Cuvîntul Libertății, iulie 1999 (Anul 11, nr. 2819-2850)

1999-07-01 / nr. 2819

fa Stafia de incinerare a resturilor menajere Cauza a fost biogazul emanat de gunoaie La periferia de nord a municipiului Craiova, există singura stație de incinerare a resturilor menajere. Amplasată în imediata vecinătate a rampei de gunoi din zona respectivă, instalația de ardere a gunoaielor este prevăzută cu un depozit în care reziduurile sunt aduse din rampă. Acesta are patru metri adîncime de la nivelul solului, aproximativ 15 metri înălțime și în jur de 200 mp. In timpul verii, din cauza temperaturilor ridicate, prin procesul de fermentare a compușilor organici ia naștere biogazul, deosebit de inflamabil, ce se acumulează în spațiul închis al depozitelor. Ieri, în jurul orei 13,00, muncitorii care deservesc instalația își desfășurau în mod obișnuit activitatea. La un moment dat, o explozie le-a atras atenția tuturor, în aceeași fracțiune de secundă, cîteva plăci de azbociment dintr-un colț al depozitelor au fost spulberate, iar flăcările s-au ridicat deasupra maldărelor de gunoaie. Focul a distrus și alte cîteva plăci de azbociment aflate la jumătatea înălțimii. Acestea, în momentul în care se aprindeau, pocneau foarte puternic, creînd un adevărat vacarm. Se pare că un ciob de sticlă s-a comportat ca o lentilă, a focalizat razele solare, creînd un focar. Pe fondul temperaturii și așa ridicate, acesta a inițiat aprinderea biogazului. Salariații stației au intervenit rapid pentru stăvilirea flăcărilor, în scurt timp și-a făcut apariția și o echipă de pompieri militari. Aceștia au reușit să potolească focul și să-l țină sub control, dar nu să-l stingă definitiv. Cîteva ore mai tîrziu, în ciuda jeturilor de apă, gunoaiele continuau să fumege. Angajații, cu experiență în astfel de situații, ne-au spus că focul va continua să ardă mocnit chiar timp de două săptâmîni, pentru că, din cauza numeroaselor folii de plastic, apa nu poate pătrunde în profunzime. “Degeaba dau cu jetul, dacă apa sare din pungile astea și sub ele focul continuă să mocnească” - s-a auzit o voce dintre cei prezenți. Din fericire, în afară de cîteva plăci de azbociment distruse de foc sau de deteriorarea cupei excavatorului care a creat spațiu pentru accesul pompierilor, nu s-au înregistrat alte pagube. RAZVAN CANȚĂR FLORIN TANOVICI Furtuna dezlănțuită ieri după-amiază, în jurul orei 16,30, la Craiova, a creat probleme neașteptate, iar mulți dintre locuitorii orașului au avut parte de incidente. Parcă deodată, cerul și-a revărsat puhoaiele, astfel încît toate străzile s-au transformat în rîuri. Dorina Surcel, meteorologul de serviciu al Centrului Regional de Prognoze Meteo, a declarat că precipitațiile au fost însemnate cantitativ în Craiova și Bălcești (22 1/mp), respectiv Melinești (17 1/mp). De asemenea, au fost înregistrate căderi de grindină.La kilometrul zero al municipiului, traficul auto a fost îngreunat, iar pietonii nu mai aveau pe unde traversa, apa trecîndu-le peste glezne.Un tei de pe str. “Eugeniu Carada” a fost rupt de vînt și a căzut peste cablurile electrice, aplecînd trei stîlpi de la rețea. Traficul tramvaielor a fost întrerupt preventiv între orele 16,15 - 18,15. Autobuzele R.A.T.C. cu nr. 17 ( Craiova - Șimnicu de Jos ), respectiv 23 (Craiova - Mischii) nu au mai putut circula din cauza acumulării de apă de la pasajul “Bariera Vîlcii”. Aici, două autoturisme aproape că au dispărut sub ape; e vorba despre o “Lancia Thema” vișinie, cu nr. de înmatriculare DJ 542, pe care ploile au surprins-o parcată în zonă și, probabil, de o “Dacia” camionetă din care nu se mai vedea decît plafonul. Mădălin Boghean (17 ani), elev la Liceul Auto, a avut ocazia unică de a traversa strada cu pricina înot; apa îi ajungea pînă la gît.Pregătit pentru intervenție, col. Ion Păsărin, șeful Inspectoratului de Protecție Civilă Dolj, s-a informat în teritoriu despre efectele viiturilor produse, dar primarii nu au considerat că e nevoie de vreun ajutor militar. Canalul colector al Craiovei a devenit neîncăpător și doar nu a mai lipsit pentru a-și ieși din matcă. De sutele de autoturisme rămase în pană ce să mai vorbim... FLORENTIN PAVELEA ION MIHAI ploi de vara m nuri *Circulația autobuzelor și tramvaielor R.A.T. a fost perturbată Radu Vasile pune pe jar doua partide ale coaliției oferind o satisfacție platonică Opoziției, prin renunțarea restituirii imobilelor naționalizate, de fapt, modificarea unei legi organice, prin ordonanță de urgență, premierul Radu Vasile a evitat o periculoasă moțiune de cenzură, dar a pus ______________pe jar PNTCD și PNL.