Debreceni Szemle, 1984 (4. évfolyam, 1-2. szám)
1984 / 2. szám - TÖRTÉNELMI ÖNISMERET - TÖRTÉNELMI TUDAT - Ónosi László: Három évtized a politika szolgálatában. Harmincéves a Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetem
Három évtized a politika szolgálatában HARMINCÉVES A MARXIZMUS—LENINIZMUS ESTI EGYETEM I. Három évtized jelentős időszak egy ember életében. Különösen jelentős a társadalmi szervek, mozgalmak, intézmények történetében. Főleg, ha olyan történelemmé sűrűsödött nagyívű szakaszról - eredményekben és konfliktusokban egyaránt bővelkedő periódusról - van szó, mint amilyen épp az 1953-1983 közötti időszak volt. Évtizedek vizsgálata, elemzése, történeti fejlődésének számbavétele már módot ad arra is, hogy tanulságot vonhassunk le a jövő számára. Megkülönböztetett felelősséget e három évtized áttekintése azért ró a tollat ragadó politikai vezetőre, mert ezeken - az egymás után nem mindig békésen váltakozó - éveken átvonul mind a dogmatizmus-szektarianizmus, mind a revizionizmus. Ez éppúgy magában foglalja az 1956-os ellenforradalmat, mint a vihar utáni konszolidációt, majd az újjászerveződő párt kölcsönös bizalomra épített politikájának gyors gyökéreresztését, nem utolsósorban a tömegek által aktívan támogatott szocialista építő munka kibontakozását is. A párt megalakulásától kezdve mindvégig nagy figyelmet fordított az elmélet, a marxizmus-leninizmus tudományának megismerésére, elsajátítására, terjesztésére és gyakorlati alkalmazására. Története folyamán - az illegális és legális munka körülményei között egyaránt - megannyiszor szembesítette az élenjáró elméletet a forradalmi gyakorlattal. Akár a hatalom megragadásáért vagy megtartásáért, megszilárdításáért, akár a szocializmus építéséért vagy a szocialista vívmányok védelméért folyt a harc, mindig Marx-Engels-Lenin tanításai jelentették a harc vezérfonalát. Ezért lett olyan hangsúlyos feladat mindig a tudományok tudományának megismerése, elsajátítása a tömegoktatás, majd az egyetemi rendszerű oktatás keretében. Ez a tevékenység - amely ugyan nem volt törésmentes oktatási-nevelési folyamat - következetesen segítette, hogy a marxizmus-leninizmus elmélete valóban behatoljon a tömegek mozgalmába és ott anyagi erővé váljon. A marxista-leninista világnézet intézményes keretek között tudományos színvonalra emelt oktatásának és alkotó elsajátításának ezért jelentős állomása 1953 ősze. Budapest után az országban másodikként Debrecenben kezdte meg munkáját az akkor még kétéves képzési idejű Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetem. Fellapozva a korabeli megyei pártsajtó, a Néplap sárguló példányait, az október 18-i