Cuvîntul Libertății, ianuarie 1998 (Anul 10, nr. 2291-2318)

1998-01-05 / nr. 2291

>• > § Mg. N s Pi Í dl ál |i'ü . Ss' I s s Üst íss ftl I§ I B iI!I*g IQ > ULTRASCURTE < yu Astăzi, Concertul de Anul Nou -Filarmonica “Oltenia” invită publicul astăzi, începînd cu ora 18,30, la Concertul de Anul Nou. Dirijor Wolfgang Diefenbach (Germania). Soliști: Elke Diepenbeck (vocal, Germania) și Mihai Ungureanu (pian). Prezintă Bianca Brad, își dau concursul Orchestra și Corul Filarmonicii. Maeștri de cor: Alexandru Racu și Florian Zamfiri-B “Obiceiuri de Bobotează în Oltenia” -rn organizarea Inspectoratului pentru Cultură Dolj, a Centrului Creației Populare Dolj și a Căminului Cultural din localitate, la Poiana Mare, în zilele de B și 7 ianuarie a.c., se va desfășura ciclul de manifestări “Obiceiuri de Bobotează în Oltenia”. ■ Ordonanțe cu efect imediat - La finele anului trecut, Guvernul a lansat trei Ordonanțe de urgență, elaborate în pripă și fără rigoare profesională, dar care produc efect începînd cu 1 ianuarie 1998. Le reamintim ca să se știe: privind privatizarea, privind impozitarea veniturilor persoanelor fizice, privind regimul investițiilor directe. Pînă în prezent, respectivele ordonanțe nu au fost discutate în Parlament. B C.N.S. dixit - Potrivit datelor furnizate de Comisia Națională de Statistică, în luna noiembrie 1997 cîștigul salariat mediu nominal brut pe economie s-a cifrat la 1.083.994 lei, iar cel net la 820.842 lei. B Leagănul de Copii, vizitat de sărbători -l-au trecut pragul, cu toate cele cuvenite de sărbători, reprezentanți ai Primăriei Craiova, Societății Ortodoxe, Magazinului “Andra Baby”, S.C. “Paneli” etc. După cum ne-a mărturisit d-na directoare Maria Ristea, numeroase persoane particulare au venit de asemenea cu daruri la cei 320 de copii aflați în Leagăn. ■Arh “Comori cinegetice românești” - La Secția Științele Naturii a Muzeului Olteniei, se află deschisă expoziția temporară “Comori cinegetice românești”. Aceasta oferă posibilitatea vizitatorilor să cunoască, alături de trofeele preluate de la Muzeul Peleș, și piese de interes cinegetic foarte valoroase, ce aparțin patrimoniului secției de Științele Naturii. Accident mortal - Marți, 30.12.1997, în triajul nou al Stației CF Craiova, locomotiva care tracta modulul pentru salariați a accidentat mortal o persoană în vîrstă de B0-65 ani, sex feminin, păr alb, îmbrăcată în geacă de postav neagră, mai multe pulovere pe dedesubt, fustă gri închis, ghete maronii îmblănite. Persoana nu s-a asigurat la trecerea peste linii. Cadavrul este depus la morga Spitalului nr. 2 Craiova, în vederea efectuării necropsiei. Cei ce pot da relații cu privire la acest caz sînt rugați să apeleze la telefonul 413.105 - Inspectoratul Poliției Transporturi Craiova. B Tentativă de omor - Prin amabilitatea d-lui colonel Gheorghe Cojocariu, adjunctul șefului Inspectoratului de Poliție Dolj, am intrat în posesia cîtorva evenimente dramatice, survenite recent. Astfel, în seara zilei de 1 ianuarie 1998, ora 21, Teodorescu Mihalache (51 ani), mecanizator, din comuna Bechet, a fost victima infracțiunii de tentativă de omor comisă de fiul său , Teodorescu Aurel (27 ani), fără ocupație, în timpul unui conflict spontan, produs pe fondul consumului de alcool, acesta i-a aplicat o lovitură de cuțit soră cu moartea. Cercetările continuă cu autorul faptei ținut în stare de arest preventiv. B Cratiță fierbinte în dimineața de 1 ianuarie a.c., s-a internat în Spitalul nr. 1 Craiova numita Cratiță Ilinca (57 ani), agricultoare, din comuna Malu Mare. Diagnostic, “plagă înjunghiată fosa iliacă stîngă cu eviscerație intestinală, produsă prin agresiune”. Urmare a consumului de băuturi alcoolice, între victimă și soțul său, Cratiță Emil (59 ani), pensionar, s-a produs