Dacia, ianuarie-iunie 1924 (Anul 11, nr. 1-144)

1924-05-06 / nr. 101

NUL XI No. Ill Fondator: ca HST. 8RIMESCU Redacția și Adtibiatran« Strada Eratos 22 ABONAMENTUL Pe 12 mai ..... 400 lei » 6 . 250 . Manuscrisele nepubilcate cu a* — înapoiază — fEl.gr . N NO. 42/3 CONSTANȚA Director: L. M. MOSCU — Apare zilnic SRorm 12 — DOI LEI EXEMPLARUL MAR fi 6 MAI 1924 ii Portul Vlăsiei a început să ardă Eva și fatal ca în portul nostru, denumit și al Vlăsiei, unde mărfuri de milioane sunt sustrase și transformate în lux și palate, să isbucnească focul. Sâmbătă, a ars magazia serviciului maritim, mâine, poimâine, e probabil că rândul altora va urma, și toate acestea pentru bunul motiv că numai flăcările distrug urmele oricăror fel de hoții. In ce împrejurări a luat foc magazia, nimeni nu știe. In mintea acelora cari au asistat la spectacolul incendiului, au încolțit însă bănueli grozave, pentru simplul motiv că flăcările cari au consumat mărfurile a căror valoare se cifrează la peste zece milioane lei, au isbucnit în acelaș timp din toate cele patru unghiuri ale magaziei. Se pare că sunt fapte prea negre la mijloc, și de acea nu putem tolera ca ancheta să fie făcută în sânul familiei porturii, așa precum s’a început a se face. Organele judiciare, sunt singurele indicate să aducă lumină în misterul ce planează peste portul nostru, de ani de zile. Le somă, deci, să-și facă datoria. Alex. Dratski Sunt abia 10—12 ani trecuți, de când oină și purceaua erau singurele sporturi cari antrenau pe tineretul școlăresc, și preparau constituții robuste, celor ce trebuiau să devină „de mâine" și bărbații ostașii naturi ai țării. Prin supunerea pe ochilor a brațelor și a rând a picioarelor, exercițiului fizic, desvoltarea armonică a întregului organism era asigurată și poate că nici unul din sporturile moderne n'au reușit să se ridice la înălțimea ce se cuvine, din acest punct de vedere, față de vechile sporturi românești. Oină și purceaua, am putea adâoga, își aveau și spațiul lor istoric“ și pentru respectul tradiției și al tuturor manifestărilor naționale, încât poate că ar fi fost de dorit să nu le părăsim. Nu de mult timp am avut prilejul să leg o convorbire cu fruntași ai sportului englez, veniți în țara noastră să pună bazele unor societăți de educație fizică. In propaganda lor, dusă cu oarecare fanatism, întinderea jocurilor de origină engleză, am avut de observat că puneau mai mult interes pornit din șovinism, decât de dorința cinstită de a vedea progrese în educațiunea fizică în sine. Asupra acestei chestiuni n’ar fi rău să reflectăm puțin. Dar exibițiile fizice își au și ele evoluția lor și fie progresând fie regresând, tineretul ține să le cultive pe cele ce la un moment dat, ii par mai distractive. * * * Football-ul a prins în țara noastră, primul loc între jocuri. Ceea ce e îmbucurător e că până și în satele cele mai depărtate de capitalele de județ, vinerii școlari s’au deprins să-l joace. In județul Constanța sunt alcătuite peste 20 de echipe de football-iști. Cele mai bune dintre ele, după cum e și natural să fie, sunt cele din orașul Constanța. Jocurile acestora se ridică la nivelul celor mai bune echipe din întreaga țară și vorbind de ele, nu se poate să nu recunoaștem meritele d-lui profesor N Constantinescu-Pană, care fără de preget se ocupă cu antrenarea și desvoltarea emulației între ele. * Pentru sesiunea de primăvară s-a alcătuit un program de match-uri, care promit să constituie un eveniment în mișcarea sportivă a țării. Ele pe terenul din port și-au desbătut reușita echipele ,Tricolore cu „Prietenii Naturii", iar la orele 5 „Venus" cu „Săgeata". Duminică 11 Mai, vor avea loc eliminatoriile din ziua de 4 Mai și Matchul dintre «Elpis» și «Victoria». Și în