Református főgimnázium, Debrecen, 1877

A mezők letaroltatnak, s tavasz jöttével uj díszbe öltöznek; a levágott fák helyén uj sarjak hajtanak; a hullámok kergetik, megtörik egymást, s a megtörtek helyett ujak születnek; így van ez az emberi életre, munkásságra nézve is. Egyik nemzetség elmegy és másik áll helyébe; egyik ember elvénül, vagy megszűnik lenni a munkásság közepette, a másik mint ifjú helyébe lép, s felveszi az elejtett munkát. — Mózesnek nem ada­tott meg, hogy bemehessen az igéret földére, de nyomába lépett Józsue, ki előtt megnyiltak annak kapui. — Sem a természetben, sem az emberi életben nem maradhat hely üresen. A lángszellemek elszálltakkal nagy sötétséget, betölthetlennek látszó űrt hagynak maguk után, még­is csak betöltetik a kitölth­etlennek látszó üres­ség. — Több esetekben pedig, noha fájdalmas, hogy az úr szol­gáinak sem adott változhatlan erősséget — a kihaltak vagy lelé­pettek helyébe alkalmazott fiatal erők, a haladó korral haladni kész és képes tehetségek uj lendületet adnak az ügynek, melynek élére állanak­. Ily reménynyel és bizodalommal választottuk mi is a lelépet­tek helyébe a most beigtatandó fiatal, szép tehetségű s képzettsé­gűnek ismert 2 tanárt, kiket, úgymint Gergely Károly és Elek Lajos urakat szabad legyen már az igen tisztelt közön­ségnek bemutatnom és őket felkérnem, hogy székfoglaló beszédeik megtartásával ünnepélyesen lépjenek be tanári hivatalukba, melyre elválasztattak. Révész Bálint, püspök. A székfoglaló beszédek felolvasása után. Tudós tanárok! Székfoglaló jeles beszédeitek megtartása után nincs más­egyéb hátra, minthogy tényleg megkezdjétek hivataltokat s annak hű folytatására majd az egyházkerület szine előtt esküvel kötelez­zétek magatokat. Mielőtt azonban ez történnék, szivem sugallata és kormány­zói tisztem késztet, hogy a titeket elválasztott egyházkerület és­ helybeli egyház nevében üdvözöljelek — ha nem egészen is, de leg­alább főiskolánkban uj — pályátoknak kezdetén! Nagy és fontos a feladat, mely reátok vár: a gondjaitokra bizott ifjúságnak, a szülők s haza reményeinek nevelése, tudomá­nyos ismeretekben képzése, és szakpályájukra való készítése; kü­lönösen az ó-classikai nyelveknek megkedveltetése, melyek a tudományosságnak ma is kulcsaiul tekinthetők, és a­melyekből a

Next