Cuvântul Nou, ianuarie 2006 (Anul 17, nr. 4484-4507)

2006-01-14 / nr. 4493

Anul XVII Numărul 4493 4 pagini Sâmbătă 14 ianuarie 2006 30 bani Specialiştii estimează o depopulare masivă în Regiunea “Centru” în următorii 20 de ani Judeţele din Regiunea "Centru” vor cunoaşte în următorii 20 de ani o depopulare masivă, cel mai afectat urmând a fi judeţul Alba, potrivit unui studiu elaborat pentru Agenţia de Dezvoltare Regională “Centru”. Dacă la ultimul recensământ, în 2002, cele şase judeţe din Regiunea “Centru" numărau peste 2, 5 milioane de locuitori, se prognozează că, până în 2025, populaţia din Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu va scădea cu aproape un sfert de milion de locuitori. Acest lucru înseamnă că Regiunea “Centru" va pierde echivalentul actual al numărului locuitorilor judeţului Covasna. De menţionat că faţă de 1990, în 2002, populaţia din Regiunea “Centru” a scăzut cu peste 11 la sută, fenomen explicabil însă prin migraţia externă a etnicilor germani. Specialiştii estimează că cea mai drastică reducere va avea loc în următoarele două decenii în judeţul Alba, unde populaţia va scădea cu peste 60.000 de locuitori, adică aproape cât numără în prezent populaţia municipiului reşedinţă de judeţ. Principalele cauze ar fi menţinerea unui deficit al naşterilor în raport cu numărul deceselor, plus pagina 2 Cotidian social-politic al județului Covasna Se doreşte finanţarea unor locuri de muncă pentru acţiuni de decolmatare a pârăurilor... Există în derulare acţiunea de curăţire a pârâurilor care au creat mari probleme cu privire la inundaţiile din comuna Dobârlău. “Avem pregătiţi 20 de oameni pentru angajarea lor, cu sprijinul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în scopul efectuăăii unor lucrări de decolmatare - ne informează domnul Mihai Vrânceanu, viceprimarul comunei Dobârlău. Sperăm ca această agenţie să dispună de fonduri suficiente pentru a ne sprijini să-i angajăm pe toţi aceşti oameni, începând cu întâi februarie a.c., ca să putem finaliza lucrarea care ne-am propus-o, adică să curăţim toate canalele care au provocat inundaţii în zona satului Lunca Mărcuş. "Aşadar, se preconizează angajarea unor şomeri necalificaţi, care domiciliază în comuna Dobârlău, cu scopul de a se executa lucrări de defrişare şi cărat tufărişul şi materialul lemnos tăiat din albiile prârâurilor. De fapt, Primăria Dobârlău a mai avut 11 şomeri angajaţi timp de o lună, pentru care salariile au fost subvenţionate de A.J.O.F.M Covasna din fondul de şomaj. Atunci, aceşti oameni au venit cu uneltele necesare, inclusiv cu drujbă, şi au curăţat pârâul Dobârlău pe o lungime de 1,6 km, tot în zona satului Lunca Mărcuş, respectiv de la vărsarea acestui pârâu în Tărlung, până aproape de podul cel mare din sat. Această lucrare a fost chiar foarte mult apreciată de factorii competenţi, atât ca volum, cât şi din punct de vedere al calităţii ei, însă a mai rămas de curăţat o porţiune cam Vasilica CIOBANU „Ne bucurăm că avem copii sănătoşi, dornici să obţină rezultate bune la învăţătură” - afirmă d-na învăţătoare Carolina Paloşan, directoarea Şcolii cu clasele I-IV „George Coşbuc’ din Zagon - La Şcola cu clasele I-IV „George Coşbuc” - secţia română din Zagon, sa păşit cu dreptul în noul an. Aceasta şi pentru că în cel care a trecut, această şcoală a fost inclusă în Programul PHARE de reabilitare a unităţilor de învăţământ din mediul rural, principalul obiectiv de investiţii ce se va realiza în 2006 urmând să fie amenajarea în interiorul clădirii a unui grup sanitar modern. O condiţie premergătoare pentru a face posibilă Aurel GOLCIU pagina 2 Emma Nicholson: Reforma românească în domeniul protecţiei copilului poate servi ca model pentru alte ţări europene pagina 2 Gabriel FLORESCU: Un bun “pierdut”: informaţia La nivel guvernamental se vorbeşte chiar mai mult decât trebuie despre măsurile privind sprijinirea agriculturii în perspectiva aderării la UE, acest sector fiind unul din