Délamerikai Magyarság, 1957 (29. évfolyam, 3822-3871. szám)
1957-02-23 / 3827. szám
4. oldal A melbournei olimpiász (Folytatás a 3. oldalról) II. 1. Szovjetunió 40‘3 szovjet rek. beállítva: 3. Németország 40‘5 3. Anglia 40‘6 orsz. rek. 4. Ausztrália 40‘8 5. Pakisztán 40‘8 orsz. rek. 6. Japán 41‘3 Futamonként az első három a döntőbe került. Döntő: 1. USA 39‘5 világrekord 8. Szovjetunió 39‘8 szovjet rekord és európai rek. 8. Németország 40‘3 4. Olaszország 40‘4 5. Anglia 40‘6 orsz. rekord beállítva 6. Lengyelország 40‘6 4x400 m. staféta: Előfutamok: 1. 1. Kanada — Sloan Cockburn Clement Tobacco 3:10‘5 2. USA — Jenkins Jones Masburn Courtney 3:10‘5 8. Csehszlovákia — Mandlik Janecek Jirasek Trousil — 3:10*8 4. Finnország - Rekola Mildli Kivela Hellstein — 3:11‘4. Finn rekord. Nem indult: Libéria és Malaya. II. 1. Németország - Kuhl Pörschke Oberste Haas 3:09‘8 2. Ausztrália — Gibson Gregory Lean Gosper 3:10‘3 orsz. rek. 3. Franciaország — Degats Dugard Goudeau Haarhoff 3:11‘8 4. Japán — Ogushi Muroya Suzuki Akagi — 3:13‘7 — orsz. rek. B. Portorico — Dejesus Delgado Rivera Rodriguez — 3:13*7 orsz. rek. 6. Kolumbia III. 1. Anglia — Wheeler Higgins Salisbury Johnson 3:08:8 3. Jamaica —• Gardner Kerr Spence Spence —• 3:10*9 3. Szovjetunió — Gratcsey Litujev Julin Ignatiev — 3:11:1 4. Kenya — 3:18*6 5. Etiópia — 3:29*9 Előfutamonként a két első a döntőbe került. Döntő: 1. USA 3:04*8 2. Ausztrália 3:06*2 orsz. rek. 3. Anglia 3:07*2 4. Németország 3:08*2 5. Kanada 3:10*2 Jamaika diszkvalifikálva. Dekatlon: 1. Milton Campbell USA 7937 pont dl. rek. 2. Rafer Johnson USA 7587 3. Vasilij Kuznetsov Szovjet Unió 7465 4. Uno Palu Szovjetunió 6930 5. Martin Lauer Németország 6853 6. W. Meier Németország 6773 7. Torbjörn Lassenius Finnország 6565 8. Yang Zuan Kuang Formosa (Nemzeti Kína) 6521 9. Pat Leane Ausztrália 6427 10. John Cann Ausztrália 6278 11. Jan Bruce Ausztrália 6025 12. Bob Richards USA 5781 13. Jurij Kutenko Szovjetunió 5297 14. Reze Farabi Irán 5103 15. Walter Herecens Belgium 2585 pont. (Abbahagyta.) Összesítve férfi atlétika: 1 2 3 4 5 6 17. Olaszország...........................— ----------2 — 2 8 pont 18. Izland 7.19, Görögország 5.20, Kanada 4.21, Délkorea 3 és 22. Japán, Nigéria, Délafrika 2—2 pont 1. USA........................................ 15 9 4 6 1 1 261 pont 2. Szovjetunió........................... 3 4 6 4 4 4 212 pont 3. Anglia .................................. 1 2 2 1 4 2 47 pont4. Németország........................... —-2 1 4 2 1 36 pont 5. Ausztrália ............................— 2 3 —- 2 2 35 pont 6. Magyarország.....................—- 2 — 211 25 pont 7. Norvégia.. ......................... 1 — 2 — —- — 20 pont 8. Lengyelország.........................— 1 —- 1 2 2 16 pont 9. Finnország..........................................* 3-------------15 pont 10. Svédország..........................................1 2 1 1 14 pont 11. Brazília ............................... 1--------— — 14 pont 12. Franciaország................... 1-----------------------------10 pont Jugoszlávia........................... — 1---- 1 1 10 pont Írország............................... 