Cuvântul Nou, octombrie 2006 (Anul 17, nr. 4711-4736)

2006-10-23 / nr. 4729

Anul XVII Numărul 4729 Luni 23 octombrie 2006 4 pagini 30 bani Formaţiunea lui Ioan Talpeş, la prima adunare generală Aproximativ 900 de delegaţi ai Uniunii Popular Social Creştină, formaţiune recent anunţată de fostul social-democrat Ioan Talpeş, s-au întrunit duminică, la Palatul Parlamentului, în prima adunare generală. Mesajul de salut a fost adresat de fostul democrat Adrian Vilău, care a subliniat că această adunare generală de constituire este mai mult decât un semn pentru politica românească, pentru toţi cei care cred că ‘o Românie în genunchi nu mai este posibilă’. Preşedintele UPSC, Ioan Talpeş, consideră că există o mare aşteptare din partea electoratului privind un segment creştin-democrat. El a afirmat că nu se simte descurajat de faptul că mai există vreo şase partide de aceeaşi orientare care se bat pentru un segment de 2%. ’Este greu să explici că nu te interesează ca cetăţean al României acest 2% şi că, de fapt, este importantă identificarea unei alte forme de politică. Aceste partide ar fi avut o altă şansă, ar fi putut acumula 15% sau 35-40 % la fel ca în ţările democratice. De ce nu au putut? Atunci să credem că nu se poate? Cum să nu se poată într-o Europă în care segmentul creştindemocrat este foarte puternic?’, a afirmat Talpeş, în opinia sa. ‘România nu poate fi atât de blestemată’ şi să nu beneficieze şi de un segment pentru care există o speranţă din partea electoratului. El consideră că lumea nu mai doreşte, de fapt, să voteze sistemul care a funcţionat până în prezent. ’Să credem că toţi cei 50% sunt iresponsabili şi că doresc părăsirea României? Nu cred şi de aceea mă aflu alături de dumneavoastră şi sunteţi aici pe baza a 125.000 de semnături pe care le vom prezenta mâine în faţa instanţei’, a mai spus Ioan Talpeş. Senatorul independent a mărturisit că a fost descurajat în privinţa iniţiativei de constituire a noii formaţiuni. ’Mi s-a spus că orice partid s-ar porni nu are nici o şansă. Aveţi bani la dumneavoastră? Nu aveţi. Atunci, ce căutaţi aici? E imposibil fără bani’, a arătat Talpeş. ’Mi s-a mai spus ‘ce te bagi în aşa ceva? Nu sunt deja nişte partide care au bani, au ziare şi televiziuni?’ Nu mai contează că acele partide se confruntă zi de zi şi nu mai ştii care este de dreapta sau de stânga şi cine conduce’, a mai afirmat Ioan Talpeş. BIL1UO« fcCA JUDWEANA, v /„A..., SFÂWm GHROPOHE Tei. ^918S&3T« 577 Cotidian social-politic al județului Covasna La Oituz, viaţa oamenilor se vi scurge învolburată de grijile de-acum şi teama de viitor Destinul celor din Oituz, sat aparţinător comunei Breţcu, s-a împletit de zeci de ani încoace, se împleteşte încă şi astăzi, cu cel al Fabricii de Cherestea şi cu munca la pădure. Aflată pe valea pârâului cu acelaşi nume, de-a lungul drumului naţional care leagă Sud-Estul Transilvaniei de Moldova, localitatea ce numără ceva mai mult de 200 de suflete, este cuprinsă de o parte şi de alta, de dealurile împădurite ce străjuiesc Pasul Oituz. Aici practic nu există terenuri arabile, ci doar păşuni şi fâneţe, iar puţinii gospodari care se mai ocupă de creşterea bovinelor nau în total nici 10 vaci de lapte. A. GOLCIU ■ Pagina 2 într-o seară de octombrie a acestui an jandamii covăsneni s-au confruntat cu un caz mai deosebit, care merită a fi relatat, pentru că nu atât modul de comitere a infracţiunii a fost inedit, ci felul în care sa derulat operaţiunea spre final. Dar să-i dăm cuvântul lt.col. Sorin Barbu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Judeţean de jandarmi „Gheorghe Doja” din Covasna, care cunoaşte cel mai bine „story”-ul. O familie din Sfântu Gheorghe a sesizat că a fost victima unui flirt din locuinţă, aşa că s-a trecut la efectuarea unui investigaţii. Jandarmii au constatat că, în timp ce zugrăveau o cameră şi aveau uşa de la apartament întredeschisă, cineva le-a sustras o borsetă în care se aflau, pe lângă actele de identitate, şi două telefoane mobile. Bănuielile au căzut asupra unui vecin, O. I. de 55 de ani, dar faptul trebuie dovedit. Aşa că oamenii legii s-au deplasat acasă la acesta şi au apelat în prealabil telefoanele mobile, care au început să sune dincolo de uşă. Neştiind să le oprească, speriat, O.I. le-a băgat în cada plină cu apă, doar, doar nu or mai suna. Ceea ce s-a şi întâmplat, aparatele ajungând în stare de