Cuvântul Libertății, septembrie 2014 (Anul 26, nr. 7535-7560)

2014-09-12 / nr. 7545

2 / cuvântul libertății Plumb: Pensiile vor crește de la 1 ianuarie 2015 cu 5% Pensiile vor fi majorate începând cu ianuarie 2015 cu cinci procente, a anunțat ieri, la Cluj-Napoca, Rovana Plumb, ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice. „ Vom continua cu măsurile reparatorii, dar în special cu respectarea legislației, în așa fel încât de la 1 ianuarie 2015 pensia să fie majorată, conform legii, cu 5%. De asemenea, vreau să vă spun că vom lua în calcul și majorarea pensiilor mici începând cu anul 2015. Acum lucrăm cu Ministerul de Finanțe”, a precizat Plumb. Referindu-se și la proiectul de lege privitor la pensiile personalului navigant, afectat și el de tăierile din anii trecuți, ministrul a explicat că „ este vorba de 1.283 de persoane reprezentând piloți, personal însoțitor de bord, mecanici de bord cărora le-am dat înapoi dreptul ce li se cuvenea și care a fost tăiat în timpul guvernării PDL. Este vorba de pensia de serviciu, care era stabilită clar, în baza unui statut și aprobat printr-o lege de Parlamentul României în conformitate cu normele europene și internaționale în domeniul lor de activitate ”. Personalul navigant beneficia de o pensie specială, iar în urma legii adoptate în Parlament se va reveni la aceasta. Cuantumul pensiei va fi, în medie, de 7.000-8.000 de lei pentru piloți și 4.000-5.000 de lei pentru stewardese. EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolaescu Plopșor nr. 22A: TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CAUTATII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat Cod fiscal: R017758027 Email: redactia@cvlpress.ro REDACTOR-ȘEF: MIRCEA CANȚÂR Prim-redactor-șef adjunct: MAGDA BRATU Redactor-șef adjunct: MARGA BULUGEAN DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Mouiricche, Radu Iliceanu, Alina Drăghici Eveniment Carmen Zuicai Economie I Politică: Marga Bulugean Cultură: Magda Bratu Spoit Marius Cîrstor, Cosmin Staicu Fotoreporter Tibi Bologic Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 rudareanucristian@yahoo.com Sub-redacție Bechet: , Florina Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsatitatea juridică pentru conținutul artixolului aparține autorului. De asemenea, î in cazul unor agenți de presă și personaltăȘ citat, responsabilitatea juridică le aparține vineri, 12 septembrie 2014 actualitate Cursia pentru bugete a PE a aprobat un ajutor pentru muncitorii disponibilizați din Romia Muncitorii disponibilizați de la combinatul Mechel Câmpia Turzii vor primi ajutor din Fondul European de Ajustare la Globalizare (FEAG) pentru a găsi noi locuri de muncă, ca urmare a propunerilor aprobate ieri de Comisia pentru bugete din Parlamentul European, ajutorul urmând a fi aprobat în plenul PE și de Consiliul UE, relevă un comunicat al biroului de presă al Executivului european. “Acești bani vor contribui la crearea de locuri de muncă într-o zonă puternic afectată de efectele crizei economice”, a spus raportorul PE pentru acest dosar, Siegfried Mureșan (PPE). “Aprobarea raportului era o urgență, mai ales că unii dintre cei disponibilizați sunt fără un loc de muncă de mai bine de doi ani. Mă bucur foarte mult că astfel se vor rezolva unele dintre problemele cu care se confruntă lucrătorii din Câmpia Turzii”, a adăugat el. Autoritățile române au cerut ajutor prin intermediul FEAG pentru 1.000 de lucrători disponibilizați de producătorul de oțel Mechel Câmpia Turzii și de furnizorul său. Cererea pentru produse finite și semifinite de oțel produse de aceste companii a scăzut, mai ales ca urmare a importurilor din China, iar Mechel, unul dintre cei mai mari angajatori din zona Cluj, a fost obligat să își reducă activitatea. Ajutorul de la FEAG a fost solicitat de cinci ori în favoarea muncitorilor disponibilizați în industria oțelului, în contextul în care acest domeniu este în continuu declin în UE. Cele 3,571 milioane de euro vor fi utilizate, printre altele, pentru plata reconversiei profesionale, finanțarea unor noi afaceri și consultanță pentru găsirea unui nou job. FEAG a fost creat pentru a oferi ajutor suplimentar lucrătorilor disponibilizați ca urmare a unor schimbări majore structurale, de configurare a afacerilor, determinate de globalizare sau de criza financiară, și pentru a-i asista în găsirea de noi locuri de muncă. între 2014 și 2020, fondul are la dispoziție 150 de milioane de euro anual. Pricopie. Nimeni nu se poate înscrie la facultate și nu poate dobândi statutul de student, fără diplomă de bacalaureat Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, a precizat ieri, prin intermediul unui comunicat remis Agerpres, că nimeni nu se poate înscrie la facultate și nu poate dobândi statutul de student “fără diplomă de bacalaureat sau adeverință care să ateste susținerea și promovarea examenelor de bacalaureat”. “Nimeni nu se poate înscrie la facultate și nu poate dobândi statutul de student, nicăieri pe teritoriul României, fără diplomă de bacalaureat sau adeverință care să ateste susținerea și absolvirea examenelor de