fine Duminecă 18 Mai, finala, pentru obținerea frumoasei cupe oferită de concetățeanul nostru Niculae D. Razis. După valoarea elementelor ce intră la compunerea echipelor constănțene și după antrenamentul ce-l desfășoară acestea, succesul match-urilor e asigurat. Pentru stimularea jucătorilor e de dorit să fie prezent un public cât mai numeros. Octavius .Dacia sportivă Match-urile de primăvară întrecerile între echipele constănțene se fact ssalt, promit să consuitue un însemnat eveniment sportiv PENTRU „UNIVERSUL" Hai să vădem Ziarul de mare tiraj «Universul», informează în numărul său de ori publicul, că la Constanța soția unui călăreț de circ ambulant în vârstă numai de 12 ani a dat naștere la doi gemeni, iar lehuza, în a 3 a zi după naștere a debutat la circ împreună cu saltimbancii. Nu știu să se fi întâmplat la Constanța așa ceva, mai ales că nici un circ ambulant ori neambulant nu există decât prin curiozitățile circului înființat în coloanele confratelui de mare tiraj, de vreun corespondent poznaș. Știm însă că faptele s'au petrecut aidoma la Bonn în Germania, și toate ziarele chiar "oficiosul" constănțean, au vorșibit la timp despre asta. A trecut doar 1 Aprilie... Incendiul dela cinema „Elita“ Un incendiu s-a declarat ori după amiază la cinematograful „Elita". Focul a consumat în mai puțin de o jumătate de oră întreaga cabină, în care se afla uzina electrică. Grație pompierilor cari au sosit în grabă, focul a fost localizat la timp. Incendiul a luat naștere de la motor. Pagubele se evaluează la 150000 lei. încercarea de sinucidere a unei femei de Femeia Zoica Dimova, venită curând în localitate din Varna, a fost surprinsă ori după amiază în grădina publică, de către un trecător, în momentul când, cu un briceag, se străduia să-și puie capăt zilelor, tăiându-și beregata. Se pare că mizeria ar fi cauza acestui act disperat, al numitei femei. Poliția anchetează. Unul care desbracă copii în stradă Poliția a arestat pe un oarecare Niculae Vasile, originar din comuna Șotânga, județul Dâmbovița, care stabilindu-se de câtva timp în oraș la noi, și-a găsit drept orice meserie, acea de a desbraca copii în stradă. Pentru aceasta el pâidea copii de școală pe la locuri izolate, și mămuindu-i că le dă bomboane ori haine noi, îi desbrâca de hăinuțe și dispărea in fugă. Prins în timp ce făcea negoț cu încălțăminte furată în modul de mai sus, hoțul, ori mai bine zis hiena cu chip omenesc a fost înaintat parchetului care l-a depus in arest, cantăreața De Sfânta Gheorghe, la Constanța Cam astfel cred, va sta balanța: Deoparte slană-edilitară. Iar de-alta, lipsuri și ocară. VIZITAT! Băile și Restaurantul Parcului Tataia FRILIELI Ritimi VOÍINLIL Sâmbătă la ora 3 și jumătate după amiază, un incendiu s'a declarat la magazia No. 5 din port, a serviciului maritim. Până să se dea alarma, focul a cuprins toate unghiurile magaziei și în mai puțin de un sfert de ora, întreaga clădire era pradă flăcărilor. Ajutoarele Primele ajutoare au fost date de către șalupa de incendiu a serviciului porturilor, și de către pompele vaporului «România», acostat la cheul din fața magaziei incendiate. După câteva minute au sosit și echipele de incendiu militare și pompieria. Cu toate lucrările de salvare întreprinse, focul nu a putut fi localizat, iar magazia a fost în întregime consumată. Focul s'a propagat deasemenea la magazia No. 4, căreia i-a consumat un perete și o parte acoperișului. Mărfurile care au ars Valoarea mărfurilor consumate de foc, se cifrează la peste 10 milioane lei. Se aflau în magazie 400 butoaie hamsii ale fraților Antoniadi, 18 butoaie măsline verzi ale firmei Comatas, 50 butoaie măsline ale firmei Casetas, 5 vagoane ceapă ale firmei Hulis, bagaje de ale emigranților