Cuvântul Libertății, decembrie 2012 (Anul 24, nr. 7018-7038)

2012-12-03 / nr. 7018

18/ cuvântul libertății ȘTIRI Turul doi al prezidențialelor în Slovenia Slovenii au fost chemați la vot, ieri dimineață, pentru al doilea tur al alegerilor prezidențiale, în contextul unei perioade de austeritate bugetară. în competiție au rămas președintele actual, Danilo Türk (centrustănga), în vârstă de 60 de ani, și fostul premier social-democrat Borat Pahor, 49 de ani, căștigătorul-surpriză al primului tur. Campania electorală nu prea a stârnit interesul slovenilor, preocupați de rata ridicată a șomajului (11,6%) și nemulțumiți de măsurile de austeritate implementate de premierul Janez Jansa. Conform sondajelor de opinie, Borat Pahor ar obține 60% din voturi. Kuweit. Minoritatea șiită, câștigătoarea alegerilor parlamentare Candidații minorității șiite au câștigat aproximativ o treime din locuri la parlamentarele organizate sâmbătă în Kuweit, marcate de boicotul partidelor din opoziție, potrivit rezultatelor oficiale date publicității ieri dimineață, preluate de AFP. Șiiții, care formează o treime din populația țării, au obținut 15 din cele 50 de locuri ale Parlamentului, față de numai 7 până în prezent. Islamiștii sunniți, care au boicotat în masă scrutinul, au câștigat patru locuri, față de 23 până în prezent. Potrivit site-ului Ministerului Informațiilor, participarea la vot s-a ridicat la 38,8%, dar un fost parlamentar care a boicotat scrutinul, Khaled al-Sultan, susține că rata participării nu a depășit 26,7%. Participarea a reprezentat una dintre mizele scrutinului, al doilea în ultimele 10 luni. Opoziția s-a bazat pe o rată a absenteismului de 70%, iar candidații proguvernamentali au sperat să mobilizeze peste 50% din alegători. Pena Nieto, învestit președinte al Mexicului Enrique Pena Nieto a fost învestit, sâmbătă, în funcția de președinte al Mexicului, în cursul unei sesiuni solemne a Parlamentului mexican, marcată de manifestații violente în stradă și proteste ale deputaților de stânga în interiorul Camerei Deputaților. Această învestitură pentru perioada 2012-2018 marchează oficial întoarcerea la conducerea statului a Partidului revoluționar instituțional (PRI), care a exercitat puterea fără întrerupere între 1929 și 2000. în timpul ceremoniei, deputații de stânga huiduiau și fluierau, în timp ce ceilalți scandau „ Mexic! Mexic!”. Pe străzile din jur, aproximativ 3.000 de manifestanți au protestat și câteva sute dintre ei au încercat să dărâme gardurile metalice din jurul Parlamentului, lansând cocktailuri Molotov, fumigene, pietre și petarde împotriva forțelor de ordine. Conform serviciilor de urgență, confruntările s-au soldat cu aproximativ 20 de răniți, dintre care cinci polițiști. externe Mii de islamiști au manifestat, sâmbătă, la Cairo și în alte orașe ale Egiptului, în favoarea susținerii președintelui Mohamed Morsi (foto). Concomitent, în alte locuri s-au ținut mari mitinguri ale opoziției contra întăririi puterilor președintelui, Egiptul fiind practic divizat. Opoziția a anunțat că va continua mobilizarea sa, pentru a denunța, de asemenea, adoptarea recentă, de către Comisia constituantă, a unui proiect de Constituție ce încalcă libertățile religioase și de exprimare. Este cea mai gravă criză politică de la alegerea ca președinte, în luna iunie, a lui Mohamed Morsi. Divizarea este mult mai profundă între mișcarea islamistă, de o parte, și grupurile laice, liberale și creștine, de altă parte. Proiectul de Constituție care va înlocui Legea fundamentală, suspendată după căderea lui Hosni Mubarak, la începutul lui 