nefuncţionare. Furtul fiind dovedit, respectivului i s-a întocmit dosar penal pentru trei capete de acuzare: violare de domiciliu, furt calificat şi distrugere. Acum e bun de plată cu vârf şi îndesat. Alo, se aude? Horia C. DELIU Cu celularul în...cadă! O J - J - VJ.,câ' Gabriel FLORESCU______________________________ SaltoxiaL Reforma... nesănătoasă la jumătate de drum Când ministrul Nicolăescu a declanşat marea lui cruciadă împotriva sistemului sanitar, mulţi au crezut că din această luptă va rezulta ceva bun şi vom beneficia de o asistenţă medicală de nivel european. Speranţele erau cu atât mai mari cu cât Sănătatea se afla la mare depărtare de ceea ce se aşteaptă de la ea. Ştim foarte bine că există o serie de obstacole din toate punctele de vedere ce împiedică să fim mulţumiţi de ceea ce ne oferă acest sector: bani puţini pentru dotări, în schimb mult mai mulţi pe care bolnavul trebuie să-i ofere în plic medicului, calvarul medicamentelor compensate sau gratuite, asistenţa medicală deficitară în mediul rural etc. In ce priveşte dotările, le putem asemui cu o întâmplare trăită în Germania la începutul deceniului trecut. La sediul redacţiei binecunoscutului “Der Spiegel”, la intrare ne-a întâmpinat un linotyp (pentru cine nu ştie, precizăm că este vorba de arhaica maşină cu care se culegeau materialele pentru ziar) pe care nemţii l-au aşezat acolo spre a aduce aminte oricui în ce condiţii se tipărea revista în urmă cu deceniu Ei bine, cu o astfel de maşină de muzeu se lucra în continuare în tipografia noastră din Sfântu Gheorghe! Cam la fel se întâmplă şi în medicina românească. Războiul declanşant de ministrul Nicolăescu, pornit ca o furtună, s-a stins într-un pahar cu apă. A obţinut pe moment demnitarul liberal satisfacţie în ce priveşte răzbunarea vizavi de unii directori de spital, după care totul a revenit la “normal”. Cu chiu, cu vai s-a “moşit” Legea reformei în Sănătate cu asumarea răspunderii guvernamentale, dar care nici azi nu se poate aplica în plenitudinea ei din cauza absenţei unei legislaţii adiacente; s-a încercat reducerea numărului de paturi în spitale, dar când s-a ajuns la concret, echipele de control au constatat că sunt chiar prea puţine; s-a pierdut pe drum Legea farmaciei, precum şi alte iniţiative negândite ale amintitului ministru, declanşate după câte o noapte de nesomn a respectivului. Dacă în alte ţări modificarea Legii sănătăţii parcurge un drum lung, cu consultarea oamenilor de specialitate, Eugen Nicolăescu s-a crezut atoateştiutor şi apt pentru a implementa ideile contabil fără a consulta pe cineva într-un domeniu ce operează cu alte unităţi de măsură. Urmarea este cât se poate de logică: spitalele sunt în continuare în criză, în unele locuri s-au epuizat fondurile pentru medicamente, reforma se dovedeşte a fi mai degrabă... nesănătoasă. Ziarul nostru a relatat nu o dată despre starea gravă a “pacientului” din judeţul nostru. Cel mai elocvent exemplu îl constituie Spitalul judeţean din Sfântu Gheorghe cu o aripă aflată în pericol la orice zguduire, unde fisurile se încearcă a fi reparate cu hârtii de tot felul pe linia Covasna-Bucureşti iar odată cu venirea anotimpului rece, nici dacă ar exista aprobările necesare nu s-ar putea lucra în condiţii optime. Altă “maladie” vine dinspre mediul rural, unde cabinetele medicale nu pot fi privatizate din considerente de... încăpăţânare a consiliilor locale, iar medicii se feresc să se stabilească definitiv la sat şi datorită lipsei de locuinţă. Cam aşa arată la momentul actual reforma ministrului Nicolăescu, politicianul care ar trebui să-şi găsească un alt hobby. Cetăţenii de pe strada Floroaia Mare s-au europenizat Alăturarea ţării noastre statelor comunităţii europene va obliga unităţile administrativ-teritoriale să accese fonduri comunitare care au ca scop îmbunătăţirea calităţii vieţii şi în zonele rurale. O parte dintre autorităţile locale care prevăd costurile integrării au început pregătirile, în sensul că prin programe europene şi cu finanţare proprie creează un confort ridicat cetăţenilor lor. Asemenea lucruri s-au întâmplat şi în satele arondate întorsurii Buzăului. O investiţie foarte importantă, care este în plină desfăşurare şi priveşte direct localitatea noastră - ne-a precizat primarul Gheorghe Baciu - este modernizarea străzii Floroaia Mare, lucrare ce se derulează printr-un program Phare, având o contribuţie