1------------------------ 10 pont Újzéland............................... 1-----------------------------10 pont 18. Csehszlovákia..................—• — 1 — 1 2 9 pont KSRRIIT Levelezési cím: Editorial Kárpát S. R Buenos Ai MAGYAR KÖNYVEK — MAGYAR FOLYÓIRATOK nagy választékban! Kérje árjegyzékünket! Könyvkereskedés: Lavalle 361 földszint udvar. Nyitva: 12 órától este 7 óráig L. Casilla Correo 2250. T. E. 82--8894 rea SEGÍTSE ÖN IS A MAGYAR SAJTÓT! RENDELJE MEG A D. MAGYARSÁGOT! NEMZETI SPORT 1957. február 23. Délamerika motorosrekordere: Dőry Antal A buenosairesi 1000 mérföldes autóversenynek Dőry Antal személyében magyar résztvevője is volt. Dőry, akinek a nevét jól ismerik európai és latinamerikai motoros sportkörökben, — most indult először sportkocsi versenyen. Dőry kitűnően szerepelt, kategóriájában a második helyen végzett. Dőryék kocsija nyolcadiknak robogott át a célvonalon. Versenyzőtársai olyan világhírű bajnokok voltak, mint az angol Stirling Moss, az olasz Luigi Musso, az argentin Natarieta, a francia Jean Behra. Jellemző az iramra, hogy Juan Fangio, a négyszeres világrekorder és a január 13-i verseny győztese, 2 órai körözés után feladta s így a Maseratival szemben Luigi Musso Ferrari-kocsija győzött. A buenosairesi ezerkilométeres autóversenyen, amelynek eredménye számít az autómárkák éviversenyében, argentin, angol, francia, olasz, német, északamerikai, skót, svéd, uruguayi, venezuelai, brazíliai, guatemalai versenyzők indultak s köztük állt ki starthoz Dőry Antal. A buenosairesi Avenida Costaneran az argentin zászló mellé kitűzték a magyar zászlót is. A verseny után beszélgettünk Dőry Antallal. Megkérdeztük tőle ,milyen kocsival versenyzett ? A Porsche R. S. 1500-as sportkocsival, amelynek motorja 140 lóerős s a legmagasabb elérhető sebessége a buenosairesi Costanerán 240 kilométer óránként. 150-es átlagot értünk el. A Porsche motorja hátul van s igy a motor nem növelte a meleget. — Ez pedig fontos egy autóversenyen: láttuk, amint Luigi Musso fejére rákötöttek egy negyedkiló jeget, hogy elviselje a hőséget... — Ki volt a partnere, a guatemalai versenyző? — Ez a fiú, Jaroslav Juhan tulajdonképen csehszlovák, de guatemalai színekben indult. A bátyja Franta Julian, ismert versenyző, ő is évek óta versenyez sportkocsikkal és rendkívül megbízható. A táv nagyobbik részén ő vezette kocsinkat s így sikerünk neki köszönhető. Döry Antal, mint az igazi sportemberek általában, nem dicsekvő természetű, a sikert inkább partnere rátermettségének tulajdonítja, pedig akik ismerik Döry versenymúltját, azok pontosan tudják, hogy komoly része van a sikerben. Kérdezzük meg tőle, mikor kezdett versenyezni és milyen magyar és külföldi versenyeken indult? 1935-ben kezdtem versenyezni motorkerékpárral Magyarországon. 