Cuvântul Libertății, ianuarie 2013 (Anul 25, nr. 7039-7062)

2013-01-28 / nr. 7059

10/ cuvântul libertății ȘTIRI Cameron, presat să prelungească restricțiile impuse românilor Euroscepticii din Partidul Conservator britanic îi cer premierului David Cameron să mențină restricțiile impuse cetățenilor români și bulgari și în 2014, exercitând astfel noi presiuni în relația Londrei cu Uniunea Europeană. Un grup de eurosceptici intenționează să profite de faptul că presiunile asupra lui Cameron au funcționat, acesta pronunțându-se în favoarea unui referendum privind apartenența Marii Britanii la UE, în 2017, scrie ziarul „ The Guardian", în ediția online. Restricțiile tranzitorii impuse în 2005 românilor și bulgarilor pe piața muncii din Marea Britanie ar urma să expire la sfârșitul lunii decembrie 2013. In acest context, opoziția laburistă a sugerat, la rândul său, că dacă va ajunge la putere, va încerca să mențină actualele restricții impuse românilor și bulgarilor. Deputatul conservator Mark Pritchard consideră că „problema de acum este dacă trebuie luate măsuri pentru reducerea imigrației în următoarele 12 luni, adică înainte de expirarea restricțiilor, sau trebuie să mai așteptăm cinci ani pentru noi măsuri ”. Ministrul britanic de Interne, Theresa May, a sugerat că este imposibilă prelungirea restricțiilor. Cel puțin cinci morți și 370 de răniți în urma unor proteste în Egipt Cinci persoane au fost ucise și alte 370 au fost rănite, vineri, în Egipt, în confruntările dintre manifestanți și forțele de ordine, la exact doi ani de la începerea revoltelor care au condus la înlăturarea regimului Hosni Mubarak. Cele cinci victime au fost împușcate de forțele de ordine în orașul Suez, situat înnord-estul țării. Alte peste 370 de persoane au fost rănite în confruntări, anunță surse din cadrul Ministerului Sănătății. Poliția a utilizat gaze lacrimogene în mai multe orașe, inclusiv în Cairo și în Alexandria. Spre sfârșitul serii, Piața Tahrir a fost eliberată de manifestanți, care au fugit din cauza gazelor lacrimogene. Opoziția îl acuză pe președintele islamist Mohamed Morsi de tendințe autoritariste. Persistă insuficiența pulmonară a președintelui Chavez Președintele Venezuelei, Hugo Chavez, a reușit să depășească infecția respiratorie gravă de care suferea după a patra operație de cancer, dar insuficiența pulmonară persistă, a anunțat sâmbătă seara, la Santiago de Chile (unde a participat la summitul CELACUE), ministrul venezuelean al Comunicațiilor, Ernesto Villegas, informează Reuters și AFP. „Infecția respiratorie a fost surmontată, dar încă persistă un anumit nivel de insuficiență pulmonară, care este tratată într-o manieră adecvată la spitalul din Havana (Cuba), unde președintele Hugo Chavez a fost operat”, a declarat presei Villegas. Ministrul venezuelean a adăugat că Chavez ar putea reveni la Caracas „ în câteva săptămâni". ȘTIRI externe Cehia. Milos Zeman, ales președinte al țării COMENTARIU Fost ministru de stânga, Milos Zeman (68 de ani) a câștigat alegerile prezidențiale din Cehia, obținând în turul doi 55,16% din voturi, după numărarea a 98% din buletine. El devine astfel cel de-al treilea președinte al Cehiei după dezlipirea acesteia de Slovacia, în 1993. Rivalul său, ministrul de Externe, Karel Schwarzenberg (75 de ani), a obținut 44,84% potrivit rezultatelor cvasidefinitive comunicate de Oficiul național de statistică (CSU). Participarea în cel de-al doilea tur de scrutin, derulat vineri și sâmbătă, a fost de 59%, față de 61,3% în primul tur, în urmă cu două săptămâni. Noul președinte, ales pentru prima dată prin sufragiu direct, va depune jurământul pe 8 martie. Cum spuneam, Milos Zeman succede economistului liberal Vaclav Klaus (președinte din 2003) și lui Vaclav Havel, unul dintre artizanii „revoluției de catifea” din 1989, ales șef al statului în perioada 1989-2003. Partizan al „economiei sociale de piață”, Zeman este cunoscut pentru încăpățânarea sa, arta de a persifla și vocabularul contondent. Acest economist de formație a atins punctul culminant al Carierei politice după ce a deținut funcțiile de șef al camerei inferioare a Parlamentului (1996-1998) și de prim-ministru (1998-2002). Născut la 28 septembrie 1944, la Kolin, în apropiere de Praga, Milos Zeman a format împreună cu artizanii „revoluției de catifea” Vaclav Havel și Vaclav Kalus trioul cel mai marcant în evoluția țării după căderea comunismului. A făcut parte în tinerețe, imediat după „primăvara de la Praga”, din Partidul Comunist, din rândurile căruia a fost exclus în 1970, prietenii săi , admirându-i curajul cu care a criticat economia planificată. A aderat la Partidul Social Democrat (CSSD), al cărui șef devine în 1993, când îl transformă într-o forță politică reală. A fost considerat multă vreme inamicul economistului liberal Vaclav Klaus, indiferent de funcțiile acestuia - ministru al Finanțelor, șef al Guvernului (1993- 1997), șef al Camerei Deputaților (1998-2000), înainte de