Cuvântul Nou, septembrie 2006 (Anul 17, nr. 4685-4710)

2006-09-12 / nr. 4694

Anul XVII Numărul 4694 Marți 12 septembrie 2006 4 pagini 30 bani Ministrul administraţiei şi internelor la New York Ministrul administraţiei şi internelor, Vasile Blaga, va participa, joi şi vineri, la New York, la o conferinţă internaţională ce se va desfăşura în cadrul celei de a 61-a sesiuni a Adunării Generale a Naţiunilor Unite, informează un comunicat transmis, luni, de biroul de presă al Ministerului Administraţiei şi Internelor. La conferinţa intitulată ‘Dialogul la nivel înalt pe tema migraţiei internaţionale şi a dezvoltării’ vor lua parte şefi de stat şi de guvern, precum şi peste 60 de miniştri reprezentând ţări din întreaga lume. Problema migraţiei constituie un subiect de interes deosebit pentru România, având în vedere că, după aderarea la UE, ţara noastră va trece rapid de la statutul de ţară de tranzit la cel de ţară de destinaţie a migraţiei ilegale, se mai arată în comunicat. Conform documentului, România este preocupată de acest subiect deoarece este situată pe traseul unei rute de migraţie ilegală folosită frecvent de cetăţenii de origine afro-asiatică. Potrivit unui raport al Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU), numărul persoanelor care trăiau în afara ţării lor de origine în 2005 era de 191 de milioane, dintre care 115 milioane - în state dezvoltate, iar 75 de milioane - în state în curs de dezvoltare. în cadrul conferinţei de la New York se va discuta despre migraţia internaţională şi despre modul în care pot fi maximizate efectele benefice şi minimizate efectele negative ale acestui fenomen . în plus, dialogul se va axa pe atingerea ţintelor de dezvoltare stabilite la nivel internaţional. In acest fel, vor fi abordate inclusiv Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului - listă cu opt ţinte importante, de atins până în anul 2015, stabilite de ONU. Cu ocazia vizitei la New York, ministrul Vasile Blaga va participa, de asemenea, la o serie de întâlniri bilaterale cu înalţi responsabili ai ONU. . Cu ferestrele murdare Potrivit legilor româneşti, activitatea tuturor instituţiilor alese de electorat trebuie să fie cunoscută de orice cetăţean, să existe o transparenţă totală privind deciziile şi hotărârile organelor locale. Este - sau ar trebui să fie - atât în interesul respectivelor instituţii, cât şi, mai ales, al populaţiei. De altfel, tocmai din acest motiv s-a cerut ca pe siteurile consiliilor locale şi judeţene să fie inserate toate hotărârile adoptate, ordinea de zi a şedinţelor, precum şi alte documente de larg interes. Cu toate acestea, una zice legea şi alta se întâmplă în Covasna. Am avut nenumărate eşecuri căutând documente de larg interes pe internet, neam “înmuiat” când am aflat că nu suntem singurii păţiţi. Iată, de pildă, de aceleaşi rateuri a avut parte şi deputatul Petre Străchinaru care îşi vărsa năduful pe această temă într-o conferinţă de presă, contrariat inclusiv de faptul că postul local de televiziune din Sfântu Gheorghe, finanţat cu vreo 55 milioane lei pe lună, nu face decât să retransmită şedinţele consiliului local.Pe cine iubeşte conducerea locală, trebuie sprijinit, chiar dacă nu face treabă, dar nici nu critică instituţia care îi dă de mâncare...). Pe ce se cheltuie însă banul public? Asta-i întrebarea. Lipsa de transparenţă în ce priveşte documentele principalelor organisme ale autorităţilor locale conduce la alimentarea zvonisticii, ba chiar a dezinformării cetăţeanului. Iată, de pildă, chestiunea cabinetelor medicale ce nu sunt privatizate pentru că aşa vrea muşchii unora sau situaţia Centrului stomatologic din Sfântu Gheorghe pe care unii vor să- l desfiinţeze, deşi este singurul loc unde se poate trata un pacient cu bani mai puţin şi, chiar mai important, aici funcţionează singurul cabinet din judeţ ce execută radiografii dentare. Dar ce interesează acest lucru pe mai marii judeţului? Zicea deputatul PD de Covasna că în cursul zilei de ieri va ridica această problemă la Ministerul Sănătăţii. Foarte bine, dar şi mai bine ar fi dacă cetăţeanul covăsnean ar cunoaşte astfel de realităţi şi din alte surse decât presa locală. Lipsa de transparenţă reprezintă un prim pas spre acoperirea cine ştie căror “mici afaceri” ce trebuie cunoscute doar de persoane iniţiate. Altfel e greu de explicat de ce, de exemplu, cabinetele medicale nu au fost privatizate, de ce nu sunt aduse la cunoştinţa publicului ordinea de zi ale şedinţelor... ordinare (unele se publică în mass-media “prietenă”, dar altele nu), de ce în judeţul Covasna legile se respectă după “ureche”. Sigur, aceste mici abuzuri sunt permise chiar de legile în vigoare care nu stipulează măsurile coercitive pentru nerespectarea lor, ci doar indică ce ar trebui făcut. Vorbim mereu de alinierea la reglementările Uniunii Europene, de necesitatea implementării legislaţiei din ţările acesteia, dar ne împiedicăm la cea mai simplă aplicarea a acestora. Nepermiţând să privim la ceea ce se întâmplă prin consiliile locale ca printr-o