______________ Avem, rareori, ocazia să lăudăm prestația politică a premierului Radu Vasile, de cele mai multe ori confuză și impură. De aceea, cînd o asemenea ocazie se ivește, cred că trebuie să reacționăm fără echivoc, cu bună credință, așa cum o facem și cînd opinia noastră este negativă. Hotărîrea cabinetului Radu Vasile de a nu mai adopta modificările la Legea 112/1995 pe calea ordonanței de urgență, cum se prevăzuse, și acceptarea dezbaterilor în Parlament constituie în esență un gest lucid, pragmatic și, de ce nu, lăudabil, circumscriindu-se altminteri literei Constituției. Întrucît în discuție era însăși modificarea unei legi organice, care nu se putea efectua constituțional, deși precedentul era creat, printr-o ordonanță de urgență. Admițînd că premierul Radu Vasile a avut semnale de neliniște și nervozitate a PDSR, în legătură cu intenția sa, și tot ar merita să-i evidențiem abilitatea, întrucît a evitat o moțiune de cenzură iminentă, care, pe fundalul neînțelegerilor și distorsiunilor existente, momentan, la nivelul coaliției guvernamentale, i-ar fi conferit cel puțin emoții. Din orice unghi am privi lucrurile, restituirea imobilelor naționalizate va genera nu puține convulsii sociale. Dîndu-se deplină satisfacție unei categorii sociale, trebuie avut în vedere că o altă categorie va rămîne nemulțumită. Am putea merge mai departe cu raționamentul și accepta chiar că Radu Vasile a ținut cont, în reglementarea acestei chestiuni, de discuția purtată cu președintele PDSR, Ion Iliescu, în virtutea schimbării de demers politic a acestuia în privința legilor proprietății. Ce-ar fi rău în asta? Să admitem că Radu Vasile a obținut promisiunea PDSR ca, în cazul dezbaterii în Parlament și a acceptării unor amendamente rezonabile, proiectul de lege în discuție să primească la vot inclusiv sprijinul Opoziției. Apoi, promisiunea că, o dată votată, nu se mai pune problema abrogării legii, în cazul schimbării puterii actuale. Prin această abilă mișcare, chiar cu riscul de a fi pus pe jar propriul partid, dar și PNL, premierul Radu Vasile a dovedit că nu a căzut, încă, la nivelul de gîndire al deputatului PNȚCD Vasile Lupu, a cărui rostire “Guvernul Vasile a făcut o mare greșeală” sugerează o logică și plictisitoare, dar și catastrofală. Este drept, în hărțuiala politică de pe malurile Dîmboviței, există o teamă funciară de a se umbla cu menajamente. De aceea, orice gest cumpătat capătă coloratură de mascaradă. Variațiunile ridicole și politicianiste pe teme grave sau lamentațiile pompoase în jurul unor divagații inconsistente constituie reflexele morbide ale vieții noastre publice. MIRCEA CANTĂR 5 SENZAȚIONAL ! Concursul continuă Publicați-vă anunțurile în cotidianul nostru și puteți cîștiga, la sfîrșitul lunii, un premiu de 20.000.000 LEI Singura condiție e să prezentați la biroul de publicitate al “CUVÎNTULUI LIBERTĂȚII” talonul de pe verso, completat. Toate taloanele vor participa la o tragere la sorți. Mai multe taloane, mai multe șanse de cîștig! Informații suplimentare la telefon 41.25.52 ( IMPACT ) Elevii Colegiului "Carol I" vor reprezenta țara la concursuri internationale Prestigiul distinct al Colegiului “Carol I”, în peisajul învățămîntului craiovean, nu mai trebuie demonstrat. Deși nu se legitimează ca o “pepinieră de genii”, ci ca un liceu normal, cu profesori serioși, program bine dozat, și în acest an elevi de-ai săi vor reprezenta România la fazele internaționale ale concursurilor școlare. Astfel, Cristian Boboilă, absolvent al clasei a Xll-a, va face deplasarea la Uppsalla (Suedia) la Olimpiada de biologie, în loturile lărgite de candidați, pentru olimpiadele de informatică și chimie, sunt cooptați, de asemenea, Mihai Pătrașcu și, respectiv, Jitianu Cristian, ambii elevi în clasa a XI-a. Toți aceștia reprezintă o adevărată mîndrie