Cuvântul Libertății, septembrie 2014 (Anul 26, nr. 7535-7560)

2014-09-16 / nr. 7548

2 / cuvântul libertății Ministerul Finanțelor vrea să implementeze în 6-12 luni plata cu cardul a taxelor și impozitelor Ministerul Finanțelor Publice va promova în termen de 10 zile un act normativ care va crea cadrul legal pentru plata cu cardul a taxelor și impozitelor, implementarea acestui sistem fiind estimată să dureze între 6 și 12 luni, potrivit ministrului Ioana Petrescu. Proiectul vizează plata cu cardul la ghișeu și online și posibil alt sistem de acceptator de plată, a declarat, ieri, oficialul MFP, într-o conferință de presă. „Dacă vom implementa proiectul de plată cu cârdul, așa cum îl gândim în momentul de față, vom fi primii în lume care îl vom face (dintre agențiile fiscale — n. r.). Sunt destul de avansați și australienii în acest sens”, a spus Petrescu. Directorul general al Direcției de Trezorerie din MFP, Valentin Mavrodin, a precizat că intenția este ca Trezoreria să devină acceptator de cârduri și să ofere gratuit acest sistem tuturor autorităților locale. „Dacă Trezoreria devine acceptator de cârduri, vom oferi acest produs de achitare online pentru toate instituțiile din România, indiferent de natura obligațiilor de plată, astfel încât toți deținătorii de carduri să îl poată utiliza pentru plata impozitelor și taxelor. Avem și un alt act normativ și lucrăm cu CEC Bank și BCR pentru un produs — cont tranzitoriu—, unde persoanele fizice, peste 7 milioane de clienți ai celor două bănci, pot achita obligațiile (fiscale — n. r.) gratuit. Vrem să conectăm acest sistem cu aplicația de Internet banking a băncilor, avem cadrul legal, astfel încât accesarea Internet banking-ului să permită vizualizarea obligațiilor și plata lor”, a explicat Mavrodin. EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 22A: TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat Cod fiscal: R0 17758027 __________internet wwwr.colpress.ro__________ REDACTOR-ȘEF: ___________MIRCEA CANTĂR__________ Prim-redactor-șef adjunct: ____________MAGDA BRATA________ Redactor-șef adjunct: _________MARGA BULUGEAN_________ DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Motirliche, Radu Ioceanu, Alina Drăghici Eveniment Carmen Zuican Economie / Politică: Marga Bulugean Cultură: Magda Bratu Sport Marius Cîrstov, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 025012.613 Sub-redacție Calafat Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 Ridareanu cristian@yahoo.com Sub-redacție Bechet: Florina Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsanitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorul. De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personalități citate, responsabitatea juridică le aparține. actualitate o Q_ CD O O CD O ca re cadOH putea oferi școlii Valeriu Zgonea Președintele Camerei Deputaților, Valeriu Zgonea, a participat ieri la deschiderea noului an școlar la Colegiul Național „Carol I” din Craiova. De ce nu s-a tentat o prezență la Colegiul Național „Frații Buzești”, pe care l-a absolvit în 1985, nu știm și nici nu rămânem curioși. Până la urmă, fiindcă tot s-a simțit „onorat” de această participare, fapt altminteri notabil, alta este problema. Ca președinte al celei mai importante Camere a Parlamentului, bănuim că Valeriu Zgonea știe mai bine decât noi că Legea Educației (nr. 1/2011) este una... neterminată. Și este vorba de o lege organică. Care se adoptă cu o majoritate absolută de voturi în fiecare dintre Camere, încă de la promovarea ei, pe mandatul ministrului Daniel Funeriu, prin asumarea răspunderii Guvernului, a existat un noian de critici, unele de-a dreptul întemeiate, trecute cu vederea. Nu le mai reluăm in extenso, reamintim doar de moțiunea de cenzură PSD-PNL intitulată „Legea educației naționale, o lege antieducație și antiromânească”. Există articole de lege „amputate” în absența metodologiilor ce trebuiau elaborate de