Cuvântul Nou, septembrie 2006 (Anul 17, nr. 4685-4710)

2006-09-16 / nr. 4698

Anul XVII Numărul 4698 Sâmbătă 16 septembrie 2006 4 pagini 30 baniCuvântul non Cotidian social-politic al județului Covasna Traian Băsescu: începerea anului şcolar este un moment de bucurie pentru oricine Preşedintele Traian Băsescu lea urat elevilor, la început de an şcolar, să aibă parte de profesori buni, să înveţe ceea ce le trebuie, dar şi să îşi găsească timp de joacă şi de ieşit împreună cu colegii. ’Le-aş dori elevilor să aibă sănătate şi bucurii, să ştie că perioada de şcoală nu este o perioadă în care îţi îngropi tinereţea, copilăria, între cursurile de la şcoală şi cele 200 de probleme, pe care, discreţionar câteodată, profesorul ţi le dă. Trebuie să-ţi găseşti timp şi de joacă şi de mers cu colegii şi de făcut mici năzbâtii. Copilul trebuie să aibă grijă să nu îşi îngroape copilăria’, a afirmat preşedintele, vineri, la Realitatea TV. în opinia şefului statului, elevii trebuie să aibă profesori buni şi multă răbdare ca să poată învăţa atât cât le trebuie pentru ei, pentru a reuşi în viaţă. ’începerea anului şcolar este un moment de bucurie pentru oricine. Orice om care priveşte copiii mergând la şcoală are un sentiment de bucurie. Nu poţi uita zilele cu buchetul de flori dus la şcoală’, a spus preşedintele. Traian Băsescu le-a urat cadrelor didactice să înţeleagă că şcoala se face pentru elevi, care sunt prioritatea zero. Cât despre anii săi de şcoală, şeful statului şi-a amintit că a fost ‘selectiv’, că a învăţat ceea ce i-a plăcut sau ceea ce a considerat că îi trebuie. ‘Nu eram un rebel, ci un independent, greu de pus sub control. A existat şi secvenţa fumat în WC, ca şi chiulul de la ore, după ce dădea colţul ierbii, primăvara, pentru că în timpul iernii nu era nimic de făcut. Am ■ PAGINA 2 încă o dată Biserica Ortodoxă îşi demonstrează buna credinţă Cu ceva timp în urmă scriam în paginile ziarului nostru despre noua biserică ortodoxă care se va ridica în municipiul Sfântu Gheorghe. La insistenţele autorităţilor bisericeşti, primăria Sfântu Gheorghe a alocat Bisericii Ortodoxe un loc în cartierul din Lunca Oltului pentru a-şi ridica o biserică. Protopopiatul de Sfântu Gheorghe l-a împrejmuit, dorind să se apuce cât mai repede de construcţie, dar a apărut o problemă despre care ne vorbeşte fostul protopop de Sfântu Gheorghe, părintele Florin Tohăneanu.Părinte protopop, avem informaţia că biserica de lângă Jandarmi nu se va mai construi pe locul stabilit. Care este realitatea? Aşa este, nu se va mai construi pe locul care nea fost alocat în prima formă de primăria din Sfântu Gheorghe. Locul respectiv a fost cerut de un investitor care doreşte să ridice acolo un Complex Comercial. Bineînţeles că noi în prima fază nu am fost de acord cu propunerile lor, de aceea anumite persoane interesate au acuzat Biserica Ortodoxă Română în ziarul Háromszék că privează comunitatea din Sfântu Gheorghe de câteva sute de locuri de muncă. Niciodată nu am avut de gând să facem aşa ceva, dar nici să renunţăm la ridicarea unei biserici ortodoxe. Atunci Prea Sfinţitul Ioan, consultându-se cu noi, a hotărât să facem cum este mai bine: „ Dacă este un interes al comunităţii, nu ne cramponăm de o anumită locaţie, pentru că biserica o putem ridica şi peste drum”. Aşa că am cedat locul respectiv, cu menţiunea de a primi altul în schimb. Primăria a răspuns mulţumitor pentru noi, în sensul că am primit altă locaţie în aceeaşi zonă, pe lângă biserica catolică.Aveţi actele de punere în posesie? Urmează să fim puşi în posesie în perioada imediat următoare şi sperăm ca în această toamnă, cu ajutorul lui Dumnezeu, să ne apucăm de construcţie. Angela NEGOIŢĂ adioxlat! Unde ne sunt tinerii? Gabriel