Cuvântul Libertății, octombrie 2014 (Anul 26, nr. 7561-7587)

2014-10-10 / nr. 7569

2 / cuvântul libertății Armata americană preia, astăzi, comanda asupra bazei de la Deveselu Forțele Navale americane vor prelua astăzi, în cadrul unei ceremonii, comanda asupra bazei militare de la Deveselu, unde vor fi instalate sisteme antirachetă ale NATO, relatează site-ul publicației Stars and Stripes, în baza de la Deveselu, situată în județul Olt, vor fi montate, în premieră, sisteme antibalistice Aegis pentru uz terestru, o versiune modificată a instalațiilor navale operaționale din anul 2004. Baza de la Deveselu, al cărei sistem antirachetă va deveni funcțional în anul 2015, va avea sute de angajați americani militari și civili. Căpitanul William Garren, din cadrul Forțelor Navale americane, va fi, începând de astăzi, comandantul bazei de la Deveselu, potrivit www.stripes.com. Sistemul Aegis, instalat pe nave militare sau pe platforme maritime, are rolul de a intercepta rachete cu rază scurtă și medie de acțiune. Sistemul antirachetă NATO din Europa are obiectivul de a contracara amenințări reprezentate de țări precum Iranul. livrările de gaze rusești către România au scăzut ieri cu 15% Livrările de gaze rusești către România au scăzut, ieri, cu 15% față de cantitățile normale, a declarat, pentru Agerpres, ministrul delegat pentru Energie, Răzvan Nicolescu. La începutul acestei luni, ministrul s-a întâlnit cu ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Federației Ruse în România, Oleg Malginov, întâlnire la care au participat și reprezentanți ai Transgaz. Ambasadorul Rusiei la București nu a confirmat faptul că nu vor mai avea loc reduceri în livrările de gaze rusești către România, a anunțat la momentul respectiv Departamentul pentru Energie. Instituția a susținut în repetate rânduri că populația nu va fi afectată în nici un fel de aceste reduceri, chiar dacă rușii sistează total livrările până la primăvară. Producția națională ajunge la 31 de milioane de metri cubi pe zi, în condițiile în care consumul este de circa 16 milioane de metri cubi pe zi. EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 22A: TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CAUTAȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat Cod fiscal: R0 17758027 Email: redacta@cylpress.ro ___________Internet www.cylpress.ro REDACTOR-ȘEF: _____________MIRCEA CANTĂR____________ Prim-redactor-șef adjunct: ______________MAGDA BRATA_____________ Redactor-șef adjunct: ___________MARGA BULUGEAN___________ DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Moțiriiche, Radu Iliceanu, Alina Drăghici Eveniment Carmen Zuican Economie /Politică: Marga Bulugean Cultură: Magda Bratu Sport Marius Cîrstor, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Sub-redacție Calafat: Cristian Rudăreanu: 0767.464.894 moareanu cristian@yahoo.com Sub-redacție Bechet: Florina Rădoi: 0760.678.582 radoiflorina@yahoo.com Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului apaține autorului De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personalități ciiate, responsabitatea juridică le apaține. actualitate vineri, 10 octombrie 2014 BLOG /ROTEL GEORGE POPESCU Prea ocupați cu noile aventuri de sorginte imperialistă militară ale lui Putin scăpăm din vedere mișcări de pe scena politicii interne a Rusiei ale căror resorturi depășesc, prin gravitatea lor, chiar și ocuparea cu forța de teritorii străine. Ce- i drept, unele sunt indisolubil legate de celelalte, interferează și se susțin reciproc, într-un mecanism derutant, desuet în esență, căruia experți ai domeniului, din afară și dinăuntru, aceștia din urmă opozanți deciși ai noului „Țar”, l-au desemnat sub termenul de de-modernizare a Rusiei. Un coktail de reanimare sovietică și de nostalgie monarhică, idest țaristă, îl caracteriza zilele trecute un comentator italian, cândva el însuși mare