Cuvântul Libertății, mai 2013 (Anul 25, nr. 7140-7161)

2013-05-23 / nr. 7154

2 / cuvântul libertății VALUTA Cursul pieței valutare din 23 mai 2013 anunțat de BNR 1 EURO........................4.3465 1 liră sterlină.....................5.0724....... ..43465 1 dolar SUA...................3,3601......33601 ..50724 1 g AUR (preț în lei)......149,7249......1497249 Secretarul general NATO, vizită de două zile la București . Secretarul general al NATO, Anders Fogh Rasmussen, va efectua, astăzi și mâine (23 și 24 mai) o vizită oficială în România, la invitația președintelui Traian Băsesan, informează Administrația Prezidențială. Rasmussen va avea mâine un program public care cuprinde convorbiri oficiale cu ministrul Afacerilor Externe, Titus Corlățean, convorbiri oficiale și convorbiri inter-iale la ministerul Apărării Naționale, cu ministrul Mircea Dușa, va fi primit și la Guvern, unde va avea convorbiri oficiale cu premierul Victor Ponta, precum și la Palatul Cotroceni, de către președintele Traian Băsesan, împreună cu care va susține și o declarație de presă comună. In cursul după-amiezii de mâine, Rasmussen va primi titlul de „Doctor Honoris Causa" al Universității din București, în cadrul unei ceremonii care se va desfășura la sediul Facultății de Drept. Ponta, prezent la evenimentele organizate cu prilejul împlinirii a 150 de ani de social-democrație în Germania Președintele PSD, premierul Victor Ponta, participă, timp de două zile (ieri și astăzi), la evenimentele organizate la Leipzig cu ocazia împlinirii a 150 de ani de socialdemocrație în Germania. Pe agenda oficialului român se află întrevederi cu lideri ai socialiștilor europeni și participarea la recepția internațională a FEPS (Fundația pentru Studii Europene Progresive) și Partidului Social-Democrat din Germania (SPD). Astăzi, președintele socialdemocraților va lua parte la ceremonia dedicată aniversării a 150 de ani de la înființarea SPD, potrivit Biroului de presă al PSD. EDITOR: S.C. CUVÂNTUL PRESS 2012 SRL Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 22A, TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1229/06.08.2012; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat Cod fiscal: RO 30516403 _______ Internet: wwwcvloress.ro___________ REDACTOR-ȘEF: MIRCEA CANȚĂR Prim-redactor-șef adjunct: MAGDA BRATU Redactor-șef adjunct: MARGA BULUGEAN DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Mourtiche, Radu Iliceanu, Alina Drăghici Eveniment Carmen Zuican Politică: Marin Turcitu Economie: Marga Burugean Cultură: Magda Bratu Sport: Marius Ciistov, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 mdareanucristian@yahoo.com Sub-redactie Bechet: Florina Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personaltăț citate, responsabilitatea juridică le aparține. joi, 23 mai 2013 actualizate Primele manuale noi, disponibile din 2014-2015, și variantă tipărită, digitală și online Primele manuale noi din învățământul preuniversitar vor fi disponibile la clase din anul școlar 2014- 2015, cărțile tipărite urmând să fie însoțite de o variantă digitală, care va aduce ca noutate exerciții interactive, jocuri, animații și filme, potrivit unui proiect al Ministerului Educației Naționale (MEN). Metodologia privind evaluarea sau reevaluarea, aprobarea, achiziționarea și gestiunea manualelor școlare în învățământul preuniversitar - lansată în dezbatere publică, marți, de MEN - prevede că manualele școlare se prezintă în trei forme: varianta tipărită, digitală și online. Astfel, elevii vor primi, la începutul anului școlar, manualele în două variante, tipărită și digitală (stocată pe un CD), iar cea online va fi postată pe platforma www.manuale.edu.ro. Pentru anul școlar 2013-2014, la clasa I, vor fi disponibile manuale școlare-pilot - în format digital, pe website-ul www.manuale.edu.ro, și în variantă tipărită, în bibliotecile unităților de învățământ, precizează MEN. Pentru a fi admise în sesiunea de evaluare, fiecare proiect de manual școlar trebuie să fie însoțit de CD-uri cu varianta digitală. Potrivit MEN, manualele în variantă digitală trebuie să îmbogățească procesul educațional cu activități multimedia interactive. „Varianta digitală a manualului școlar trebuie să fie similară variantei tipărite a acestuia, prin respectarea conținutului științific, ordinii temelor, stilului grafic și așezării în pagină. Ilustrațiile care se regăsesc în varianta digitală a manualului școlar și sarcinile de lucru definite în vederea formării/ dezvoltării competențelor trebuie să creeze activități multimedia interactive de învățare (AMU). Manualul în variantă digitală are exerciții interactive, jocuri educaționale, animații filme și simulări care, prin utilizare, aduc un plus de profit cognitiv. Manualele în variantă digitală trebuie să fie utilizabile atât în procesul de predare-învățare-evaluare, cât și în mod individual”, prevede proiectul; în plus, varianta electronică nu este restricționată doar la rolul de manual propriu-zis, ci este în conjuncție cu platfoma online care îl găzduiește) și caiet de notițe, respectiv portofoliu de lucrări personale. Cel mai important element de noutate adus de manualele în variantă digitală este reprezentat de activitățile multimedia interactive de învățare (AMU). Conform proiectului, clasele de complexitate ale activităților multimedia interactive de învățare sunt: statică (itemi educaționali cu care elevul are o interacțiune scăzută - desene, fotografii, diagrame statice, hărți statice), animată (cuprinde animații sau filme asupra cărora elevul are un control limitat la secvențierea derulării ilustrației prin Play, Stop, Pauză), interactivă (cuprind