Cuvântul Libertății, octombrie 2006 (Anul 18, nr. 5171-5195)

2006-10-16 / nr. 5182

Politica Cuvântul Libertatii Luni, 16 octombrie 2006 Turul II la Bârca • Turul II la Bârca HR Turul II la Bârca. Turul II al alegerilor parțiale de la Bârca, pentru desemnarea vii torului primar, a fost foarte aproape de a degenera într-o mare bătaie între taberele de susținători romi ai celor doi candidați: Oprea Motoi (Alianța D.A.) și Marin Popa (PSD). Totul sub ochii polițiștilor și jandarmilor, deplasați în comună în număr extrem de mare, special pentru a preveni astfel de incidente, și chiar ai adjunctului comandantului IPJ Dolj, comisar-șef Nicușor Badea. Conflictul a început de la o palmă încasată de președintele Partidei Romilor Social-Democrată Dolj, Dumitru Tatian, de la fratele consilierului prefectului și a fost stins doar în urma intervenției secretarului general al PD Dolj, Gelu Vișan, care i-a cerut omului său să plece din Bârca cu toți romii care nu sunt din localitate. In lipsa liderilor lor de la centru, care să le dea indicații, romii s-au ghidat cu cine să voteze după fluturașii dați de reprezentanții Alianței înaintea primului tur de scrutin, dar erau convinși că l-au votat pe candidatul PSD. Prezența la urne a fost ceva mai scăzută decât în urmă cu o săptămână, dar nu au lipsit nici acum acuzațiile de mituire a electoratului. Scrutin supravegheat de Poliție și Jandarmerie Atmosfera extrem de calmă pentru o zi de alegeri a fost primul lucru care ne-a atras atenția, ieri, imediat ce am ajuns în Bârca, în centru și chiar în jurul celor două secții de votare - de la primărie și grădiniță - se vedeau doar câteva persoane și acelea în trecere; în schimb, întâlneai la tot pasul echipaje de la poliția rutieră, poliția de frontieră și jandarmi, care supravegheau atent zona (foto 1). Percepția noastră despre calmitatea care domnea în comună ne-a fost confirmată și de reprezentanții PSD, care se întrebau însă, mirați, dacă nu cumva se pregătește ceva. La scurt timp de la aceste discuții, a izbucnit scandalul, în centrul lui erau Dumitru Tatian cu oamenii fideli lui, de la Partida Romilor, și secretarul general al PD Dolj, Gelu Vișan. “Să ne rezolvăm problemele la Craiova" înfuriat că fusese bătut de fratele lui Ilie Bambaloi (consilier al prefectului Giugea), Pardalian Bambaloi, în zona locuită de romii din Bârca, Tatian venise în fața primăriei să- i ceară socoteală lui Vișan pentru comportamentul omului său (foto 2): “Mi-a dat o palmă acest domn Pardalian, pentru că i-am zâs că de ce nu-i lasă pe țâgani să voteze cum vor ei și îi obligă să voteze cu Motoi. Mi-au râs țâganii mei că nu îi lasă să plece de acasă și îi amenință că dacă nu pun ștampila pe Motoi le ia înapoi făina de le-au dat-o. Domnu llie Rambaldi să laudă pe la toată lumea că el e mare și tare, că a cumpărat toată comuna. Eu am venit aici de zece minute doar, să le zac să-mi lase țâganii în pace. Dacă nu să potolesc, să știți că o să iasă măcel. Eu zâc să ne rezolvăm problemele la Craiova". Consultămi pe țigănește, amenințări pe românește Afirmațiile acestuia au fost întărite și de căpetenia romilor din Segarcea, Iancu Sever (foto 3), care nea declarat că a fost chemat la Bârca special ca să încerce să împace cele două tabere: “Am intervenit între oameni să nu se certe, că era pericol mare. Mi s-au plâns țâganii mei că ai lui Rambaldi stau în fața secțiilor de votare și, când îi văd că vin, îi ia deoparte și le zic să voteze cu candidatul Alianței. De-aia am venit în centru, să mă conving că e așa, și