evrei, piei crude destinate exportului, 1 vagon fasole, manufactură, curelărie, pielărie, doage de lemn, cherestea, 50 butoaie hamsii și 51000 tari ale firmei Hamangiiade precum și alte materiale. D. comandor Mărgineanu directorul S. M. R eului sosind ori în localitate, a făcut anchetă, împreună cu d-nic inspector M. Mihailescu de la S. M. R., comandor Popescu căpitanul portului și Variton subinspector de la S. M. R. din localitate. In afară de alte interogatorii, s-au luat și declarațiile magazionerilor Cristescu și Stănescu, cari erau răspunzători de magazia incendiată. Deși se afirmă că focul ar fi luat naștere de la o țigare aruncată peste o grămadă de talaș , totuși inexplicabil că flăcările au fost observate în toate colțurile magaziei. Ancheta își urmează cursul. Ancheta Groaznica nenorocire de pe șoseaua Constanța-Murfatter O nenorocire s’a întâmplat ori pe șoseaua Constanța-Murfatlar. Tânărul Ștefan Sarchiz din localitate, plecând cu o bicicletă spre Murfatlar, venind cu viteză mare pe șoseaua din valea plantațiilor Murfatlarului, a căzut într’o groapă râmănând în nesimțire, cu grave leziuni ale craniului. Cu o căruță nefericitul a fost adus la spitalul comunal din localitate. Sunt puține speranțe că va scăpa cu viață. Dispariția unui funcționar Incorect D. Haralambie Mângâianu a reclamat parchetului, că funcționarul său Doda Papahagiu, a dispărut din localitate, după ce și-a însușit mari sume de bani, proveniți din încasări. •wwiMiMwwt.Aimai* Spărgător român arestat in Egipt Cu vaporul „România" a fost adus din Egipt în localitate, spărgătorul Constantin Terianu, originar din București, unde a comis o serie de mari furturi și spargeri. Namitul a fost arestat de către autoritățile egiptene și extrădat României. Mil HIMÉ igáit leteile Unul dintre bandiți a fost rănit Astă noapte, gardianul Cuteanu Vasile din serviciul societății „Paza de Noapte“, a surprins la magazia d-lui Al. Roșculeț de la oborul de cereale, pe trei spărgători cari veniseră cu o căruță in fața acestei magazii. Aceștia după ce se introduseseră prin spargerea lacătului de la ușe In magazie Incărcau căruța cu saci cu lână și manufactură din magazie. Paznicul trăgând focuri de armă asupra bandiților, unul dintre dânșii a căzut rănit de un glonte. Ceilalți doi, au răspuns de asemenea cu focuri de revolver dar profitând de întunecime, au suit in căruță pe tovarășul lor rănit și au dispărut în goana cailor pe șoseaua cimitirului, abandonând mărfurile furate. Poliția fiind anunțată, se află pe urmele spărgătorilor, deoarece unul dintre făptași a fost recunoscut de gardian. Deraierea de la Medgidia Mașina No. 324, a trenului colectiv Constanța-București, intrând pe o linie greșită a triajului, gărei Medgidia, a deraiat și s’a ciocnit cu un tren de marfă ce staționa pe linie. S’a stabilit vinovăția unui acar. D. controlor Bundă face ancheta. Nenorocirea din Enisală Locuitorul Stoica N. Petre din corn. Enisală, intorcânduse deja vânătoare cu arma încărcată s’a abătut pe la vărul său Ilie Păun. Stoica Petre vroind a descărca arma a luat foc rănind grav pe soția lui Ilie Păun în umărul stâng. Victima a fost transporta la spitalul din Tulcea. Descoperirea unor mari furturi, la căile ferate La depozitele căilor ferate din Medgidia, s-au descoperit mari furturi de cărbuni și materiale. Actele au fost înaintate parchetului, și au fost destituiți șeful depoului de mașini Atanasiu, fochistul Penescu, frânării Andronie și Mocan și paznicul lomuș Mustafa. O descoperire senzațională UN CARTIUMAR FURAT DE IMPORTANTE SUME DE BANI. IN CUFĂRUL HOȚULUI UN ADEVARAT ARSENAL D. Demostene Culudis, patronul cărciume! din strada Ștefan Mihăileanu No. 38, observase în ultimul timp, că din sertarul cu bani al tejghelei, dispar