Cuvântul Libertății, octombrie 2013 (Anul 25, nr. 7264-7290)

2013-10-19 / nr. 7280

2 / cuvântul libertății actualitate * Cursul pieței valutare VALUTĂ din 19 octombrie 2013 anunțat de BNR .... 44514 . 1 dolar SUA...................3.2513.......32513 ....52695 1 g AUR (preț în lei)........137,6897 1376897 1 EURO.........................4.4514....... 1 Oră sterlină.....................5.2695................. Dosarul lui Dragnea se judecă mai repede, respectiv pe 15 noiembrie înalta Curte de Casație și Justiție a admis cererea DNA de preschimbare a termenului de judecată în dosarul în care vicepremierul Liviu Dragnea este acuzat, alături de alte 74 de persoane, de fraudarea referendumului organizat anul trecut pentru demiterea președintelui Traian Băsescu. Instanța a stabilit ca procesul să înceapă pe 15 noiembrie 2013, față de 18 februarie 2014, așa cum decisese anterior. Liviu Dragnea a fost trimis în judecată de procurorii DNA pe 7 octombrie 2013, pentru că, în calitate de secretar general al PSD la referendumul din 29 iulie 2012, „dar și de coordonator al campaniei electorale, a emis două adrese, la 12 și 13 iulie 2012, destinate organizațiilor județene de partid, respectiv președinților și directorilor de campanie, dar și primarilor din țară ai acelui partid, adrese prin care, pentru obținerea participării la vot a alegătorilor, în proporție de 60%, li se solicita să ia măsuri incriminate de către Legea nr. 3/2000 (în fapt, promisiuni de foloase materiale în scopul de a determina alegătorii să voteze) și, de asemenea, să propună prefecților înființarea de secții de votare în stațiunile turistice, care nu sunt ele însele unități administrativteritoriale”. EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 22A: TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: RO 17758027 Email: redactia@cvlpress.ro REDACTOR-ȘEF: MIRCEA CANȚĂR Prim-redactor-șef adjunct: MAGDA BRATU Redactor-șef adjunct: MARGA BULUGEAN DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Mopride, Radu Iliceanu, Alina Drăghici Eveniment Carmen Zuican Economie 7 Politică: Marga Bulugean Cultură: Magda Bratu Sport: Marius Cristor, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 rudareanucristian@yahoo.com Sub-redactie Bechet: Florina Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. sâmbătă, 19 octombrie 2013 România este pe cale să accepte un acord ce ar permite armatei Statelor Unite să utilizeze una din bazele sale aeriene situate în apropiere de Marea Neagră pentru a transfera trupele sale din Afganistan, au afirmat responsabili americani, citați de AFP. Acordul ar crea posibilitatea SUA, care urmează să își retragă marea parte a trupelor din Afganistan până la sfârșitul anului 2014, să rezolve una din problemele lor logistice cele mai importante. In prezent, americanii folosesc baza de la Manas (Kârgâzstan), însă contractul pentru utilizarea acestor instalații se încheie în iulie 2014, a precizat un responsabil american. Din această cauză, ei doresc să transfere activitățile la baza din România Acordul cu Bucureștiul urma să fie discutat ieri, cu prilejul unei întrevederi a secretarului american al Apărării, Chuck Hagel, cu ministrul român al Apărării, Mircea Dușa. „Ultimele detalii sunt în curs de finalizare”, a subliniat un membru al Pentagonului sub acoperirea anonimatului. Logistica retragerii americane din Afganistan este „incredibil de complexă”, a adăugat aceeași sursă, „și reprezintă o piesă cheie a unui puzzle”. Dacă acordul va fi încheiat, baza aeriană Mihail Kogălniceanu, situată în județul Constanța, va servi ca principal punct de tranzit pentru soldații care se întorc în Statele Unite din Afganistan. De asemenea, materiale militare vor tranzita prin această bază. în prezent, doar cinci militari americani sunt staționați pe baza aeriană Mihail Kogălniceanu, în vreme ce la Manas se află aproximativ 1.500 de persoane. Baza din Kârgâzstan a creat numeroase probleme americanilor în ultimele luni, din cauza chiriei cerute și a tulburărilor politice din Asia Centrală. Pe de altă parte, în România au fost amplasate rachete de interceptare americane în cadrul programului de apărare al NATO. Peste 51.000 de soldați americani sunt staționați în Afganistan și cea mai mare parte a acestor trupe, precum și material