Cuvântul Libertății, septembrie 2019 (Anul 31, nr. 8971-8991)

2019-09-26 / nr. 8989

2 / cuvântul libertății___________________________3CdI8l1t8tB J’d' 26 septembrie 2019 ! Un plan de vindecare al planetei .......... MIRCEA CANTĂR Președintele Braziliei, Jair Bolsonaro, în fața șefilor de stat din lume, reuniți în cadrul Adunării Generale a ONU, a adoptat un ton ofensiv, apărând suveranitatea țării sale și respingând toate accentele legate de ravagiile provocate de nenumăratele incendii din pădurea Amazonului, problemă majoră, din care Emanuel Macron făcuse o prioritate la Summit-ul G7 de la Biarritz, în luna august a.c. ..Este fals că pădurea din regiunea amazoniană aparține patrimoniului umanitar și este o eroare a oamenilor de știință care susțin că este un plămân al planetei” aclamat Jair Bolsonaro. Care a calificat absurde afirmațiile lui Emannuel Macron, privind protejarea regiunii amazoniene prin conferirea unui statut internațional. După G7, Brazilia se află sub presiune internațională, dar are susținerea „fară rezerve” a președintelui american Donald Trump. Climatologi. ong-uri precum Greenpeace și Oxfam s-au arătat îngrijorate de declarația liderului brazilian, considerându-l ..problema și nu soluția”. Incendiile care au făcut ravagii și continuă să facă în pădurea tropicală a Amazonului au atras atenția asupra fragilității unuia dintre „plămânii verzi ai planetei”, în ultimul raport al grupului experților interguvernamentali privind evoluția climatului (GIEC) dezbătut ieri se rezumă concluziile climatologilor într-o formulă șoc: „oceanele sunt în foc,” încălzirea riscă inundații majore, topirea accelerată a banchizelor de gheață. Oceanele sunt aidoma unor pompe pe cărbune, absorb 25-30% din emisiile CO2, dar absorb și căldura produsă de gazele cu efect de seră. Topirea ghețarilor a devenit principala cauză a ridicării nivelului mărilor în lume, creșterea fiind estmată la peste un metru până în 2020, dacă emisiile de gaze nu se diminuează. Marea majoritate a specialiștilor consideră că pământul se află în proces de încălzire din cauza oamenilor, și dacă vom continua în același ritm să eliberăm gaze de seră, în atmosferă, daunele vor fi din ce în ce mai mari. în medie orice autoturism emite cam o jumătate de kg de dioxid de carbon pentru 1,5 km parcurși. Creșterea nivelului mărilor este astăzi de două ori și jumătate mai rapidă ca acum 10 ani. Instituțiile de cercetare, ong-uri, agenții internaționale demonstrează că temperatura aerului a crescut cu aproape 6 grade Celsius, între 2013-2015. Iar raportul GRIEC reține atenția asupra altor fenomene, cum că, momentan consumul de oxigen, în anumite zone, a devenit superior oxigenului produs. Fenomenele climatice legate de încălzire, precum seceta, incendiile din păduri, inundațiile și uraganele s-au dublat după 1990 spun experții. Semnale de alarmă trage și Organizația mondială a meteorologilor. Semnatarii Acordului de la Paris, în cursul conferinței pe probleme climatice din 2015, s-au angajat să nu depășească o creștere a temperaturii cu 2 grade Celsius, făcând tot posibilul pentru menținerea acestora la 1,5 grade Celsius. Dar pentru a rămâne la acest prag emisiile globale de CO2 trebuie să scadă substanțial în condițiile în care energia mondială, la ora actuală provine din consumul petrolului, cărbunelui și gazelor naturale. Adevărul despre schimbările climatice e incomod. Dar faptul că ne îndreptăm spre dezastru este în mod ciudat convenabil. Mișcarea pentru justiție ecologică va dobândi cu siguranță amploare, în perioada imediat următoare. Și asta implică o nouă economie, un nou sistem energetic, o nouă relație cu planeta și intre oameni pentru terenuri, apă și suveranitatea alimentară, drepturile omului și demnitate. îngrijorarea publică începe să se manifeste, și protejarea pădurilor, munților, râurilor va deveni vitală. Norme pentru susținerea examenelor de finalizării studiilor EDITOR: S.C.EDPRESS COM S.R.L. Redacția și administrația: 200733 Craiova, str. Nicolăescu Plopșor nr. 2 A, TEL/FAX 0251/41.41.41. 