a accede în fruntea statului. Considerat eurofederalist, favorabil adoptării euro, el pledează pentru o politică fiscală comună în UE și este gata să arboreze la Castelul Praga, sediul președinției, drapelul Uniunii Europene. Fidel tradiției cehe, Milos Zeman afișează pasiunea pentru bere și lichiorul local Keșerovka. Căsătorit cu Ivana (47 de ani) este tatăl unui băiat, David, din prima căsătorie, și al unei fiice, Katerina, care a luat parte activă la campania sa electorală. Damascul primește în continuare arme de la Moscova Vicepremierul sirian Qadri Jamil a declarat sâmbătă, 26 ianuarie a.c., la radio Echo Moscova, că țara sa primește în continuare arme din Rusia, în conformitate cu acordurile semnate înaintea crizei. Fără a preciza tipurile de armament achiziționate, vicepremierul a subliniat doar că acestea sunt indispensabile „pentru apărarea suveranității țării”. „Amenințarea unei agresiuni israeliene există în continuare și trebuie să menținem echilibrul de forțe” a mai spus Qadri Jamil. Siria produce în același timp armament de calibru mic, cum ar fi pistoalele automate Kalașnikov. „Depozitele de arme automate sunt pline, noi nu avem nevoie să cumpărăm așa ceva. Industria militară siriană poate produce armele necesare dotării armatei noastre”. Vicepremierul sirian a mai spus că țara sa va înceta să cumpere arme din Rusia dacă Statele Unite vor pune capăt livrărilor de arme către Israel. La sfârșitul anului trecut, ministrul rus al Afacerilor Externe, Serghei Lavrov, declara că livrările de arme către Siria se înscriu în cadrul acordurilor de cooperare semnate în timpul Uniunii Sovietice. luni, 28 ianuarie 2013 Regimul de la Phenian amenință cu „măsuri substanțiale” de retorsiune Liderul Coreei de Nord, Kim Jong-un, promite o serie de „măsuri substanțiale”, ordonând acțiuni de retorsiune (luarea de către un stat împotriva altuia a unor măsuri coercitive, asemănătoare celor la care a fost supus de către cel din urmă față de sancțiunile impuse de ONU la cererea Statelor Unite, informează presa oficială din această țară. Phenianul nu oferă detalii despre aceste măsuri, dar a reluat o serie de declarații în care administrația condusă de Kim Jong-un a amenințat că va lansa noi rachete cu rază lungă de acțiune și va efectua un nou test nuclear, „ținta” vizată fiind SUA, scrie ziarul „New York Times”, în ediția online. Vineri, Coreea de Nord a amenințat Coreea de Sud cu acțiuni militare dacă va susține noua serie de sancțiuni ONU: „Sancțiunile înseamnă război, sunt o declarație de război împotriva noastră. Dacă grupul de marionete trădătoare va participa în mod direct la sancțiunile Națiunilor Unite, Republica Populară Democrată Coreeană va lua puternice măsuri fizice împotriva lor”, a anunțat vineri Comisia de la Phenian pentru Ramificarea Pacifistă a Coreei. Joi, regimul stalinist de la Phenian avertiza că va efectua un nou test nuclear și va lansa rachete împotriva SUA. Mali. Aviația franceză a distrus casa liderului grupării Ansar Dine Aviația franceză a bombardat, ieri, pozițiile islamiste din regiunea Kidal, nordestul Mali, distrugând în special casa liderului grupării Ansar Dine, informează AFP. „Au avut loc lovituri aeriene în regiunea Kidal (1.500 de kilometri de capitala Bamako). Aceste lovituri au vizat în special casa lui Iyad Al Ghaly de la Kidal și o tabără militară în același oraș”, a declarat o sursă maliană din domeniul securității. „Armata franceză a tras asupra taberei militare de la Kidal, distrugând casa lui Iyad Ghaly. Au fost, de asemenea, atacuri ale aviației franceze în vestul Kidal, în apropiere de satul natal al lui Iyad Ghaly”, a declarat la rândul său un ales local din acea regiune. Kidal și regiunea din jurul său sunt fieful grupării Ansar Dine. Condusă de Ghaly, fost militar și figură a rebeliuni tuarege din anii 1990, această mișcare a reapărut la lumină în 2012, după ce a fost întărită cu combatanți care aparțin ramurii maghrebiene a Al- Qaeda. Kidal a fost primul oraș cucerit de rebelii tuaregi și grupările islamiste în luna martie 2012. Sâmbătă, soldații francezi și malieni au preluat controlul asupra aeroportului Gao, un alt bastion islamist, amplasat la 1.200 de kilometri de Bamako. Președintele în exercițiu al Uniunii Africane (UA), Thomas Boni Yayi, a salutat, ieri, intervenția militară franceză în Mali, regretând faptul că UA nu a putut reacționa mai rapid pentru a apăra unul dintre statele membre, transmite AFP. „Țin să salut Franța care, în fața reacțiilor întârziate ale Uniunii Africane și ale comunității internaționale, a făcut ceea ce noi ar fi trebuit să facem de mult timp pentru a apăra o țară membră”, a declarat Yagi în ultimul său discurs în calitate de președinte al organizației panafricane, post pe care îl ocupa de un an. AFP precizează că premierul etiopian, Hailemariam Desalegn, a fost desemnat ieri, la summitul UA de la Addis Abeba, în funcția de nou președinte în exercițiu al organizației panafricane.