Debreczeni Ujság, 1930. május (34. évfolyam, 209-220. szám)

1930-05-17 / 209. szám

ELŐFIZETÉSI ÁRA HELYBEN ÉS VIDÉKEN HÁROM PENGŐ, NEGYEDÉVRE » PENGŐ. egyes szám vásárlásánál ára HÉTKÖZNAP U FIL., VASÁRNAP 2* FILLÉR KIADÓHIVATAL KOSSUTH-U. 3. I. E. T Ml ij 11 L.u l L i i i ( \ i f\. U V.1 i C v? L 0 L u Érkezett. XXXIV. ÉVFOLYAM/109. SZÁN* SZERKESZTŐSÉG ÉS NYOMDA: JÓZSEF, KIR. HERCEG­ UTCA I«. SZÁM ALATT. SZERKESZTŐSÉG TELEFONSZÁMA »—«. FŐSZERKESZTŐ, FELELŐS SZERKESZTŐ: a • NYOMDA TELEFONSZÁMA »-47. THAN GYULA, VITÉZ KOLOSVÁRY-BORCSA MIHÁLY, kiadóhivatal Kossuth-u. 3., it. a« HMPMWIO apponyi a hágai egyezményről Apponyi Albert, ez a nagy ma­gyar, ez a független politikus, aki felizáll pártokon és pártpolitikán, hatalmas beszédben mutatott rá azokra a kényszerítő okokra és kö­rülményekre, amelyek szükségessé és szinte elkerülhetetlenné tették Magyarországra nézve a hágai és párisi egyezmények megkötését. Ap­­ponyi azzal kezde beszédét, hogy amikor a nemzetek képviselői Hágá­ban összeültek tanácskozni a jóvá­tételek végleges megállapításáról, az az egyöntetű vágy bevetette az egész világot, hogy mindörökre sza­baduljon az összes háborús financiá­lis ügyektől. Hogyan szállhatott vol­na szembe ezzel az általános óhajjal a háborúban vesztes kis Magyaror­szág, amely rá volt szorulva a kül­föld rokonszenvére és a külföldi tő­kére, amelyre közgazdaságának égető szüksége volt. A tárgyalások elől tehát nem lehetett kitérni, a kérdés csupán az, hogy Magyar­­ország­­a körülményekhez képest ki tudta-e magának harcolni a jóváté­­teli kérdésekben a körülményekhez képest lehető legjobb egyezményt, itt rátért Apponyi az optánsügy is­mertetésére, amelyről az ellenzék azt szeretné elhitetni, hogy kedve­zőtlenül befolyásolta a jóvátételi tárgyalásokat. Az optánsügyet nem Magyarország kapcsolta össze a jó­vátétellel, hanem az oláhok kívánták a két kérdés összekapcsolását, ami elől a nagyhatalmak kifejezett óha­jára nem térhettünk ki, ha egyálta­lában kerestük a megegyezés lehe­tőségét. Már­pedig a jóvátételi kér­dés végleges elintézésére talán ne­künk volt a legnagyobb szükségünk az összes nemzetek között. Kétség­telen ugyan, hogy a 13 és félmillió terhet vállaltuk magunkra, de más­részt megszabadultunk attól az ál­landóan fenyegető veszélytől, hogy újabb csapásokat zúdítsanak ránk. Elejét vettük annak a lehetőségnek, hogy mérhetetlen jóvátétellel sújtsa­nak bennünket. Pénzügyi szuvereni­tásunk visszanyertével felszabadí­tottuk gúzsbakötött pénzügyi poli­tikánkat. Ki meri azt állítani, — mondta Apponyi Albert —,­ hogy ha a ma­gyar kormány elejtette volna az­ op­­tánsok követelését és beletörődött volna az optánsügynek ítélettel való elintézésébe, h­gy kevesebb jóvátétel­lel sújtották volna. Ez jogfeladást jelentett volna anélkül, hogy kap­tunk volna érte valamit. Az optán­­sokért való kötelességtudó harcunk nem ártott presztízsünknek, inkább felénk fordította a külföld rokon­­szenvét. Hiszen éppen erre az időre esik külpolitikánknak az utóbbi idő­ben elért legnagyobb sikere: a ma­gyar-olasz barátsági szerződés meg­kötése. Egyetlen mód lett volna, amellyel meg lehetett volna szerezni a külföld elnéző jóindulatát és a megkötött egyezménynél kedvezőbb .Jóvátételi feltételeket lehetett