a liceului, un blazon al lui, ediția ‘99. OANA VASILESCU încă un infractor “recuperat”?! După ce a ispășit trei ani de închisoare din pedeapsa de cinci pe care o primise pentru patru infracțiuni de tîlhărie, un tînăr craiovean a fost eliberat condiționat. Durac Trache, la cei 22 de ani ai săi, n-a prea fost dus la biserică. Avea la activ cîteva infracțiuni de tîlhărie, nu era căsătorit, nu lucra și fusese la școală numai în primele clase primare. Beat fiind, el a acostat-o, în Parcul Romanescu, pe Anișoara Giuroiu, care era cu un grup de prieteni. Incercînd să scape de el, aceasta s-a dus la “Debarcader”. Cînd să plece, însă, Durac i-a urmat și, după ce l-a lovit pe unul din prietenii Anișoarei, le-a luat tuturor lănțișoarele de aur de la gît. Mulțumit de “pradă”, el a dat să plece, însă tinerii furați pe față nu s-au lăsat înșelați, încercînd să-și recupereze bijuteriile. Unul din băieții din grup, mai curajos, Alin Tănasie, l-a prins pe infractor și l-a dat pe mîna gardienilor care patrulau prin parc. Judecat pentru tîlhărie, Durac Trache a primit... cinci ani de închisoare. Acum, el se află în libertate, deoarece în cei trei ani de detenție a dat dovadă de bună purtare, existînd posibilitatea de a fi reintegrat în societate. ( IMPACT ) LUMINITA TUDOR ^ > In această ediție: 9 Programele TV pe o săptămînă - pag. 8-9 Programele diviziilor B și C la fotbal - pag. 7 Ghidul pentru concursul de admitere 1999, azi - Facultatea de Litere și Istorie - pag. 4 Noile concursuri ale verii - pag. 2-3 Moraru Ion (52 de ani), din Brănești Gorj, șofer la Energoutilaj Turceni, conducea, ieri, pe străzile orașului nostru un autovehicul “Tatra” cu nr. 35 - B - 8704 care transporta un excavator. Gabaritul mare al utilajului a făcut ca, în drumul său, să-l agațe pe Eugen Lotrea (de 15 ani), elev la Școala nr. 30 din Craiova. Eugen venea de la pescuit, circula în același sens de mers cu “Tatra” și a fost luat prin surprindere și doborît la pămînt de gheața excavatorului care depășea gabaritul vehiculului transportor. Tînărul a fost dus de urgență la spital, iar în prezent se află sub supravegherea cadrelor medicale. ION MIHAI De astăzi, cîteva produse și servicii costă mai mult De astăzi vom plăti mai mult pentru serviciile Romtelecom (20%) și TVR (82%), de asemenea pentru alcool (și derivate), țigări, cafea, apă minerală, băuturi răcoritoare (între 18 și 25%). Populația așteaptă cu sufletul la gură decizia Executivului în privința carburanților, care nu este exclus să fie aplicabilă de la 1 august, urmînd să declanșeze un nou val de scumpiri. AURELIA SÎRBU Avem un nou inspector general Dl. Constantin Bușoi va fi instalat azi în funcția de inspector școlar general pe locul rămas vacant în urma demiterii lui Dorin Popovici. Constantin Bușoi a cîștigat concursul organizat de MEN, în urmă cu două săptămîni, iar acum a obținut și avizul prefectului de Dolj. Pînă ieri interimatul a fost asigurat de Mircea Năstase, care va reveni pe postul de inspector general adjunct. OANA VASILESCU Consfătuire în domeniul calității , în ultima zi a lunii iunie a.c., la sediul S.C. “RELOC” S.A. Craiova a avut loc o consfătuire pe tema calității la construcția și reparația de locomotive. Au participat președintele S.N.T.F. “C.F.R. Călători” S.A., Bota Valentin, directorul tehnic Galoși Horia, șeful serviciului reparații și exploatare, Mihai Nicolae, de la aceeași companie, reprezentanții societăților comerciale din țară care concură la construcția și reparația de locomotive “Reloc”, “Electroputere”, “Remarul” Cluj- Napoca, “Caromet” Caransebeș, U.C.M. Reșița, “Marule” Brașov, de la Agențiile zonale de călători din principalele centre ale țării ș.a. f MARIN DUMITRI^ Spre Priștina, via Craiova Ieri, două trenuri aparținînd trupelor KFOR au staționat vreme de cîte o jumătate de oră în Gara Craiova, încărcate cu tehnică militară, garniturile au tranzitat România pe traseul Curtici - Giurgiu. Pe teritoriul țării noastre, 20 de militari români li s-au alăturat celorlalți 20 din trupele KFOR. De la Giurgiu, trenurile s-au îndreptat spre Priștina, prin Bulgaria. Pînă la 15 iulie este posibil să urmeze același itinerar cel puțin încă 10 transporturi. AURELIA SÎRBU