militar greu, vor trebui repatriate în Statele Unite cel mai târziu la sfârșitul anului 2014. ■ Președintele Traian Băsescu a declarat, ieri, într-o emisiune difuzată de postul B1 TV și de cvz.ro, că a fost dat acordul de principiu pentru ca repatrierea din Afganistan a trupelor și a tehnicii de luptă ale armatei SUA să se facă prin România, respectiv portul Constanța și baza Kogălniceanu, el menționând că trebuie stabilite datele tehnice, acesta fiind motivul pentru care premierul Victor Ponta va merge săptămâna viitoare în vizită în SUA. „V-aș ruga să priviți în mod pozitiv această întâmplare. Nici eu nu sunt un simpatizat al lui Ponta, dar (..) aici este vorba de interes, interesul nostru și al SUA”, a comentat Băsescu vizita. „Transferul trupelor din Afganistan, și nu vorbim nici de un soldat și nici de o mașină, vorbim de toată tehnica de luptă a armatei americane (...) 50.000 de militari vor fi tranzitați prin România. E vorba și de portul Constanța și de Kogălniceanu”, a adăugat șeful statului. Concret, a spus acesta, în timpul vizitei din SUA mai sunt de discutat aspecte ce țin de protecția site-ului de la Deveselu, despre protecția militarilor aflați în tranzit din Afganistan spre SUA, prin Portul Constanța și Kogălniceanu, astfel că, din punctul de vedere al intereselor României, este extrem de importantă această deplasare: sâmbăta, 19 octombrie ■ max. 15 ° C - mh5 ° C înnorat Soldații americani ar putea tranzita prin Rominia la retragerea lor din Afganistan Ponta: Guvernul își va asuma răspunderea pe proiectul legii descentralizării Premierul Victor Ponta a anunțat, ieri, după ședința USL, că proiectul legii descentralizării va fi adoptat prin asumarea răspunderii Guvernului, în noiembrie, înainte de adoptarea bugetului pe anul 2014, dacă va exista susținerea majorității. Guvernul are prea multă putere, atribuții și responsabilități, iar o societate în plină dezvoltare trebuie să partajeze unele prerogative cu aleșii locali, deoarece deciziile luate la nivel central, „peste capul” acestora, nu sunt întotdeauna eficiente, le-a explicat premierul ieri aleșilor locali de ce-și dorește această lege. „Sunt un prim-ministru care crede că Guvernul are prea multe puteri, prea multe atribuții și prea multe responsabilități, în final. O societate care trebuie să se dezvolte în continuare trebuie să aibă această putere partajată, această responsabilitate partajată cu dumneavoastră, reprezentanții cei mai legitimi ai cetățenilor pe care-i reprezentați, fie că e vorba de Municipiul București, cu două milioane de cetățeni, fie că e vorba de municipii mari, cum sunt cele mai multe pe care dumneavoastră le reprezentați, fie că e vorba de o comunitate locală mai mică. Nu cred că deciziile luate la București, peste capul dumneavoastră, sunt întodeauna eficiente”, a spus Ponta în fața participanților la reuniunea Asociației Municipiilor din România, a cărei temă principală de discuție a fost descentralizarea. In opinia șefului Executivului, primarii și președinții consiliilor județene sunt cei care trebuie să implementeze măsurile care vor decurge din acest proces și le-a cerut să nu mai fie „îngrijorați” în ceea ce privește alocarea resurselor bugetare. „Ceea ce se descentralizează se descentralizează cu tot cu resursele financiare, atâta cât sunt ele, evident, nu foarte mari, iar eu sunt convins că dumneavoastră veți gestiona mul mai bine structuri pe care Guvernul le are de zeci de ani și se folosește, de foarte multe ori, foarte rău”, a spus Ponta. Anterior ședinței USL, și președintele PNL, Crin Antonescu, a declarat că se poate lua decizia angajării răspunderii Guvernului în Parlament asupra proiectului de lege privind descentralizarea, principala justificare a urgenței fiind legată de construcția bugetară pe anul viitor.