Cuvîntul Libertății, octombrie 1999 (Anul 11, nr. 2911-2939)

1999-10-01 / nr. 2911

COTIDIAN DE OPINIE INDEPENDENT Alta veste și mai noua: t de la Vau spre mai râu ! De astăzi, noi majorări de prețuri De la 1 octombrie, tarifele la energia electrică vor crește cu 2,2% pentru consumatorii industriali și cu 8,1% la consumatorii casnici, prețul mediu majorîndu-se cu 3,5%. Tot de la 1 octombrie, tarifele la transportul feroviar de călători se vor majora cu 8,2%, iar tarifele la serviciile RomTelecom cresc în medie cu 8,2%. Accizele pentru produsele prevăzute în Ordonanța 50/1998 - alcool, tutun, cafea și produse petroliere, gaze și petrol din import - vor crește, de azi, în urma calculării lor în euro. Ministrul Andrei Marga s-a justificat în fața universitarilor craioveni: “Invățămîntul a luat doar jumătate din feria rectificării, dar toate domeniile au nevoie de bani” A 9 ieri, la orele prînzului, ministrul Educației Naționale, Andrei Marga, a sosit la Craiova. Deși era așteptat la rectoratul Universității de la ora 13,30, domnul ministru a venit după ora 15. Oricum, Sala Albastră a fost aproape plină, profesorii Universității craiovene așteptînd, răbdători, întîlnirea. Au mai fost prezenți prefectul de Dolj, Marian Jean Marinescu, membri ai Senatului și ai consiliilor profesorale ale facultăților din cadrul Universității Craiova. Ca de obicei, oficiile de gazdă le-a făcut rectorul Mircea Ivănescu, care și-a invitat colegii să-i adreseze întrebări ministrului Andrei Marga și să discute problemele cu care se confruntă. Ca urmare, cadrele universitare craiovene nu au avut nevoie de o a doua invitație, “bombardîndu-l” cu întrebări pe importantul oaspete. Au fost atinse numeroase puncte nevralgice ale învățămîntului universitar: salariile infime primite de tinerii preparatori și asistenți, cărora ministrul Marga le-a promis “o posibilă majorare în luna februarie 2000”, fondurile pentru cercetare. “Să avem curajul să trimitem studenții în biblioteci”, a spus Andrei Marga. “I-am încărcat cu ore și acum ne e greu să-i descărcăm. Degeaba îi ținem la cursuri, dacă ei nu au timp să citească”. Referitor la sumele alocate învățămîntului, în urma rectificării bugetare, ministrul Marga a adăugat: “Învățămîntul a luat doar jumătate din feria rectificării, dar toate domeniile au nevoie de bani. Trebuie să vedem ce e de făcut de acum înainte și să ieșim din schemele instalate după 1989.” S-a mai discutat despre tendințele actuale în învățămîntul universitar, în care terenul universitar intră în competiție directă cu cel post-universitar, ducînd la reducerea licenței și mărirea masteratului etc. Așa cum a încheiat rectorul Mircea Ivănescu, “problemele unei universități sunt complexe, nu pot fi epuizate dintr-o dată. Ba, chiar, am putea spune că Universitatea din Craiova dă dovadă de complexitate la pătrat.” SIMONA LICA Continuare în pag. 3 Un om al cetății și un artist cetățean ! 9 Ieri, 30 septembrie, în cadrul ședinței Consiliului Local al Municipiului Craiova, a avut loc înmînarea oficială a titlului de “Cetățean de Onoare” al municipiului Craiova d-lui Emil Boroghină, directorul Teatrului Național, “personalitate de excepție și valoros mesager al spiritualității românești”. Actor și regizor, Emil Boroghină duce povara destinelor Naționalului craiovean din 1988 încoace, perioada cea mai fastă, cea mai strălucitoare pe care a cunoscuto vreodată această instituție de cultură, în decurs de aproape zece ani, TNC a obținut nu mai puțin de 72 de premii naționale și 11 premii internaționale de prestigiu. La acestea se adaugă importante premii acordate directorului Emil Boroghină, un adevărat ambasador al teatrului românesc pe toate meridianele globului. După înmînarea diplomei și medaliei de “Cetățean de Onoare”, de către primarul Vasile Bulucea, domnul