în mod sistematic importante sume fără a putea da de urma hoțului. Bănueli avea d. Culidis pe băiatul Ștefan Velicu Caraivan din serviciul său, dar nimica precis n’a putut stabili. întâmplarea făcu, ca patronul cărciumei, tocmai când numitul băiat pleca în concediu la părinții săi din comuna Casapchioi, să-i facă un control al bagajelor ca să poată descoperi totul. Descoperirea Intre lucrurile lui Caraivan, d. Culidis găsi un pachețel cu 950 lei, sustras cu căteva zile in urmă din tejghea. Dat pe mâna poliției, hoțul a mărturisit că a sustras din prăvălia d-lui Culidis, o sumă de peste 25000 lei, bani pe cari i-a trimis spre păstrare tatălui său, Velicu Caraivan. Totodată, cel arestat a mărturisit că la un prieten al său, ucenicul Dumitru Gheorghe de la atelierul d-lui Ion Stoian, se află diverse lucruri cumpărate cu bani furați. Arsenalul... Intr’adevăr, poliția făcând o descindere la locuința numitului ucenic, a găsit un cufăr în care se aflau mai multe revolvere, boxuri, cuțite și căteva sute de cartușe pentru revolvere. De unde se aprovizionează bandiții satelor întrebat ce e cu armamentul descoperit, Caraivan a negat la început că îi aparține, dar în cele din urmă a mărturisit că a mai trimis părinților săi din Casapchioi revolvere și cartușe. Hoțul nu mărturisește însă ce intenții avea, de strângea atâta arme. Se bănuiște în această direcție, că Caraivan alimenta cu arme și munițiuni o bandă dintre acele ce colindă și jefuesc satele dobrogene. In această direcție a pornit și ancheta. Cronica zilei Gloria Nu este vorba de "Gloria", tragedia lui d'Annunzio, nici de «Gloria" lui Maurice Boston (poem în 5 acte), din contra, Intenționäm să aruncăm o privire generală asupra gloriei tuturor oamenilor mari, întreprindere extrem de dificilă, temerară și greu de îndeplinit. A fi un geniu sărbătorit de lumea întreagă, este um lucru cât se poate de plăcut, care, ca toate fenomenele pământești, are și părțile lui dezagreabile. Printre altele am putea număra Interviewurile, recepțiabile fotografiile publicate peste tot globul și autografele de împărțit doamnelor sau domnișoarelor romantice. In sfârșit, scoaterea la lumină, — după decesul ilustrelor personagii, — a biografiilor celor mai amănunțite. Nu rămâne secret nescuturat, colțișor nedereticat, dragoste netălmăcită. De aceea, (fără îndoială), la moartea autorului lui „ Cyrano de Bergerac”, subtilul Tristan Bernard a zis: încă unul care va compromite zece case*. Vedeți ce s’a întâmplat cu lordul Byron. Astăzi cele cinci continente știa că lady Byron era extrem de... pudică, că poetul, rămas fără parale în Italia, a trăit timp de mai multe săptămâni in sarcina unei prietene care Va putut hrăni vânzânduse prin oraș; că banii adunați de „hetairă" nu erau suficienți și că scriitorul lui "Childe Harold" a fost silit să stea în pat 3 zile neavând cămașe curată. Observați ce se petrece actualmente la Viena, unde un profesor universitar s'a zbătut o iarnă întreagă pentru a dovedi elevilor săi Infidelitatea mamei lui Richard Wagner. Wagner nu este fiul tatălui său legitim, ci al unui prieten al casei. E oribil, oribil pentru familia marelui compozitor. Astăzi chestiunea revine pe tapet cu ocaziunea morții lui Eleonora Duse. Cine nu știe că vestita tragediană a fost metresa lui d’Annunzio ? E drept că noul prinț de Montenevoso și-a dat osteneala să ne raporteze detailat.In romanul său [Fascon], cum a cunoscut-o și cum într’o seară i s'a dat cu trup și suflet cum în sfârșit s’a retras încetul cu încetul fiindcă artista avea cărnurile moi și era oarecum trecută de vârstă. Ce e drept, în roman Eleonora Duse era numită Perdita Foscărini. Nimeni nu se înșela asupra identității personagiului. Totuși, într'o măsură