bacalaureat. Sintagma de «colegiu», care apare în Ordonanța de Urgență, are același sens cu acela de «școală postliceală», cu diferența că această formă de învățământ poate fi organizată și de universități”, precizează ministrul Pricopie în comunicatul difuzat ieri. Potrivit acestuia, atât Legea Educației Naționale (LEN), cât și metodologia recent adoptată reglementează organizarea și funcționarea învățământului terțiar nonuniversitar. “De altfel, metodologia conține chiar în titlul său sintagma de «învățământ terțiar nonuniversitar». Prin urmare, asistăm fie la un act jurnalistic de slabă calitate, fie la o încercare deliberată de a induce în eroare și a dezinforma populația. Conform LEN nr. 1/2001, cu modificările și completările ulterioare, universitățile acreditate pot înființa unități de învățământ preuniversitar, în speță colegii, la care au acces, ca și până acum, inclusiv absolvenții de liceu fără diplomă de bacalaureat. Aceste persoane nu au calitatea de student și nu urmează cursurile unei facultăți, ci, în spațiul oferit de o universitate, desfășoară activități specifice școlilor postliceale. Drept urmare, la absolvirea colegiului, cursanții primesc o diplomă de certificare a calificării profesionale, nu una care ar putea echivala cu un program de licență. Ca o formă de stimulare a continuării studiilor și de integrare a absolvenților de liceu (cu sau fără diplomă de Bacalaureat) pe piața muncii, aceștia au avut întotdeauna posibilitatea de a uma cursurile unei școli postliceale”, explică ministrul Educației Naționale în același comunicat, remis Agerpres. Remus Pricopie adaugă că, începând cu anul școlar 2014- 2015, acest lucru se poate face inclusiv în spațiul și sub organizarea unei universități. “Altfel spus, instituțiile de învățământ superior acreditate pot organiza școli postliceale cu o durată de 1 3 ani. Statutul acestei forme de învățământ este cel terțiar nonuniversitar”, mai susține ministrul Educației Naționale. Potrivit Biroului de presă al MEN, precizările de ieri ale ministrului Pricopie au fost făcute “având în vedere informațiile false, vehiculate de unele surse media, în legătură cu posibilitatea tinerilor fără diplomă de bacalaureat de a uma studiile universitare de licență”. Guvernul și BNR merg la Bruxelles pentru următoarea evoluție a acordului cu FMI, fără participarea Președinției Reprezentanții Guvernului și cei ai Băncii Naționale a României (BNR) pleacă săptămâna viitoare la Bruxelles pentru următoarea evaluare a acordului cu FMI, CE și Banca Mondială, discuțiile având loc în premieră în afara țării și fără participarea Președinției, a partidelor politice sau a sindicatelor, potrivit programului. „Decizia a fost legată de contextul intern al campaniei electorale, ambele părți înțelegând ca discuțiile să nu fie folosite în scopuri politice, fiind mai degrabă discuții tehnice. FMI are ca regulă să nu se implice în politicile interne pe perioada campaniilor electorale, dar era necesar ca această misiune de evaluare să aibă loc”, au declarat pentru Mediafax surse guvernamentale. Spre deosebire de misiunile de la București, care se întindeau pe o perioadă între zece zile și două săptămâni, negocierile de la Bruxelles vor fi foarte concentrate, pe parcursul a patru zile, începând de marți, 16 septembrie, și până vineri, 19 septembrie. Delegația FMI va fi condusă de Andrea Schaechter, cea a CE de István Székely, iar delegația Băncii Mondiale de Elisabetta Capanelli, directorul de țară pentru România și Ungaria. Guvernul României va fi reprezentat, potrivit programului actual, la nivel de miniștri, dar nu este exclus ca la ultimele discuții, din 19 septembrie, să participe și premierul Victor Ponta, au menționat sursele. BNR va fi reprezentată la nivel de conducere de către guvernatorul Mugur Isărescu, prim-viceguvernatorul Florin Georgescu și viceguvernatorul Cristian Popa. Negocierile din primele două zile se vor purta la nivelul staffurilor tehnice și vor privi exclusiv execuția bugetară de până în prezent și cea de-a doua rectificare bugetară din acest an, care va include și reducerea CAS cu 5 puncte procentuale, începând cu 1 octombrie. Joi, 18 septembrie, vor începe discuțiile la nivel de miniștri, printre care se numără ministrul Finanțelor, Ioana Petrescu, ministrul Sănătății, Nicolae Bănicioiu și ministrul Transporturilor, Ioan Rus. în ultima zi figurează discuții ample pe rectificarea bugetară, proiectul de buget pentru 2015, taxarea energiei (redevențele) și prognozele privind evoluția încasărilor ANAF. O altă temă importantă a ultimei zile o reprezintă reforma în sectorul energetic, unde va participa ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu. Autoritățile române intenționează să amâne cu doi ani calendarul de liberalizare a prețului la gazele naturale furnizate populației, negociat în cadrul acordului cu FM, CE și BM. Premierul Ponta a declarat, miercuri, că raportul Ministerului Finanțelor privind sistemul de redevențe petroliere va fi discutat cu delegația FMI, CE și BM în luna noiembrie, la viitoarea vizită în România a misiunii organismelor financiare internaționale.