Cuvîntul Libertății, noiembrie 1999 (Anul 11, nr. 2942-2971)

1999-11-12 / nr. 2953

> Un motan a parcurs 500 km ca să ajungă acasă O pisică bolnavă a călătorit peste 500 km pentru a-și găsi stăpînul. Ranulph, un motan negru, fusese dăruit noilor săi proprietari din nordul Angliei de către o familie din Scoția, care, din cauza serviciului, nu puteau avea grijă cum se cuvine de el. Numai că Ranulph s-a întors acasă, în Scoția, după o călătorie de 18 luni. O catedrală vinde bere binecuvîntată Catedrala anglicană din Ripon, nordul Angliei, se va lansa în comerțul cu alcool și va începe să vîndă propria bere, care are calitatea de a fi binecuvîntată. Catedrala a obținut licență comercială care îi permite să vîndă o bere conținînd 5,8 la sută alcool. Fabrica a fost deja binecuvîntată de parohul de Ripon, în cadrul unei procesiuni organizate pe străzile orașului. Banii pot aduce cancer mamar Femeile înstărite se îmbolnăvesc mai des de cancer la sân decît cele sărace, afirmă o echipă de cercetători de la institutul american Silent Springs, care au efectuat un studiu pe această temă. Ei spun că nu știu care este cauza acestei diferențe ciudate, dar bănuiesc că de vină ar fi anumiți factori din mediul înconjurător. Cercetătorii au stabilit, de exemplu, că 45 la sută dintre femeile bogate chestionate, care sufereau de cancer la sîn, duceau cel puțin o dată pe lună hainele la o curățătorie chimică, în timp ce dintre cele sărace, doar 30 la sută apelau la această metodă de curățare, și acelea mult mai rar. ! I ■ab kot s ön , atorul «O profesoară s-a pupat cu doi viței în fata elevilor ! Mary Heath, profesoară la o școală primară din Washington, a făcut o promisiune cel puțin ciudată elevilor săi, dacă aceștia reușesc să strîngă 11.000 dolari în două săptămîni, din vînzarea hîrtiilor de ambalaj confecționate de ei, pentru cadourile de Crăciun, atunci ea se va pupa cu o vacă. Banii erau destinați unor organizații caritabile. Spre marea ei surpriză, copiii și-au atins scopul, așa că profesoara a pupat doi viței în curtea școlii. “Nu au nici un gust. Sunt foarte curați”, a declarat ca mesaje erotice pentru persoane în doliu Norvegienii îndoliați au neplăcuta surpriză, atunci cînd apelează un număr așa-zis gratuit, destinat lor, să fie întîmpinați de mesaje erotice. “Data viitoare cînd te simți singur, sună-ne imediat pentru a asculta poveștile sexuale cele mai impudice din Norvegia”, susțiră vocea caldă la telefonul al cărui număr este inclus în broșura “Cînd moare cineva drag”, distribuită de Ministerul norvegian al Sănătății. Copiii britanici beau de sting Unul din trei copii britanici, cu vîrste cuprinse între 12 și 15 ani, fumează și bea alcool în cantități mari, se arată întrun studiu publicat de “The Mirror”. Autoritățile susțin că vinovați se fac nu numai părinții care nu-i supraveghează, ci și cele 70 la sută dintre firmele producătoare de țigarete și băuturi alcoolice din Marea Britanie care încalcă legea și vînd produse minorilor._______ S-au descoperit grajdurile lui Ramses al II-lea O misiune arheologică egipteanogermană a scos la lumină grajdurile celui mai celebr faraon egiptean, Ramses al II-lea, din fosta capitală Pi-Ramses, situată în apropiere de Charqueva. Grajdurile, în care încăpeau 400 de cai, au fost construite din cărămizi, pe o suprafață de două hectare, și sînt împărțite în mai multe săli dreptunghiulare, fiecare avînd cîte o ușă imensă. Săpăturile, efectuate de-a lungul a zece ani, au fost deosebit de dificile, căci spațiul se întinde pe 30 de km pătrați. Trei dolari costă Alaska Statul Alaska a fost scos la vînzare pentru “impresionanta” sumă de 3 dolari. Studentul Zachary Wilson a făcut o glumă proastă introducînd Alaska printre produsele de vînzare, prezentate la o licitație pe Internet. “Imediat ce am descoperit gestul de prost gust al studentului, am scos statul de pe lista bunurilor de vînzare”, a afirmat guvernatorul Alaskăi, Tomy Knowles. Intre timp, se găsiseră, însă, destui cumpărători, dornici să li se adauge la nume titulatura de prinț. Monica Lewinski, plătită să slăbească o companie care comercializează produse destinate slăbirii i-a oferit Monicăi Lewinski 20.000 de dolari pentru fiecare kg pe care-l dă jos. Contractul încheiat cu celebra stagiară prevede ca aceasta să slăbească 37 de kg pentru a intra în posesia unui milion de dolari, în schimb, dacă nu reușește să dea jos decît -36î’nu primește nici "' sfanț. Monica are acum 82 de kg, cu zece mai puțin decît în zilele ei dune la Albă. Dieta la care va fi