oarecare, aparențele erau salvate. Acum când "Divina", — cum îi se zice,i- a închis ochii la Pettsburg, toate ziarele vorbesc descoperit și fără nei o jenă. Și atuni ne întrebăm: Decât să fii o celebritate, nu este preferabil să vinzi lămâi pe stradă ? Ax. Ponl Nenorocirea de la Demircea Locuitorul Gh. Al. Emilian din satul Damircea în timp ce se întorcea cu căruța dela câmp caii s’au speriat și râsturnându-i căruța numitul s’a ales cu fractura coapsei drepte. Victima a fost trasportată la spitalul comunal din localitate. Oseminte dessropate D. dr. Temo din Medgidia, cumpărase de curând un foc in centrul orașului. Cu ocazia săpăturilor unor construcții, s’a descoperit într'o adâncitură a pământului, osemintele unui soldat, împreună cu acelea ale unui cal. După resturile uniformei găsite, s’a constatat că osemintele sunt ale unui soldat român din jandarmerie, ucis probabil de armatele inamice în timpul retragerei trupelor noastre din Dobrogea, în 1916. Crimă la o nuntă în Brătianu O crimă s’a întâmplat ori cu ocazia unei nunți. In satul Brătianu. Tânărul Dumitru Bădescu din acea comună, a fost împușcat cu un revolver cu umărul drept de către un prieten al său. S’au dat îngrijiri rănitului la spitalul comunal. Contrabandă de hașiș Vama a arestat pe un oarecare Ghermanidis, care s-a dovedit că făcea de multă vreme contrabandă de hașiș. Numitul sosise cu vaporul „Româna" din Alexandria, iar intre bagajele sale, s’a găsit o cantitate din numitul stupefiant, pe care Ghermanidis intenționa să o plaseze la un negustor din Ca- Nenorocirea din Adam-Clisi Locuitorul Peteu Ilie din corn Adam-Clisi In timp ce scotea pământ de sub un mai dela marginea orășelului, s’a dărâmat peste dânsul alegăndu-se cU grave leziuni la cap și fractura piciorului drept. A fost internat la agonie la spitalul comunal din localitate. Un accident nenorocit Locuitorul Aurel Ionescu din corn. Topala acest județ, a căzut dri victima unui accident, in următoarele împrejurări: In timp ce numitul lucra la construcția unei magazii, din întămplare, un lucrător scăpând un topor, s-a produs o gravă păctură în regiunea frontală. Câni se joacă copii cu revolverele Ivan Denciu și Jicu Concef din comuna Mhail Cogălniceanu jucându-se cu un revolver ce era încărcat la un moment dat luând foc a rănit grav pe JiiIu Concef, in regiunea abdominală. In stare gravă, victima a fost internată la spitalul din Tulcea. Doctor B. TATARSKI boli Interne* boli de nas, gât urechi. — Operațiuni Angajați camere și faceți băi numai la Băile Moderne, Tekirghiol - proprietatea C. Peahă , T. Nițescu. liflilității sii! Viaductul de peste Iezer e slăbit din cauza inundațiilor, și sunt temeri să nu se prăbușească. ooo Concetățeanul nostru, d. medic veterinar Grigoriu, a fost Înaintat și mutat totodată la Fălticeni, in calitate de medic primar. Dacă avansarea d-saia este binemeritată și ne bucură, mutarea d-sale ne lovește cu atât mai mult, pentru ca ea este un act arbitrar la care s’au dedat unii supuși, tocmai pentru că — după cum se afirmă—ea echivalează cu pedepsirea unui om care a inteles să-și facă datoria, atunci când borfași de rând puneau la cale o potlogărie ca multe altele. Cunoscuta concertistă, d-ra Aurore-Doree Constanteanu, de la teatrul national din București va da Duminică 25 Mai a. c. o singură reprezentație extraordinară în sala „Elpis" din localitate, cu prețiosul concurs al d-lui Petre Sturdza. Nu ne Îndoim de concursul publicului din localitate, mai ales că concertistă este o fiică a Constanței. ooo D. Chemagidis noul ministru plenipotențiar al republicei grecești la Moscova, a trecut prin portul nostru cu vaporul italian „Leopolis» pentru Odessa. ooo Camera arbitrală a judecat Sâmbătă diverse diferende comerciale. ooo