Cuvântul Libertății, septembrie 2017 (Anul 29, nr. 8435-8460)

2017-09-12 / nr. 8444

2 / cuvântul libertății Concert aniversar Eugen Doga. astă-seară, la Filarmonica ..Oltenia” La împlinirea a 80 de ani de viață, celebrul compozitor - totodată, pianist și dirijor - Eugen Doga este aniversat de Filarmonica „ Oltenia " printr-un concert extraordinar, care are loc astă-seară, de la ora 19.00. Evenimentul se desfășoară cu participarea Orchestrei Simfonice a Filarmonicii craiovene, condusă de Alexandru Iosub. De asemenea, își dau concursul soliști vocali și instrumentiști din cadrul Coralei Academice și Orchestrei Simfonice ale instituției. In program: muzică din filme („Șatra”, „Dulcea și tandra mea fiară”), muzică pe versuri de Mihai Eminescu, Veronica Miere, Grigore Vieru, muzică ușoară (valsuri, tangouri) ș.a. Biletele se găsesc la Agenția Filarmonicii „ Oltenia ”, la prețul de 50 lei (cu reducere la 30 lei pentru elevi, studenți, pensionari). Eugen Doga s-a născut la 1 martie 1937, în satul Mocra din Transnistria, și este recunoscut la nivel internațional, alături de George Enescu, ca unul dintre numele mari ale muzicii clasice. In România comunistă, numele său a devenit cunoscut mai mult odată cu filmele „Lăutarii" și „Șatra”, regizate de alt basarabean, Emil Loteanu, însă creațiile sale însumează lucrări de balet, cvartete, melodii lirice, muzică pentru piese de teatru și peste 200 de filme. Tot el a compus coloana sonoră a filmului de animație „Maria Mirabela ”, realizat de Ion Popescu Gopo. Valsul care l-a făcut celebru a fost ales de ruși, iarna anului 2014, la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Soci. Talentul incontestabil al lui Eugen Doga a fost recunoscut și de UNESCO, care a numit valsul inclus în coloana sonoră a filmului „ Gingașa și tandra mea fiară ” a patra capodoperă muzicală a secolului XX. MAGDA BRATU EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 2 A, TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat Codiscat R0 17758027 Email: mediafax@mail.cvlDress.ro Intemetwww.cvloress.ro__________ REDACTOR-ȘEF: ____________MIRCEA CANTĂR____________ Prim-redactor-șef adjunct: _____________MAGDA BRATA_____________ Redactor-șef adjunct: ___________MARGA BULUGEAN___________ DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Motrtiche, Radu Iliceanu, Valentin Ceaușescu Eveniment Carmen Zuican Economie / Politică: Marga Bulugean Educație: Crisi Pătru Cultura: Magda Bratu Sport: Marius Cristor, Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Responsabilitate juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personalităț citate, responsabilitatea juridică le aparține. marți, 12 septembrie 2017 actualitate în plus de 2.000 de noi locuri de muncă. Consiliul Județean Dolj, principalul investitor în Poli Zece companii vor investi peste de 6 milioane de euro in High-Tech Industry Park Craiova Suprafața ocupată de Parcul Industrial din Craiova este de 24 de hectare. Conducerea acestuia apreciază că, în viitorul apropiat, pe lângă cele zece companii care și-au deschis locații de lucru în High-Tech Industry Park Craiova, alte cinci plănuiesc să investească aici. Luând în considerare aportul celor zece societăți se estimează că investițiile vor depăși 6 milioane de euro, iar ceea ce este cu siguranță cel mai important este că doar acestea vor genera crearea a 625 de noi locuri de muncă, însă estimările merg, după intrarea în activitate a celor 15 companii, spre cifra de 2.000 de noi locuri de muncă. Managerul general al High-Tech Industry Park Craiova, Dan Cașoveanu, apreciază că majoritatea companiilor de aici se află în plin proces de elaborare a documentației tehnice, care va sta la baza emiterii autorizației de construcție. Planul investițional al High Tech Industry Park Craiova, pentru următorii 2 ani, va acoperi valoarea de 19 milioane de lei. Finanțarea necesară va fi asigurată de acționarul majoritar al parcului, Consiliul Județean Dolj, sau din fonduri europene. Numai până la sfârșitul anului 2017 se vor face investiții pentru asigurarea rețelei de utilități în valoare de 2,2 milioane de lei din bugetul administrat de High-Tech Industry Park Craiova. De asemenea, la finele anul viitor se estimează că întreg perimetrul parcului industrial va fi complet. Mai mult, Consiliul Județean Dolj a demarat procedura de licitație pentru asigurarea rețelelor de utilități publice externe, investiție de peste 20 de milioane lei. în prezent, High Tech Industry Park Craiova derulează procedurile legale pentru a adăuga alte 6 ha de teren. „în rândul companiilor care vor