Heti Délkelet, 1998. január-június (5. évfolyam, 1-25. szám)

1998-02-08 / 5. szám

BÉKÉSCSABA, SZARVAS, GYULA, GYOMA GONDJA alja a kis boltokat? olvashatunk róluk. Tíz helybéli ke­reskedő­, boltos szerződött le hozzá­juk, közülük egy valaki kevés ideig bírta a gyűrődést, néhány hét után felmondott. Tapasztalatom: a vevő­ket nehéz kiszámítani, így egyelőre megjósolhatatlan, mi lesz a keres­kedelmi harc vége. Érthető, ha a kispénzűeknek tetszenek az olcsó árak, ám a minőségre kényesek nem feltétlenül nálunk keresgél­nek. Feketén-fehéren úgy néz ki, hogy egy hónap után a markettel szomszédos kicsi, magánkézben lévő élelmiszerbolt bezárt, a szin­tén közeli kisáruház még tartja a frontot. De meddig? Az áfészek ab­ban bíznak, hogy bizonyos idő el­telte után helyreáll az egyensúly. Számokat hadd ne mondjak. Barta Zoltán Békés városának ismert kereskedőfigurája. Néhány éve szociális diszkontot nyitott „Madzagfalván", amelynek sike­réről, bonyodalmairól a Délkelet is beszámolt. Barta úrral a cukorka­­üzem-ügy kapcsán szintén talál­koztunk - de borítsunk fátylat a múltra, tisztáztuk a félreértéseket. Ezúttal azért keresem fel, mert anno érdekes kijelentést hallottam tőle: kilátásba helyezte, hogy ha­marosan kemény háború indul a békési üzlettulajdonosok és a mul­­tik között a helyi piac újrafelosztá­sáért. - Hogy áll a küzdelem? - ér­deklődöm. HETI DÉLKELET - Nem titok, összefogtunk. Zö­mük egy debreceni központú keres­kedelmi lánccal működik együtt, minek köszönhetően 10-15 alap­termék árában verjük a nagyokat. Aggodalomra tehát nincs ok, bár pillanatnyilag nincs mi vagy ki el­len harcolni, hiszen városunkban még nem nyílt szupermarket. Ez persze nem jelenti azt, hogy ez a helyzet végleges. Üzletközpont lé­tesítéséhez nem szükséges enge­délyt kérni az önkormányzattól, legfeljebb magánterület megvásár­lása esetén építésit, de iparterület­nél még azt sem. Úgy tudom, itt a Korona mozi környéke került szóba ilyen célra. Sokáig rebesgették, hogy talán nem is a köznép, hanem az elit számára nyitnának szuper­marketet a belvárosban, de a jelek szerint arra még várni kell. M­i történik társadalmi szinten velünk? Kulcs­szó: a globalizáció, a gazdaság liberalizálása a világban, azon belül Magyarországon, Békés megyében. A szabadelvű felfo­gás szerint e folyamatokból ha­zánk sem vonhatja ki magát. A multinacionális cégek jelenléte bi­zonyítja, hogy bekapcsolódtunk a nemzetközi gazdasági rendszerbe. Ha úgy tetszik, s ez a másik oldal véleménye, nyakig benne vagyunk a slamasztikában. Utóbbiak közül a mérsékeltek nem a multik kisöp­­rűzését kérik az országból, hanem csupán a jelenleginél szabályozot­tabb, európaibb, civilizáltabb kö­rülményeket, a korlátlan verseny kordában tartását. Szerintük az Európai Unióban sokkal szigorúbb szabályok alapján működtetik a gazdaságot, mint nálunk. Az Egye­sült Államokban pedig még ennél is keményebb feltételeket határoz­nak meg. Nem véletlen, hogy a li­beralizáció jegyében olyan tevé­kenységet végeznek bizonyos válla­latok, közvetve tehát a mögöttük húzódó pénzügyi érdekcsoportok, amelyeket aligha engedhetnének meg maguknak Európa fejlett or­szágaiban. Ez nem liberalizálás, hanem bizonyos fokú anarchia, amely a gazdaság minden terüle­tén, tehát a kereskedelemben is ér­vényesül, ám ezt gyakran maguk a közgazdászok sem hajlandók elis­merni. A kivételek közé tartozik Fri­­gyesi Veronika közgazdász, aki szerint a multinacionális cégek so­kat lendíthetnek egy ország gazda­ságán, de csak akkor, ha működé­sük révén emelkedik a GDP, nő a foglalkoztatás és a hozzáadott ér­ték. Ezek a stratégiai befektetők hosszú távon gondolkodnak, a pri­vatizáció során végrehajtott tőke­­befektetésük nem egy-két esz­tendőre szól. Az ilyen vállalkozói beruházásokat az államnak is tá­mogatni kell. Persze, a befektetők egy része a gyorsan megtérülő pro­fitra gondol­­ vagy csupán a piac megvásárlására törekszik a magá­nosítás során. Összegezve: a globalitás elsősor­ban a multinacionális cégek érde­ke, hiszen a nemzetközi piacok be­szűkülnek, s fennmaradásukat csak az garantálja, ha kilépnek a nemzetközi porondra, s a kisebb helyi vetélytársakat elsöpörve megvetik külföldön (jelen esetben a Kárpát-medencében) is a lábukat. A kép úgy lehetne lega­lább részben teljes, ha e cikkben megszólalna a legtöb­bet emlegetett áruházlánc va­lamelyik viharsarki üzletének vezetője, netalán a kft. ügyve­zető igazgatója. De nem szólal meg egyik sem, mert a szuper­market-biznisz e különleges fajtája (mint az előbb nyilatko­zók jelezték) híresen távol tart­ja magát a nyilvánosságtól. Ők nem politizálnak - üzletelnek. A potenciális és tényleges vásár­lókkal szórólapokon tartják a kap­csolatot, amelyekről kiderül, hogy súlyt helyeznek áraikra (ez a szlo­gen), és hogy már 63 (1998. február eleji adat) üzletet nyitottak meg or­szágunkban. A magyar eldöntheti, hogy vesz-e tőlük Sanny almaitalt 59 forintért, sós, pirított földimo­gyorót szintén ennyiért, Duna cso­kiszeletet 29-ért, féltartós tejet 47- ért, és így tovább. A választás le­hetősége (bemegyek vagy sem) adott, tehát a demokrácia alapfel­tétele teljesül, az árak tényleg ked­vezőek. Hogy közben a Viharsarok kisvárosainak kis-, közepes-, eset­leg nagykereskedői becsukhatják a kaput, magyarul munkanélküliek lesznek? Stílusosan: na és? Majd kapnak jövedelempótlót, amelyen aztán beszerezhetik a Schlossgold sört 85-ért, Sir Morton Earl Grey-t 119-ért, a Safeguard szappant 115- ért, a Harlekin WC-papírt 239- ért. Mert szakközgazdászi diploma nélkül kimondható, hogy a Körö­sök Vidéke gazdálkodói beszállító­ként sem, vagy csak alig jöhetnek számításba a multiknál. Hogy kárt, vagy hasznot hoznak-e a nemzetközi nagyáruházak hazai láncszemei a magyar gazdaságnak, azon belül tíz-húszezres kisvárosok éppen csak felpezsdülő kisvállalko­zóinak? Várjuk ki a végét. Elvégre a(z) (ár)változás jogát mindenki fenntartja. Fehér József Épül a gyomaendrődi szupermarket Fotó: Gál Edit 5

Next