FLORESCU în “Epigonii”, Mihai Eminescu deplângea faptul că “ai noştri tineri” pleacă la Paris spre a învăţa “cravatei nodul cum să-l lege” în loc să studieze şi să revină apoi în ţară spre a contribui la ridicarea acesteia la nivelul statelor europene. Iată că acum analiza lucidă a poetului naţional este mai valabilă ca oricând, cu amendamentul că se pleacă nu doar la studii, ci şi la muncă. Este un fapt arhicunoscut că în ultimii 16 ani numeroşi tineri, mai ales dintre cei cu rezultate bune în câte un domeniu, s-au gândit să-şi încerce norocul hăt departe. Ca fost dascăl într-o perioadă a deceniului trecut îi ştiu bine pe cei ce erau pe-atunci liceeni şi îmi face plăcere să aflu despre mulţi că s-au împlinit deja pe meleaguri străine şi nu ne-au făcut de ruşine. în acelaşi timp, însă, ne încearcă un sentiment de tristeţe că intelectualitatea tânără este nevoită să plece spre alte tărâmuri spre a se afirma la justa valoare. Dar nu numai în străinătate pleacă junii covăsneni, ci şi spre ale zone ale ţării unde condiţiile de muncă şi trai sunt incomparabil mai bune faţă de cele de aici, îmi povesteşte un părinte, maghiar de felul lui, cum fiica sa, studentă la Bucureşti, nici nu se gândeşte să revină după terminarea studiilor în Sfântu Gheorghe, ba mai mult, chiar şi în timpul vacanţei a rămas în Capitală să lucreze acolo dat fiind faptul că aici nu întâlnea o astfel de oportunitate. Ca ea sunt încă mulţi, Braşovul a fost invadat de tinerii covăsneni, indiferent dacă sunt români sau maghiari, în ciuda evidenţei, sunt însă politicieni locali aparţinând fie de UDMR, UCM sau CNS care nu vor să vadă realitatea şi caută fel de fel de explicaţii pentru a justifica scăderea numărului maghiarilor din acest “ţinut”. Nu din cauza “discriminării etnice” se petrece acest fenomen, nu “persecuţiile” îi determină să plece altundeva în ţară sau în Ungaria, ci lipsa de perspectivă în zona unde s-au născut. Scade populaţia judeţului pentru că nu sunt locuri de muncă, nu vin investitori, nu sunt posibilităţi reale de câştig la nivelul altor judeţe, cel puţin. Este subiectul pe care l- am abordat nu o dată pentru că el este resimţit de toţi locuitorii judeţului, dar cu mai mare acuitate de tinerii care nu au alternative la ei acasă. Acum, când a început un nou an şcolar, auspiciile nu sunt deloc mai favorabile. Un guvern care nu şi-a respectat cuvântul făcut cadrelor didactice se dovedeşte o adevărată frână în calea progresului învăţământului românesc, un învăţământ catalogat chiar de preşedintele ţării ca fiind mediocru. Cum să nu plece atunci cine poate spre alte zări? Cum să rămână chiar tinerele cadre didactice la catedră şi să nu-şi caute locuri de muncă în alte domenii dacă perspectiva lor este la fel de sumbră ca a celor pe care îi pregătesc? Iar după anumite estimări, odată ce vom intra în UE şi se deschid porţile pentru forţa de muncă românească, România se va confrunta cu un deficit şi mai accentuat pe acest plan, mai ales din rândul tinerilor. Mâine se încheie „Săptămâna prevenirii criminalităţii” * • Timp de şapte zile au avut loc activităţi preventive legate de consumul de droguri, educaţia rutieră, prevenirea tâlhăriilor, a furturilor şi violenţei intrafamiliale După cum am mai anunţat, timp de şapte zile, la iniţiativa Institutului Central de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii a avut loc la scară naţională o campanie intitulată „Săptămâna prevenirii criminalităţii”. I PAGINA 2 Activităţile preventive au vizat teme ca proximitatea, prevenirea Horia C. DELIU BiliUOt fcfcA JUDITEAf C SFÂNTU GR? OH'. •• Tel. :vî1 609. 