Cuvîntul Nou, mai 1970 (Anul 3, nr. 125-128)

1970-05-23 / nr. 127

CHEMARE Către toate organizaţiile Uniunii Tineretului Comunist, către întregul tineret din judeţul Covasna Biroul Comitetului judeţean U.T.C., în şedinţa de birouargilă a dezbătut măsurile ce se impun în continuare pentru concentrarea tuturor eforturilor organelor şi organizaţiilor U.T.C. în sprijinul acţiunilor organizate de partid şi de stat, pentru ajutorarea familiilor sinistrate din zonele care au avut de suferit de pe urma calamităţilor naturale. Pe baza hotărîrilor Comitetului executiv al C.C. al P.C.R., şi chemării Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist, dînd glas hotărîrii tineretului judeţului nostru şi ţinînd seama de propunerile şi iniţiativele organizaţiilor U.T.C., Biroul Comitetului judeţean U.T.C. a stabilit măsurile ce vor fi luate în continuare de către organizaţiile de tineret pentru a contribui la sprijinirea sinistraţilor. Comitetele U.T.C. şi organizaţiile acestora sunt chemate să constituie brigăzi şi echipe de tineri pentru protejarea şi repunerea în funcţiune a utilajelor. De asemenea, organele şi organizaţiile de tineret din industrie, construcţii şi transporturi să mobilizeze toate forţele pentru ca în toate duminicile lunilor mai şi iunie să desfăşoare o activitate productivă la locurile de muncă, în vederea realizării şi depăşirii angajamentelor asumate, pentru anul în curs şi ale celor luate in urma calamităţilor pricinuite de inundaţii. Toţi tinerii cooperatori şi tinerii salariaţi din instituţiile comunale, sunt chemaţi să participe, în mod obligatoriu la amenajarea canalelor pentru scurgerea apelor de pe terenurile agricole inundate, la lucrările de întreţinere a culturilor, la însămînţarea şi reînsămînţarea tuturor suprafeţelor cultivate. Organizaţiile U.T.C. din şcoli sunt chemate de a iniţia acţiuni pentru colectarea uniformelor şcolare de la absolvenţi, a manualelor şi rechizitelor şcolare care vor fi donate pentru elevii din zonele calamitate. în spiritul sentimentelor de solidaritate exprimate cu putere în aceste zile, organizaţiile U.T.C., tinerii din judeţul nostru sunt chemaţi să contribuie prin donaţii şi ajutoare materiale la sprijinirea judeţelor afectate de calamităţile naturale. în acest sens Biroul Comitetului judeţean U.T.C. Covasna a hotărît ca sumele realizate din cotizaţiile U.T.C., din acţiunile de muncă patriotică şi din manifestările cultural-sportive, organizate in lunile mai şi iunie, precum şi o parte din fondurile proprii ale organizaţiilor U.T.C. să fie destinate fondului pentru ajutorare. Organele şi organizaţiile de tineret vor mobiliza tineretul pentru a se constitui brigăzi de munca voluntar-patriotică, compuse din tineri muncitori şi elevi, care vor lucra în zonele sinistrate în perioada concediului de odihnă şi vacanţă, pentru efectuarea unor lucrări edilitare, refacerea obiectivelor social-culturale şi locuinţelor. La nivelul judeţului, Biroul Comitetului judeţean U.T.C. organizează următoarele şantiere ale tineretului: Fabrica de amidon Tîrgu Secuiesc 120 tineri Fabrica de brînzeturi Tîrgu Secuiesc 60tineri Fabrica de şuruburi Tîrgu Secuiesc 60tineri Cvartalul Simeria Sfîntu Gheorghe 150tineri Cartierul Ciucului Sfintu Gheorghe 120tineri Casa de cultură Sfintu Gheorghe 120tineri Sala de gimnastică Covasna 120tineri Blocuri de locuinţe Baraolt 90tineri Staţia de brichetare Baraolt 60tineri Hotel Sfintu Gheorghe 60tineri Hotel Covasna 60tineri Drum asfaltat Şugaş 60tineri Teatrul de vară Sfîntu Gheorghe 60tineri întreţinerea arboretelor 80tineri Locuinţe întorsura Buzăului 90tineri Şantier irigaţii Vieni—Sfintu Gheorghe 80tineri Biroul Comitetului judeţean U.T.C. Covasna, adresează tineretului judeţului nostru Chemarea de a munci fără a precupeţi nici un efort, alături de cei virstnici, sub conducerea Partidului Comunist Român, pentru a înlătura urmările inundaţiilor. Ne exprimăm convingerea, că tinerii muncitori şi ţărani, intelectuali şi elevi, români, maghiari, înfrăţiţi, vor dovedi şi cu acest prilej că sunt gata să dăruiască întreaga energie şi capacitatea lor pentru interesele supreme ale scumpei noastre patrii — Republica Socialistă România. Sfintu Gheorghe, la 20 mai 1970 BIROUL COMITETULUI JUDEȚEAN U.T.C. COVASNA ANUL III nr. 127 pag- 2 Strîns uniţi în jurul partidului şi guvernului ţării, oamenii muncii din judeţul nostru au înfruntat zilele trecute dintr-un examen de vibrantă întruchipare a conştiinţei patriotice — momentele grele cauzate de calamitatea naturală care s-a abătut asupra unor zone ale judeţului şi ale ţării, manifestîndu-şi solidaritatea cetăţenească cu populaţia calamitată, în întreprinderi , instituţii, în unităţi agricole şi organizaţii cooperatiste, adunările salariaţilor, ale cooperatorilor, au ridicat la cote