Cuvântul Libertății, august 2018 (Anul 30, nr. 8702-8725)

2018-08-02 / nr. 8703

2 / cuvântul libertății actualitate Invitat marți seara la Antena 3 de Radu Tudor, ministrul Apărării, Mihai Fifor, a avut unele referiri succinte la baza militară de la Deveselu, baza militară de la Mihail Kogălniceanu, parteneriatul strategic cu SUA, dotarea armatei române, provocările de la Marea Neagră, și alte câteva teme stringente, aflate în centrul preocupărilor sale. Nu a insistat și era firesc asupra chestiunilor delicate discutate la ultimul summit NATO de la Bruxelles, unde Donald Trump a avut „meciul său”, în mare cunoscut de acum, cu nu puțini lideri ai unor țări membre, pe seama alocării a 2% din PIB-ul lor național. De regulă, aproape fără excepție, ministrul Mihai Fifor își calibrează corect orice afirmație, are ceea ce numim „simțul limbii”, rămâne prudent în orice apariție, în spațiul public, și nu se avântă în zone de risc din domeniul pe care administrativ îl păstorește. Cum parcimonios excesiv nu poți să fi în fața unui moderator versat, cu destule cunoștiințe militare și declarat atlantist, nici volubil, cum și-ar dori acesta pentru succesul emisiunii în cauză, nu ai voie să devii, furat de „peisaj”, din atâtea și atâtea rațiuni strategice. In acest corset de circumstanțe, Mihai Fifor a avut o afirmație „puțin ambiguă”, mai exact insuficient de clară, care suna astfel. ..Cum amutea să fie vreodată președintele Putin încântat de faptul că în România avem baza militară de la Deveselu, cu rachetele balistice, cum ar putea vreodată criticat vehement de liderii opoziției - dreptul acestora „întrucât gafa lui referitoare la rachetele balistice creditează o interpretare politică anti- NATO”. Mihai Fifor a replicat cu decență, afirmând că „pur și simplu a fost o eroare de neînțelegere”, fiindcă a spus altceva: „(...) Că baza militară de la Deveselu care se ocupă cu rachetele balistice, că până la urmă scutul de la Deveselu asta are ca menire principală, acolo sunt rachete interceptoare. Sunt lucruri tehnice pe care le cunoaștem și despre care nu am vorbit până acum" Repetăm. Mihai Fifor are de regulă un discurs coerent și îngrijit stilistic. Admitem că nu a fost suficient de clar în formularea referitoare la Deveselu, vizitată în repetate rânduri, lăsând să planeze o confuzie între rachetele interceptoare și rachetele balistice. Rachetele din baza Deveselu sunt numite interceptori, cu rol defensiv. Acești interceptori sunt lansați pentru a distruge rachetele balistice amenințătoare pentru teritoriul NATO (Global-def.com), atunci când este sesizată o amenințare. Nu i s-a atras nici atenția de către moderator, că ceva nu sună bine, pentru accentele de rigoare. Să mai spunem un lucru, deși am văzut că citat este site-ul „Sputnik”, apropiat de Kremlin, în dese rânduri președintele Federației ruse, Vladimir Putin, declarase că scutul de apărare antirachetă din România poate fi ușor echipat cu rachete cu rază medie de acțiune, rachete de atac. Putem fi convinși că Vladimir Putin știe destule despre Deveselu. Sunt alte lucruri care „nu i se iartă” lui Mihai Fifor. Dar nu despre ele vorbim. Apoi, nu credem că alți miniștri ai Apărării, din Europa, fie că e vorba de franțuzoaica Florence Parry, germana Ursula von de Leyen, spaniola Maria Dolores de Hospedal sau italianul Ignazio La Rosa sunt „peste” Mihai Fifor, la competența militară, în sine, cu tot ce presupune aceasta. Să lăsăm astfel de comparații inoperante. Vigilent, cum îl știm, convins că a scrântit-o nepermis, nu la „o terțină”, ministrul în cauză, Ludovic Orbán îi solicită demisia, fiindcă ..din această funcție nu te rod cu vorbele". Acum, firește nimeni nu pune la îndoilă faptul că Ludovic Orbán chiar știe ce înseamnă „a te juca neatent cu vorbele”. Păcat de neiertat, fiindcă domnia sa și un citat, într-o limbă străină, îl verifică la Biblioteca Academiei, tremurând pentru o banală virgulă sărită, însă Ludovic Orban nu gândește așa „rudimentar” și oarecum de-a mânca, ar spune Marin Sorescu, dorindu-se doar luat în seamă. Ci... adânc. La cât de îngrijit vorbește Ludovic Orban în aparițiile publice, sentimentul e de penibil repetat, între universitarul Mihai Fifor, ministrul efemer al Apărării, și Ludovic Orban, cu cârceii săi logici, și subtilitatea sub-liceală, despre care nici nu știm ce slujbă are, distanța e în orice anotimp al anului de o bibliotecă de cărți citite. Și răscitite. Amplasamentul intelectual e diferit. Nu despre Mihai Fifor este până la urmă vorba, ci despre atmosfera morală a unei țări în care onestitatea, bunul simț, comportamentul civilizat stau sub amenințare unor găști de neisprăviți, de oameni cu