„Asta (n.r. - angajarea răspunderii) e o chestiune de procedură. Vom discuta dacă există elemente care să justifice urgența și sigur că principalul element este construcția bugetară și acesta este încă un subiect despre care vom discuta azi - se poate lua și această decizie”, a spus Antonescu. El a arătat că, în discuțiile despre descentralizare, echipele conduse de vicepremierul Liviu Dragnea și de prim-vicepreședintele PNL Klaus Iohannis au avansat foarte mult, dar acestea nu au fost încheiate. „Cred că mai este o ședință luni, dar cred că s-au conturat elementele esențiale”, a spus liderul PNL. Totodată, acesta a precizat că ordinea publică și Poliția rutieră rămân așa cum sunt în acest moment, „pentru că nu se poate vorbi, din foarte multe motive, despre o descentralizare a ordinii publice”, a spus Antonescu. Ponta vrea intervenție „fără complexe” la proteste violente. Nu mai suntem în ’30, cu legionarii! Premierul Victor Ponta l-a anunțat pe ministrul de Interne că jandarmii au mandat clar din partea sa să acționeze „fără complexe” atunci când protestele depășesc „linia roșie” și se transformă în agresiuni și amenințări, arătând că România nu se poate întoarce la perioada când legionarii „își făceau de cap”. „Vreau să dați un semnal foarte clar de respectare a legii. Există o linie roșie peste care nu accept să se treacă. Colegul nostru, domnul Barbu (n.r. - ministrul Culturii, Daniel Barbu), a fost agresat. Nu e vorba de domnia sa, că e bărbat, rezistă, e vorba de faptul că nu ne întoarcem la anii’30, când își făceau legionarii de cap pe străzile Bucureștiului. Cât timp protestele sunt pașnice, jandarmii au procedat foarte bine, foarte elegant, dar în momentul în care se trece linia roșie și vorbim de agresiuni, amenințări, blocarea unor drumuri, aveți din partea mea mandat foarte clar de intervenție, conform legii”, i-a spus Ponta ministrului de Interne, Radu Stroe, în ședința de Guvern de ieri. Premierul a completat spunând că vrea un mesaj foarte clar al faptului că democrație nu înseamnă anarhie. Președintele Traian Băsescu e de părere că aceste proteste, împotriva exploatării gazele de șist și a proiectului de la Roșia Montană, reprezintă o factură care este plătită pentru minciunile liderilor USL Victor Ponta și Crin Antonescu din perioada de opoziție, arătând că nu poate accepta modul de manifestare prin nerespectarea legii. „Aș vrea să trag o concluzie: ce se întâmplă acum este o factură pe care, din păcate, o plătim toți pentru minciuna domnului Ponta, domnului Antonescu și activiștilor lor în perioada de opoziție. Ați văzut povestea aceea cu mortul (n.r. - referire la zvonurile privind moartea unei persoane în timpul protestelor din județul Vaslui), este echivalentul găinii cu pui vii de la „Evenimentul zilei” și a țipetelor lui Ponta în Piața Constuituției: jandarmeria are muniție de război”, a afirmat șeful statului într-o emisiune difuzată de postul B1Tv și evz.ro; în opinia acestuia, aici se plătește o factură „a minciunilor acestor oameni”, care spuneau că gazele de șist ar reprezenta „o crimă”, Ministrul Culturii, liberalul Daniel Barbu, care participa, joi seara, în Club A, în Centrul Vechi al Capitalei, la o dezbatere culturală, a fost huiduit de câteva zeci de persoane care se opun proiectului Roșia Montană, care au intrat în local și nu l-au lăsat ulterior să plece, spărgându-i luneta mașinii. Statul vrea să obțină între 311,7 mil euro și 415,6 mil euro pentru 15% din acțiunile Romgaz Statul vrea să vândă 15% din acțiunile Romgaz la prețuri între 24 și 32 lei pe titlu, estimând să obțină între 1,38 miliarde lei (311,7 milioane euro) și 1,85 miliarde lei (415,6 milioane euro), titlurile urmând să fie vândute atât pe Bursa de la București, cât și pe cea de la Londra. Intervalul de preț pentru vânzarea titlurilor Romgaz a fost decis în ședința de ieri a Guvernului. Oferta este programată să înceapă luni și să dureze nouă zile lucrătoare, până pe 31 octombrie. O tranșă de 15% din acțiuni va fi rezervată investitorilor mici, iar diferența de 85% va fi alocată investitorilor instituționali. Ministrul delegat pentru Energie, Constantin Niță, a afirmat că se așteaptă la o suprasubscriere, având în vedere că Romgaz este o companie bună, profitabilă și „are viitor”, iar cotația este „stabilită după un raport de marketing al consorțiului de consultanți și este o cotație apropiată de cea a Petrom”. Guvernul s-a reunit ieri dimineață în ședință extraordinară pentru problema Romgaz, dar nu numai: „Mai sunt câteva puncte pe ordinea de zi, deoarece săptămâna viitoare nu vom avea ședința miercuri, voi fi în Statele Unite. De abia vineri, pe 25 (n. octombrie), este ședință de Guvern. (...) între timp, însă, Guvernul rămâne la treabă”, a spus Pontaieri, la începutul ședinței de Guvern.