Cuvîntul Libertății, aprilie 1999 (Anul 11, nr. 2731-2757)

1999-04-02 / nr. 2731

L V Prof. Alexandru Fransa - Doctor Honoris Causa al Universittii din Craiova La propunerea Facultății de Electromecanică, Universitatea din Craiova decedează, ASTĂZI, în cadrul unei festivități ce va avea loc ex-ac-Xv în Sala Albastră, titlul de Doctor Honoris Causa unei distinse personalități științifice românești, profesorul Alexandru Fransua. Iată cîteva dinperele biografiei de excepție a c omagiat: * absolvent, cu disă de merit, al Facultății de Eotehnică a Institutului Polite București; * în 1964 obține, la Inul Politehnic din Brooklyn Nork, titlul de Master of Sciemc Electrical Engineering; * în devine profesor universitar; * d»te 33 de ani este conducător șjijic de doctorat; * 1990 - j^ru în Consiliul Național de yaze a Titlurilor M.E.N.; * din fl - membru al comisiei de calitate al Comisiei Naționale de Mare Academică; * a publicat nu puțin de 22 de cărți și peste 60 lucrări științifice în domeniile vii electrice, acționări electrice, tronică de putere ș.a.; * invitat de onoare la Societatea Regală din Marea Britanie, Academiile din Rusia, Ungaria, China. Prof. univ. dr. ing. Aurel Cîmpeanu, decanul Facultății de Electromecanică, consideră că “și școala electrotehnică craioveană s-a bucurat de audiența generoasă a profesorului Alexandru Fransuc. Este vorba despre sprijinul dat doctoranzilor, despre participarea sa efectivă la examenele de doctorat, discuțiile vizînd perspectivele secțiilor facultăților de profil electric. Domnia sa și-a asigurat un loc binemeritat și definitiv printre valorile naționale. Acordarea titlului de Doctor Honoris Causa este, pentru comunitatea noastră academică, un omagiu și o onoare”. 1/MIHAELA CALCIU Asa cum am anunțați numerele anterioare ale cotidianului nostru, ieri, 1 aprilie ax., Filiala Dolj a Partidului România Mare a organizat în fata Prefecturii Dolj un miting de solidaritate cu poporul sîrb. Au participat atît membrii P.R.M., cit și reprezentanți ai altor partide, sindicaliștii studenți sîrbi ș.a. capitala Olteniei s-a infratit in orașul albanez Poaradec O țară in laborator A venit vacanta! ____________ Ambasadorul României la Tana, domnul Filip Teorescu, a trimis o scrisoare a Ainei Oana Manolescu - patat de Dolj din partea mnorității albaneze din imânia, prin care a tranchis propunerea Consiliuluiunicipal al orașului Poradec de a se realizagături de colaborare și înfrățire cu municipiul Craiova. Situată într-o regiune din Albania ce a avut în mod tradițional legături cu țara noastră, îndeosebi prin populația aromână, orașul Pogradec constituie una dintre cele mai importante zone turistice din Albania, iar, în același timp, are un potențial de cuvine, stimate cititor, să vă reamintim că la 11 august 1999, va avea loc un eveniment astral cu o frecvență seculară - Eclipsa totală de Soare și că multe zone și localități din România (Petroșani - Vulcan, Rm. Vîlcea, Pitești, București, Mangalia) au privilegiul să se afle pe axa de vizibilitate optimă a fenomenului. De aceea, continuăm dialogul nostru cu reputatul astronom. Domnule Harald Alexandrescu, ne-ați pus în temă cu mecanismul eclipselor, ne-ați relevat interesante repere din istoria lor și ați conturat traseul de totalitate, în România, al celei ce urmează să se producă la 11 august 1999. Acum, vă rog să ne spuneți ce se va întîmpla dacă cerul va fi înnorat la momentul eclipsei economic și cultural deja afirmat în raporturile bilaterale româno-albaneze. Doamna deputat Oana Manolescu a adresat imediat un memoriu Primăriei Craiovei și Consiliului Local Municipal, prin care arată că susține această propunere, mai ales că localitatea se află la granița cu Macedonia, a cărei capitală, Skopje, este deja înfrățită cu Craiova. în ședința ordinară de miercuri, 31 martie a.c., Consiliul Local Municipal a aprobat, în unanimitate de voturi, stabilirea relațiilor de colaborare dintre municipiul Craiova și orașul Pogradec din Albania. Primarul Vasile