Emil Boroghină a rostit cîteva cuvinte: “Trăiesc cel mai important moment din viață. Din copilărie am fost fascinat de ideea de om al cetății și, apoi, de aceea de artist-cetățean. Am obținut mai multe premii, dar această recunoaștere a meritelor Teatrului Național și, implicit, ale directorului său, este cea mai importantă și cea mai emoționantă. Este un lucru absolut extraordinar ceea ce se întîmplă, astăzi, în viața mea. Această decernare mă obligă la un angajament și mai mare, chiar dacă nu în calitate de director al teatrului, ci și de locuitor al acestei importante așezări românești.” SIMONA LICA J Emil Boroshină ■*. Cetățean de Onoare Disocieri tristețea de a avea Aflat la Craiova, pentru scurt timp, procurorul general al Parchetului de pe lîngă Curtea Supremă de Justiție, Mircea Criste, a avut, ieri dimineață, o întîlnire neanunțată, strict confidențială, cu magistrații din directa subordonare, provocată de evenimentele de acum binecunoscute. N-au răzbit afară, se subînțelege, elemente concrete, din retorica dojenitoare procurorului general, dar au a fost anunțate următoarele schimbări: prim-procuror la Parchetul de pe lîngă Tribunalul Dolj a fost numit dl. Popa Dună George Ion, promovat de la Parchetul de pe lîngă Judecătoria Craiova, unde funcția de prim-procuror a fost încredințată d-lui Mirel Claudiu Dinculescu. Peste toată tevatura, precar orchestrată, menită să compromită instituția Parchetului și mulți magistrați teferi de-ai ei, se va așeza liniștea deplină. Era firesc să se ajungă niciunde, pe motivul esențial că s-a operat ostentativ cu criterii labile de judecată, iar schimbările de macaz n-au putut crea deruta desăvîrșită, menită să permită propășirea hoților și prosidestală în țară, în toată povestea dezgustătoare, aparent încîlcită pe alocuri. Procurorul General, Mircea Criste, și-a păstrat cumpătul anunțîndu-și însă disponibilitatea pentru intransigență. A făcut declarații inteligente, sugerînd vagi bănuieli asupra unei tentative inoperante de șantaj. Finalmente, a avut dreptate. O dreptate barbară, mohorîtă, minerală, în care nu e loc pentru milă. Dar pentru a nu aluneca în mizantropie, exigența și disciplina acră trebuie să învețe să și surîdă. Fiindcă, într-un context neclar, tînărul procuror Robert Kelemen a plătit cu funcția deținută faptul că n-a oferit, din propria-i inițiativă, conducerii Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel Craiova, caseta cu “scandalul procurorilor” pe care o obținuse de mai multă vreme. “N-am vrut să practic delațiunea”, ne-a spus el. A fost convins că, oricum, nu se va ceda șantajului. Și încă un element important: Kelemen n-a fost prezent în noaptea de 29 iunie a.c. la barul “Café de Paris”, ceea ce moralmente îl exonerează de orice culpabilizare, deși, “regulile jocului” într-o asemenea nebunie au fost extrem de dure. Oricum, mizantropi sunt toți aceia care iau persoana umană drept materie primă a unor proiecte abstracte, toți cei care înalță paradisuri viitoare pe infernul prezentului. Din fericire, avem doar accese de mizantropie, rezultînd fie din hazardul BANCA TRANSILVANIA dreptate umoral, fie din proasta digerare a unor crize existențiale. MIRCEA CANTĂR Din nou eșec în tentativa de schimbare a directorului Teatrului de Operă și Operetă “Discutăm o oră și observăm că nu sîntem în legalitate !” Dintre cele 18 puncte ale ordinii de zi a ședinței de aseară a Consiliului Local Municipal Craiova, ultimul, cel privind eliberarea domnului Emil Maxim din funcția de director al Teatrului de Operă și Operetă, a fost cel mai palpitant. După discuții, pro și contra, timp de o oră (fix) și la care au participat... 