Cuvîntul Libertății, septembrie 1998 (Anul 10, nr. 2524-2553)

1998-09-01 / nr. 2524

în cea a de a treia zi TARGUL NAȚIONAL CU PARTICIPAREA INTERNAȚIONALĂ ELECTROUTIL ____________*98 a fost vizitat de oameni de afaceri din Ungaria Ieri, în cea de-a treia zi de la deschidere, animația în incinta Tîrgului a început să sporească, iar “girosul” vizitatorilor a fost alcătuit din oameni de afaceri interesați de produsele expuse în cadrul celor opt secțiuni: 1. Aparatură electrocasnică; 2. Scule și echipamente profesionale electronice; 3. Instalații de climatizare; 4. Corpuri de iluminat; 5. Tehnică de calcul; 6. Autovehicule și piese auto; 7. Materiale de construcții; 8. Construcții metalice. Actuala ediție - cea de-a VII-a - a Tîrgului național cu participare internațională “ELECTROUTIL” a fost onorată, ieri, de prezența unui reprezentativ grup de oameni de afaceri din Ungaria, însoțiți de atașatul comercial al Ambasadei, dl. Gheorghi Arghelian. Oaspeții străini s-au dovedit interesați de produsele expuse, zăbovind, mai pe îndelete, la standurile societăților comerciale “Rocar” S.A. București (lîngă ale cărei autobuze este expus și un Ikarus n.n.), “Electroputere” S.A., “Celule Electrice” S.A. Băilești, “Arctic” S.A. Găiești, “Roman” S.A. Brașov, “Traian Impex” S.R.L. Craiova, “Carbochim” S.A. Cluj-Napoca etc. De altfel, oamenii de afaceri unguri s-au întîlnit, în cadrul unui colocviu, cu reprezentanți ai firmelor românești participante la actuala ediție a Tîrgului. Astăzi, 1 septembrie, sînt așteptați vizitatori și din alte tari, ce sunt interesați de produsele românești și, în mod deosebit, de varietatea și calitatea exponatelor ce poartă sigla: “ELECTROPUTERE” Craiova, societate comercială cu renume în țară și străinătate, numărîndu-se printre organizatorii Tîrgului “ELECTROUTIL ’98". La microfonul stației de amplificare a Tîrgului se află, cu vocea-i inconfundabilă, Constantin Popescu, de la Radio “Oltenia” Craiova, care a prezentat toate cele șase ediții de pînă acum. Ziarul “Cuvîntul Libertății” - care oglindește zilnic activitatea Tîrgului - stă la dispoziția firmelor interesate să-și prezinte produsele: telefon 051/41.25.52; fax 41.41.41. NICOLAE BĂBĂLĂU Produs în premieră românească SEPARATOR CU TELECOMANDĂ în standul din fața Casei Tineretului din Craiova, care găzduiește cea de-a 7-a ediție a Tîrgului Electroutil”, se află expus un produs de înaltă tehnicitate, eficiență și calitate, realizat în premieră națională în industria electrotehnică craioveană. SEPARATORUL DE SARCINĂ DE EXTERIOR de 24 kV, la 400 de Amperi, pe care ing. Vasile Scarlat, manager al societății pe acțiuni “Electroputere”, îl așeza în rîndul produselor similare, realizate de către firme de profil din lume, concepute și furnizate în ultimul timp pentru modernizarea sistemelor energetice naționale. “Noul nostru produs, conceput și realizat integral de către specialiștii de la “Electroputere”, este dotat cu senzori de curent și tensiune încorporați în hexaflorură de sulf, asigurînd telecomandarea sa pînă la o distanță de 50 km, realizare unică pînă acum în România”. Declarația ne-a fost făcută, sîmbătă, la deschiderea actualei ediții a Tîrgului “Electroutil”, de către ing. Nicolae Anonica, șeful proiectului acestei semnificative realizări craiovene. Specialistul a insistat, însă, asupra necesității conlucrării cu specialiști, cu firme de peste hotare, întrucît - normal - în condițiile actualei complexități a economiei mondiale, a fenomenelor și proceselor de cercetare-proiectare și realizare a unor produse moderne, de excepție, nu se poate progresa. Chiar pentru separatorul de sarcină de exterior de 24 kW/400A, telecomandat, a fost nevoie de o colaborare externă. S-a apelat la firma suedeză “Radius”, care i-a livrat ScC. “Electroputere” S.A. echipamentul necesar pentru telecomandă. ^✓MARIN COANDĂ Să ne facem cruce ! După ce Călugărul Vasile i-a apărut în vis lui Emil Constantinescu, în tentativa acestuia de a se muta la Cotroceni, actualul președinte al țării s-a mai lipit o dată de credință, inițiind Reuniunea Internațională “Oameni și religii”, cel mai mare miting de acest fel al sfîrșitului de secol. Au participat