pregătire precară, care nu se pot recomanda prin nicio ispravă, în niciun domeniu de activitate. Că se poate face politică numai cu ambiție și pe bază de invidie, asta e altă mâncare de pește. Dar firește, ce își face omul cu mâna lui, nici dracu’ nu îi desface și orice pasăre, cum se spune, pe limba ei piere. La sediul central al NATO de la Bruxelles, Mihai Fifor chiar este băgat în seamă. Ceea ce nu e puțin lucru. Și asta trebuia subliniat. " Când Ludovic Orban tremură pentru „o virgulă”! — ..... MIRCEA CANȚĂR EDITOR: S.C. EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolaescu Plopșor nr. 2 A, TEOFAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R0 17758027 Email: mediafax@mail.cvloress.ro __________Internet: www.cvloress.ro__________ REDACTOR-ȘEF: ___________MARGA BULUGEAN___________ Director: ____________MIRCEA CANȚĂR____________ DEPARTAMENTE: Actualitate: Laura Moțîstiche, Radu Niceanu Eveniment: Carmen Zuican Economie / Politică: Marga Burugean Educație: Cristi Pătru Cultură: Magda Bratu Sport: Cosmin Staicu Fotoreporter: Tibi Bologh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Responsabiltate juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenți de presă și personaltăți citate, responsabilitatea juridică le aparține  înainte de alegeri, Popescu a spus numai minciuni. Că este acum în Parlament e adevărat. joi, 2 august 2018 De la Centrul spațial european din Guyana Franceză Patru sateliți Galileo au fost lansați cu succes » » încă patru sateliți Galileo au fost lansați cu succes zilele trecute, de la Centrul spațial european din Guyana Franceză, purtați de lansatorul european Ariane 5. Cu o constelație care numără acum 26 de sateliți, sistemul global de navigație prin satelit al UE va oferi un semnal de mai mare precizie pentru o serie de servicii importante. începând din decembrie 2016, Galileo furnizează servicii de poziționare și de datare pentru circa 400 de milioane de utilizatori. Lansarea de astăzi contribuie la îndeplinirea obiectivului de finalizare a constelației în 2020, moment în care Galileo își va atinge capacitatea operațională integrală. Cu o precizie de 20 cm, care la momentul respectiv va reprezenta un record, Galileo va fi cel mai precis sistem de navigație prin satelit din lume. Spațiul poate fi îndepărtat, însă tehnologia, datele și serviciile aferente au devenit indispensabile în viața noastră de zi cu zi, indiferent dacă este vorba despre operațiuni de căutare și salvare, de automobile conectate, de ceasuri inteligente, de agricultură sau de navigația aeriană. Industria spațială europeană este puternică și competitivă, generând locuri de muncă și oportunități de afaceri pentru antreprenori. Pentru următorul buget pe temen lung al UE, aferent perioadei 2021 - 2027, Comisia a propus alinierea tuturor activităților existente și noi din domeniul spațiului în cadrul unui singur „Program spațial al UE”, cu un buget de 16 miliarde EUR. Oricine are un dispozitiv compatibil cu Galileo poate folosi semnalele acestuia pentru poziționare, navigație și datare. Serviciile Galileo se bazează pe semnale de mare precizie, însă în faza inițială actuală ele nu sunt disponibile tot timpul și, prin urmare, sunt utilizate în combinație cu alte sisteme de navigație prin satelit, precum GPS. Fiecare satelit adăugat în constelație îmbunătățește treptat disponibilitatea și performanța la nivel mondial a Galileo. Odată ce constelația va atinge 30 de sateliți, în 2020, Galileo va fi complet operațional și independent, ceea ce înseamnă că o poziție va putea fi determinată în mod autonom oriunde și oricând doar cu ajutorul sateliților Galileo. MARGA BULUGEAN Vicepreședintele Comisiei Maros Sefcovic : „încă o realizare în vederea atingerii capacității operaționale integrale a Galileo în 2020! Spațiul devine o nouă frontieră economică, deoarece este legat în mod vital de o serie de sectoare aflate în plină dezvoltare și determină modernizarea profundă a acestora: în fapt, 10% din PIB-ul UE depinde de activități legate de spațiu. Prin urmare, trebuie să depunem eforturi pentru ca Europa să dețină un loc fruntaș la nivel mondial și să beneficieze de autonomie strategică. Elzbieta Bienkowska, comisarul pentru piața intern : „Putem fi foarte mândri de succesul activităților noastre spațiale. Europa a devenit o adevărată putere spațială. încă de la începutul mandatului meu, am avut obiective clare: dezvoltarea infrastructurii la timp și conform bugetului, livrarea primelor servicii și asigurarea unei adoptări rapide de către piață. Astăzi putem spune că am reușit. Activitățile și investițiile vor continua însă în cadrul noului Program spațial al UE.”