cele mai puţin dezvoltate nu numai în comparaţie cu viitorii parteneri de uniune. Premierul Tăriceanu vorbea deunăzi de trei programe ce vor fi lansate în acest an, respectiv “Renta viageră”, “Fonduri europene pentru agricultură” şi “Alimentarea cu apă în zonele rurale”. Sunt proiecte ambiţioase ce ar putea urni căruţa agriculturii dacă şi cei cărora le sunt destinate ar şti ce să facă cu ele. în conferinţa de presă de miercuri, primul ministru amintea că micile gospodării nu vor putea supravieţui în viitor, fiind, deci, necesară comasarea terenurilor în ferme de 20-25 de hectare. Bine gândit, dar iarăşi ne va omorî practica, cu teoria stăm bine. Ţinem minte cum în anii ’90 fostul preşedinte Iliescu vorbea despre experienţa franceză ce “mergea” tocmai pe înfiinţarea de ferme cu cât mai multe hectare, dar îndemnurile sale n-au prins. Se va întâmpla astăzi altfel? Greu de crezut ştiind cât ţine fiecare ţăran la proprietatea pe care cu greu a redobândit-o. Principalul impediment în realizarea unei agriculturi moderne nu constă, în opinia noastră, în lipsa programelor şi a proiectelor, ba s-ar mai găsi şi bani, nu doar fonduri SAPARD, ci şi ale unor agricultori pentru a promova nişte proiecte, ci într-o carenţă nu de azi, de ieri specifică României: lipsa de informaţie. Ne aducem aminte de experienţa trăită de directorul general al Covalact, Ioan Bălan, în Polonia acum câţiva ani, unde centrele de consultanţă din agricultură desfăşurau o adevărată campanie de lămurire a oamenilor în ce priveşte cele mai bune opţiuni pentru obţinerea unor recolte notabile. Ce şi cum se întâmplă această informare în satul românesc? Eventual se foloseşte metoda “telefonului fără fir” sau “din gură-n gură”, informaţia circulând ca deformată, ba doar la un anumit nivel. Nu se poate spune că agricultorii cu o fermă mai acătării nu încercă să afle ce este nou în materie, ştiu ţăranii şi câtă subvenţie pot primi pentru cereale sau animale, dar cunosc încă mult prea puţin despre cum să-şi dezvolte gospodăria, ce posibilităţi de a accesa fonduri li se deschid. Drept urmare, prea puţini sunt aceia care s-au procopsit în urma mult-trâmbiţatelor programe. Eventual specialiştii care au în continuare relaţii la nivelul direcţiilor pentru agricultură să fi beneficiat de ele. Cine ştie, oare, de programul “Fermierul” ce are în vedere înfiinţarea de ferme agricole prin susţinerea accesului agricultorilor la fonduri SAPARD? Mult prea puţini. Iar rezultatele se văd. Se vehiculează acum ideea unor noi structuri instituţionale care să permită, cică, accesul agricultorilor la fonduri comunitare. Este vorba despre Agenţia de Plăţi pentru Intervenţie în Agricultură şi Agenţia pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, organisme care vor oferi un joc călduţ de lucru pentru nişte oameni mai mult sau mai puţin pricepuţi, vor păpa nişte bani de la guvern, dar nu ştim dacă vor merge şi în mediul rural pentru a oferi oamenilor soluţii concrete şi chiar de a-i ajuta să întocmească documentaţiile pentru obţinerea de sprijin în dezvoltarea sectorului. De aşa ceva au nevoie ţăranii, nu de vorbe meşteşugite. Prigoană printre pesediștii covasneni pagina 3 Un deziderat unanim acceptat Protecţia şi autoprotecţia pe drumurile publice sunt în mare suferinţă Anul trecut s-au produs în ţara noastră 7.000 de accidente rutiere grave, soldate cu aproximativ 2500 de morţi şi 5.700 de răniţi grav Numărul extraordinar de mare al evenimentelor rutiere, majoritatea grave şi foarte, cu sutele şi miile de pierderi de vieţi omeneşti la nivelul ţării pe un an, au dus la constituirea unui organism civic original, intitulat Asociaţia victimelor accidentelor de circulaţie. Pe scurt, AVAC. Această asociaţie propune factorilor de resort, dar şi atenţiei opiniei publice un Program naţional privind demersurile ce trebuie întreprinse pentru a se diminua numărul şi gravitatea evenimentelor pe şoselele din ţara noastră, mai ales în perspectiva