41.24.57. Număr de înmatriculare la Registrul Comerțului: 116/1410/2005; ISSN 1220-9538 SISTEM DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII SR EN ISO 9001:2012 CERTIFICAT NR. 406/C/2012 Societate cu capital integral privat. Cod fiscal: R0 17758027 Email: mediafaxi5lmail.cylpress.ro _________Internet: www.cylpress.ro_________ Director: _________MIRCEA CANTĂR__________ Redactor-șef: ________MARGA BULUGEAN REDACȚIA: Laura Moțiriiche, Marga Bulugean, Magda Bratu, Cristi Patru Sport: Cosmin Staicu Fotoreporter Tibi Bdogh Secretariat: 0251.412.457 Publicitate: 0251.412.552 Redacția: 0251.412.613 Responsabilitate juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, in cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. OFF-uri de GABRIEL BRATU-MIR Prin Nota Ministerului Educației Naționale, nr.37874/ 19.09.2019, sunt făcute referințe la „Precizările privind susținerea de către absolvenții învățământului liceal, profesional și postliceal a examenelor de finalizare a studiilor, în sesiunea anului școlar 2019 - 2020”. Acestea au fost transmise, în teritoriu, de Inspectoratul Școlar Județean Dolj. Examenele de certificare a calificării profesionale de atestare a competențelor profesionale se vor desfășura în conformitate cu prevederile legale. Acestea se referă, printre altele, și la calificarea profesională pentru absolvenții învățământului profesional cu durata de trei ani, a obținerii atestatului de competență lingvistică pentru absolvenții claselor cu studiu intensiv și bilingv al unei limbi străine și pentru absolvenții claselor cu limbi de predare în limbile minorităților, precum și a atestatului pentru predarea unei limbi străine în clasele I - IV de către absolvenții claselor cu profil pedagogic, specializarea învățător - educatoare. Precizări și pentru BAC Sunt menționate și precizări privind examenul de Bacalaureat. „Candidații din promoțiile anterioare , care au susținut, în sesiunile anterioare, de cel puțin două ori, examenul de Bacalaureat, și care se prezintă la toate probele achită suma de 354 de lei. în alte cazuri, stabilirea sumei de plată pentru candidații din seriile anterioare plata se va face diferențiat, în funcție de numărul probelor care trebuie susșinute, fiind luate în calcul toate cheltuielile necesare examinării fiecărui candidat ”, a precizat prof. Simona Ciulu, inspector pentru învățământul profesional și tehnic în cadrul ISJ Dolj. Aceasta a mai menționat că absolvenții învășământului liceal, filierele vocațională și tehnologică, care au susținut, în sesiunile anterioare, de cel puțin două ori examenul de certificare a calificării, și care se prezintă la examen, achită o taxă de 107 lei. în cazul celorlalte examene de certificare a calificării profesionale, atestarea se face de către Inspectoratul Școlar Județean. CRISTI PĂTRU Ministerul Educației Naționale a transmis , în teritoriu, normele referitoare la susținerea, de către absolvenții învățământului liceal, profesional și post liceal a examenelor de finalizare a sudiilor, în sesiunea anului școlar 2019 - 2020. Inspectoratul Școlar Județean Dolj a trimis în școlile aflate în raza de competență toate datele.  Politicienii vorbesc cu gura plină și noi, Popescule, îi ascultăm cu burta goală. „Ziua Europeană a limbilor”, sărbătorită și în școlile din Dolj Astăzi este sărbătorită ” Ziua Europeană a Limbilor”, moment de deschidere către diversitate și de încurajarea elevilor de a învăța cât mai multe limbi străine. Și în școlile din Dolj, ziua va fi sărbătorită așa cum trebuie, în județul Dolj, în instituțiile de învățământ preuniversitar, a devenit, deja, o tradiție de sărbătoare a acestei zile. „Se valorizează diversitatea culturală europeană, în toate unitățile de învățământ din Craiova și județ fiind organizate diverse activități pentru promovarea plurilingvismului și pentru a încuraja învățărea limbilor străine. La Colegiul Național „Carol I”, elevi din mai multe școli din județ se reunesc , prin muzică, dans și poezie, pentru a promova diversitatea lingvistică și culturală a Europei”, a precizat prof. Adriana Sălceanu, inspector pentru Limbi Romanice, în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dolj. CRISTI PĂTRU V