ministerul de resort. O astfel de metodologie vizează și constituirea consiliilor de administrație la nivelul fiecărei unități de învățământ, cu rostul lor. Este vorba, apoi, de circa o sută de ordine de ministru și metodologii care se tergiversează și fac din „opera” lui Daniel Funeriu și a consultanților săi, cum spuneam, o lege neterminată. Și proastă pe deasupra. Nu totul depinde de președintele Camerei Deputaților, bineînțeles, dar finalizarea unei legi a educației și chiar unele corecții necesare nu-i pot rămâne indiferente și putea promite un termen de scadență, fără nici o prorogare, în fața corpului de cadre didactice al Colegiului Național „Carol I” din Craiova. Altceva decât o lege cât mai suplă și mai europeană în materie, imperativ necesară, ce să ofere școlii drept cadou președintele Camerei Deputaților? Fiindcă tot a dorit să participe la deschiderea noului an școlar, moment cu simbolistica sa în viața elevilor, cadrelor didactice, părinților și autorităților locale. O lege, îndelung criticată, adoptată prin asumarea răspunderii și promulgată după o decizie a CCR, nu poate fi contemplată, la infinit, după ce a făcut obiectul unei moțiuni de cenzură. Firește, e un punct de vedere. MIRCEA CANȚĂR Ponta: Nu luăm în calcul modificarea deficitului bugetar la a doua rectificare Premierul Victor Ponta a declarat, ieri, că nu se ia în considerare modificarea deficitului bugetar la cea dea doua rectificare bugetară din acest an, „în afară de cei 0,2% pe care i-am solicitat pentru cheltuieli militare, cheltuieli pentru Ministerul Apărării Naționale, nu (se modifică deficitul - n.r.), și nici nu avem nevoie. Problema noastră în acest moment este că nu prea am cheltuit banii, nu că nu ne ajunge deficitul”, a menționat premierul. In același context, Ponta a negat că ar lua în calcul încheierea acordului cu FMI mai devreme de termenul care expiră în martie. Nicolescu: Importurile de gaze vor fi cu 10% mai mici de marți până duminică Importurile de gaze vor fi mai mici cu 10% de marți până duminică, a anunțat, ieri, ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu. „Livrările de gaze rusești în România sunt, luni, la nivelul normal, dar vor fi reduse cu 10% de marți până duminică”, a spus Răzvan Nicolescu, într-o conferință de presă. Acesta a precizat însă că populația nu va avea de suferit. „Suntem pregătiți pentru a face față oricărei situații și populația României nu va avea de suferit nici în cazul unei ierni extreme”, a subliniat ministrul delegat pentru Energie. Mai exact, populația României nu va fi afectată de reducerea importurilor de gaze în această iarnă nici măcar în situația în care livrările de gaze din Rusia vor fi sistate total și reluate abia la primăvară, a explicat Nicolescu. Potrivit acestuia, din moment ce importurile vor fi, de marți până duminică, cu 10% sub volumul agreat, „trebuie să începem să ne obișnuim cu această situație, cu care ne vom confrunta mai des în lunile următoare. Din punctul de vedere al securității aprovizionării, cantitățile sunt absolut nesemnificative și nu vor fi probleme nici dacă livrările se opresc cu totul și nu vor mai fi reluate decât la primăvară, chiar dacă iarna va fi extrem de dificilă”. Ministrul a arătat că a avut discuții cu omologii din Bulgaria, Moldova și Serbia, pe care i-a informat că posibilitatea României de a-i ajuta este extrem de limitată, cu excepția interconectorului Iași-Ungheni. „Sperăm ca energia să nu mai fie folosită ca armă politică. Am încercat să discut cu ambasadorul Rusiei la București, să aflu care este motivul acestei reduceri, dar mi-a fost imposibil, mi s-a spus că nu este în București. Transgaz nu a primit până acum nici un răspuns, nici pentru reducerea de vineri, nici pentru această săptămână”, a mai spus Răzvan Nicolescu. în acest moment, România are în depozite 2,5 miliarde de metri cubi de gaze și va avea 2,8 miliarde la sfârșitul ciclului de înmagazinare, față de 1,8 