investi pe raza High-Tech Industry Park Craiova includem: Onerom Impex SRL, AA Tehhnic SRL, Demimuma Comimpex SRL, Printgolden Media Design SRL, Fred Online SRL, Craipack commercial SRL, Softrom Grup SRL, Medicaconcept SRL, Divers Eco Tech SRL, Cody Liquids Logistcs SRL. Aceste companii au închiriat 11 parcele de teren, totalizând aproximativ 7 hectare”, a mai precizat Dan Cașoveanu, manager general al High Tech Industry Park Craiova. VALENTIN CEAUȘESCU Mai multe locuri la rezidențiat, începând de anul viitor Ministerul Sănătății va solicita Guvernului majorarea cifrei de școlarizare la rezidențiat pe baza necesităților existente în unitățile sanitare din teritoriu, dar și ținând cont de capacitatea de pregătire disponibilă din universitățile de medicină și farmacie. Anul acesta, concursul va fi organizat duminică, 19 noiembrie și, la fel ca în anii trecuți, acesta se va desfășura în șase centre universitare: București, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Târgu Mureș și Timișoara. Conform calendarului acțiunilor necesare pentru organizarea concursului, în a doua decadă a lunii octombrie a.c., Ministerul Sănătății va publica pe site-ul oficial www.rezidentiat.ro, toate amănuntele privind numărul locurilor și posturilor, metodologia și condițiile de participare. Tot în această perioadă s-a prevăzut demararea înscrierilor candidaților la concurs, întâlnire între rectorii universităților de medicină și ministrul Sănătății Ministrul Sănătății, Florian Bodog, a discutat săptămâna trecută împreună cu reprezentanții universităților de medicină și farmacie, calendarul de desfășurare a concursului de intrare în Rezidențiat în domeniile medicină, medicină dentară și farmacie. în premieră, Ministerul Sănătății va solicita Guvernului României majorarea cifrei de școlarizare pe baza necesităților existente în unitățile sanitare din teritoriu, dar și capacitatea de pregătire disponibilă din universitățile de medicină și farmacie. „Anul acesta vrem să pregătim mai mulți specialiști, pentru că realitatea din sistem ne arată că este nevoie de medici specialiști tineri în spitale. Voi propune primului ministru suplimentarea locurilor la rezidențiat, pe baza solicitărilor realizate de universități și studenți, dar și în baza experienței din ultimii ani”, a declarat ministrul Bodog. Și pentru sesiunea 2016, Ministerul Sănătății a majorat numărul de locuri/posturi. De asemenea, au fost introduse specialități noi - cardiologie pediatrică, gastroenterologie pediatrică, nefrologie pediatrică, oncologie și hematologie pediatrică, pneumologie pediatrică, microbiologie clinică și pedodonție, iar o serie de specialități a căror durată a fost redusă în anul 2010 au fost aduse la standarde europene. Sistemul de pregătire ar urma să se îndrepte către o autonomie universitară Mai mult, începând de anul viitor, Ministerul Sănătății intenționează regândirea și modificarea, în profunzime, a politicilor de pregătire prin Rezidențiat. „Am propus rectorilor ca, de anul viitor, să descentralizăm total rezidențiatul, astfel încât fiecare instituție de învățământ superior medical publică să poată organiza concursul de rezidențiat, pe baza numărului de locuri repartizate de minister și a metodologiei de concurs care probabil va rămâne elaborată la nivel central. De asemenea, vrem să începem să pregătim tineri în spitale județene, motiv pentru care vom aronda centrelor universitare mai multe spitale județene unde se vor face stagii de pregătire a rezidenților la diferite nivele. Tinerii trebuie să vadă și să se confrunte cu realitățile unităților medicale și, sperăm că, după 3-4 ani petrecuți într-o astfel de unitate vor fi determinați să rămână să lucreze acolo”, a declarat ministrul Florian Bodog. Ministrul Sănătății a declarat că sistemul de pregătire a tinerilor specialiști ar trebui să se îndrepte în viitor către o autonomie universitară, în sensul în care și metodologia și subiectele de concurs să fie stabilite la nivel de centru universitar. Reprezentanții Ministerului Sănătății au precizat că vor decide asupra acestor modificări numai după consultarea în permanență a reprezentanților universităților de medicină și farmacie, a instituțiilor de învățământ de profil, a colegiilor profesionale și a organizațiilor studenților mediciniști. Anul trecut, din totalul de 576 de candidați înscriși la centrul universitar Craiova, 454 au fost pentru domeniul medicină, 62 pentru medicină dentară și 60 la farmacie. UMF a fost centru de examinare pentru locurile publicate în centrele universitare Craiova și Brașov. RADU ILICEANU