Cuvîntul Nou, mai 1975 (Anul 8, nr. 1303-1306)

1975-05-21 / nr. 1305

Pag. 6 Sesiunea Consiliului popular al judeţului Covasna Vineri, 16 mai 1975, au avut loc lucrările celei de-a II-a sesiuni ordinare a Consiliului popular al judeţului Covasna. Pe ordinea de zi a sesiunii s-au aflat următoarele probleme: 1. Raportul Comitetului executiv privind situaţia economico-financiară a întreprinderii judeţene de industrie locală şi a unităţilor componente; măsurile ce se impun pentru îmbunătăţirea ei; 2. Informarea Comisiei judeţene pentru demografie despre activitatea desfăşurată; 3. Eliberarea din funcţia de judecători a tovarăşilor Ilea Iacob şi László Imre de la Judecătoria Tîrgu Secuiesc şi alegerea tovarăşului ördög Andrei în funcţia de judecător, la aceeaşi judecătorie; 4. Ratificarea unor decizii adoptate de Comitetul executiv în exercitarea unor atribuţii ale Consiliului popular judeţean. După deschiderea sesiunii şi aprobarea ordinii de zi, lucrările au continuat în cadrul comisiilor permanente. în plen, la discuţii au luat cuvîntul tovarăşii: Füstös Emeric, Márton Albert, Grad Ioan, Tomuş Ana, Czikó Árpád, Balinth Béla, Săndulescu Dumitru, Bunika Mihai, Köcher Ioan, Drunek Zoltán, în încheierea lucrărilor sesiunii a luat cuvîntul tovarăşul Nagy Ferdinand, prim-secretar al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. Vorbitorii au subliniat necesitatea de a se face totul pentru îmbunătăţirea situaţiei economico-financiare a întreprinderii judeţene de industrie locală şi a unităţilor componente, facînd, în această direcţie, propuneri concrete. De asemenea s-au făcut propuneri pentru îmbunătăţirea indicilor demografici în judeţul Covasna. Sesiunea a adoptat măsuri corespunzătoare în vederea îmbunătăţirii activităţii în domeniile analizate. La punctul 3 al ordinii de zi, deputaţii au aprobat în unanimitate eliberarea din funcţia de judecători a celor doi tovarăşi şi alegerea tovarăşului Ördög Andrei în funcţia de judecător la Judecătoria din Tîrgu Secuiesc. Sesiunea a ratificat apoi în unanimitate o seamă de decizii adoptate de Comitetul executiv în exercitarea unor atribuţii ale Consiliului popular judeţean. Conferinţa Comisiei judeţene de Joi, 15 mai a avut loc conferinţa Comisiei judeţene de Cruce Roşie. Au participat membrii Comisiei judeţene, preşedinţii şi secretarii comisiilor de Cruce Roşie din oraşe şi comune, delegaţi, invitaţi. Conferinţa judeţeană a avut înscrisă la ordinea de zi informarea asupra activităţii Comisiei judeţene de la constituire şi pînă în prezent, planul de activitate pe următorii doi ani, alegerea noilor organe. Pe marginea materialelor prezentate au luat cuvîntul Boros Margareta (Baraolt); dr. Vitalyos Alexandru (Tîrgu Secuiesc); Aurel Oprişan (Covasna); dr. Ioan Voinea (întorsura Buzăului); Alexe Bejan (Breţcu); dr. Szabó Zoltán (Tîrgu Secuiesc); Balázs Vilma (Leţ); prof. Ráduly Gitta (Sfîntu Gheorghe) şi alţii, care au subliniat importanţa pregătirii grupelor sanitare şi a posturilor de prim-ajutor, a Cruce Roşie a materialului propagandistic, în educarea sanitară a oamenilor, problema donatorilor de sînge şi a dotării grupelor sanitare, organizarea unor cicluri de expuneri pe teme medicale şi multe altele. Conferinţa a ales ca preşedinte al Comisiei judeţene de Cruce Roşie pe tovarăşul Koos Ioan, iar ca vicepreşedinţi pe dr. Oprea Petre, Radu Filofteia şi Ráduly Gitta, iar ca secretar pe Veress Lu-dovic. în încheierea lucrărilor participanţii la conferinţa au adresat Comitetului Central al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu, o telegramă în care se arată profundul ataşament faţă de politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, angajamentul