supusă e ținută în mare secret. Singurul detaliu scăpat din gura ei a fost că își va arde caloriile făcînd și mult sex. Computere care emană mirosuri O firmă din SUA a anunțat că, anul viitor, va pune la punct un software “mirositor”. Cu alte cuvinte, vor exista siteuri pe Internet care, odată accesate, vor emana diverse mirosuri. Ele vor putea fi simțite doar dacă utilizatorul achiziționează un dispozitiv special, nu foarte costisitor, care se atașează la calculator. Firma producătoare a anunțat că invenția va fi folosită în special în scopuri comerciale, publicitare, educaționale și de divertisment. Cum să-ți manipulezi șeful orice șef poate fi îmblînzit, oricît de tiranic ar fi el cu subalternii. Sau ea. Arta de ați manipula superiorii este foarte simplă. Trebue doar exercițiu, spun psihologii britanici. pe Există zece reguli de aur, care trebuie să le respectați, dacă vreți să aveți viață mai ușoară la serviciu, imul rînd, nu vă amăgiți că puteți schimba personalitatea șefului. Trebuie să prelucrați materia scurtă. Oricum, probabil că nu vă imaginați că toată treaba este chiar atît de ușoară. * Căutați-i în strună șefului și, în același timp, încercați să vă dați seama ce slăbiciuni are. * întrebați-i ce puteți face ca să-i ușurați munca, dar totul să se reducă la vorbe. Sub nici o formă să nu treceți la fapte. Dacă vă solicită să lucrați ore suplimentare pentru ca el să poată să plece mai devreme acasă, dați un răspuns de genul: “îmi pare rău, sunt ocupat acum. Ați dori să vă fac niște cafea?” * Interesați-vă ce fel de informații ar dori șeful să primescă de la dumneavoastră și conformați-vă. * Nu ezitați să-l invitați și pe șef dacă ieșiți cu colegii la o bere, după program. Chiar dacă refuză, va aprecia gestul. * Dați-i toate informațiile cu privire la echipa în care lucrați. * Evitați situațiile în care l-ați putea pune pe o poziție inferioară. * Nu vă subestimați niciodată șeful, chiar dacă, pe plan profesional, vi se pare că vă este inferior. * Nu uitați că și șeful dumneavoastră direct are de dat explicații superiorilor. Consolați-vă. * Amintiți-vă că șeful este și el om și poate greși! El este Trimisul lui Stephen King: vi se va face părul măciucă! Foto -fantasmagorii J.K. Potter este baronul Frankenstein al fotografiei. In camera sa obscură din Lakeville (Massachusetts), acest american disecă minuțios filmele foto pentru ca, după savante colaje, să le dea o altă viață. Un alt sens. Ilustrator al cărților lui Stephen King și Isaac Asimov, acest artizan al «retușului» modifică realitatea pentru a ne face să pătrundem în lumea viselor sale. Mărturie stau aceste fotografii extrase din «Horripilations», primul volum al operelor sale, unde creaturi hibride și înspăimîntătoare evoluează în decoruri baroce. Dali și Man Ray nu sînt chiar morți, Dracula și Alien nici atît. J.K. Potter vorbește cu ei. Și cu noi. ’ 1 Reporter. Intitulîndu-vă cartea «Horripilations», anunțați ‘deja nuanța... J.K. Potter. Răsfoind cartea, anumite persoane vor simți un fior pe șira spinării. Cred că această carte nu poate suscita decît admirație sau repulsie. Reporter. După părerea lui Stephen King, care a semnat prefața cărții, «această operă este destinată agresiunii ochiului, ceea ce este, bineînțeles, și intenția artistului». Acceptați această definiție? J.K. Potter: Nu caut în mod deliberat să șochez oamenii. Puțin îmi pasă dacă unii, mai obtuzi, consideră scandaloase cele mai lucrate fotografii ale mele, atîta vreme cît mie mi se par seducătoare și frumoase. Reporter. In ce relații vă aflați cu Stephen Kings? J.K. Potter. Există un anumit respect între noi, căci el consideră că sîntem pe aceeași lungime de undă, în sensul în care amîndoi facem apel, fără încetare, la imaginar. Dar nu e mai puțin adevărat că Stephen are imaginația cea mai fertilă de pe planetă! Reporter: Ce șochează cel mai mult în opera dumneavoastră? Latura «horror»? J.K. Potter: Cît ar părea de curios, nu. Mai bine primite au fost operele erotice pe care le-am realizat și care nu figurează în acest volum. Reporter: Ați fost vreodată victima cenzurii? J.K. Potter: Niciodată. Reporter: Cînd ați făcut primii pași în calitate de «retușor»? J.K. Potter: La liceu. Realizam peatunci montaje în care figurau profesori înghițind șobolani sau pedagogi cu o secure în loc de cap! Apoi am retușat fotografii publicitare pentru McDonald. Dădeam o culoare mai atrăgătoare cartofilor prăjiți sau cărnii hamburgerilor. Reporter, în 1979, reușeau o primă consacrare, realizînd coperta revistei Heavy