itemi educaționali cu grad înalt de interactivitate - simulări, emulări de procese, rezolvare de probleme, joc educativ - prin care elevul reușește, prin joc, experiment și descoperire să atingă un profit cognitiv superior) și complexă (aplicații software care, în plus, oferă o continuitate a acumulărilor/competențelor dobândite de elev pe întreaga durată de utilizare, atât în interiorul fiecărui capitol în parte, cât și pe parcursul întregului manual). In 2014-2015, manuale noi vor fi tipărite pentru clasele I, a 11-a, a V-a și a IX-a. Senatul a respins proiectul pentru amnistierea si grațierea unor categorii de deținuți Senatorii au respins, ieri, un proiect de lege care are ca obiect de reglementare amnistierea infracțiunilor pentru care Codul penal sau legile speciale prevăd o pedeapsă privativă de libertate de până la 4 ani inclusiv sau amendă, precum și grațierea în întregime a pedepselor cu închisoare de până la 6 ani inclusiv și a pedepselor cu amendă aplicate de instanța de judecată, indiferent de modalitatea de executare a pedepsei dispusă de instanță. Conform expunerii de motive, soluțiile legislative propuse sunt necesare pentru diminuarea supraaglomerării unităților sistemului penitenciar. Potrivit propunerii legislative, se grațiază în parte cu 1/3 pedepsele cu închisoare între 6 și 8 ani inclusiv, cu 1/5 pedepsele cu închisoare între 8 și 10 ani, însă aceste prevederi nu se aplică celor condamnați pentru infracțiuni săvârșite în stare de recidivă și celor care sunt recidiviști prin condamnări anterioare. De asemenea, nu vor beneficia de prevederi cei care au săvârșit infracțiuni precum cele contra siguranței statului, infracțiunile de omor, vătămare corporală gravă, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, lipsirea de libertate în mod ilegal, violul, actul sexual cu un minor, perversiunea sexuală, incestul, tâlhăria, înșelăciunea, delapidarea, ultrajul, tortura, represiunea nedreaptă, evadarea, falsificarea de monede și valori străine, relele tratamente aplicate minorului, proxenetism etc. Propunerea mai prevede că persoanele grațiate care, în curs de 3 ani, săvârșesc cu intenție o infracțiune, vor executa pe lângă pedeapsa stabilită pentru acea infracțiune și pedeapsa sau restul de pedeapsă rămas neexecutat ca urmare a aplicării prezentei legi. Inițiativa legislativă aparține deputatului din partea minorităților naționale Nicolae Păun și deputatului PSD Mădălin Voicu. Propunerea face parte din categoria legilor organice, Senatul fiind prima Cameră sesizată. Chiuariu: Parlamentarii care demisionează din partid să-și piardă mandatul Vicepreședintele PNL Tudor Chiuariu a declarat ieri că a propus parlamentarilor liberali ca la modificarea Constituției să fie adoptată o prevedere potrivit căreia deputații sau senatorii își pierd mandatul dacă părăsesc partidul din partea căruia au fost aleși, la fel cum se întâmplă în prezent cu primarii., Am propus ca demisia din partidul sau formațiunea politică pe listele căreia a fost ales parlamentarul respectiv să conducă la încetarea mandatului (...) A mai existat o propunere interesantă, la care și noi ne gândim, să vedem și la ce soluție vom ajunge și în Comisia constituțională, și anume aceea privind posibilitatea inițierii unui referendum de revocare a parlamentarului sau senatorului care a părăsit partidul sau formațiunea politică pe listele căruia a fost ales”, a spus Chiuariu. Senatul a aprobat majorarea pensiilor militare care au fost reduse în 2010 Plenul Senatului a adoptat, ieri, în unanimitate, proiectul de lege prin care sunt majorate pensiile militare care au fost reduse în luna decembrie 2010, măsura fiind aplicată doar în cazul celor care au obținut sume mai mici după recalcularea sau revizuirea pensiilor. Proiectul de lege inițiat de mai mulți parlamentari ai PNL și UNPR, între care Corneliu Dobrițoiu și Gabriel Oprea, urmează să fie supus votului final în Camera Deputaților. Potrivit actului normativ adoptat de Senat, măsura de majorare a pensiilor militare la nivelul din 2010 ar urma să fie aplicată din luna următoare intrării în vigoare a legii, cu toate că Guvernul a susținut ca dată de intrare în vigoare este 1 ianuarie 2014. întrebat ieri de jurnaliști de când va fi aplicată legea, premierul Victor Ponta a răspuns că nu știe. „Este o inițiativă parlamentară, pentru 2013 am spus foarte clar că nu există prevăzute sume în buget, dar de la 1 ianuarie 2014, dacă este această lege, putem să le punem în bugetul pe 2014. Nu știu însă în cât timp se va finaliza procedura parlamentară”, a explicat Ponta. Pentru a putea beneficia de majorarea pensiilor, militarii care au înregistrat o reducere a acestor venituri trebuie să adreseze Casei de Pensii o solicitare pentru emiterea unei decizii de revizuire, se precizează în proiectul de lege votat ieri de Senat. Programările la RAR vor putea fi realizate, începând de astăzi, la un număr unic național Registru Auto Român (RAR) lansează astăzi un sistem de preluare a apelurilor pentru programarea clienților, operațiune care vizează reducerea timpilor de așteptare și alternativa reprogramării în alte județe. „începând de mâine, 23 mai, programările la Registrul Auto Român se vor face la numărul unic la nivel național 0219672. Este finalizarea procesului pe care l-am început cu câteva săptămâni mai devreme”, a afirmat ieri ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu. El a arătat că printre avantajele sistemului se numără accesul rapid al clienților care efectuează programarea, alternativa programării în județe limitrofe și timp de reacție foarte scurt. Această opțiune funcționează în paralel cu programările online.