313 S ? SEPSISZFNIGYORGY S fcTOV/Á c?MA ■ %'r' V' Comisia Europeană va da răgaz României şi Bulgariei până la 1 aprilie înainte de a tăia ajutoarele financiare Comisia Europeană va da răgaz României şi Bulgariei până la 1 aprilie înainte de a tăia ajutoarele financiare pentru fermieri cu un sfert, dacă cele două ţări nu-şi pun la punct sistemul de monitorizare a plăţilor. Este doar una dintre măsurile pe care o va recomanda Comisia la 26 septembrie, în schimbul confirmării aderării la 1 ianuarie 2007, transmite BBC. Potrivit sursei citate, România riscă şi alte restricţii privind agricultura, precum şi continuarea monitorizării privind reforma justiţiei şi combaterea corupţiei la nivel înalt. Comisia Europeană nu mai vorbeşte de măsuri de salvgardare sau restricţii, ci demăsuri adecvate’, în engleză ‘appropriate measures’. Comisia va adopta la 26 septembrie mai multe asemenea măsuri, printre care şi un regulament privind posibila reducere a ajutoarelor către fermieri. Documentul obţinut de BBC arată că, dacă România şi Bulgaria nu-şi îndeplinesc angajamentele de a pune la punct de sistemul de monitorizare a plăţilor, ‘există un risc serios ca producătorii care nu au dreptul la sprijin financiar să primească un asemenea sprijin’. Dat fiind că sunt în joc câteva sute de milioane de euro, ar fi afectată serios funcţionarea pieţei interne a Uniunii Europene. In acest caz, regulamentul prevede reducerea plăţilor cu un sfert timp de un an, cu posibilitatea extinderii dacă problemele continuă. Dar măsura nu va fi luată imediat, ci doar în urma unui raport bazat pe un audit extern, ce trebuie făcut până la 1 aprilie 2007. Insă este posibil ca până atunci sistemul de monitorizare a plăţilor să fie pus la punct, după cum a promis ministrul agriculturii, Gheorghe Flutur. Alte restricţii în agricultură vor fi legate de pesta porcină, de ecarisaj şi colectarea deşeurilor animale, de unităţile de procesare a laptelui care nu sunt conforme cu standardele europene şi poate, şi de gripa aviară. Cornul şi laptele vor ajunge în tot judeţul Keresztely Irma, şefa Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna, a anunţat că programul „Cornul şi laptele” va fi gestionat integral şi în acest an de către Consiliul Judeţean Covasna. Licitaţia electronică pentru alegerea firmei care se va ocupa de hrana guvernamentală a elevilor covăsneni a fost câştigată de către Agropan Star, care va transporta, zilnic ori de 2-3 ori pe săptămână, cornul şi laptele la toate şcolile din judeţ. Laptele distribuit şcolilor din judeţ va fi ambalat în cutii, iar cornul ambalat, de asemenea, în condiţii de igienă. Numărul beneficiarilor de program se ridică, în acest an şcolar, la 10. 419 elevi din ciclul primar şi peste 6000 de copii de grădiniţă. Monica RIZEA Nimic nou sub Soare S-a deschis furturilor de ii I m tvi MM.. M JL%fl. • în atenţia infractorilor se află produsele agricole, materialul lemnos, furajele Cum vine toamna, cum se înteţesc sustragerile de bunuri de pe câmp, de produse din pivniţele gospodarilor ori tăierile de material lemnos din pădurile ocoalelor silvice sau ale cetăţenilor. Oamenii legii ştiu asta şi acţionează ca atare, după cum arată controalele recente, cu prilejul cărora s-au făcut mai multe descoperiri. Zilele trecute lucrători de la Postul de Poliţie din Turia şi pădurari de la Ocolul Silvic Şugaş l-au identificat în urma unei acţiuni comune de control şi prevenţie pe tânărul G. Miklós, de 18 ani, care a tăiat ilegal şi a sustras material lemnos din Pădurea aparţinând unităţii silvice amintite. Prejudiciul, în valoare de cca. 900 RON a fost recuperat şi predat părţii vătămate, iar oamenii legii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii Horia C. DELIU ■ PAGINA 2 \.K‘ 1' I iiTrnwfii M ii iWffîffi:. I * , m 3 ^ METEO Mai mult senin. Max.: 24°C Min.: 9°C