1937-től kezdve sok külföldi versenyen vettem részt, többek közt Ausztriában, Németországban, Belgiumban, Csehszlovákiában. — 1939-ben Böck Lászlóval indultam a montecarloi csillagtúrán. A 350 köbcentiméteres kategóriában háromszor egymásután megnyertem a mamagyar bajnokságot 1938-ban, 1939-ben és 1940-ben. — Mikor vezetett először sportkocsit? — Amikor Hartmann László meghalt, Tripoliszban. — Maserati versenykocsiját én vettem meg s néhányszor treníroztam vele Olaszországban. Versenyen azonban nem indultam sohasem, — mostanáig, amikor a Porsche-gyár versenykocsiját vezettük, Juhiannal. — Délamerikában jól ismerik már a Dőry-nevet. Milyen eredménnyel versenyzett Dél- Amerikában ? — 1951-ben megnyertem az argentin motorkerékpár bajnokságot és tavaly decemberben megdöntöttem a délamerikai motorkerékpár-sebességi rekordot ,ezt a rekordot én tartom, 196 kilométeres átlaggal. — Milyen tervei vannak a versenyzéssel kapcsolatban ? — A motoros versenyzést befejeztem, ezentúl csak sportkocsival versenyzek. A motort nemsokára átveszi tőlem a fiam, Péterke, aki tavaly, 11 éves korában megnyert — felnőttek között — egy rövidtávú Lancete-t. Döry Antal a magánéletben a neckarsuhli NSU-gyár latinamerikai képviselője. Az NSU-motorkerékpárgyár évi gyártása motorkerékpárom meghaladja például az egész angliai gyártást. Az NSU-nak minden latinamerikai köztársaságban vannak képviseletei, a buenosairesi Döry-cég szervezésében. Döry Antal jelenleg az egyetlen magyar motorversenyző, aki élvonalbeli versenyzők között is megállja a helyét. S Döry Antal minden alkalommal szíve felett magyar címerrel versenyez. ____. .. a,,..... Az Uruguayi Futballszövetség és a Honvéd — A “Délamerikai Magyarság’ nincs egyetlen paragrafus sem amely szerint a Honvéd túrájának jövedelméből egy bizonyos százalékot a terrorral sújtott magyar népnek juttatnak, jótékonysági célokra. Bernardo Garros, a legismertebb uruguayi sportújságíró az Uruguayi FutballszóUruguay népe nagy szeretettel várta a Honvédet s a montevideói bajnokcsapat, a Nacional üdvözlő levelek százait kapta abból az alkalomból, hogy január végén a klub vezetősége bejelentette: vendégül látja a magyar csapatot és az Estadio Centenarioban kétizben mérkőzik vele. A Nacional azonban engedélyt kért az Uruguayi Futballszövetségtől, amely viharos tárgyalás után döntést hozott, amelynek értelmében a Nacional nem mérkőzhet a Honvéddel. A határozat szövegében van egy részlet, amely így hangzik: — Az Uruguayi Futballszövetség a legnagyobb szimpátiával fordul a Honvéd felé, amely a szovjet elnyomás és intervenció elleni hősies magyar ellenállás egyik szimbólumává vált. Jogi szempontból azonban tartanunk kell magunkat a FIFA szabályzatához. Se A vita során Dr. Bracco a Nacional nevében és Lombardo a Defensor részéről ellenezte a határozatot. Felmerült még egy probléma, mely bizonyos szempontokból megnehezítette, másrészt viszont megkönnyíthette volna a Honvéd délamerikai túráját. Troccoli, az Uruguayi Futballszövetség elnöke kijelentette, •— hogy mindenki szimpátiával kiséri a Honvéd túráját, de nyilvánvaló, hogy ez a túra kereskedelmi célokat szolgál; a Honvéd túraszerződésében uruguayi tudósítójától a vétség elutasító határozata után megjelent cikkében a következő részleteket írja: — Bevalljuk, nagy csalódást jelent nekünk a Futballszövetség határozata. Nem hittük volna, hogy a Szövetség sok tagja elnémul akkor, amikor dönteni kell: a FIFA tér fogadtak bennünket ékes magyar kiejtéssel: “Isten hozta!’ Valóban a jó Isten kegyelme segített engem is munkámban és a csapatot velem együtt a boldog és hatalmas Egyesült Államokba. New Yorkban Wagner polgármester személyes képviselője, feleségem, Szapáry elnökünk és felesége, Eckhardt Tibor a First Aid for Hungary elnöke, a Sports Illustrated vezetősége, az NCWC megbízottai, sportemberek, hatalmas közönség fogadtak bennünket. Hatheti megszakított munka után jó volt itthon lenni és átadni Amerika népének a magyar sportélet virágait, világ legjobb edzőit, hogy továbbra is hirdessék a magyar sport nagyságát s találják meg boldogulásukat abban az országban, ahol annyi menekült magyar nyert új otthont, boldog és békés életet, határozata és demokratikus tradícióink között. A szövetségi vezető urak hivatalosan nem hajlandóak észrevenni, hogy Magyarország történelmi dráma színtere s ennek a tragédiának hatása a sport területén is érezhető. Tudjuk jól, hogy a magyarországi kommunista sportszövetség azért vonta meg az engedélyt a Honvédtől, mert Puskás csapata mindenütt felhívta a figyelmet arra, hogy egy külföldi hatalom terrorja nehezedik Magyarországra. — A FIFA és a mi futballszövetségünk erről nem kivárt beszélni, csupán a formaságokhoz ragaszkodik. Népünket így megfosztják egy soha viszsza nem térő látványosságtól és főleg attól, hogy szimpátiájukat nyilvánítsák a mérkőzések alatt a hős magyar nép iránt, Így döntöttek az uruguayi profi vezetők! De a Testnevelési Tanács nem ért egyet ezzel a döntéssel. A Honvéd mégis eljön Montevideoba! Valóban, az uruguayi Testnevelési Tanácsnak nem tetszett a futballszövetség döntése. A Testnevelési Tanács a maga részéről gyorsan tárgyalásokat kezdeményezett a Flamengo megbízottjával, Soaressel, aki a Honvéd túrájának ügyeit managelte. A tárgyalások minden valószínűség szerint eredményre vezettek volna, ha az idő rövidsége és a Honvéd játékosainak idegállapota nem jelent leküzdhetetlen akadályt. MELBOURNE MAGYAR SZEMMEL (folyt.) besült szemével első oldalon volt látható a nemzetközi sajtóban. A varratokat egy hét múlva vették ki, és sérülése még ma is látható. Az egyéni kardbajnokság biztos esélyese volt Kárpáti Sok izgalmas, kedves, humoros élményben volt részem, de a legnagyobb öröm akkor ért midőn San Franciscóban amerikai földre tehettem a lábamat, ahol Goodwin Knight californiai kormányzó, a felesé Rudolf. Egy orosz és két lengge és Christopher polgármesgyer vívó húzott fel mellé, maguk mögött hagyva a francia és olasz vívókat. A döntő két másik magyar résztvevője Gerevich és Kovács a hazai események miatt indiszponáltak voltak, s igen idegesen vívtak. A hatalmas városházát, ahol a vívások zajlottak le, nagyrészben magyar közönség töltötte meg. Minden magyar által adott tuss után tombolás, minden oros. találat után pfujjolás hangzott el. Azt hiszem ilyen ellenséges légkörben szovjet versenyző még nem vett részt nemzetközi találkozón. Kárpáti simán nyerte (egy vereséggel) a bajnokságot, második a lengyel (Kevey-Richter János tanítványa), míg a harmadik a szovjet versenyző lett. Főleg az olaszok számára nemzeti szerencsétlenséget jelentett, hogy sem a kardcsapatban, sem az egyéniben nem szerepeltek az első három között