un conflict, victimei fiindu-i aplicată o lovitură de cuțit în abdomen, leziunile produse punîndu-i viața în real pericol. Făptașul este cercetat în stare de arest preventiv pentru săvîrșirea infracțiunii de tentativă de omor. Accidente rutiere - Pentru o parte dintre cei aflați la volan, 1998 a venit cu necazuri, unele ireparabile. Amza Alexandru (30 ani), din Craiova, a accidentat-o grav pe Iacob Smaranda (71 ani), pensionară. Gică Costică Nicolae (29 ani), agricultor, din Craiova, l-a “sfărîmat” pe Mihai Florian (26 ani), țigan, din Caraula. Persoanele accidentate nu duceau deloc lipsă de alcoolemie, dar asta-i altă poveste. Vrăjitoru Adrian (22 ani), șomer, din Călan, a accidentat grav un bărbat de cca 50 ani, care se deplasa regulamentar pe raza comunei Călărași. Din păcate, nu sunt singurele cazuri atinse fatidic de aripa Noului An. Grupaj realizat de VIRGIL DUMITRESCU > ULTRASCURTE < E 1 . HM / 1WhN 11Sit u o V:___________J Raze de soare la Maternitatea Craiova... Secunda 120, după miezul nopții! Cele două evenimente demne de reținut din cea mai feerică noapte așezată la cumpăna dintre ani s-au bucurat de rezonanță și prioritate... națională. Nu numai că s-au născut zece copii, șapte fetițe și trei băieți, dar la ora zero și două minute, un gorjean, din Turburea, a venit în lume, fiind PRIMUL BAIAT NĂSCUT IN ROMÂNIA ANULUI 1998. Flăcăul, în greutate de 3,700 kg, a dat primul chiot de bucurie, exact în momentul în care întreaga suflare românească nici măcar nu reușise să golească prima cupă de șampanie închinată noului an. Mama, Georgeta Mandochescu, era internată la Spitalul din Filiași, cînd personalul medical de acolo a hotărit să o trimită la Maternitatea Spitalului Clinic Județean, deoarece prezenta o dizgravidie avansată. “M-am rugat tot timpul ca să nu nasc în “Salvare”. Dumnezeu mi-a ascultat dorința. Am născut greu, asistată de conf.dr. Mihai Georgescu-Brăila. Toată echipa medicală ce s-a îngrijit de mine și de copil mi-a spus că a fost o naștere grea. Ce nume am să-i dau? Sigur - Vasile și probabil - Adrian. Este lacom și puternic”. Aparatul foto i-a surprins pe cei doi, mamă și prunc, împreună cu d-na dr. Dora Tica, al cărei fiu, Andrei Tica (în medalion), în aceeași noapte, prin cezariană, a ajutat la aducerea pe lume, “zdravene și fără p probleme” a PRIMELOR DOUA FETIȚE NĂSCUTE ÎN ROMÂNIA acestui an. Catană Florica (din com. Mîrșani), mama celor două gemene, se oferă obiectivului fotografic, regretînd că dr. Andrei Tica nu face parte din cadru: “Este un medic extraordinar! Pe cele două fetițe le va chema Vasilica și Vergilia, dar numai după ce și soțul meu își va da verdictul”. Pe culoar, lîngă rezervă, s-a întrunit deja “primul consiliu de familie”. Nelipsite, soacra mare și soacra mică, discută aprins. ION DOBRESCU ________Foto: MIHAI VILAU ANUL IX NR. 2291, LUNI, 5 IANUARIE 1998 8 PAGINI 700 LEI REVELION Dintotdeauna oamenii și-au dorit și au dorit pentru cei dragi sănătate la început de an, fiind convinși că fără ea e imposibil să ai un an bun, cu împliniri. De vreo opt ani încoace, urărilor de sănătate și fericire li se alătură, invariabil, și cele privitoare la bani. Urările românilor conțin acum și o referire mai mult sau mai puțin directă . Periplul nostru a început la “ARTIS”, local cochet, aflat în centrul urbei și care an de an organizează ultima petrecere a anului cu mult rafinament și bun gust. 50 de persoane, unele aflate la al doilea sau al treilea revelion petrecut aici, se distrează de mama focului de la primele ore ale petrecerii. într-un colț al sălii, o masă pare așezată sub un nimb de fericire. Ne apropiem și ne la... arginți. Sunt, orice am spune, un rău necesar. Adică de cîți avem la dispoziție a depins și modul în care craiovenii au decis cum