de înalt devotament, hotărîrea de a contribui cu maximum de eficienţă pentru învingerea greutăţilor şi sprijinirea populaţiei sinistrate, pentru diminuarea pagubelor pricinuite de inundaţii. În oraşul Sfîntu Gheorghe, mari sume de bani, sute de tone de cartofi, grîu, carne, brînzeturi, zahăr şi alte produse agro-alimentare, sute de obiecte de îmbrăcăminte şi încălţăminte, au fost donate de muncitorii, tehnicienii şi funcţionarii din fabrici şi instituţii, de pensionari, militari şi elevi, celor loviţi de calamitate. Momente dintre cele mai impresionante, adevărate acte de omenie în acţiune au dominat adunările salariaţilor. Textiliştii de la „Oltul", lucrătorii din industria locală, cei de la Fabrica de ţigarete sau de la şcoala profesională de conconstrucţii, de la sucursalele Băncilor de stat şi de investiţii, de la C.E.C. sau din comerţ şi conperaţie, s-au angajat să ofere o parte din salariul lor pentru sprijinirea sinistraţilor. —Sînt conştient de volumul pagubelor pricinuite de calamitatea ce a lovit populaţia dintr-unele zone ale judeţului şi ţării noastre — a spus în adunarea ce a avut loc la autobaza T.A. din Sfîntu Gheorghe, mecanicul Chirilă Moraru. Or, consider că este de datoria mea să contribui cu suma de 400 lei pentru ajutorarea celor loviţi de stihiile dezlănţuite ale inundaţiilor. O contribuţie bănească de 400 lei a oferit şi mecanicul Dumitru Taustiug, de la aceeaşi autobază, medicul Nagy László şi profesorul Dani Árpád au contribuit la întregirea fondului de ajutorare cu cite 300 lei; pensionarii Andrei Tamás, Jenő Boros, Fekete Jenő, Krizbai Ferenc ş.a. cite 100 de lei. Şi lista ar putea continua. Sunt sute, mii, cei care în aceste zile răspund după propriile posibilităţi, pentru sprijinirea sinistraţilor. Animale de aceleaşi sentimente de profundă solidaritate şi omenie, colectivele de muncă s-au angajat ca printr-un efort suplimentar, să depăşească sarcinile de producţie pe luna mai, acoperind în acest fel o parte din pierderile cauzate de calamităţi, întreprinderea de industrie alimentară va depăşi planul lunii mai cu o producţie în valoare de 500.000 lei. Combinatul textil, cu 600.000 lei, I.I.L. „Localprod" Sfintu Gheorghe, cu 172.000 ş.a.m.d. la rîndul său, colectivul Teatrului de stat din Sfîntu Gheorghe va susţine în timpul liber un număr de trei spectacole, uimind ca încasările să fie donate familiilor sinistrate, o dată cu zeci de perechi de încălţăminte şi obiecte de îmbrăcăminte. De menţionat că spiritul înalt de solidaritate al celor ce muncesc în industria oraşului Sfîntu Gheorghe, a îmbrăcat şi alte foi de ajutorare a unităţilor industriale care au avut de suferit de pe urma inundaţiilor. Fabrica textilă „Oltul" a trimis un număr de 15 specialişti să lucreze la repunerea în funcţiune a Fabricii de apă din Odorhei, I.A.S. Cîmpu Frumos a trimis două pompe la I.M. Căpeni şi două pompe la Sighişoara, pentru a fi utilizate la lichidarea urmărilor inundării unor sectoare de producţie. ... Pretutindeni, colectivele de muncă, oamenii simpli cetăţeni îşi afirmă solidaritatea cu cei loviţi de calamitate şi semnează prezenţa lor, alături de cei aflaţi în nevoie, prin fapte adevărate pilde de patriotism şi omenie. V. LAURIAN Pilde de patriotism şi omenie S-a întîmplat în ziua de 14 mai, zi mohorîtă, cu nori negri, grei de apă alunecînd învolburaţi deasupra oraşului nostru. După cum s-a aflat mai tîrziu, furia apelor punea în pericol vieţi omeneşti, proprietatea socialistă, averea personala a cetăţenilor. în această împrejurare Compania de pompieri din Grupul judeţean de pompieri Covasna, împreună cu formaţiile civile de pompieri , aveau de înfruntat natura, aveau de îndeplinit o înaltă datorie patriotică. Au fost evacuate şi salvate de inundaţie alimente, încălţăminte, mobilă, a căror valoare se ridică la peste 350.000 lei. Prin curajul, durzenia, răspunderea patriotică cu care au luptat, s-au evidențiat plutonierul Marinescu Stelian, sergentul major Marchidan loan, caporalul Tohănescu Ioan, frunta Gata p pentru sacrificiu lui Zsigmond Andrei, soldatul Király Iuliu, soldatul Nagy Tiberiu şi formaţiile de pază contra incendiilor de la Fabrica textilă „Oltul“ şi de la I.I.S. „Spicul" din Sfîntu Gheorghe. O înaltă conştiinţă patriotică în această situaţie de grea încercare au manifestat-o cadrele Grupului judeţean de pompieri Covasna care au hotărît să contribuie cu salariul pe o zi pentru sprijinirea sinistraţilor. Militarii pompieri sunt şi vor fi totdeauna la datorie pentru a face orice sacrificiu în vederea combaterii urmărilor inundaţiei, ca o firească obligaţie pentru apărarea cetăţenilor, ca o manifestare pentru grija cu care ne înconjoară Partidul Comunist Român. Maior ALEXANDRU DUMITRU . Foto : A. BARTHA Elevi participînd la acţiunea de colectare a hainelor