de a depune toate eforturile pentru realizarea măreţelor sarcini trasate de Congresul al XI-lea al P.C.R. (GH. GEROTA) CETĂŢENI ! • Un serviciu la dispoziţia dumneavoastră ! Formînd următorul telefon : 1.19.61, I.C.V.A. SF. GHEORGHE preia de la domiciliul dv., în maximum 48 de ore, sticle şi borcane goale, în condiţii de calitate corespunzătoare (curate, fără dopuri, neciobite, să aibă stas sau notă internă). Pentru acest serviciu, se percep următoarele tarife cu care se diminuează preţurile oficiale ale sticlelor şi borcanelor: — 10% la sticle; — 0,10 lei/bucată la borcane; Aceste comenzi sunt preluate în situaţia în care clientul oferă peste 50 bucăţi sticle şi borcane. CUVINTUL NOU ANUL VII. Nr. 1305 DOSAR CÎT COSTA NEGLIJENŢA . Iată o întrebare la care poate da un răspuns, cit de cit substanţial, şi BARTI MARIA din Boroşneul Mare. Ca gestionară a magazinului universal din localitate, aceasta a reuşit ca Intr-o perioadă de timp relativ scurtă să „realizeze" un prejudiciu de 41.098 lei! In principal, această lipsă a apărut ca urmare a neglijenţei de care a dat dovadă în serviciu sus-numita. In plus, am mai menţionat faptul că B.M. a mai comis şi alte încălcări ale legislaţiei, facilitînd unor cunoştinţe cumpărarea în rate a unor obiecte care erau exceptate, înscriind în facturi alte mărfuri (ceea ce constituie un fals). Din prejudiciul menţionat Cooperativa economică zonală Sfîntu Gheorghe a recuperat 25.261 lei. Restul urmează a fi recuperat de la inculpată în solidar cu SZAKACS LAJOS şi BARABAS GYÖRGY. In plus, pentru faptele menţionate, Bart Maria va executa şi o pedeapsă privativă de libertate de 2 ani. 7+18 Cam aşa se sintetizează aritmetic o socoteală pe care şi-a făcut-o recent SZABÓ ALEXANDRU din Cernat. Primul termen al adunării enunţate, reprezintă numărul condamnărilor pe care le-a suferit S.A. Al doilea, aşa după cum bănuiţi probabil, sintetizează isprava cea mai recentă a acestuia. Capetele de acuzare, de astă-dată sunt înşelăciunea şi furtul. Mai precis, sus-numitul, promiţînd lemne de foc a obţinut de la Z.A. şi E.I. din aceeaşi localitate, cîte 250 de lei acont. Bineînţeles, credulii care au dat banii n-au mai văzut lemnele. In schimb S.A. a ... văzut o bicicletă în Dobîrlău, pe care dealtfel a şi apucat-o de coarne şi duş a fost. Cumulîndu-se un rest din pedeapsa anterioară, care-i fusese graţiată, Szabó Alexandru are de ispăşit acum 1 an şi 9 luni de închisoare. N. SEBASTIAN INDUSTRIALĂ ORIZONTAL: 1. Utilaje — Suport; 2. Cupru plus zinc — Un cincinal la început — Poem de V. Hugo; 3. A tipări — Caraș Severin; 4. Insectă — Produse din cupru; 5. Fiu la arabi — Ca fierea — Drojdie; 6. Intr-un număr — Gen literar — Monedă; 7. „Aşa s-a călit oţelul" — „Depozit" de minereuri; 8. Referitor la minereuri — Carbonizat; 9. Prelucrări termice — In metan!; 10. Radu Păun — Rîu în Franţa — In cadă; II. Balanţă — Inventator român, celebru datorita unui ... bec; 12. Combinaţie a metalelor — I,Roman", „Dac", „Carpaţi" (sing.); 13. Lichid sub presiune — Sunete reflectate — Baraj. VERTICAL: 1. Furnal al cărui nume ne e familiar — Semne orientative; 2. Aluminiu — Vapori sub presiune — Furnizează curent electric; 3. Ne apără de microbi — Iniţiale ce vizează industria turismului — Cui turtit; 4. Rezistent la microbi — O artistă laureată; 5. Inabordabil, pe ici, pe colo! — întreprinderea de ... electric auto sau pe scurt, 1.A.E.A. (pL); 6. Siderurgist; 7. Ucenic (ed.) — Ogor — In cobalt; 8. Sclipire — Fruct — Lac; 9. In camion! — Un fir neterminat! — La fel; 10. In gară! — Fabrică — înroșește hîrtia de turnesol; II. Depunerea de reziduuri pe piese — O jumătate