2011, a fost remis președintelui și va fi supus unui referendum, în două săptămâni. Mai exact, pe 15 decembrie, Miile de manifestanți pro-Morsi, inclusiv membri ai Fraților Musulmani și grupurile salafiste, s-au adunat în fața Universității din Cairo, de unde poliția le-a dislocat. „Frații Musulmani susțin deciziile președintelui Morsi” sau „împreună pentru a salva revoluția” se putea citi pe banderole. „Poporul vrea aplicarea legii lui Dumnezeu” scandau manifestanții, inclusiv femeile purtând voalul pe ochi. „Există oameni care doresc instabilitate”, se putea auzi în rândul acestora, cu aluzie la opoziție. Partizanii lui Mohamed Morsi estimează că ultimele sale decizii vor permite Egiptului, care cunoaște o dificilă tranziție politică, să se stabilizeze și să consolideze democrația. Pe celălalt mal al Nilului, sute de manifestanți, adunați încă din 23 noiembrie în piața Tahrir, emblema revoltei din 2011, se pronunță împotriva cumulului de prerogative ale actualului președinte. Frontul de salvare națională, o coaliție a partidelor de opoziție, condus de Mohamed el-Baradei, fost șef al Agenției nucleare a ONU, și Sabbahi Hamdeen, un fost candidat la prezidențiale, a cerut egiptenilor să respingă decretul și să ceară anularea proiectului de Constituție. El subliniază într-un comunicat dreptul poporului de a „utiliza toate mijloacele pașnice pentru a protesta, inclusiv greva generală și nesupunerea civică”. Zeci de mii de manifestanți anti- Morsi s-au strâns vineri seara în piața Tahrir, dar și în alte locuri două din numeroase orașe, la Alexandria înregistrându-se o confruntare între cei pro și cei anti- Morsi. După mai multe luni de blocaj, proiectul de Constituție a fost adoptat în câteva ore de Comisia constituantă. „Reînnoiesc invitația de a porni o dezbatere națională serioasă și sinceră pe tema problemelor națiunii, pentru a pune capăt perioadei de tranziție cât mai rapid posibil, pentru a ne proteja democrația incipientă”, a spus Morsi. Opoziția liberală și laică, dar și biserica creștină coptă, au încercat boicotarea activității Comisiei constituante, acuzând-o că împărtășește doar valorile islamiste. Ca și în vechea Constituție, proiectul face apel la „principiile charia”, sursa principală a legislației, o formulare consensuală în Egipt. Dar adaugă o dispoziție potrivit căreia principiile charia trebuie interpretate potrivit doctrinei sunite, detractorii săi văzând o posibilitate de întărire a legii islamice, în special în interpretările sale cele mai riguroase. Proiectul acordă statului rolul de „protector al moralității” și interzice insulta persoanelor și „profeților”, dispoziții care ar putea deschide ușa cenzurii. Mohamed Morsi a promis jos că puterile sale întărite vor fi temporare și vor înceta odată cu adoptarea Constituției. COMENTARIU Egiptul, împărțit In Israelul aprobă mii de locuințe suplimentare în Cisiordania, după votul ONU privind Palestina Israelul a criticat vehement acordarea, de către Adunarea Generală a ONU, joi, a statutului de stat observator Palestinei, fornațiunile israeliene de dreapta acuzându-i pe palestinieni că sabotează procesul de pace dintre țara lor și Fâșia Gaza, în timp ce opoziția denunță pasivitatea premierului Benjamin Netanyahu. Vicepremierul Sylvan Shalom a avertizat chiar că va recurge la sancțiuni: „Mahmoud Abbas (n.r. - președintele palestinian) nu a rămas fidel angajamentelor asumate de predecesorul său, Yasser Arafat, prin Acordurile de la Oslo (1993), care„interziceau inițiativele unilaterale. încălcarea acestor acorduri oferă și Israelului dreptul la inițiative