vor petrece Revelionul. Au fost destui cei care au rămas acasă, în mijlocul familiei, unde este mai intim și mai ieftin. Dar nici localurile nu au rămas cu locurile neocupate, doresc să scrieți doar cronici laudative la adresa echipelor craiovene. E timpul să părăsim, la acest capitol, mediocritatea, în rest, sănătate, fericire și bani mulți pentru toată lumea și pentru bănci”. Marinel Mitroi, inginer agronom: “Agricultura românească are nevoie de un an bun, dar și de sprijin pentru a contribui la bunăstarea acestui popor. Sper să aibă parte de aceste dăm seama că am întîlnit olteni fericiți. “Sînt Florin Grecu. Am 31 de ani și anul care stă să plece a fost foarte bun cu mine. Am cunoscut-o pe viitoarea mea soție, Ana-Maria Dinescu, și vedeți și dumneavoastră că sunt un om norocos”, spune Florin, privind-o cu dragoste pe Ana-Maria. La aceeași masă, Cristian Dinescu, 22 de ani, viitorul cumnat al lui Florin Grecu, a fost mai grăbit. în anul 1997 s-a căsătorit cu Oana, sunt fericiți, dar nu se gîndesc încă la un urmaș, cel puțin nu în 1998. Trebuie să termine studiile, să-și găsească ceva sigur de lucru și după aceea sunt bine veniți și bebelușii. Cei patru și-ar dori un an cel puțin la fel de reușit precum cel care și-a terminat misiunea la miezul nopții de 31 decembrie. * “FLORA” reapare scăldată în lumină, eleganță și muzică de cea mai bună calitate. Diri Maier și formația sa nu îi lasă pe invitați să se ocupe așa cum trebuie de bucatele aflate din belșug pe masă. Se dansează și se joacă cu foc, cei care rămîn la mese fiind foarte puțini. VIP-uri cu cuprinde, invitați de marcă și, dincolo de toate, o dorință firească de mai bine, de a încheia anul și a-l începe în veselie. Dl. Florin Dumitrana, directorul sucursalei Dolja Bancorex: “Vă componente în anul viitor”. Romică Țociu: “Sunt fericit că, după noua ani, am prilejul să fac Revelionul la Craiova, alături de părinți. Sunt fericit și trebuie să-i mulțumesc domnului Aurică Solomon care a făcut eforturi uriașe pentru a ne aduce în această noapte aici, la “Flora”, pe Corina Chiriac, Cătălin Crișan, colegul meu și cu mine, în anul care se termină, am avut parte de un accident rutier, destul de serios, dar, din fericire, fără urmări grave. Oltenilor mei le doresc fericire, sănătate și să nu uite că Romică Țociu îi iubește”. Corina Chiriac: “Sunt pentru prima oară într-o asemenea noapte la Craiova. Nu regret alegerea făcută. Uitați ce animație e în sală. Voi, oltenii, aveți o energie deosebită, m-am simțit mereu bine la Craiova, deși publicul de aici este foarte exigent, dar și participativ. Te stimulează enorm.” Dl. Aurică Solomon, director COMMECHIM Dolj: “Sper într-un an bun, cu pace și sănătate. Revelionul a început bine și sper să se termine tot asa”. * La “MINERVA” printre perechile elegante, fericite, un grup de fete tinere și frumoase, dar extrem de sărace. Așa de strîmtorate sărăcuțele, încît nu au avut bani decît pentru un sutien și o umbră de bibinei. Bărbații din sală, ființe fără inimă, se dezbrăcau din priviri și de echipamentul ăsta sumar, în timp ce doamnele s-au abținut cu greu să doneze hainele lor de blană numai să le vadă cît mai repede îmbrăcate pe aceste fete de care s-a ocupat foarte atent Dumnezeu cînd le-a creat. Prețul unui meniu (400.000 lei) nu a fost un obstacol pentru cei 104 musafiri ai complexului “Minerva”, care în ritmurile orchestrei, condusă de Paul Negoiță, s-au simțit foarte bine pînă în zori de zi. * In vecini, la “PERINITA”, atmosfera este ceva mai calmă. Muzică mai lentă, consumatori mai puțin exuberanți, dar aerul de sărbătoare este prezent. Șeful localului, dl. Ion Ioana, e convins că totul e pus la punct pînă la ultimul amănunt și cei 67 de musafiri se vor simți bine. Dl. Liviu Giurcă, angajat la SC Daewoo Automobile Craiova, ne spune: “Am avut un an bun în care am fost în SUA și Coreea. Sunt experiențe unice, care m-au marcat profund. Am convingerea fermă că dacă nivelul de trai din țara noastră va crește vom înregistra o îmbunătățire marcantă și în planul mentalității. Cu stomacul gol e greu să te gîndești la binele general. Sunt sigur că putem deveni o țară respectată și prosperă în lume, așa că urarea mea pentru toți românii este “La mulți ani, sănătate și mulți bani!”