apropiată a aderării la Uniunii Europene. Asociaţia română este membră al organizaţiei internaţionale „Global Road Safety Partenership” şi al „Prevention Routiere International” şi apreciază eforturile ale mass-media privind analiza consecinţelor accidentelor de circulaţie şi pentru educarea şi informarea populaţiei în domeniul siguranţei rutiere. Ceea ce şi ziarul nostru se străduieşte să facă încă de la înfiinţarea sa, sens în care avem rubrici speciale pe probleme de circulaţie şi articole periodice după producerea câte unui eveniment deosebit, colaborator permanent fiindu-se comisarul-şef Ioan Huţanu, şeful Poliţiei Rutiere Covasna, în accidente numărul unu Cifre îngrijorătoare După cum ne preciza şi domnia sa, anual în lume se înregistrează peste 1,26 milioane de decese şi 35 milioane de răniţi pe drumurile publice, aceasta constituind cauza pentru mortalitatea tinerilor între 16 şi 24 de ani Horia C. DELIU iBiai-JOl EGA JÚ DEFEAT. A COV SFÂNTU GHEORGHE Tet ”51 609; 3T3 577 SEPSISZEWGYÖRGY KOVÂS2NA MEGYFI ' Situaţia lui Ariel Sharon este “foarte îngrijorătoare”, afirmă postul Radio Israel Situaţia este “foarte îngrijorătoare” a anunţat vineri postul Radio Israel, citând surse medicale, referindu-se la starea sănătăţii premierului israelian, Ariel Sharon, internat de opt zile în spitalul universitar Hadassah din MERIDIANE. Ierusalim, informează AFP. “Situaţia este îngrijorătoare, foarte îngrijorătoare, chiar înfricoşătoare”, a subliniat sursa citată, explicând că, “în măsura în care lui Sharon nu i se mai administrează anestezice, ora adevărului se apropie”. “Dacă până atunci nu vor exista semne de ameliorare, doar un miracol l-ar mai putea trezi pe Sharon din coma sa profundă, pentru a-l face să trăiască aproape normal”, nota Radio Israel, subliniind că scurgerea timpului fără apariţia unor semne vitale clare, reduce şansele la viaţă normală pentru un om de vârsta premierului 177 ani. Victimă a unei grave ceremonii cerebrale, la 4 ianuarie a.c., Ariel Sharon a fost internat la spitalul Hadassah, unde i-a fost indusă o comă profundă şi a fost supus la trei intervenţii chirurgicale creier. Luni, 9 ianuarie, medicii au început procesul de trezire treptată a lui Ariel Sharon, subliniind că starea acestuia “este gravă, dar stabilă". s Alicia Keys bate la porțile filmului pagina 4 ^^METEO Temporar noros. Min.: -9°C Max.: -4°C COP Sfântu Gheorghe - înghiţit de praf?! SC TEGA SA face apel la răbdarea oamenilor Odată cu topirea zăpezilor, nici aşa prea puternice, în Sfântu Gheorghe şi-a făcut deja apariţia binecunoscutul praf, ca urmare a materialelor antiderapante ce au fost folosite în lunile trecute pe străzile municipiului. Prin urmare, nu a lipsit mult până au început să curgă şi reclamaţiile la adresa TEGA SA, societatea ce se ocupă cu salubrizarea oraşului văzându-se nevoită să intervină în forţă zilele acestea. Tóth Birtan Csaba a declarat că, deşi numărul de reclamaţii nu a fost unul „înspăimântător", SC TEGA SA face totuşi apel la răbdarea şi înţelegerea cetăţenilor. „Situaţia de faţă este o urmare a unei anomalii, pentru că în această perioadă ar fi trebuit să fie zăpadă. Din cauza zăpezilor din noiembrie şi decembrie, când s-a împrăştiat material antiderapant tocmai în ideea de a evita accidentele, acum suntem în postura de a ne confrunta cu acest praf. în mod normal, această problemă trebuia să apară la începutul lui martie, când se putea interveni”. La ce fel de intervenţie se referă însă directorul TEGA? La o măturătoare specială, care este capabilă să înlăture şi praful cel mai fin; din păcate însă, temperaturile scăzute nu permit folosirea acesteia, funcţionabilă la cel puţin peste -5 grade Celsius. Aşa că, se va interveni tot pe cale „umană”, ceea ce va solicita eforturi suplimentare, mai mult timp, poate și mai multe cheltuieli, oamenii TEGA vor lucra peste program în aceste zile, iar Primăria va suplimenta și ea numărul muncitorilor cu 20, din Monica VAMA pagina 2