de leitră!; 12. Cetate siderurgică românească — Produs al Intreprinderii „Unic" din Satu Mare. ~ DELIU Pagină realizată de CONSTANTIN NIȚU Caricatura Drumul dintre Ozun și Bicfalau se află, de aproape un an, într-o stare deplorabilă. — V-aț spus eu să nu mă trimiteți la Bicfalău. Atît a mai rămas din autobuz ... NU LE-AM INVENTAT NOI! De astă dată, rubrica de faţă putea foarte bine să fie intitulată FOTO-GHICITOARE. Aceasta deoarece bănuim că puţini dintre dv. vor reuşi să deducă cu precizie ce reprezintă clişeul alăturat. Nu, stimaţi cititori, fotoreporterul nostru n-a imortalizat pe peliculă o farfurie zburătoare vreo pictură abstractă, ori una din ineditele imagini pe care Ie oferă cercetarea cu microscopul a universului unei celule. Ceea ce vedeţi este o cît se poate de banală felie de pîine. Noutatea pe care o aduce constă în aceea că, alături de făină şi ingredientele necesare, brutarul (aparţinînd Cooperativei de consum din Sfîntu Gheorghe) a oferit consumatorului şi o monedă de 5 bani. Fericitul pe capul căruia a căzut „pleaşca" şi care în treacăt fie spus a fost foarte aproape de a-şi pierde şi ultimul canin, ar fi preferat o fişă de 25 care l-ar fi ajutat să ia legătura cu ... dentistul. In orice caz, apreciind „performanţa", aşteptăm cu nerăbdare momentul cînd vom găsi în plinea produsă la amintita brutărie ... un autobuz 5/A. P.S. Persoana care a pierdut moneda menţionată o poate ridica de la redacţia noastră împreună cu felia de pîine incriminată ! S UITE D’ASTEA • Biblioteca din centrul comunei Brateş nu are programul de funcţionare afişat. „Sătenii noştri au o memorie formidabilă", susţine bibliotecara • Şi tot la Brateş, gazeta de stradă conţine un articol care datează din anul 1974. O gazetă de pus la ... gazetă! • Ilyes Gergely din Ghelinţa a furat de la depozitul de produse petrolifere din Sfîntu Gheorghe, 5 butelii de aragaz. A fost „ars" cu 2 ani şi 4 luni închisoare . Miercuri 15 mai a.c., în centrul oraşului Sfîntu Gheorghe erau închise, la ora cînd de obicei ar fi trebuit să fie ... deschise, 4 unităţi comerciale. Două recepţionau marfa, iar altele erau în inventar. Să se caute o ... cheie! • Indicatorul rutier plantat la capătul drumului spre Lisnău este orientat spre ... cer. Mai cobeşte omul, dar nici chiar aşa! • în centrul oraşului Tîrgu Secuiesc există un panou care conţine „actualitiăţi" fotografice de acum cîteva ... luni. Pe cînd nişte actualităţi cît de cît ... actuale ? SA VORBIM DESPRE ... O „rubricuţă" nouă, în care vă propunem să dezbateţi împreună cu noi aspecte surprinse la periferia bunului gust (şi simţ), verosimilului, a normalului, a frumosului. Noi vă oferim pretextul şi un prim pas spre dialog. VA PROPUNEM SPRE REZOLVARE O problemă care se adresează spiritului dv. de observaţie. In figura alăturată se pot vedea 5 pătrate. Eliminaţi din această figură 3 linii în aşa fel îneît să rămînă doar 3 pătrate perfecte. (Nu se admite mutarea vreunei linii). ASTAZI DESPRE ... PROSTUL GUST Vreţi să vă vedeţi copilul în postură de vedetă T.V.? Adresaţi-vă cu încredere numeroşilor fotografi specializaţi în prostul gust, care au inundat oraşul Sfîntu Gheorghe şi judeţul, „nederanjaţi” de nimeni (vezi poza alăturată). Toate şcolile din oraş au „perfectat“ de curînd, contracte masive în numele părinţilor (cine le dă dreptul?) pentru fotografii „color" (a 75 de lei bucata), adevărate mostre ale proastei educaţii estetice a copiilor, autorizate de şcoală. Pentru că nu apărem în culori, încercăm să vi le descriem: albastru ..cerneală" în uniformă, roz bombon în obraji, buze la Carmen de la Ronda", castaniu-bolnav în păr, şi mov pe pereţi !!! (D. MUREŞAN)