22 de consilieri, la ora 19,30, consilierul Nicolae Degeratu observă că referatul nr. 339/28 sept. 1999 al Primăriei nu are viza de legalitate și, astfel, eliberarea directorului pentru activitatea necorespunzătoare... se amină! Oricum, urmează o nouă anchetă, de data aceasta efectuată de specialiști. Ca de fiecare dată cînd a fost vorba de o asociere a Consiliului cu o firmă privată, ședința a d^enit ... spectacol, aprecierea aparține consilierului Constantin Deca și în discuție se afla oferta “Europlakat”. în rest, s-au aprobat Regulamentul de urbanism, mărirea tarifelor la serviciile de salubritate și programul pentru Sărbătorirea “Zilei Craiovei”. ION DIACONU rcent Caragiale era un dulce copil Parcă înțepat de gîndul rău, avocatul Ionel Gruia, de la Baroul Dolj, s-a simțit dator zilele trecute să intervină civic, în toiul anchetei inspectorilor magistrați ai Parchetului General, aflați la Craiova, declarînd public că, pe data de 25 august a.c., a solicitat audiență la procurorul general al Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel Craiova, dl. Horia Diaconescu, pentru a-l informa că știe de existența unei casete compromițătoare, despre anumiți magistrați craioveni, și ar fi oportună o intervenție menită să revoce mandatul de arest preventiv al ziaristului craiovean Tiberiu Pătru. Ionel Gruia nu vizionase caseta, cum a și mărturisit, dar și-a exprimat părerea, reușind să genereze o altă furtună în călimări. După numai două zile, aveam să aflăm că, de fapt, dl. Ionel Gruia, pe a cărui mărturisire curată și dezinteresată urma să se reazeme demersul procurorului general Horia Diaconescu, e, de fapt, cercetat, de mai multă vreme, pentru mărturie mincinoasă, în dosarul nr. 2029/P/1998. Pentru a ne convinge pînă la capăt că marele Caragiale era un dulce copil, MARIAN ALEXANDRU CONCURS DE DEZLEGĂRI INTEGRAME ORGANIZAT DE “CUVÎNTUL LIBERTĂȚII’’ PESTE 2.000.000 LEI - PREMII ACORDATE CISTIGATORILOR ________________________________-----------------------------— î clubului “GINGIN” din prezenta reprezentanților ■n “CUVÎNTUL LIBER■ ■cilor de pasionați de dezine, a avut loc tragerea c ilor acordate partii cel de-al XVIII-lea concurs i integrante, desfășurat în : 1 iulie - 31 aug. ax. și numele câștigătorilor: Marele premiu: 400.000 lei ai d-nei Serp Silistra 500.000 lei Sorîn* Premiul II: 200.000 lei Tudoran Vlădoiu-Ileana. * Premiul III: 150.000 lei Matei Virginia. * Tot prin tragere la sorți, s-au acordat zece premii de fidelitate, în valoare de cite 100.000 de lei fiecare, următorilor: Budică Elena, Ghenea Florina, Bizoiu St. Constantin, Staicu Grigoreta, Popescu Ana-Claudia, Apostolache Lola, Dincă Cornel, Rădvan Margareta, Staicu Origen- Florin, Stănculescu Zoia - Teodora. GRIG DIACONU Servicii de calitate la prețuri competitive Adresa: Craiova, str. Iancu Jianu nr. 16, telefon 051/41.97.45. 41.97.46. 1 oc Zi IMPACT if I Baam a« r' ^— vL» KM V a »fi »f *" « tJ » | ÎL» . " -tV’.î-Ci** v ■ ^ _ * K5a M B ^-TRaTa" & «--J |[ ■» Astăzi este Ziua Mondială a persoanelor vîrstnice. In prezent, în România, la zece persoane corespunde una de vîrsta a treia.Din populația Doljului, 21,69 la sută sînt vîrstnici. Îmbătrînirea omenirii reprezintă una din marile probleme pentru lumea mileniului viitor. Acesta este unul dintre motivele pentru care Organizația Mondială a Sănătății a decis ca acest an să fie dedicat în întregime acestor persoane. Senatul României a hotărît, ieri, suplimentarea cu 50 de milioane de lei a bugetului alocat de Ministerul Muncii și Protecției Sociale pentru sărbătorirea Anului Internațional al vîrstnicilor, bugetele locale MIHAELA CALCIU în urma rectificării bugetului de stat. Doljului i-au fost alocate 41 miliarde de lei, din care 30 miliarde pentru consiliile locale. Consilierul județean Adrian Cioboiu (PLM) a afirmat, ieri, că luni, 4 octombrie, va avea loc ședința Consiliului Județean în cadrul căreia se va face repartizarea sumelor la fiecare