înalte fețe bisericești, capi ai tuturor religiilor. Papa Ioan Paul al II-lea a trimis și el un mesaj de la Vatican. Conferințele desfășurate la Palatul Parlamentului l-au avut în prim-planul atenției pe președintele Emil Constantinescu. Ce-mi e tușea, ce-mi e junghiul, nu a lipsit nici consilierul prezidențial Zoe Petre. O mare bilă albă pentru Cotroceni va decide, făcîndu-și cruce și copleșit de emoție evlavioasă electoratul român, cel care, în noiembrie 1996, spera să-și mai dreagă măcar stomacul dacă nu și toaleta de salon... Lăsînd la o parte dovada fără echivoc a deschiderii către Europa și către lume a Bisericii Ortodoxe Române, care, la ea acasă, mai mult se închide decît se deschide, un mai subtil mijloc de îndobitocire a nației nici că se putea. Bune și închinăciunile, foarte bune chiar, întoarcerea la credința strămoșească fiind un dar care nu trebuie refuzat. Pot ele singure însă, închinăciunile și temenelele cu fruntea pînă în pămînt, să ne ridice din mizeria socială și morală în care ne zbatem neputincioși mai cu seamă acum, în plin regim Constantinescu, în timp ce în Dealul Patriarhiei se țin liturghii, înfiorîndu-i pe liderii tuturor credințelor, de la creștinism la jainism, rectificarea bugetului, prin suprimarea unor consistente hărci în mii și mii de miliarde de lei de la ministere (mai puțin agricultura), a creat deja tensiuni la vîrf, în timp ce populația nu mai are bani nici de coșciuge. Prof. dr. Cătălin Zamfir, director al Institutului de Cercetare a Calității Vieții din România, atrăgea nu de mult atenția că peste 70 la sută dintre români trăiesc la limita sărăciei, iar peste 20 la sută din populație se zbate în sărăcie cumplită. Culmea este că, deși tot mai mulți români iau calea bisericilor și se spovedesc de păcate, numărul criminalilor (fără mamă, fără tată și fără Dumnezeu) este în continuă creștere. Iată un paradox pe ._________ care nimeni nu i se căznește să-l clarifice. Cu atît mai îngrijorător, cu cît unii dintre cei mai abili purtători de șiș provin din rîndul copiilor și al tinerilor, catalogați la nesfîrșit ca fiind supapa de refulare după căderea regimului comunist, cel care le-a înăbușit potențele creatoare. La fel se întîmplă cu sinucigașii, mulți bolnavi psihic, dar și mulți incapabili să mai îndure nenorocirile vieții. Dincolo de faptul că țara a devenit aproape neguvernabilă, că indicele de risc ne scoate, practic în afară, ceea ce ne lipsește cu totul și cu totul este strategia națională. Unde vom ajunge numai Dumnezeu știe. Privită dintrun asemenea unghi novator și fără urmă de ironie - da, Reuniunea Internațională “Oameni și religii”, de la București, își probează temeinicia. Atît ne-a mai rămas: să ne facem cruce!... CUVIISTUL nostru Căsătoria, moment imper- sumați conducători auto, că în uzare sonoră. Mai avem, oare, tant în viața fiecăruia, este municipiul Craiova claxonatul nevoie de așa ceva într-un oraș I sărbătorită, alături de cei dragi, este interzis? Oare este nevoie în care zgomotele stresante are cu mult fast. Deplasările efec de măsuri de constrîngere autovehiculelor și tramvaielor luate de coloane de autotun pentru a respecta programul de ne suprasolicită zilnic neroii?risme, cu acest prilej, deja sunt odihnă al cetățenilor în Noi credem că nu aspecte obișnuite pe străzile ultimele zile din săptămînă? Dacă această situație conti- De azic apă caldă ! Ieri dimineață, la Prefectura Dolj a fost organizată o întîlnire a tuturor factorilor implicați în furnizarea apei calde prin sistemul de termoficare din Craiova. Întrucît nu s-a reușit achitarea datoriilor de R.A.