fan al defunctului Imperiu Roșu, astăzi mutat, cu bagaje cu tot, spre o „dreaptă” berlusconiană. Și ce mai contează că tocmai această „dreaptă” încă îl mai idolatrizează pe Putin, considerându-l, în limbajul drag cândva Internaționalei comuniste, „marele prieten”? Tot așa cum pentru majoritatea liderilor extremiști occidentali, cu Marine Le Pen cap de listă, același Putin trece drept cel mai inteligent și mai brav dintre toți liderii lumii de azi? Criza în care Rusia s-a afundat, după evenimentele Crimea și, mai ales, agrearea teritoriului Ucrainei își rezervă, firește, un loc aparte în derivele „ideologice” ale Kremlinului, dar în sine nu e decât un pretext pentru mișcări mai profunde și de un calibru ce pune în joc nu doar viitorul imediat al țării, ci chiar istoria ei din ultimele două secole. Despre ce este însă vorba întâi de toate, procesul acesta de de-modernizare e denunțat de către criticii putinieni prin incriminarea unor propuneri în Duma de Stat și în cercurile înalte ale Kremlinului care, dacă n-ar fi afișate și susținute cu gravitate propagandistică, ar stârni mai curând râsul decât îngrijorare. Totul a început, ca un fel de antrenament în sală, cu potențarea politicii de control al oricăror forme de opoziție și, deci, de democrație la indicațiile lui Putin însuși: interzicerea unor media independente (publicații, televiziuni, supravegherea internetului și, astfel, cenzurarea unor rețele de socializare, nota bene, modelul a fost experimentat cu ceva succes în China) și, prin contrast, „liberalizarea” masivei manipulări a maselor amorfe dar și atât de diversificate etnic, economic și social, sub semnul unei propagande naționist-patriotarde specifice unor epoci considerate niște coșmaruri ale trecutului. Semnalul l-a dat Putin înuși introducând în discursul public teoria ce prezintă Rusia ca salvator al „valorilor tradiționale” împotriva unei „Europe degradate”, de unde veritabile succesive cruciade emise ca inițiative legislative ale deputaților din Dumă ce propun abolirea a tot ce amintește de Occident, de la chiloțeii feminini la țigareta de marijuana și, mai nou, până la opțiunea cuprinsă într-un articol scris și publicat în Rosyskaia Gazeta, oficios al Puterii, de către președintele Curții Constituționale, Valery Zorkin, în care se făcea apologia „legării de glie”, trista realitate a robiei desființate, în Rusia ca și în Țara Românească”, în îndepărtatul an 1861. Zelosul constituționalist nu s-a sfiit să gratuleze acel principiu legislativ ca fiind „principalul suport al unității națiunii” și, de ce să ne mai mire faptul că fapte insignifiante și fără vreo intenție politică, precum niște tineri dansatori siberieni îmbrăcați în tilt au fost arestați și judecați. Și pentru ca absurdul să fie complet a nu se uita că el, prin probele ficționale geniale oferite de un Kafka ori Orwell, a acompaniat mereu dictaturile și regimurile autoritare, un expert în... modă, el însuși din cercul mahărilor kremlineni, le-a propus parlamentarilor, într-o conferință-lecție susținută în fața și spre deliciul lor, să revină la străvechiul „kokoșnik”, acel tip de cușmă cu panglici și perle purtate de nobilii din secolele al XVI-lea și al XVII-lea. O opțiune, aceasta, ce-ar constitui un alt mod de suport pentru o viziune distorsionată a democrației, așa cum o prezenta un politolog al lui Putin, pentru care „cetățenii nu sunt contribuabili, fiindcă statul e unicul contribuabil prin însăși existența sa”. Și fiindcă într-un astfel de talcioc politic năzbâtiile trebuie asortate și cu ieftine populisme, comuniștii nedeghizați revin și ei la reinventarea unui fel de cartele, anuale, care să le asigure subzistența celor mai săraci dintre ruși, transformați, desigur, în cobai ai celor mai manipulatoare experimente. De ce ar mai surprinde atunci că în imaginarul Puterii moscovite două embleme par a reveni cu aplomb modelator, nu