miliarde mc cât a estimat Autoritatea de Reglementare că este suficient pentru această iarnă. La sfârșitul săptămânii trecute a intrat în vigoare o nouă serie de sancțiuni ale Uniunii Europene împotriva Rusiei, care implică restricționarea ac- marți, 16 septembrie 2014 Pricopie. Numărul disciplinelor la clasele a Xl-a și a Xll-a va fi redus de la 14 la 8-9 Numărul de discipline la clasele a Xl-a și a Xl-a va fi micșorat de la 14 la „opt-nouă”, pentru ca elevii să se poată pregăti pentru bacalaureat, a anunțat, ieri, ministrul Educației, Remus Pricopie. „Foarte mulți profesori ne-au cerut, mai ales la liceu, ca atunci când vor fi aprobate noile programe-cadru, numărul de discipline să scadă spre optnouă, adică de la 14 materii. Trebuie să îi dai timp să se pregătească. Mergeți pe pagina de Internet a liceelor din străinătate și veți vedea că programa noastră este foarte încărcată”, a spus Pricopie, care anunțase această intenție, pentru Mediafax, încă de săptămâna trecută. Pentru a reduce numărul de materii predate la clasele a Xl-a și a Xll-a sunt necesari, în opinia ministrului, treipatru ani. „Aș vrea să reușim să facem acest lucru, ca în clasa a Xl-a și a Xll-a elevii să ai aibă un număr mai mic de materii și să opteze, în funcție de interesul lor, pentru un domeniu sau altul. Este un proces complicat, pentru că asta înseamnă o reformă structurală a programelor școlare, dar o vom face. Pentru un astfel demers, ai nevoie de trei-patru ani. (...) Trebuie reașezate disciplinele. In anul in care există examene importante, gradul de încărcare al elevului ar trebui să fie mai mic”, a declarat, pentru Mediafax, Pricopie, adăugând că prin această măsură se va da posibilitatea elevilor să se concentreze, cu prioritate, pe materiile pentru examene. „Dacă la clasa a VIII-a, ai cărei elevi dau evaluarea, sunt două probe, trei cu cea pentru minorități, la bacalaureat numărul de probe este mult mai mare, pentru că avem și probele eliminatorii”, a justificat ministrul. Remus Pricopie promite, la început de an școlar, cămăceșului la piețele de capital ale UE pentru unele companii petroliere și din domeniul apărării. în special, UE a restricționat accesul la piețele de capital europene pentru Rosneft, Transneft și ramura petrolieră a gigantului Gazprom — Gazpromneft. In plus, UE a interzis companiilor europene să ofere partenerilor ruși semnalele digitale „vor veni, cu toată efervescența și încăpățânarea unora”, și avertizează profesorii să nu se transforme în agenți comerciali ai editurilor ce au profitat de lipsa noilor manuale pentru a vinde auxiliarele. „Nu ar fi trebuit ca astăzi (ieri - n.r.) să nu avem manuale. Mi-aș fi dorit ca startul manualelor digitate să fie pe 15 septembrie, și nu pe 25 septembrie sau când o fi. Am discutat cu inspectorii generali școlari, la videoconferință, ca profesorii să nu se transforme în agenți comerciali pentru edituri. Manualele digitale vor veni, cu toată efervescența și încăpățânarea unora”, a spus ministrul Educației, prezent la deschiderea noului an la Școala 148 „George Călinescu” din Sectorul 5. Din anul școlar 2014-2015, elevii claselor I și a V-a ar fi urmat să învețe după manuale noi, inclusiv în variantă digitală. Pentru realizarea acestora, Ministerul Educației a organizat o licitație, care a fost însă contestată de unele edituri. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a decis, la 10 septembrie, continuarea procedurii pentru reevaluarea ofertelor depuse în cadrul licitației pentru realizarea manualelor școlare, după ce trei contestații au fost admise, șase admise în parte și două respinse, vicii privind prospecțiunile și extracția de petrol la mare adâncime în zona arctică, precum și în cadrul proiectelor legate de gazele de șist, potrivit documentului publicat vineri de Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Mai mult ca sigur că această reducere a exporturilor de gaze este răspunsul Rusiei la sancțiuni.