. Dacă e adevărat că cioburile aduc fericirea, în anul care vine Craiova ar trebui să înoate în valuri de fericire și prosperitate. După miezul nopții, străzile orașului erau pline de cioburi. De la micuța sticlă de oră și pînă la sofisticata sticlă de șampanie cu toate își găsiseră sfîrșitul, la cumpăna anilor, pe caldarîm. Nu au scăpat nici ecranele telefoanelor cu cartelă și unele vitrine. Acum ce să mai spunem, să credem orbește în tradiție și să spunem să fie într-un ceas sau, mai bine spus, într-un an bun, cît mai bun, că tare mai avem nevoie cu toții ca acest al nouălea an al democrației să fie unul cel puțin încurajator. Dacă o mamă are nevoie de nouă luni pentru a aduce pe lume un copil, poate că o țară ar avea nevoie de nouă ani pentru a porni pe drumul bunăstării la care visează. Noi, de la 1 ianuarie, am intrat în anul al nouălea. Dă Doamne să fie anul norocos al României. NICU DOLEA Foto: MIHAI VILĂUG De necrezut, sase craioveni locuiesc în cimitirul Sineasca! “Revelion’’.^ în cavou ÎN ATENȚIA DOMNILOR CONSILIERI LOCALI! Acum, în pragul mileniului III - pe cînd unii se înfruptă din “Cornul abundenței”, locuiesc în vile somptuoase, sau își construiesc, clandestin, palate - semeni de-ai noștri - cinci bărbați și o femeie - locuiesc în 3 cavouri din cimitirul Sineasca, amplasate în parcelele A, B, H. Aici și-au “petrecut” (vai!) și Revelionul 1998... ... Cimitirul Sineasca. Cea mai mare “împărăție a morții” - 24.000 de morminte amplasate pe mai bine de 20 ha din municipiul Craiova. Se apropia cumpăna nopții dintre ani. De jur-împrejurul Țintirimului - atmosferă feerică, de sărbătoare. De prin restaurante, bodegi, baruri, de prin ferestrele apartamentelor răzbăteau cîntece și voie bună, artificiile străfulgerau întunericul, petardele “împușcau” pe 1997, gîndurile oamenilor - exteriorizate în fel și chip - anunțau Noul An. Undeva, în apropiere, auzim glasuri fierbinți cîntînd “Mulți ani trăiască”, iar... în mijlocul străzii doi tineri păreau ca răstigniți într-un sărut prelung, în care să-i găsească “topiți” cumpăna dintre ani... Aproape de intrarea în cimitir, puțin lăturalnic, de aleea principală, se află un impozant monument funerar aparținînd familiei bucureștene A.D. Nicolaid. în zonă, abia licăreau, în pustietatea nopții, cîteva luminări, aprinse de cu seară... Ușile metalice ale cavoului subteran sînt larg deschise... La baza unei scări abrupte, cu 10 trepte, se află o criptă, ca un buncăr, de 3x4 m... Pe placa betonată - dedesubtul căreia zac osemintele membrilor familiei sus-amintite - zăceau, în neorînduială, aruncate vraiște, fel și fel de haine vechi... Pe marginea criptei fumegau, în șir, luminări frînte, cu mucus scrumit... Aer stătut, cu iz de mucegai, funebru... Pe ziare vechi și o bucată de pînză, de culoare murdară, se găseau, anapoda, bucăți de merinde și mai multă băutură, în sticle mici, toate primite de pomană... Era masa de Revelion... în jurul ei, așezați turcește, patru bărbați: Die Nicolae, 49 de ani, Viorel Fleancu, 44 de ani, Jane Nicolae (copilul celui dintîi), de 19 ani, și Vasile Aftenie (Ghiocel), 42 de ani... NICOLAE BĂBĂLĂU (Continuare în pag. 8) BERE CRAIOVA MEMBRĂ A GRUPULUI BRAC Sir. Nicolae Tîtulescu 176, 1100-Craiova România tel: 051/186.166, 186.014 - fax:OSI/86.856