Bulucea a fost împuternicit să reprezinte deliberativul craiovean la ceremonia oficială de înfrățire și semnare a documentului necesar. Să sperăm că nu vom avea un asemenea ghinion. Dar dacă va fi așa, cercetătoriiastronomi, dar și alți oameni cu posibilități vor putea urmări fenomenul înălțînduse cu aparate zburătoare (avioane, elicoptere) deasupra norilor. Se preconizează că, în zonele de vizibilitate optimă și de totalitate a eclipsei, va fi o vreme senină. Observatoarele de pe acest traseu (Timișoara, Rm.Vîlcea, Pitești, București, Mangalia) sînt pregătite. De altfel, noi, astronomii, am și făcut o repetiție, să-i zicem așa, generală la data de 31 august 1998, deci în ziua și la ora corespunzătoare eclipsei, cînd astrele se află aproximativ în aceleași poziții. Iar rezultatele au fost mai mult decît îmbucurătoare. Totuși, dacă va fi înnorat, ne-am pregătit să observăm și să cercetăm eclipsa de deasupra norilor. FLORIN STAMA (Ion diaconu Ziua cînd vfr colocnesc “Renașterea”), vor mînca Soarele cu HARALD ALEXANDRESCU, coordonatorul Observatorului Astronomic "Amiral Vasile Urseanu" din București____ dialog Insursit, de ieri ne putem considera un popor fericit, în materie de sănătate. Gata, a intrat în priză sistemul de asigurări medicale, am scăpat de viruși și microbi, de-acum încolo nu ne vor mai supăra nici măcar durerile de cap, întrebarea este, numai, cît va dura minunea asta de sistem, pe care Ministerul Sănătății îl coace de nouă ani, deși în alte țări (civilizate, evident) funcționează acceptabil de cîteva zeci de ani. Să vedem cîte ceva din reglementările state în incubator atîta vreme. Zice acolo că fiecare românaș trebuie, de la 1 aprilie, să se adreseze medicului său de familie, HHȘ SUP I UH B nt HM HIB.HL Buum. Mai departe scrie că medicul de familie trebuie să-l viziteze acasă pe fiecare cetățean din parohie și trebuie să fie permanent la curent cu toate suferințele sale (o fi cu păcăleală? n-o fi?). Minunat, superb, nimic de zis! Doar că aflăm imediat și cîti pacienți cuprinde lista unui astfel de medic: 2000-2500. Și daca iei nivelul minim și tot trebuie să vadă bietul medic de familie aproximativ 100 de persoane pe zi, ca s-o consulte pe fiecare o dată pe lună. Robot să fie, și tot n-ar fi în stare, asa că... Iată alte perle din înțelepciunea Ministerului Sănătății, cînd medicul de familie se consideră depășit de situație, își trimite pacientul la un specialist. Acesta (atenție mărita) este obligat să-l informeze pe asigurat ce servicii îi poate oferi, iar, dacă se pune problema internării, să-i informeze de ce dotări beneficiază spitalul, ce tratament i se va aplica și așa mai departe. Acum, nu e normal să întrebăm noi Ministerul Sănătății: “Chiar, domnule minister, de ce dotări beneficiază spitalele noastre și ce tratamente ni se vor aplica?” Pentru că, din proprie experiență, știm altceva, cel puțin despre Spitalul Clinic nr.1 din Craiova, cel mai mare și mai aglomerat pe o rază ce depășește granițele județului. Știm că printre dotări figurează diverse insecte,știm că din spital se pleacă și cu amintiri... greu tratabile, așa-numitele infecții intraspitalicești, știm că în spital nu sunt bani nici pentru medicamente, nici pentru materiale consumabile, nici pentru hrana bolnavilor, de aceea cam vii cu totul de acasă, știm și alte lucruri pe care întreaga lume medicală le știe chiar mai bine, dar nimeni nu vorbește. De ce?Din aceleași motive pentru care nimeni nu crîcnește nicăieri împotriva șefului, indiferent dacă deciziile sale sînt corecte sau nu, ca să nu-și piardă locul de muncă într-o țară unde acesta a ajuns mai ușor de pierdut decît viața. Cine are de suferit? în primul rînd pacientul, care, cînd află, sărmanul, că trebuie să se interneze în spital, parcă ar auzi de o maladie necruțătoare. Astfel încît ruga de toate zilele a celor mai mulți români se încheie cu “Și nu ne duce pe noi în spitale...’5! ’ După atîtea experimente făcute pe pielea poporului, mai toate nereușite, zău că nu-ți