uitați- i cum stau țâganii lor acolo”. în timp ce liderii Partidei Romilor explicau ceea ce se întâmplase, în jurul lor au început să se adune tot mai mulți romi, la fel de furioși ca și cei doi, discutând între ei pe țigănește, iar pe românește amenințând că își fac dreptate cu săbiile. Bambaloi a primit ordin să-și retragă oamenii... Speriat de ceea ce se anunța, democratul Gelu Vișan (foto 4) nu a mai negat spusele lui Tatian și ale oamenilor lui, ci a trecut, imediat, la măsuri, i-a cerut lui Ilie Bambaloi să retragă din comună toți romii care nu-și au domiciliul în Bârca, solicitând și sprijinul poliției în acest sens, în schimb, a vrut ca și Tatian să procedeze la fel .“‘“Vă dau cuvântul meu de onoare că vorbesc cu Nelson (n.r. -porecla lui Ilie Rambaldi) să scoată toți romii de aici. Nu mai rămân decât localnicii. N-aveți de ce să vă faceți probleme, pentru că ceea ce spun eu este lege. Poliția de aici îi cunoaște pe cei care au domiciliul în Bârca și care nu, așa că o să dea o mână de ajutor. Dar te rog frumos, Tatian, să faci și tu la fel, să-ți retragi oamenii", străzi, care deveniseră, dintr-odată, pustii. La un moment dat însă, vizavi de primărie a oprit un microbuz, din care s-a dat jos un rom (foto 5). Polițiștii au intrat în alertă și i-au cerut să se legitimeze, dar acesta a refuzat declarând că a venit de la Craiova să vadă Bârca; în apărarea lui au sărit și câțiva lideri ai PD, printre care și directorul RAR Marcel Marcea, care a explicat sec că omul venise să-și ia un pachet de biscuiți. Până la urmă, anunțat probabil de decizia luată cu privire la romii din Craiova, cetățeanul în cauză s-a dus să-și mănânce “biscuiții” în altă parte, pentru că nu tam mai zărit, iar atmosfera a rămas calmă. Biletele pentru neștiutorii de carte Cum din țigănie pornise scandalul, am mers și noi acolo, pentru i magini realizate de CLAUDIA VĂTUI și DENISA GHIȚĂ Turul II la Bârca Unul dintre polițiștii care asigurau paza în zona secției de votare nr.1 din Bârca (care a refuzat să-și spună numele): “De azi dimineață sunt mașini de poliție și de la jandarmerie în zona locuită de romi, patrulează pe străzile de acolo. Până acum a fost liniște, n-am avut nici o problemă. Nu știu ce le-a venit acum”. La Bârca după biscuiți La nici un sfert de oră de la discuția liderului PR Doljcu Vișan, în Bârca s-a reinstaurat liniștea. Nici una din luxoasele mașini cu care romii din Craiova și din alte localități descinseseră aici nu se mai zărea pe Turul II la Bârca Președintele PSD Dolj, deputatul Ion Călin: " “La 5 și jumătate azi dimineață am venit la Bârca. Până la ora asta (n.r. - aproximativ 11,30), am fost de cinci ori în țigănie. Pe mine m-au lăsat să trec, că sunt, totuși, băieți deștepți, știu că sunt demnitar și nu e cazul să se lege de mine, dar în rest nu avea acces acolo decât mașina lui Nelson. E teritoriu închis. Doar el și ai lui se plimbă pe ulițele alea, cu gioanele, și amenință oamenii că trebuie să-l voteze pe Motoi. Am Înțeles că de dimineață, pe la ora 6, le dădură câte o pâine caldă. Eram cu domnul Tatian când a fost bătaia: Pardasian i-a dat o palmă de l-a trântit la pământ. Eu l-am anunțat de acum două zile pe comandatul poliției județene, comisarul Georges Enescu, să- l anunțe pe Ilie Rambaldi, consilierul prefectului de Dolj, că n-are ce căuta la Bârca cu oameni cunoscuți ca făcând parte din lumea interlopă - așa cum se auzea că o să facă - și l-am rugat să-i transmită despre aceste acțiuni și domnului Giugea. Văd că nu s-au luat măsuri". Turul II la Bârca