volna elérni:­­ ha kijelentjük, hogy elismer­jük Trianont, hogy nem törődünk a tőlünk elszakadt területeken élő faj­rokonainkkal. De van-e magyar em­ber, aki erre vállalkozott volna? Van-e magyar ember, aki intenzitá­sunk végleges feláldozásával akart­ volna szabadulni a jóvátételi terhek­től. Pedig ez lett volna az az ár, amellyel megvásárolhattuk volna a külföld jóindulatát. Miután nem lép­hettünk egy pillanatra sem­ területi aspirációinknak törlésének terére és minthogy ezt nem is színlelhettük, az adott körülmények között senki sem állíthatja, hogy jobb megegyezést is­­köthettünk volna. Engedve a világ, óhajának, hogy ezek a vitás kérdé­sek véglegesen­­rendeződjenek, ter­heket vállaltunk magunkra, de ugyan­akkor elvárjuk azoktól a nagyhatal­maktól, amelyeknek kívánságait tel­jesítettük, hogy honorálni fogják azt a szolgálatot, amelyet mi ezáltal a béke ügyének tettünk. A HÁZ MEGSZAVAZTA A HÁGAI EGYEZMÉNY RA­TIFIKÁ­CIÓJÁ­T Egyértelmű követelése a magyar nemzetnek, hogy a revízió kérdésének hajnalhasadása elkövetkezzék Bethlen István gróf miniszterelnök nagyszabású beszédben állította fel a hágai és párisi tárgyalások mérlegét ! Budapest, május 16. A képviselőház mai ülésén foly­tatták a párisi egyezmények becik­kelyezéséről szóló törvényjavaslat vitáját. Baracs Macel a javaslatot nem fo­gadja el. Ezután Edélyi Aladár hatá­rozati javaslatot terjeszt be, amely­ben kéri, hogy a külügyi és pénzügyi egyesített bizottság javaslatával szemben, a B) alapról szóló negyedik párisi egyezményt, amelyhez a ma­gyar országgyűlésnek semmilyen köze sincsen, ne iktassuk be a törvé­nyeink sorába, hanem csak azt ve­gyük tudomásul, hogy az egyesített Gróf Bethlen István mindenek­előtt reflektált Baracs néhány állítá­sára, majd rátért az egyezmény kér­désére. Súlyos kritikák hangottak el a vita során ellenzéki részről, — kezdi b t­­őzsdét. Meg kell azonban állapíta­nom, hogy a kritikák nem voltak az egész vonalon objektívek. Először is a felszólalók nem fogadták el ténynek a kormány ama vallomásait, amelyeket hivatalos minőségben tett és amelyekről mégis csak megkíván­ható, hogy való tényként fogadtas­sanak el. Nem voltak objektívek má­sodszor, mert hiszen a törvényja­vaslat nem azt fejezte ki, amit a ma­gyar kormány elérni kívánt volna. Nem volt objektív a kritika végül azért sem, mert jelentékeny erőfeszí­téseket tett, hogy mindenáron bizo­nyos öszeférhetetlenséget mutasson ki. Mit akart a kisantant? — Mi volt a kisantant tézise? — folytatta szavait Bethlen István. A kisantant tézise az volt, hogy Ma­gyarország fizesse 1943 után is a re­­parációs költségeket, mondjon le Magyarország a 250. szakasz védel­méről nemcsak most, de a jövőre is és fizesse ki Magyarország, azokat a károkat,­ amelyeket nem Magyaror­szág,, hanem a szomszédos államok kormányai okoztak egyes magyar polgároknak. bizottság az egyezmény szövegét­­csatolja jelentéséhez. Rövid szünet után C­sik József szólalt fel, aki szerint újabb súlyos terheket raktak ránk, csak a jog­cím változott. Az a felfogása, h­ogy a mi ellenköveteléseink voltak nagyob­bak, nagyobbak annál, amit ellenfele­ink tőlünk követelhetnek. Beszéde végén felveti a kérdést, nem lehetett volna-e ezt az ügyet a revízió ügyé­vel összekapcsolni. Általános