mai rămîne să crezi decît că țara noastră a nimerit într-un laborator. Din păcate neaotat, plin de insecte, fumuri și orgolii. ____________ Așa cum ne-a informat, IERI, locotenent-colonel ECATERINA OREVICEANU, ofițerul de relații publice al Corpului 3 Armată “Mihai Viteazul”, sîmbătă, 3 aprilie a.c. (ora 10), în Piața “Alexandru Ioan Cuza” din Craiova se va desfășura ceremonialul depunerii jurămîntului militar de către tinerii încorporați în luna februarie. Tinerii, aparținînd unităților Ministerului Apărării Naționale și Ministerului de Interne din Garnizoana Craiova, vor rosti cuvintele legămîntului sacru în fața reprezentanților comunității locale, a părinților, rudelor și prietenilor apropiați invitați să participe la acest important eveniment. Ceremonialul va fi condus de comandantul Garnizoanei Craiova, domnul general de brigadă IONEL GIORGI. (Nicolae Băbălău) _____ Slovacii nu au avut timp să se bucure 14 wmsm PMIb MiW si IF ĂhUCR Â&SK R.A.T. Craiova face cunoscut că posesorii de abonamente pe traseele cu numerele 11, 19, 27, 29, trasee care nu au program sîmbăta și duminica, pot călători pe următoarele linii: * traseul 11 - se poate circula pe traseul 3 pînă în Centru, iar din Centru, cu traseul 1, pînă la Parc; * traseul 19 - se poate călători cu traseul 20 pînă în Centru, iar din Centru, cu traseul 1, pînă la Parc. * tra-Toți elevii din școlile gimnaziale și preuniversitare sînt în ultima zi de școală a semestrului al doilea. Începînd de MÎINE, ei se vor bucura de vacanță, timp de două săptămîni. De menționat că elevii își vor sărbători în această vacanță și Sfintele Sărbători de Paște. Ei se vor întoarce la școală pe data de 19 aprilie. Vacanță plăcută! MĂDĂLINA BĂLAN - A zis Guvernul că are grijă de noi? A zis! Uite că se ține de cuvint. Ne-aduce PAPAseul 27 - călătorii din “Valea Roșie” pot circula cu traseul 3 sau 12 pînă în Centru, iar de aici, cu traseul 1, pînă la Romanești. Călătorii din “Lăpuș-Argeș“, de la pasajul “Electro”, pot călători cu tramvaiul pînă la Universitate, iar din Centru, cu traseul 1, pînă la Romanești; * traseul 29 se poate circula cu traseul 8 sau 14 pînă în Centru, iar din Centru, cu traseul 20, “Brazdă” - Gară. ULTRASCURTE In mod excepțional, concertul Filarmonicii “Oltenia” din această săptămînă va avea loc mîine, de la ora 19. Participă artiști din Japonia. Dirijor - Shinya Ozaki. In program: Mozart, Ravel, Ceaikovski. mmm O Teatrul Național din Craiova prezintă azi, la ora 19, spectacolul cu piesa “Phaedra”, după Euripide și Se-Parohia “înălțarea Domnului” • Robănești și Asociația Studenților Creștin- Ortodocși - Filiala Craiova organizează, în perioada 2-5 aprilie a.c., strîngerea de ajutoare (în special alimente) pentru “frații sîrbi”. Ajutoarele se pot aduce, zilnic, între orele 16-18, la sediul ASCOR Craiova, str. “Matei Basarab” nr. 17 Bis (Căminul preaCasa Studenților din Craiova găzduiește azi, începînd cu ora 19, “Balul dragostei la prima vedere”, în recital: “Talisman” și “Redivivus”. Prezentator: Celestin Agache, îngrijit de Marius Ghica, a apărut la Editura “Scrisul Românesc” volumul “Eseuri aproape politice”, de Paul Valéry. Biroul Evidența Populației din cadrul Poliției Municipiului Craiova are un nou program de lucru cu publicul. Astfel, pentru primiri acte: luni, marți, miercuri, între orele 8-19, iar pentru eliberări ace - joi și vineri, orele 8-19. Potrivit Comisiei Naționale de Statistică, în luna februarie a.c., inflația a fost de 2,9 la sută. Ca “marfă”și în noaptea de 30/ 3^.03.a.c., o patrulă formată din subofițerii de poliție și un gardian public i-a surprins pe Ghiță Gabriel, Lupu Ion, din Craiova, și Toroiman Alin, din Crușeț - Gorj, în zona Gării din Bănie, avînd asupra lor un rucsac și o geantă în care se aflau bunuri în valoare de trei milioane de lei, ce fuseseră furate din autoturismul “Dacia” cu numărul 240hF 9756, aparținînd lui Popescu Adrian. Cercetările continuă pentru stabilirea activității infracționale. Grupaj realizat de SABINA DUMITRU .