de 90%, iar restul de 10% reprezintă contribuţia noastră. Angela NEGOIȚĂ Pagina 2 CCI Covasna a desemnat firmele de top din judeţ • diplomele acordate de CCI- carte de vizită pentru firmele covăsnene Camera de Comerţ şi Industrie Covasna a oferit vineri seară, la Restaurantul Şugaş din Sfântu Gheorghe, premiile pe anul 2005 firmelor intrate în Topul Firmelor din judeţul Covasna. Amfitrionul evenimentului a fost directorul CCI Covasna, Hermann Rosner, la eveniment fiind prezenţi reprezentanţii a 120 din cele 348 de firme premiate, prefectul György Ervin, deputatul PD Petre Străchinaru şi senatorul UDMR Puskas Balint, în discursul de deschidere, Hermann Rosner a subliniat faptul că Topul Firmelor covăsnean este „o etapă preliminară a Topului Naţional al Firmelor, în care vor intra şi firme covăsnene, una dintre acestea fiind Dunapack Rambox din Sfântu Gheorghe; prezenţa în acest Top mai reprezintă şi o valoroasă carte de vizită pentru firme”. Hermann Rosner a mai dezvăluit că numărul de firme introduse în topul pe 2005 este cu 20% mai mic decât în 2004, dovadă a unor criterii de selecţie tot mai dure, menite să crească eficacitatea acestui top ai cărui „premianţi” din acest an au oferit 15. 600 de locuri de muncă în întregul judeţ Covasna. Potrivit CCI Covasna, 150 de exemplare din Topul Firmelor vor fi trimise Consiliului Judeţean Covasna, care şi-a luat răspunderea de a face lobby cu acesta în fiecare delegaţie din străinătate. Oficialităţile, mândre de economia judeţului Prefectul de Covasna, György Ervin, şi-a exprimat aprecierea pentru firmele covăsnene intrate în top, spunând că „nimeni nu poate contesta locul acestora în viaţa economică a judeţului, un rol ce va deveni şi mai important după 1 ianuarie 2007, sper, de asemenea, ca multinaţionalele ce vor intra după acest moment pe piaţă să nu înlăture aceste firme, căci acestea din urmă ar trebui să fie cele care să domine capitalul autohton”. Pe de altă parte, senatorul UDMR Puskas Balint a vorbit despre un subiect actual, din propriul domeniu, şi anume rolul Parlamentului în activitatea economică. „Din păcate, în prezent, rolul Parlamentului în economie este prea mare. Intrarea în UE va aduce o mare concurenţă în România, dar nu trebuie să uităm că avem o economie în continuu progres. 2007 va aduce cel mai mare buget din ultimii 16 ani; de asemenea, vor exista salarii mai mari, ceea ce probabil va fi sfârşitul LOHN-ului. O colaborare bună între mediul de afaceri şi Parlament va crea în mod sigur o concurenţă mai puţin dură”. Firme premiate Domeniile cuprinse de Topul Firmelor din acest an au fost dintre cele mai diverse, de la cercetare şi industrie la servicii şi la agricultură. Monica RIZEA Pagina 2 Gimnastică Sportivii români s-au întors cu patru medalii de la Aarhus In ciuda perioadei critice pe care o traversează, gimnastica românească a făcut o figură onorabilă la “mondialele” de la Aarhus (Danemarca), unde a obţinut patru medalii. Eroul delegaţiei ţării noastre a fost dinamovistul Marian Drăgulescu, care s-a clasat pe primul loc la sol și sărituri, intrând în posesia medaliilor de aur. Pe podium a urcat, de asemenea, Sandra Izbaşa, foarte tânăra gimnastă a clubului Steaua fiind medaliată cu argint la bârnă și bronz, la individual compus. S. NICOLAE Mehidi Sudanul îi acordă trei zile trimisului special a ONU pentru a-i părăsi teritoriul Ministerul Afacerilor Externe din Sudan i-a acordat duminică un termen de trei zile trimisului special al ONU, Jan Pronk, pentru a părăsi ţara, fiind considerat persona non grata. ’Ministerul sudanez al Afacerilor Externe i-a acordat 72 de ore lui Jan Pronk pentru a părăsi ţara ’, notează AFP. Guvernul sudanez protestase vineri împotriva unor afirmaţii făcute de Jan Pronk, potrivit căruia forţele armate sudaneze au cunoscut unele înfrângeri în regiunea Darfur din estul Sudanului ’Aceste declaraţii nu sunt compatibile cu mandatul său de reprezentant al secretarului general al ONU’, Kofi Annan, a spus un purtător de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe. Armata îşi exprimase, într-un comunicat, dorinţa ca Jan Pronk să fie declarat persona non grata pentru că s-a ‘amestecat în mod deschis în treburile forţelor armate’. Potrivit ONU, de la începutul conflictului din Darfur, în 2003, şi-au pierdut viaţa 200.000 de persoane şi alte două milioane au fost strămutate. noros Minim 4° C Maxim 16°C