nagy érdeklődés között emelkedett most szólásra a minisz­terelnök. Az agrárperek szubsztrátuma egy­millió kétszázezer hold. Ehhez még hozzájönnek azok a birtokok, ame­lyek egyházaktól és más tulajdono­­soktól vonattak el, ami másfélmillió holdat tesz ki­ . Ez akkora terület, mint Magyarország búzatermő terü­letének a fele. Nem lehet tehát azt mondani, hogy csekély területről van szó. Ezerszáz millió pengő értékű pertárgyról van szó, 177 millió pen­gőt tesznek ki az egyházi agrárpe­rek, az ipari részvénytársaságok pe­rei 336 milliót, a magyar állampol­gársággal bíró főhercegek perei 315 millió pengő tőkét­­ tesznek ki, tehát 830 millió a peresített összeg, az agrárperekkel együtt pedig, mintegy két milliárd, am­i megfelel Csonka­­m­agyarország nemzeti összvagyona egykilenced részének. Nem lehet te­hát azt mondani, hogy a­ kormány egy láppáliáért harcolt Génfben. Nem lehet tehát azt mondani, hogy ha si­került volna a nemzeti vagyon egy­­­kilenced részét megmenteni és a csonka országba behozni, ez egy je­lentéktelen­­dolog lett volna. Ha Ma­gyarország számára sikerült volna két milliárdot behozni, úgy annak ka­mata, nem magas kamatlábat, 6 szá­zalékot számítva, 120 milliót tett vol­na ki,­az adók és egyéb állami és községi terhekkel együtt a jövede­lem egynegyed részét, 20 —30 milliót tesznek ki. A magyar közgazdaság­nak, a magyar köznek, sőt a magyar fináncpolitikának nagy érdekei fű­ződtek ahhoz, hogy megmentsük az ország számára ezeket az értékeket A magyar álláspont Hága után négy pontban összegez­­tem a magyar álláspontot: 1. További reparáció teljesítésére i­s nem vagyunk kötelezhetők. Nem vál­­lalhat Magyarország reparációt a bé­­keszerződés 250. szakaszának, a mai­­gyar állampolgárok követelésének ki­­egyenlítése érdekében sem. 2. Magyaro­rszág nem mondhat le arról a védelemről, amelyet­ neki a 350. szakasz nyújt, azonban hajlan­dók vagyunk a múltra nézve barát­ságos megegyezésre azokon a kere­teken belül, amelyeket a Népszövet­ség előtt bejelentettünk és amelyek alapján a két kérdést, a reparáció kérdését és a­ 250. szakaszból szár­mazó fizetések kérdését összekap­csolni; nem engedjük,­mert ezek ösz­­sze nem tartoznak és nem kompen­zálhatók.: ü v. : ró . 3. Magyarország érdekében áll, hogy bizonyos olyan átalunk is jo­gosnak ismert követelések tekinte­tében, amelyek nem jóvátételi termé­szetűek, sem nem olyan terhek, ame­lyek az 1943-ig fizetendő annuitások­ba betudhatók, és­ Magyarországot terhelik, pénzügyi alaponn keressen méltányos , megegyezést. • Csak olyan­­egyezményt­ köthetünk azonban, amely burkolt formában sem tartall­an­ az jóvátételt.­ •. . s . A negyedik pont szerint azt a kö­vetelést, hogy ezért fizessen Ma­gyarország reparációt, hogy pénz­ügyi szuverenitását megválthassa, a magyar kormány nem tartja elfogad­hatónak­ és ehhez segédkezet­ nem nyújt."(Helyeslés a"jobboldalon és"* középen.) Merev ellentét volt­ a kisantant és a magyar álláspont közt a reparáció­ kérdésében. 1.Ők követeltek: jóváté­tel, mi­ pedig,nem fizetünk. Merev el­lentét volt a 350. szakasz érvényben­­tartása tekintetében. Ők megszün­­teni, mi pedig fenntartani kívántuk. Így állott a helyzet a párisi tárgya­lások előtt, amelyek Hágát b­ecelez- A miniszterelnök beszéde

Next