Ă.C.T. către Filiala Electrocentrale Craiova pînă la nivelul lunii mai a.c. - condiție impusă de furnizorul agentului termic și apei calde menajere - s-a hotărît ca R.A.A.C.T. să obțină un credit bancar, cu care să-și plătească jumătate din datoriile ce le are. Pentru restul sumei datorate, părțile au convenit o eșalonare a plăților pînă la finele anului curent. în această situație, începînd din dimineața zilei de azi se reia furnizarea apei calde menajere de către Termocentrala de la Șimnic către cele 92 de puncte termice. Deoarece mai întîi trebuie umplută cu apă fierbinte instalația primară (magistrala Șimnic - “Bariera Vîlcii” și rețelele de distribuție pînă la punctele termice), apa caldă va ajunge la robinetele din apartamentele craiovenilor la orele după-amiezii. ION DIACONU Duminică au început, la Palatul Parlamentului din București, manifestările celei de-a XII-a Reuniuni Internaționale “Oameni și Religii”, în organizarea comunității Sant’Egidio, organizație a laicului catolic din Italia, sub înaltul patronaj al Președinției României și al Patriarhiei Române. Este pentru prima oară cînd această reuniune are loc în România și este, de asemenea, pentru prima dată cînd se desfășoară într-o țară ortodoxă. Invitația a fost făcută de președintele României, Emil Constantinescu, încă din noiembrie anul trecut. Timp de trei zile, peste 400 Pentru trei zile, cu ocazia Reuniunii Internaționale "Oameni și Religii" România polarizează întregii lumi De la trimisul nostru special, PAULINA URLCU de reprezentanți ai tuturor religiilor mari din lume - creștini, evrei, budiști, musulmani, hinduși, jainiști vor pune la cale mersul religiilor lumii. La manifestări participă personalități de marcă ale vieții spirituale interne și internaționale. Ambasadori, specialiști în istoria religiilor, reprezentanți ai tuturor bisericilor ortodoxe din lume completează lista invitaților la această grandioasă acțiune. O importantă delegație sosită în București este cea a Vaticanului. (Continuare în pag. 7) atentia Orașul din vis (II) ! Dialog cu profesorul GHEORGHE FALCAU, primarul orașului Balș între două nunți și un scandal de pomină, “Universitatea” încearcă să-și găsească liniștea - Rămăsese discuția, domnule primar, în episodul precedent, la o... dulce povară pe care v-ați asumat-o față de bălșeni: realizarea, în mandatul lumneavoastră, a unor obiective edilitare de maximă importanță... - Ca să mi se izbindească... visul... - Ca să vi se izbindească... visul privind Balșul mileniului al treilea... - într-adevăr, speranțele mele coincid cu dorințele cetățenilor de a accede la standardele vieții urbane moderne. De cîte ori ne întîlnim în consiliul local, survine sintagma “Trebuie să devenim municipiu!” Pentru executarea unor lucrări de derocare a versantului muntos, la rampele podului de la km 120+381, în perioada 1-15 septembrie a.c., zilnic, între orele 10-13, circulația pe DN 66 Filiași - Tîrgu-Jiu - Simeria va fi închisă, pe sectorul km 119+000 - 122+000; în acest interval de timp, traficul va fi deviat astfel: * DN 6 Filiași - Dr.-Tr. Severin -Italicul rutier de pe DN 66 este deviat Caransebeș; DN 68 Caransebeș - Hațeg, DN 66 Hațeg - Simeria; * DN 67 Rîmnicu-Vîlcea - Horezu - Tîrgu-Jiu - Motru - Dr.-Tr. Severin; * DN 7 Rîmnicu-Vîlcea - Vestem, DN 1 Vestem - Sibiu - Sebeș, DN 7 Sebeș - Simeria. Informațiile ne-au fost furnizate, cu amabilitate, de ing. Constantin Șerban și ing. Mureșanu Filip, director regional, respectiv, șef Birou IDP, de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova. M. CALCIU Balș - Casa Tineretului FLORIN STAMA (Continuare în pag. 7} Atentat la... liniștea publică ! * Contravenienții vor Fi sancționați ________________j________________________________________________________________| orașului. Fiecare își împode Momentele plăcute din viața mă, nu vom rămîne pasivi și bește mașina după bunul plac noastră nu trebuie, neapărat, vom trece la identificarea proși după propria părere. Pînă aduse la cunoștință și impuse prietanilor de autoturisme din aici, nimic deosebit, dar cînd tuturor concitadinilor, putem să coloana respectivă, luînd căaceste adevărate caravane își ne trăim bucuriile proprii în surs de sancționare a celor care varsă puterea claxoanelor liniște, într-o ambianță plăcută, atentează la liniștea publică, asupra orașului și a locuitorilor Regulamentul circulației Maior săi, atmosfera devine de pedepsește, în art. 18, folosirea DUMITRU CIOBANU, nesuportat. Să vă reamintim, abuzivă a mijloacelor de aver- șef Birou Poliție Rutieră La concursul pe 1998 al revistei "Gazeta Matematică": Elevii doljeni s-au afirmat din nou Acest concurs anual al celor ce rezolvă probleme din revista “Gazeta Matematică” este cea mai veche competiție în