Cuvântul Nou, septembrie 2009 (Anul 20, nr. 5479-5500)

2009-09-16 / nr. 5490

Miercuri, 16 septembrie2009 -AmCXXNr. 5490 - BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ „BOD PETER” SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 609,315 577 SEPSISZENTGYCZY BODP ■ ■Bh Gabriel FLORESCU Iresponsabilitate politică Dacă tot nu ştie să gestioneze corespunzător criza economică, coaliţia aflată la guvernare s-a gândit să ducă ţara în haos total. Tot mai multe voci din rândul PD-L vorbesc despre ruperea legăturilor cu PSD şi, deci, aruncarea în aer a coaliţiei cu doar două luni înaintea alegerilor prezidenţiale. Sau este vorba de o altă stratagemă ce vizează trecerea peste punctul mort al actualei situaţii economico-financiare? Se poate concepe şi o asemenea gândire ce ar elimina de la guvernare pe pesedişti şi ar oferi pedeliştilor posibilitatea de a forma un guvern minoritar, dar care să organizeze respectivele alegeri aşa cum îşi doresc. Sigur, se poate specula şi în ce priveşte decalarea scrutinului electoral până la un moment mai favorabil pentru careva candidat. Faptul că cei doi parteneri nu se mai înţeleg denotă însă iresponsabilitate politică faţă de problemele interne, în loc să-şi vadă de treabă şi să gestioneze treburile ţării pentru a depăşi momentul de criză, cei doi parteneri s-au trezit în ultimul ceas că trebuie să divorţeze şi să se derobeze de sarcinile pe care tot ei şi le-au asumat. în locul unui program bine fundamentat ce ar urmări relansarea economică, liderii formaţiunilor din coaliţie sunt preocupaţi de cu totul alte scopuri. Asistăm, practic, la o dispută ce nu are ca principal ţel binele naţiunii, ci doar promovarea în funcţia de preşedinte a unui lider politic de parcă de acest lucru ar depinde viitorul României. îi vedem în fiecare week-end pe „marii bărbaţi ai ţării” etalându-se pe la toate chermezele posibile şi imposibile doar-doar vor obţine mai multe voturi, însă neinteresaţi de ceea ce îi „arde” cu adevărat pe oameni. Şi cu aceste prilejuri îl vezi făcând act de prezenţă pe Băsescu (deşi nu şi-a anunţat până la această oră candidatura pentru un nou mandat, poate tocmai pentru a vedea cum se împart cărţile), Geoană, Vădim, Becali, uneori şi Antonescu, încercând să demonstreze cât de apropiaţi sunt ei de oamenii locului, dar folosind ocazia de a mai arunca şi câte o săgeată spre adversarii politici. Nici unul însă, dar nici unul, nu se întreabă cum ar trebui acţionat pentru a-i ajuta pe cei ajunşi la ananghie, ce ar trebui întreprins pentru impulsionarea chestiunilor economice. Modul cum oamenii politici plutesc deasupra norilor într-o conjunctură deosebită, urmărind doar propriile ambiţii, demonstrează motivul pentru care România nu reuşeşte să progreseze pe scara valorilor europene. Timp de două decenii, politicienii de frunte nu au ştiut decât să urmărească interese mărunte, personale, lăsând problemele mari în derivă. Din acest motiv nu avem încă un pachet de legi cu adevărat democratice, de aceea ne strofocăm fără succes să impunem o reformă a vieţii politice, aceasta este cauza pentru care batem pasul pe loc şi azi-mâine vom fi depăşiţi în tot mai multe privinţe şi de bulgari. Celebra soprană Felicia Filip, profesor la Şcoala 3 toamnă de la Arcuş ! Programul se intitulează ■sugestiv, “Seri albastre” | pagina 8 Precizări din partea Casei Judeţene de Pensii Covasna în atenţia pensionarilor care nu şi-au nici carnetele de mit pagina 3 Azi începe Săptămâna Mobilităţii Europene Săptămâna Mobilităţii Europene promovează deplasarea cu bicicleta, mersul pe jos, cu mijloace de transport în comun de la domiciliu la locul de muncă şi/sau la şcoală, încurajând modalităţile de deplasare alternative. După organizarea cu succes în Europa a două evenimente: „în oraş fără maşina mea”, anul 2002 a marcat începutul unei noi iniţitive. „Săptămâna Mobilităţii Europene” Margot Wallström, comisarul european din acea vreme pe probleme de mediu, a decretat sărbătorirea anuală a Săptămânii Mobilităţii Europene cu scopul de a oferi oportunitatea iniţierii unor largi game de activităţi atât pentru autorităţile locale, cât şi pentru organizaţii şi asociaţii pentru promovarea politicilor, iniţiativelor şi celor mai bune practici legate de mobilitatea urbană durabilă; contribuţia la conştientizarea cetăţenilor in privinţa impactului negativ pe care tendinţele curente în mobilitatea urbană le generează asupra mediului şi calităţii vieţii; lansarea noilor politici pe termen lung şi a măsurilor permanente de îmbunătăţire a calităţii transportului urban, şi de diminuare a efectelor negative asupra mediului şi sănătăţii populaţiei. Continuare în pagina 2 Autorităţile judeţene au solicitat ministrului Vasile Blaga. Sprijin pentru deblocareaproiectului“Drumul apelor minerale” Invitaţie la mişcare pe jos sau cu bicicleta în cadrul întâlnirii desfăşurate la Consiliul Judeţean Covasna la sfârşitul săptămânii trecute cu ministrul Dezvoltării Regionale şi Locuinţelor, Vasile Blaga, autorităţile judeţene au solicitat sprijinul pentru a debloca “Drumul apelor minerale”. Este vorba de un proiect în valoare de peste 10 milioane de euro împotmolit din cauza neînţelegerilor financiare dintre firmele executante din România şi Ungaria. Preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Tamas Sandor, a propus trei variante - implicarea ministerului pentru crearea unui consens între cele două firme partenere în proiect şi aflate în litigiu; desemnarea unui lider de proiect sau rezilierea contractelor şi organizarea unei noi licitaţii. Proiectul “Drumul apelor minerale”, ce are ca scop reabilitarea mai multor izvoare de apă minerală din judeţele Covasna şi Harghita şi introducerea lor în circuitul turistic, înregistrează o întârziere de aproape şase luni. Valoarea totală a proiectului, care ar fi trebuit să se finalizeze în 18 luni, este de 10, 4 milioane de euro, iar o parte din această sumă va fi acoperită de Uniunea Europeană prin Programul Phare. Proiect deosebit de important Autorităţile locale consideră acest proiect deosebit de important pentru relansarea turistică a judeţului. “Drumul apelor minerale”,vizează reabilitarea a circa 400 de izvoare de apă minerală şi includerea lor în circuitul turistic, va trece prin 13 localităţi din judeţele Covasna (Belin, Malnaş, Vâlcele, Olteni, Şugaş-Băi, Sfăntu Gheorghe, Mărtăruş, Bixad) şi Harghita (Borsec, Tuşnad, Jigodin, Homorod, Remetea).( B.G.)