Cuvântul Libertății, august 2013 (Anul 25, nr. 7213-7238)

2013-08-02 / nr. 7214

2 / cuvântul libertății actualitate VALUTA Cursul pieței valutare din 2 august 2013 anunțat de BNR 1 EURO......................4.4255 .......... 44255 I 1 dolar SUA................3.3420.....33420 1 liră sterlină...............5.0777..............50777 1 g AUR (preț în lei)....142,1702 1421702 România trebuie sa plătească 164,4 milioane euro către FMI, în august România trebuie să plătească, în august, către Fondul Monetar International (FMI), 164,4 milioane de euro, suma reprezentând rambursări rate de capital și plăți de dobânzi și comisioane din împrumutul standby contractat în 2009, potrivit datelor furnizate de Guvernul României. Din cele 164,4 milioane euro, 154,6 milioane euro reprezintă rambursări de rate de capital și 9,8 milioane euro plăți de dobânzi și comisioane. România trebuie să efectueze, în acest an, plăți în valoare totală de peste 1,164 miliarde euro către FMI, Uniunea Europeană (UE) și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvltare (BIRD). In primele șapte luni din 2012, din suma totală datorată au fost achitate 550,6 milioane euro. Guvernul, în vacanță în prima jumătate a lunii august Guvernul a intrat în vacanță începând de ieri, membrii Cabinetului desemnând câte un secretar de stat care să coordoneze activitatea fiecărui minister, în timp ce în rond primului-ministru Victor Ponta rămâne vicepremierul Gabriel Oprea. Ponta nu a exclus posibilitatea ca Oprea să-l înlocuiască și la ședința Consiliului Suprem de Apărare a Țării, în cazul în care aceasta va fi convocată în prima jumătate a lunii august, când șeful Executivului este în concediu. „De joi, am înlocuitor la conducerea Guvernului, care are dreptul de a mă reprezenta în totalitate. Dacă e ceva care apare într-o oră, două ore, domnul vicepremier Oprea are puteri depline", a afirmat premierul luni, întrebat duminică, la RTV, unde pleacă în concediu. Victor Ponta a răspuns: „ Cu copiii și cu Daciana la mare, undeva unde să nu mă găsească presa ”. EDITOR: S.C. CUVÂNTUL PRESS 2012 SRL Redacta și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 22A, TEOFAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1229/06.08.2012; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/02012 Societate cu capital integral privat Cod fiscal: RO 30516403 Email: redactia@cvlpress.ro ___________Internet www.cvlpress.ro___________ REDACTOR-ȘEF: MIRCEA CANȚĂR Prim-redactor-șef adjunct: MAGDA BRATU Redactor-șef adjunct: MARGA BULUGEAN DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Mourtiche, Radu Iliceanu, Alina Drăghici Eveniment Carmen Zuican Politică: Marin Turcitu Economie: Marga Bulugean Cultură: Magda Bratu Sport: Marius Cîrstov, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 mdareanucristian@yahoo.com Sub-redactie Bechet: Florina Rădoi. Ó760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsabiitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. vineri, 2 august 2013 Aproape jumătate din cei 2.665 de primari din România aleși în iunie 2012 ar trebui să-și abandoneze posturile din cauza conflictelor de interese. Aceasta este constatarea zdrobitoare făcută publică de Agenția Națională de Integritate (ANI), instituția însărcinată să vegheze asupra funcționarilor publici. Primarii și consilierii locali arătați cu degetul figurează în consiliile de administrație ale mai multor societăți comerciale, a scris cotidianul francez „Le Monde”, în ediția online. Pentru directorul ANI, Horia Georgescu, un jurist de 36 de ani, „mii de consilieri locali au semnat contracte cu propriile lor societăți. O bună parte din persoanele angajate în aceste societăți se regăsesc apoi în echipele ce gestionează proiectele finanțate din fonduri europene”. Primul-ministru socialist, Victor Ponta, care conduce un guvern de coaliție compus din socialiști și liberali, promite să găsească o soluție, dar nu-și ascunde jena. „Este important să nu începem o nouă dispută cu Comisia Europeană, dar jumătate dintre primarii și consilierii locali sunt în această situație. Să luăm în considerare demisia lor și organizarea de alegeri în întreaga țara? Nu cred că ar fi o idee bună”, afirmă el. Desigur că această perspectivă este respinsă în bloc de primarii vizați, care au făcut presiuni asupra guvernului pentru a împiedica ANI să le facă rău. Un aviz pe care guvernul român este prea puțin dornic să îl ia în considerare, notează „Le Monde”. „Nu este normal să i se refuze unei comunități să aibă reprezentanți într-o societate comercială”, a declarat viceprim-ministrul Liviu Dragnea. „Am început o procedură de modificare a legii pentru a fi prezentată spre aprobare Ministerului Justiției”, a adăugat el. Adică, dacă un primar are o problemă cu legea, mai degrabă decât să i se ceară să plece, schimbăm legea, notează marele cotidian francez. Cu toate acestea, luni, 29 iulie, această soluție a primit un aviz negativ de la Ministerul Justiției, al cărui titular este, de asemenea, membru al Partidului Socialist (PSD): propunerea lui Dragnea era atât de grosolană încât propriul său partid a refuzat să o ia în serios. Dincolo de polemică, miza afacerii este extrem de importantă: integrarea României în spațiul Schengen depinde de ea. Guvernul se străduiește să demonstreze Comisiei Europene că face tot ce trebuie pentru a reduce corupția endemică, iar punerea în aplicare a acordurilor de la Schengen în România este condiționată de ameliorarea condițiilor în care se face justiția, în afară de Parchetul Național Anticorupție (n.r. -n.r. - DNA), Agenția