Debreceni Szemle, 2003 (11. évfolyam - Új folyam, 1-4. szám)

2003 / 4. szám - TANULMÁNYOK - Martonné Erdős Katalin - Szilágyi Zsuzsanna: A turisták Debrecenről alkotott képe

Turisták Debrecenről vatók körében 1997-ben és 2002-ben végzett kérdőíves felmérésekből levonható tanulságok. A felmérések több célt szolgáltak: 1. Egyrészt választ kívántunk kapni arra, hogy a turisták milyen előzetes, a városról szóló ismeretekkel érkeztek Debrecenbe, és honnan szerezték az infor­mációikat. 2. Másrészt kíváncsiak voltunk arra is, hogy hogyan értékelik a város turisz­tikai kínálatát, milyen hiányosságokat rónak fel, amelyek megszüntetésével a vá­rosba látogatók kellemesebb élményekkel távozhatnak. Az értékelés több száz turista véleménye alapján történt. A megkérdezettek köre elsősorban a város rendezvényeire (Virágkarnevál, Farmer Expo, Ady Aka­démia, Nyári Egyetem) többségben 1-2 napos tartózkodásra érkezett turistákra terjedt ki, így a városról alkotott kép elsősorban az ő értékítéletüket tükrözi. Minden bizonnyal árnyaltabb és talán kedvezőbb összképet kaphattunk volna, ha a debreceni szállodákban szétosztott több száz kérdőívnek legalább 10-20%-a kitöltve érkezett volna vissza. A csekély számban kitöltött kérdőív a turisták mi­nimális együttműködési készségéről tanúskodott. Ennek ellenére úgy véljük, hogy az adatok értékelésével számos hasznos, a jövőre vonatkozó teendő meg­határozásához fontos információ birtokába jutottunk. 2. A Debrecen történelméhez, kultúrájához kapcsolódó értékek és ismertségük A turisztikai imázs rendkívül fontos részét képezi a turisztikai célterület törté­nelmi eseményeinek és emlékhelyeinek, építészeti értékeinek, művészeti alkotá­sainak, kulturális életének, ipari vagy mezőgazdasági termékeinek ismertsége. Ehhez azonban nem elegendő pusztán ezeknek az adottságoknak a megléte. A város múltjához és jelenéhez kapcsolódó művi és kulturális értékek csak akkor válhatnak turisztikai keresletet motiváló tényezővé, ha azokat hatékonyan rek­lámozott, keresett turisztikai termékké fejlesztik. Hogy Debrecen mennyire felel meg ennek a feltételnek, ezt a 2002. évi fel­mérésben két irányból is igyekeztünk megközelíteni. Egyrészt értékeltük a város Tourinform Irodájában, szállodáiban és utazási irodáiban fellelhető kiadványo­kat, prospektusokat és szórólapokat abból a célból, hogy az általuk reklámozott értékek mennyire és milyen módon tükrözik a város gazdag történelmi és kultu­rális hagyatékát. Másrészt „felmértük” a Debrecenbe látogató turisták ismereteit is ezekről az értékekről arra keresve a választ, hogy milyen hatékony a prospek­tusok értékközvetítése, ill., hogy a város örökségét mi módon lehetne a turiszti­kai kínálat javítására és bővítésére hasznosítani. A feldolgozás során külön­­külön értékeltük a belföldi turisták, a határainkon túl élő magyar vendégek és a „nyugati” turisták válaszait. A belföldi turisták esetében a válaszokat esetenként

Next