Cuvântul Nou, septembrie 2009 (Anul 20, nr. 5479-5500)

2009-09-11 / nr. 5487

BIBLIOTECA JUDEŢEANĂ „BOD PÉTER _______sfăntu Gheorghe Tel. 351 609,315 577 SEPSISZENTGYÖRGY BOD PETER MEGYEI KÖNYVTÁR Gabriel FLORESCU Ezitări explicabile Există un suspans în ce priveşte anumite candidaturi la preşedinţie. Traian Băsescu şi Sorin Oprescu ezită încă să declare franc dacă vor intra în competiţie sau nu. Motivaţia este diferită: în timp ce primarul general al Capitalei nu ştie dacă este momentul să se amestece în cursa prezidenţială de vreme ce este prea puţin cunoscut la nivelul ţării, şeful statului joacă o carte diferită. El ştie că se consideră aproape normal să candideze pentru un nou mandat, deci eventuala sa reţinere momentană contribuie doar la clarificări din partea electoratului. Este şi motivul pentru care Traian Băsescu bate ţara în lung şi-n lat, uneori însoţit şi de soţia sa. El vrea să ia pulsul cetăţenilor în mod direct, nu prin mijlocirea sondajelor de opinie ce pot fi manipulate în funcţie de dorinţa celor care le comandă. Din acest motiv s-a lansat şi bomba fumigenă privind renunţarea lui Băsescu la ideea de a nu se lansa în campanie, în schimb să fie împins în faţă Emil Boc, iar actualul preşedinte să devină prim-ministru. Probabil că aşteaptă să fie solicitat, chiar rugat în genunchi să participe. Oricum, peste puţin timp, în mod obligatoriu el îşi va face publică opţiunea. Dar credem că Traian Băsescu ezită dintr-un alt motiv: în campania electorală el va trebui să răspundă la o serie de întrebări ale contracandidaţilor, ale jurnaliştilor sau alegătorilor privind promisiunile pe care le-a făcut şi de care s-a ales praful. Va trebui, probabil, să dea explicaţii privind eşecul guvernării sale. în primul rând, va fi obligat să explice de ce cabinetele pe care le-a numit au dat greş, iar colaborarea sa cu ele n-a dat rezultate. Sigur, potrivit obiceiului său, va căuta să dea vina pe oricine, excepţie făcând persoana sa. Modul cum au funcţionat cele două guverne, începând de la numirea miniştrilor şi activitatea lor în funcţie poartă amprenta preşedintelui. Faptul că România se află astăzi într-o situaţie de criză profundă nu-l poate absolvi de responsabilitate pe şeful statului. La fel, lipsa accentuată de încredere a populaţiei în clasa politică reprezintă o altă lacună a guvernării Băsescu. Deşi a proclamat sus şi tare că va reforma întregul sistem, n-a reuşit decât să accentueze lipsa de încredere a populaţiei. S-a stârpit cumva corupţia, au fost puşi la zid marii mafioţi români, s-a făcut ordine în sistemul judiciar şi a fost el eliberat de presiuni politice? Răspunsul îl ştiu toţi cetăţenii care gândesc liber şi nu sunt supuşi unor tipare politice. în acelaşi timp, actualul preşedinte va trebui să dea sama pentru faptul că a creat vrajbă între partidele arcului guvernamental, generând tensiuni ce au impietat asupra rezolvării marilor probleme naţionale. Poate că Traian Băsescu va explica aceste lucruri alegătorilor chiar în Piaţa Universităţii, acolo unde s-a angajat să se întâlnească trimestrial cu cetăţenii. Dar a fost doar o promisiune făcută la supărare şi sub presiunea unui Parlament ostil preşedintelui. Ulterior, toate aceste promisiuni s-au uitat, importantă rămânând doar imaginea de moment şi baia de mulţime. Află ce înseamnă! Reţeta n wicrJEiRKViKvir @ numele tău zilei pagina 8 pagina 8 ctiuni in forţă Aşa după cum am relatat a început ’ în forţă acţiunea declanşată de ■j* Inspectorul General al Poliţiei Române , la nivel naţional intitulată „Tunetul”. • Ea are ca scop creşterea gradului de siguranţă publică şi asigurarea aplicării cu fermitate a legii, mai ales că de când cu criza economică se constată rară ^^1 dubii escaladarea fenomenului v. infracțional. Si Horia C. DELIU continuare in pagina 2 .Vineri, 11 septembrie2009 - MuCXX nI. 5487 - „Să facem un pact etnic, minus PRM” -gândeşte rezolvarea problemelor interetnice primarul de Sfântu Gheorghe, Antal Arpad Primarul municipiului reşedinţă de judeţ consideră că reacţiile după evenimentele de la Odorheiu Secuiesc şi Miercurea Ciuc sunt „isterice, cu politicieni scoşi de la naftalină”, între care i-a enumerat pe Vadim şi Păunescu, dar l-a omis pe colegul său Frunda. „Avem nevoie de dialog civilizat” a afirmat Antal Arpad, însă atunci când i-am solicitat să ne spună de ce acest dialog n-a fost promovat de UDMR pe plan local, răspunsul a fost acela că, uneori, au existat astfel de contacte. Ca vechi gazetar în acest judeţ nu ţinem minte când au fost discutate problemele interetnice între cele două comunităţi. Chestiuni politice s-au mai abordat, dar ele au vizat unele aspecte punctuale, în cadrul conferinţei de presă de ieri, Antal Arpad s-a arătat extrem de deranjat de studiul efectuat de Centrul European de Studii Covasna- Harghita sub conducerea dr. Ioan Lăcătuşu (pe care îl publicăm în ziarul nostru - n.n.), contestând dreptul unui funcţionar al MAI de a exprima opinii ce nu concordă cu cele ale UDMR, mai ales în ce priveşte românizarea forţată practicată în această zonă. Pornind de la acest fapt, Antal a propus realizarea „unui pact etnic cu participarea formaţiunilor politice, cu excepţia PRM, considerat partid extremist”. Ideal ar fi ca acest pact să fie realizat pe o perioadă lungă, de pildă 20 de ani, şi să se discute cererile tuturor comunităţilor etnice, inclusiv ale romilor. Nu l-au mulţumit pe Antal nici declaraţiile lui Crin Antonescu, dezaprobatoare ale aceluiaşi eveniment, el afirmând că din acest motiv liberalul şi-a diminuat serios şansele la alegerile prezidenţiale. Referindu-se şi la probleme edilitare, primarul municipiului a trecut în revistă ce lucrări se execută pe tărâmul carosabilului; izolarea termică a blocurilor va continua în lunile următoare; s-a alocat suma de 5 miliarde de lei pentru renovarea Pieţii Mihai Viteazul, făcânduse eforturi pentru obţinerea şi a altor sume; sunt planificate lucrări la încă 9 parcări şi 11 locuri de joacă. Gabriel FLORESCU