Națională de Integritate este piesa principală a dispozitivului: în fiecare an în luna mai, funcționarii administrației centrale și locale trebuie să depună o declarație de avere pe care ANI o face publică. „Am muncit mult pentru a pune la punct acest mecanism, mai ales că nu există nici un model similar în altă parte. Unii politicieni ne critică fără încetare, bugetul nostru a fost redus și inspectorii noștri sunt uneori amenințați. Dar nu vom renunța”, afirmă Horia Georgescu în „Le Monde”. , vineri, 2 august - max. 31 ° C ■ min: 17 ° C soare Lt Hurie h Rratala, alifii locali nai refuză nlife Șova: Nu am publicat contractul cu Bechtel din 2003 pentru că nu am găsit varianta originală Contractul încheiat cu compania americană Bechtel pentru autostrada Transilvania nu a fost încă publicat deoarece nu a fost găsită varianta originală, ci doar copii, a declarat miercuri seară, la Digi 24, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură și Investiții Străine, Dan Șova. „Nu s-a reușit la Ministerul Transporturilor să se găsească varianta originală, originalul semnat. Sunt copii, dar desecretizarea trebuie făcută pe contractul original. Colegii de la Ministerul Transporturilor mi-au spus: îl căutăm și când îl avem îl punem pe site. Contractul desecretizat publicat, din 2006, este cel din 2003, updatat cu actele adiționale din 2005 și publicat în 2006. Noi am spus că trebuie să se vadă exact contractul din 2003, actele adiționale separate și contractul refăcut. Nu s-a găsit încă varianta originală din 2003. Avem zeci de copii. Dar desecretizarea ca să o faci, ca procedură, trebuie contractul original. Probabil o să îl găsească în câteva zile și o să-l pună pe site”, a afirmat Șova. Ministrul a dat însă asigurări că nu există nici o informație suplimentară în contractul din 2003. „Nu e nici o informație suplimentară. Singurul lucru care se va putea vedea foarte clar sunt susținerile celor implicați la vremea respectivă, prin care se vede că în 2003 a fost un contract încheiat pe un preț fix, 2,2 miliarde euro pentru 415 kilometri, și actul adițional publicat, în care se vede că prețul sare de la 2,2 miliarde la aproape 10 miliarde euro. De altfel, în 2011, doamna Boagiu (n.r. - Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor), într-o conferință de presă, a scăpat porumbelul și a zis, a trebuit să reziliez parțial acele tronsoane pentru că ajungeam cu prețul autostrăzii la 9,6 miliarde euro. Raționamentul este simplu: dacă în 2003 s-a semnat pe preț fix, 2,2 miliarde euro, este clar că modificările din 2005 au dus contractul la aproape 10 miliarde”, a explicat Șova. Convins fiind că „oamenii așteaptă să vadă unde s-au dus banii, pe ce cheltuieli nejustificate sau plătit banii, ce avocați s-au plătit și cu câte zeci de milioane, cine sunt beneficiarii exproprierii și ce sume au primit”, Șova a precizat că „toate acestea vor apărea odată cu procesul verbal al Corpului de control al premierului, care, probabil, din ce am discutat eu cu dânșii, deoarece volumul de muncă este imens, va apărea în octombrie și ne va da toate datele financiare exacte și beneficiarii sumelor”. în replică, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a precizat că varianta originală a contractului cu Bechtel se află la etajul 2, camera 58, „în situația în care Dan Șova este pur și simplu incompetent, am să-l ajut să găsească contractul pe care îl dă pierdut. Conform legii, contractul original se găsește la Serviciul Probleme Speciale, etaj 2, camera 58. Adevărata intenție a lui Dan Șova este de a ascunde contractul inițial pentru a-l proteja pe Adrian Năstase, dar și pentru a-și proteja afacerile și familia”, afirmă Boagiu. Adio mașini înmatriculate în Bulgaria, Sofia schimbă codul rutier Amatorii înmatriculării automobilelor în Bulgaria vor avea în curând o nouă piedică, informează Digi 24 citând cotidianul bulgăresc „Monitor”. De data aceasta, piedica vine de la guvernul bulgar, sătul de problemele cauzate de șoferii care „uită” să schimbe actele mașinilor cumpărate de la cetățenii bulgari. Concret, bulgarii vor să-și modifice codul rutier, pentru a sancționa cumpărătorii de mașini înmatriculate în Bulgaria care nu au rezidență în țară și continuă să circule cu plăcuțele de înmatriculare bulgărești, potrivit automarket.ro. Noua prevedere vizează o amendă de 75 de euro pentru cetățenii străini care nu au reședință în Bulgaria și cumpără o mașină în Bulgaria și nu o înmatriculează în țara de domiciliu în urma dobândirii bunului. Mai mult decât atât, pe lângă amenda propriu-zisă, cetățeanul străin va trebui să predea plăcuțele de înmatriculare bulgărești la Poliția Rutieră, urmând să primească în schimb numere provizorii, care să-i permită circulația vreme de 60 de zile, înainte de a solicita plăcuțe de înmatriculare temporare din țara de domiciliu. Medicament vital în lupta cu cancerul, retras de pe piață Un lot de peste 200 de cutii dintr-un medicament vital în lupta cu cancerul renal a fost retras de pe piață. Decizia Agenției Naționale a Medicamentului vine după ce în două farmacii, una din țara noastră și una din Germania, au fost descoperite medicamente de acest fel contrafăcute. Mai grav e că unele cutii au ajuns deja la pacienți. Vestea este cât se poate de proastă pentru cei suferinzi de cancer renal, pentru că medicamentul putent era inclus în Programul Național de Oncologie și era decontat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Autoritățile au demarat deja o anchetă în legătură cu medicamentul contrafăcut, iar primele concluzii sunt așteptate până la sfârșitul săptămânii.