fereastră curată, administraţiile locale demonstrează că sunt prea puţin interesate de opinia alegătorilor, de participarea lor la înfăptuirea diferitelor hotărâri de larg interes. Gabriel FLORESCU_________________________ Cotidian social-politic al județului Covasna Coşeni - locul rectificării bugetare a municipiului Sfântu Gheorghe Aleşii locali au aprobat concerte Membrii Consiliului local Sfântu Gheorghe şi-au dat întâlnire la Coşeni pentru obişnuita lor şedinţă lunară, asta ca urmare a faptului că sala de şedinţe din Primăria Sfântu Gheorghe se află în renovare. Cu un drum asfaltat doar până în dreptul Căminului cultural, localniciidin Coşeni nu au părut prea interesaţi de feţele aleşilor, căldura după-amiezii în care aceştia şi-au dat întâlnire îmbiindu-i mai degrabă la petreceri în curţile caselor decât la discuţii hotărâtoare şi lămuritoare pentru viitorul localităţii. Aşa că, într-o sală aflată în generala stare a căminelor culturale din ţară, întunecoasă, friguroasă şi sărăcăcioasă, aleşii locali s-au pus pe treabă, dezbătând printre altele bugetul municipiului, cel al asistenţei comunitare, culturii ori învăţământului, dar şi probleme legate de aspectul general al Sfântului Gheorghe. După sublinierea exactă a sumelor pentru modernizarea Primăriei din Sfântu Gheorghe - uşi de termopan în valoare de 16. 619 RON, au fost amintite şi sumele noilor sisteme electronice de votare şi afişare a voturilor din sala de şedinţe a Primăriei- 16. 500 şi respectiv 15.000 RON. Obişnuita rectificare PAGINA 3 Monica RIZEA BitiUOlfcfca JUDEȚEAN, SFÂNTU GHEORGHE Tel. ?.51 609; 315 577 CI-ASNA. La cinci ani după atentatele de la 11 septembrie 2001, Uniunea Europeană îşi reiterează poziţia faţă de combaterea terorismului Preşedinţia finlandeză a Uniunii Europene şi Comisia Europeană au adus, luni, un omagiu victimelor atentatelor din SUA de la 11 septembrie 2001 şi şi-au exprimat solidaritatea faţă de familiile şi prietenii victimelor celui mai sângeros atac terorist din istoria omenirii. în declaraţii de presă separate publicate cu prilejul împlinirii a cinci ani de la tragicele evenimente, preşedinţia UE şi Comisia Europeană condamnă vehement terorismul şi îşi reiterează ataşamentul faţă de valorile democraţiei. ’Acele îngrozitoare atacuri au demonstrat cu claritate că terorismul este o ameninţare la adresa tuturor statelor şi a tuturor popoarelor’ şi, prin urmare, UE şi-a făcut o prioritate din combaterea acestui flagel şi cooperează în acest sens atât cu SUA, cât şi cu toate ţările interesate, se afirmă în textul difuzat de Finlanda, care deţine preşedinţia . PAGINA 2 Acţiune de impact la populaţie A preveni este mai uşor decât a soluţiona „post factum” în cursul acestei săptămâni se va derula şi în judeţul nostru, la fel ca în întreaga ţară, o activitate cu impact la populaţie, intitulată „Săptămâna prevenirii criminalităţii”, pornindu-se de la considerentul că a preveni este mai uşor decât a soluţiona „post factum”, în cursul zilei de ieri s-a lansat la Sfântu Gheorghe, la sediul Inspectoratului de Poliţie acest interesant şi util program, menit să asigure creşterea climatului de siguranţă civică, de derulare a circulaţiei pe drumurile publice în cele mai bune condiţii, de preîntâmpinare a unor fapte antisociale grave. Aşa cum a precizat conducerea IPJ, în cadrul programului se vor desfăşura activităţi structurate pe diverse domenii Horia C. DELIU ■ PAGINA 2 Din ciclul „Celularul, mon amour’ O tentaţie irezistibilă Tinerii autori ai unui furt de telefoane mobile au fost identificaţi rapid Orice am zi de şi orice am face, pe zi ce trece telefoanele mobile nu mai pot lipsi din viaţa noastră. Mai cu seamă adolescenţii, tinerii, în general, ar face orice pentru a avea o asemenea aparatură de comunicaţie miniaturală, dacă s-ar putea cât mai sofisticată. Unii - adică marea majoritate - îşi procură celulare în mod licit, însă alţii, o minoritate, încearcă să intre în posesia lor prin furt, vilegiaturiştilor două celulare, producândule un prejudiciu de cca. 700 RON. Alertaţi, poliţiştii de la cel mai apropiat post din zonă, respectiv din comuna Catalina, au efectuat imediat cercetări şi investigaţii, reuşind la scurtă vreme să-i identifice pe suspecţi. Ei se numesc G. Arpad, respectiv R. Szilamer, amândoi fiind în etate de 19 ani, ambii domiciliaţi în localitatea Imeni. Pe căi ilicite în acest din urmă mod au încercat recent nişte tineri să-şi facă rost de câte un telefon mobil, profitând de neatenţia altor doi colegi de generaţie care ieşiseră la iarbă verde, lăsându-şi lucrurile nesupravegheate, în timp ce erau la scaldă în Râul Negru autori necunoscuţi le-au sustras Telefoanele mobile au putut fi recuperate şi predate părţilor vătămate, iar oamenii legii finalizează cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat. Şi uite aşa, în loc să procedeze ca toată lumea, cei doi hoţi vor avea de-a face acum cu legea. Horia C. DELIU Prejudiciu recuperat mm ,7. Oliver Sim va lansa ‘anexajul necenzurat GTGO Parţial senin. Min.: 8°C Max.: 22°C