ani, n-a mai așteptat să serbeze majoratul și s-a apucat de șofat. Cei trei suportă măsurile legale.