Metal, cu o fotografie , reprezentîndu-l pe Lovecraft. Este cumva unul dintre scriitorii dumneavoastră de căpătîi? J.K. Potter: Am fost întotdeauna marcat de partea fantastică și ciudată care învăluie opera lui Lovecraft**, sau de atmosfera specifică poemelor lui Beaudelaire și cărților lui H.G. Wells. Reporter: Devaati amintit de Wells, ce-ar fi vorbim de tendința «Doctorului Moreau» pe care o evocați atunci cînd produceți hibrizi oameni-animale... J.K. Potter: Trebuie să recunosc că prima versiune cinematografică a Insulei doctorului Moreau, cu Charles Laughton în rolul principal, a fost una dintre principalele mele referințe. Multe filme de groază sau fantastice a anilor treizeci, precum Freaks sau Dracula de Tod Browning, mi-au inspirat creația, atît în ceea ce privește modul de a lumina compoziția, cît și personajele. Reporter. Cum reușiți să ajungeți la rezultate atît de senzuale, precum Tame, acea combinație între o femeie și o girafă? J.K. Potter: A fost o inspirație spontană. Am fost fermecat de eleganța și grația acelei girafe, căreia i-am juxtapus un tors al unei prietene, stripteasă. Reporter: Cum faceți să ajungeți la aceste montaje uimitoare? Folosiți computerele? J.K. Potter: Lucrez numai cu negative fotografice care, o dată retușate, suferă mai multe operațiuni decolare, îmi petrec aproape trei zile pline dintr-o săptămînă în camera obscură. Este un cadru ritual unde se produce magia. Reporter: Ce materiale folosiți? J.K. Potter: Un aerograf din anii douăzeci sau pensule pentru retușul fotografiilor și un aparat foto destul de vechi, cu blitz încorporat. Primele mnele modele au fost statuile din cimitirele din New Orleans. Reporter. Aceste cimitire, capetele de mort sau scheletele care vă jalonează, ici și colo, opera sunt oare expresia instintelor dumneavoastră morbide? J.K. Potter. Deloc. Cimitirele au fost locuri unde se degajează atît pacea, cît și serenitatea sau durerea. Au devenit însă periculoase - mi s-a întîmplat să mă duc, să fac fotografii acolo, înarmat! Capetele de mort sau scheletele se folosesc fără inhibiții sau prejudecăți, așa cum apar, de exemplu, în arta mexicană. Reporter: De ce pictori vă simțiți mai apropiat? J.K. Potter, în primul rînd de Magritte Rousseau sau de suprarealiști precum Max Ernst. Apreciez de asemenea operele fotografice ale lui Man Ray sau ale americanului Clarence John Laughlin. Reporter: Nu vă considerați cumva suprarealist sau cyberpunk? J.K. Potter: Puțin din amîndouă, căci suprarealiștii erau foarte avansați față de timpul lor. Pot fi considerat și cyberpunk, deoarece fac să fuzioneze oamenii cu mașinile. Avînd însă în vedere tehnicile tradiționale pe care le folosesc, aș fi mai degrabă retro-cyberpunk! Reporter. Păreți foarte atras de arhitectura veche... J.K. Potter, în totalitate. Nu-mi place deloc arhitectura modernă. Mă inspiră mult stilurile victoriene, gotice sau baroce. Reporter: Ați lucrat și pentru cinematografie? J.K. Potter: Nu prea mult. Am făcut decorurile pentru Necronomicron, un film inspirat de nuvelele lui Lovecraft. Reporter: Ați colaborat, nu-i așa, și cu muzicieni, deoarece Lydia Lynch, efigia undergroundului newyorkez, apare în operele dumneavoastră. J.K. Potter: Lydia este fantastică. Posedă o personalitate imensă, tatuaje extraordinare și frumusețea unei statui grecești. Reporter: Ce modele ați dori să aveți pentru fotografiile dumneavoastră? J.K. Potter: Iggy Pop, Deborah Harry și Henry Rollins. Reporter: în creațiile dumneavoastră, aveți senzația că exprimați o parte din violența care caracterizează actualmente Statele Unite? J.K. Potter, într-un anume fel, dar violența nu este decît o mică parte din universul meu în care se meranjează ciudatul, repulsia, moartea, nebunia și monștrii. Persistă o pregnantă violență în marile orașe ale Statelor Unite, care nu este decît o ilustrare a uriașei povești de dragoste pe care americanii o trăiesc cu moartea. Reporter. Va avea «Horripilations» o continuare? J.K. Potter. Pregătesc un al doilea volum, Neurotica, cu un caracter mai erotic. Traducere și adaptare din revista Newbook de VIOREL PÎRLIGRAS * Stephen King este cunoscut cititorilor români prin cărțile apărute la editura Nemira (Shining, Christine, Orașul bîntuIT, Misery, Carrie, Salem’s Lot, Dolores Claiborne) ** H.P. Lovecraft este considerat un adevărat «rege al fantasticului», descinzînd în literatură pe linia lui E.A. Poe, cu care este comparat adesea. în românește i s-au tradus Demoni și miracole, Dagon (ed. Dacia), Monstrul din prag (ed. Vremea). Á