consiliu local și că, dintr-o analiză, a reieșit că nici o localitate nu va primi mai puțin de 170 milioane de lei. Acest fapt va permite refacerea bugetelor locale, pentru a fi achitate unele datorii, asigurate condițiile pentru întîmpinarea iernii, precum și salariile pentru angajații din aceste instituții.. LILIANA LĂZĂRICĂ în zilele de 4, 5 și 6 octombrie, în cinci dintre cartierele Craiovei - Craiovița Nouă, Rovine, 1 Mai, Valea Roșie și Lăpuș-Argeș - alimentarea cu apă rece va fi restricționată, în această perioadă vor fi executate lucrări de îmbunătățire a infrastructurii urbane, în cadrul programului finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Sursa de apă de la Izvama va fi oprită pentru montarea unui debitmetru pe conducta de aducțiune, iar în oraș, în cartierele amintite, vor fi cuplate noile conducte la rețeaua existentă. Regia de Apă-Canal avertizează craiovenii din cele cinci cartiere ca, în cele trei zile, să folosească apa numai în scopuri menajere. MIHAELA CALCIU ’Printr-un comunicat dat publicității, Biroul Executiv al Consiliului Județean Dolj, al P.D.S.R. “protestează față de acțiunea conducerii Direcției Generale a Agriculturii și Alimentației Dolj, care, în ziua de salariu, la casieria unității, a obligat toți specialiștii de la centrele agricole să completeze un tabel cu apartenența politică a fiecăruia, după care le-au fost eliberate salariile. Considerăm că acest demers face parte din sndicele acțiuni de epurare politică ale actualei puteri, care a ajuns pînă la nivelul locurilor de muncă, cu atît mai mult cu cît ministrul Agriculturii și Alimentației a anunțat reducerea cu 40 la sută a personalului de specialitate din agricultură” arnă fără apă caldă și ~Jură la Filiași? Locuitorii Filiașiului vor sta, se pare, în frig la iarnă. Datoria acestora către furnizorii de servicii se ridică la 2,508 miliarde de lei, iar din februarie s-a sistat distribuirea apei calde în tot orașul. Aproximativ 20 la sută din debitul amintit reprezintă datoria angajaților S.C. TMC S.A. Prefectul de Dolj, Marian Jean Marinescu, este indignat de situația în care se găsesc filieșenii. El spune că deoarece povestea trenează de doi ani de zile, nu îi înțelege pe edilii orașului, care tot învîrt niște hîrtii și nu fac nimic concret pentru a îmbunătăți condițiile de viață ale celor care i-au ales. Oficialitățile locale din Filiași speră să strîngă în următoarele două săptămîni de la populație circa 380 de milioane lei. LUMINIȚA TUDOR Ținînd seama de faptul că, potrivit normelor legale în vigoare, fondurile de investiții sunt scutite de plata impozitului pe profit, societățile de investiții financiare care achită acest impozit se consideră neîndreptățite. SIF Oltenia a plătit de la începutul activității și pînă în prezent 78,5 miliarde lei, reprezentând impozit aferent profitului obținut. Dorind să beneficieze de aceleași scutiri ca și Fondurile, societățile de investiții au făcut numeroase demersuri la nivel ierarhic superior, însă datorită faptului că impozitul pe profit plătit cu regularitate de SIF-uri reprezintă o sursă sigură de venituri pentru bugetul de stat, scutirea de la plata acestuia nu este posibilă, deocamdată. SABINA DUMITRU Procurorul general al Parchetului Curții de Apel Brașov, Nicolae Vasilescu, a fost eliberat din funcție, de către ministrul Justiției, la propunerea procurorului general al României. Potrivit anchetei administrative a Ministerului Public, în timpul evenimentelor de la Brașov de la sfîrșitul săptămînii trecute, Nicolae Vasilescu nu a fost prezent în instituția pe care o conducea, iar procurorii din subordine nu au putut lua o decizie fermă fără acordul său, pentru aplanarea conflictului stradal, provocat de către grupuri ale lumii interlope brașovene, afirmă surse judiciare. ( IMPACT )