doar opozante între ele, ci aflate tocmai într-un raport dintre criminal și victimă. Fiind vorba de Romanovi și de Tătucul Stalin, e ușor de identificat cine e criminalul și cine victima. Mai greu, dacă nu imposibil, ar fi de explicat ce substraturi - politice și istorice - s-ar putea așeza laolaltă, într-un „model doctrinar”? Rusia Intre Romanovi și tătuca Stalin... Arafat: Suntem un risc scăzut de apariție a Ebola în țară Secretarul de stat în Ministerul Sănătății, dr. Raed Arafat, a declarat ieri, la Băile Felix, că riscul privind apariția unor cazuri de Ebola în România e scăzut, însă se fac pregătiri pentru eventualitatea în care ar surveni vreo îmbolnăvire, Guvernul alocând în acest sens 25 de milioane de lei ministerelor Afacerilor Interne, Sănătății și Apărării. „Este rugămintea mea să transmiteți că la noi rămânem la un risc scăzut, noi neavând curse directe, neavând contact direct, dar, normal, nu putem să excludem că pot să apară astfel de cazuri, însă suntem la un risc scăzut și nu este nici un motiv de panică, la momentul actual, din partea populației. (...) Trebuie să tratăm problema cu înțelepciune și, desigur, cu seriozitate, ca să fim pregătiți cât mai bine”, a precizat, într-o conferință de presă, secretarul de stat. Conform lui Arafat, au fost stabilite procedurile pentru izolarea temporară și transferul către un spital desemnat în această problemă, care va fi un spital militar de campanie în zona apropiată Bucureștiului. Băsescu cere Guvernului să fie pregătit să preia rafinăria Petrotel dacă Lukoil nu reia producția astăzi Președintele Traian Băsescu a catalogat, ierit drept inadmisibilă presiunea făcută de reprezentantul companiei Lukoil și a cerut Guvernului ca, [ dacă mâine Lukoil nu reia producția, să fie pregătită să preia rafinăria Petrotel de la Ploiești. Președintele a spus că în problema Lukoil nu discută „abordări dâmbovițene”, ci doar amenințări și presiunea făcută de un lider al companiei Lukoil împotriva procurorilor și a Guvernului României. „O astfel de abordare este inadmisibilă, iar dacă mâine (n.r. astăzi) stabilește să nu reia producția, cer Guvernului României să fie pregătit să preia rafinăria de la Ploiești, pentru că asta depășește limitele unei companii”, a declarat Băsescu. I Potrivit acestuia, Guvernul trebuie să fie pregătit să plătească prețul cu care a vândut rafinăria de la Ploiești și să fie pregătit tehnic să o preia în operare. „Comportamentul nostru trebuie să fie pe înțelesul rușilor. Va trebui să ne comportăm la fel. ” Rușii nu pot spune: «închid rafinăria că așa vreau eu». Lukoil trebuie să se gândească să dispară de tot de pe piața românească dacă asta e abordarea. Ei au și un întreg lanț de distribuție”, a declarat Băsescu. Șeful statului a adăugat că România este stat de drept și că legea se aplică tuturor în mod egal, iar exercitarea de presiuni îi pare „o abordare de tip putinian”, adăugând că „așa ceva face Putin în țară la el, nu într-o țară a UE”. „Lukoil să se hotărască, dacă vrea să rămână, respectă legile statului român. Dacă vrea legile de la Moscova, se duce acolo”, a concluzionat Băsescu. Guvernul analizează problema securității energetice cu instituțiile statului și va lua toate măsurile în acest sens, dar singura țară din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene care a recurs la procedura naționalizării este Ungaria, a declarat, în replică, premierul Victor Ponta. Referindu-se la președintele Băsescu, acesta a menționat că declarațiile tăcute „la tulburare, la nervi, în stare precară” nu ajută cu nimic România. „Atacul lui Traian Băsescu la adresa magistraților, primarilor, pensionarilor, muncitorilor de la Lukoil,precum și indicația referitoare la câți bani trebuie dați pentru o operă a lui Brâncuși, reflectă o persoană incapabilă să exercite o funcție atât de importantă în stat”, a scris Ponta ulterior, pe Facebook. . .