Debreceni Szemle, 1984 (4. évfolyam, 1-2. szám)

1984 / 2. szám - TÖRTÉNELMI ÖNISMERET - TÖRTÉNELMI TUDAT - Ónosi László: Három évtized a politika szolgálatában. Harmincéves a Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetem

Három évtized a politika szolgálatában HARMINCÉVES A MARXIZMUS—LENINIZMUS ESTI EGYETEM I. Három évtized jelentős időszak egy ember életében. Különösen jelentős a társa­dalmi szervek, mozgalmak, intézmények történetében. Főleg, ha olyan történelemmé sűrűsödött nagyívű szakaszról - eredményekben és konfliktusokban egyaránt bő­velkedő periódusról - van szó, mint amilyen épp az 1953-1983 közötti időszak volt. Évtizedek vizsgálata, elemzése, történeti fejlődésének számbavétele már módot ad arra is, hogy tanulságot vonhassunk le a jövő számára. Megkülönböztetett felelős­séget e három évtized áttekintése azért ró a tollat ragadó politikai vezetőre, mert ezeken - az egymás után nem mindig békésen váltakozó - éveken átvonul mind a dogmatizmus-szektarianizmus, mind a revizionizmus. Ez éppúgy magában foglalja az 1956-os ellenforradalmat, mint a vihar utáni konszolidációt, majd az újjászerve­ződő párt kölcsönös bizalomra épített politikájának gyors gyökéreresztését, nem utolsósorban a tömegek által aktívan támogatott szocialista építő munka kibonta­kozását is. A párt megalakulásától kezdve mindvégig nagy figyelmet fordított az elmélet, a marxizmus-leninizmus tudományának megismerésére, elsajátítására, terjesztésére és gyakorlati alkalmazására. Története folyamán - az illegális és legális munka kö­rülményei között egyaránt - megannyiszor szembesítette az élenjáró elméletet a for­radalmi gyakorlattal. Akár a hatalom megragadásáért vagy megtartásáért, megszilár­dításáért, akár a szocializmus építéséért vagy a szocialista vívmányok védelméért folyt a harc, mindig Marx-Engels-Lenin tanításai jelentették a harc vezérfonalát. Ezért lett olyan hangsúlyos feladat mindig a tudományok tudományának megisme­rése, elsajátítása a tömegoktatás, majd az egyetemi rendszerű oktatás keretében. Ez a tevékenység - amely ugyan nem volt törésmentes oktatási-nevelési folyamat - következetesen segítette, hogy a marxizmus-leninizmus elmélete valóban behatoljon a tömegek mozgalmába és ott anyagi erővé váljon. A marxista-leninista világnézet intézményes keretek között tudományos szín­vonalra emelt oktatásának és alkotó elsajátításának ezért jelentős állomása 1953 ősze. Budapest után az országban másodikként Debrecenben kezdte meg mun­káját az akkor még kétéves képzési idejű Marxizmus-Leninizmus Esti Egyetem. Fellapozva a korabeli megyei pártsajtó, a Néplap sárguló példányait, az október 18-i

Next