Debreceni Szemle, 2003 (11. évfolyam - Új folyam, 1-4. szám)
2003 / 4. szám - TANULMÁNYOK - Martonné Erdős Katalin - Szilágyi Zsuzsanna: A turisták Debrecenről alkotott képe
Turisták Debrecenről A vizsgált információs anyagokban elsősorban a programokat reklámozzák, s csak néhányuk szól a város történelméről is. Pozitív példaként kiemelendő a Hajdú- Bihari Naplónak a Virágkarnevál alkalmából készült 2002. évi kiadványa. Összességében megállapítható, hogy e kiadványok ismeretanyagához képest is rendkívül szűkös a turisták történelmi ismerete Debrecenről. Véleményünk szerint inkább az iskolai tananyagból megmaradt tudás dominál. A belföldi turisták válaszait tovább elemeztük abból a célból, hogy vajon mennyivel javulnak a mutatók, ha többször is felkeresik városunkat, ha hosszabb ideig tartózkodnak Debrecenben, ill. hogyan változik a tájékozottságuk iskolai végzettségük szerint (2. táblázat). 2. táblázat. A belföldi turisták történelmi ismereteinek megoszlása a látogatás gyakorisága, a tartózkodási idő és az iskolai végzettség szerint A fenti adatok tükrében a következő észrevételek, javaslatok fogalmazhatók meg. A többszörösen visszatérő, hosszabb időre érkező közép- és felsőfokú végzettségű belföldi turisták több történelmi ismerettel rendelkeznek, ám azok is meglehetősen szűk körűek. - A városnak nagyobb figyelmet kellene fordítani Debrecen - mindenekelőtt középkori - történetének a megismertetésére. - A város történelmére alapozó, jól kidolgozott turisztikai termékek iránt pillanatnyilag és minden bizonnyal hosszabb távon is a határainkon túl élő magyarság részéről várható a legnagyobb kereslet. 2.2. Egyháztörténeti emlékek, események Debrecen kultúrájának letéteményese hosszú évszázadokon keresztül a református egyház volt. A kérdőíves felmérés adatainak értékelésével szembesülhetünk vallási értékeink közvetítésének sikerességével vagy inkább sikertelenségével (3. táblázat). Az eredmény még riasztóbb, ha a Debrecen tudományos életére vonatkozó kérdésekkel együtt értékeljük, hiszen a Református Kollégium nagyhírű tudós tanárai közül, akiknek szobraival városszerte találkozhatunk (Komáromi Csipkés Hányadik Nincs Hányféle Tartózkom Nincs Hányféle Iskolai Nincs Hányféle alkalom? válasz válasz?2dási idő válasz válasz? végzettség válasz válasz? L 50,0% 10 1 nap 59,2% 14 alsó fokú 64,36%3 2—4. 40,0% 11 24 nap 34,1% 12 középfokú 44,4% 16 1 5. 44,4% 16 24 nap 18,2% 12 felsőfokú 39,2% 16 2 A „Hányféle válasz?” címszó alatt a válaszadók által felsorolt történelmi események és személyiségek számát tüntettük fel.