domeniu, destinată elevilor din România. Cu excepția anilor de război (1917-1919 și 1941 - 1944), concursul respectiv s-a desfășurat cu regularitate din 1902 pînă în 1949, cînd a fost singurul a cărui destinație nu era admiterea într-un institut de învățămînt superior, ci încurajarea talentului și a pasiunii pentru matematică. Competiția a fost reconsiderată de Societatea de Științe Matematice din România în anul 1980, iar în acest an a fost organizat la Pitești. Din județul Dolj, au fost invitați să participe următorii elevi: Pometescu Andra Mihaela (clasa a VII-a, Școala nr. 2 Traian Craiova), Pătrașcu Ovidiu Doinaș (clasa a IX-a, Colegiul Național “Frații Buzești” Craiova), Tonca Romeo-Nicolae (clasa a IX-a, Liceul Militar “Tudor Vladimirescu” Craiova), Bălan Vlad (clasa a XI-a, Colegiul Național “Frații Buzești” Craiova). în această confruntare a inteligenței’ Bălan Vlad, a obținut premiul I, iar Pătrașcu Ovidiu Doinaș - premiul al IlI-lea. Toți elevii au primit diplome de participare, ceea ce deja le conferă calitatea de bun dezlegător de probleme matematice. Prof. NICOLAE IVĂSCHESCU □ Vizita în Craiova a unor tineri chinezi, în zilele de 24 septembrie a.c., municipiul Craiova va fi vizitat de o delegație alcătuită din trei profesori și nouă elevi de la Școala Yinghua, din Shiyan. Oaspeții vor participa, timp de două săptămîni, la diverse activități cultural educative și artistice organizate în Craiova și la Calafat. " Recital de chitară Iorgos hlivanoglu (Grecia), în cadrul celei de-a IX-a ediții a Festivalului Internațional de Chitară Clasică, de la Filarmonica “Oltenia”, iubitorii genului vor putea urmări, astăzi, de la ora 19, Recitalul de chitară susținut de Iorgos Behlivanoglu (Grecia). în program, lucrări de D. Kellner, A. Barrios - Mangore, P. Bellinati, L. Brouwer, S. Assad și R. Dyens. Expoziție de pictură Cristina Oprea. Astăzi, ora 18, la Galeria “Arta”, din Craiova, va avea loc, sub egida Uniunii Artiștilor Plastici din România - Filiala Craiova, vernisajul Expoziției de pictură Cristina Oprea. □ Agenție a Băncii Agricole Dolj. La Complexul Comercial “Bacriz” se deschide, astăzi, o agenție a Băncii Agricole Dolj, care vine în sprijinul agenților economici și al persoanelor fizice din apropiere. Tot aici va funcționa o casă de schimb valutar. □ Semicentenar, în zilele de 19 și 20 septembrie a.c., pe aerodromul militar din Craiova, se va desfășura întîlnirea prilejuită de sărbătorirea a 50 de ani de la obținerea brevetului de pilot de război a Promoției 1945 de zburători, veterani de război. □ Diplome de licență. Joi, 24 septembrie 1998, la Biserica Harul, din București, va avea loc festivitatea de înmînare a diplomelor de licență celor 40 de absolvenți ai Institutului Biblic Român, Facultatea de Teologie Pastoral-Didactică, promoția 1998. □ Dublarea unor taxe. Începînd de astăzi, 1 septembrie, se dublează toate taxele pentru obținerea autorizațiilor de funcționare din partea Inspectoratului de Sănătate Publică și Medicină Preventivă Dolj. □ Sancțiuni dictate de Laboratorul de Igienă. în săptămîna 24-29 august, Laboratorul de Igienă a Mediului din cadrul IPSMP a efectuat 36 de controale și a aplicat nouă sancțiuni, inclusiv Serviciului Public de Salubritate (un milion de lei), pentru neridicarea la timp a gunoaielor menajere, și Fundației pentru Tineret (300.000 lei), ca urmare a lipsei de igienă din hotelul pe care îl administrează. □ Județul Olt, nici o contestație rezolvată favorabil. Pe lîngă județele Caraș-Severin și Ilfov, Oltul a înregistrat și el un mic și nedorit record în materie de bacalaureat, nefiindu-i rezolvată favorabil nici o contestație la sesiunea extraordinară de examen, în ce privește Doljul, dintr-un număr de 728 contestații depuse, i s-au soluționat favorabil 275. □ S-a înființat Agenția Națională a Medicamentului. Prin 9reorganizarea Institutului pentru Controlul de Stat al Medicamentului și Cercetări Farmaceutice “Petre Ionescu Stoian”, a fost adoptată, prin ordonanță, înființarea Agenției Naționale a Medicamentului care, în principal, controlează modul de respectare a prevederilor legale privind calitatea produselor. Grupaj realizat de VIRGIL DUMITRESCU