unilaterale, precum aplicarea suveranității israeliene în teritorii”. Totodată, Cabinetul de securitate israelian (n.r. format din principalii nouă miniștri) a aprobat, vineri, construirea a 3.000 de locuințe suplimentare în Ierusalimul de Est și în coloniile din Cisiordania, dar și construirea a încă 1.000 de locuințe în zona Maaleh Adumim, în apropiere de Ierusalimul de Est, relatează site-ul Ynemews.com. Ieri. Guvernul Natanyahu a decis blocarea transferurilor taxelor colectate de autoritățile israeliene în numele Autorității Palestiniene. luni, 3 decembrie 2012 Cel puțin cinci morți în urma prăbușirii unui tunel în Japonia Ce puțin cinci persoane au murit după prăbușirea unui tunel rutier, ieri dimineață, în Japonia, la aproximativ 80 de kilometri de Tokyo, din motive încă necunoscute, au precizat serviciile de urgență. Alte două persoane au fost date dispărute. Corpurile celor cinci victime au fost găsite carbonizate, au anunțat autoritățile nipone. Anterior, serviciile de intervenție anunțaseră că „șapte persoane sunt date dispărute”. Poliția locală și Agenția guvernamentală niponă pentru managementul dezastrelor au precizat că două mașini au fost strivite în tunelul Sasaga după prăbușirea unei porțiuni din plafonul acestuia, cu o grosime de circa 20 cm, pe o lungime de 50-60 de metri, notează Kyodo. Operațiunile demarate pentru salvarea automobiliștilor captivi în tunel au fost întrerupte spre jumătatea zilei din cauza riscurilor legate de o nouă deteriorare a structurii deja avariate a construcției, fiind reluate după o pauză de circa trei ore. Operatorul drumului expres pe care se află tunelul, Central Nippon Expressway Co., a explicat că bolta tunelului s-a prăbușit în formă de V, dând totodată asigurări că în cursul ultimei verificări periodice, din luna septembrie, nu a fost depistată nici o defecțiune. Acord între Franța și ArcelorMittal privind combinatul de la Florange Guvernul socialist de la Paris și producătorul de oțel ArcelorMittal au ajuns la o înțelegere în disputa privind viitorul combinatului deținut de grup la Florange, iar acordul permite Franței să nu pună în aplicare amenințarea cu naționalizarea operațiunilor formulate de președintele Franțois Hollande. Acordul include concesii de ambele părți, după o săptămână în care relațiile au fost tensionate de declarațiile ministrului Industriei, Arnand Montebourg (foto), care a acuzat grupul condus de miliardarul indian Lakshmi Mittal de minciună și șantaj, afirmând chiar: „Nu-l mai vrem pe Mittal în Franța”. înțelegerea include un angajament al ArcelorMittal de a renunța la planul vizând desființarea a 600 din cele 2.600 de locuri de muncă de la Florange și de a investi 180 de milioane de euro în următorii cinci ani pentru a dezvolta producția de oțel la combinat. Cele două furnale aflate în dispută, despre care grupul a afirmat că trebuie închise din cauza supracapacității de producție de oțel din Europa, vor rămâne oprite, dar nu vor fi închise definitiv. Premierul francez, Jean-Marc Ayrault, a anunțat că ArcelorMittal a acceptat să le mențină pregătite pentru reluarea activității, în cadrul unui program de introducere a furnalelor într-un program pentru reducerea emisiilor poluante. Guvernul este pregătit să investească 150 de milioane de euro într-un astfel de program, care vizează capturarea de dioxid de carbon și este susținut de Uniunea Europeană. Opțiunea naționalizării nu mai este luată în calcul „în urma angajamentelor ArcelorMittal”, a declarat premierul Ayrault, adăugând, însă, că înțelegerea trebuie respectată în totalitate, altfel pică. >