Délamerikai Magyarság, 1957 (29. évfolyam, 3822-3871. szám)

1957-01-19 / 3824. szám

4. oldal A­­ II­­I. • * I «t •• I fellázadt magyar írók műveiből Az áruló Kádár-klikk sztn- jében jelentős szerepet játszot­­linista terrorra ismét aktuál­tak. „ , . . . ,,, . , , .. I Amit többször megírtuk, az Hsa. teszi az irólázadást ko­ltólázadásban sok kommunis- vetö irodalmi megnyilatkozó­ . . . , , ... ta­iró és kolto vitt vezető szó­lokat, amelyek az októberi repet a terror és a pá­rt elleni forradalom szellemi előkészítő-­­harcban. Szabad e kínozni? A kényes kérdés megvitatásának nem könyv feladatát többek között Pálóczy Horváth György vállalta, egyike azok­nak az íróknak és újságíróknak, akik évekig nem szólalhattak meg. Pálóczi Horváth György hét évig ült börtönben. Az Iro­dalmi Újságban 1956 tavasza óta rendszeresen megjelent cik­kei a szabadságeszmékért küzdő, de egyben ennek a küzde­lemnek a reménytelenségét is érző értelmiségiek vivódázát tü­krözik. Alaptémája: mindazokban, akik a szabadságeszmékért, a haladásért, a szociális igazságosságért küzdöttek a lelki és fizikai terror hatása alatt lelki hasadásnak kellett bekövet­keznie. Különösen megrázó az az Irodalmi Újság július 7.-i számában megjelent Írása Dosztojevszki Karamazov fivérek című hatalmas regényének két főhőse, a lázadó Iván és a hívő Aljosa folytatják a regényben is eldöntetlen vitájukat. Iván a regényben felteszi a kérdést Aljosának: bele lehet-e nyugodni egy olyan isteni igazságszolgáltatásba, amely eltűri, hogy a gyermekeket halálra kínozzák? Aljosa bevallja, hogy ebben nem tudna belenyugodni. S most Pálóczi Horváth írásá­ba Iván így szegezi a régi kérdést Aljosnával szembe: „Fel­kérlek, hogy felelj őszintén. Képzeld, hogy Te magad építed fel az emberiség sorsának épületét azzal a céllal, hogy végre bol­doggá teszed az embereket, hogy végre békét és nyugalmat adj nekik, de ennek elérésére elkerülhetetlenül szükséges volna, h­ogy megkínoztassák, hacsak egy kis teremtmény is, hogy annak megbosszulatlan könnyei segítségével emelj fel az épületet. Hát vállalkoznál-e Te ilyen áron az építkezésre. Fe­lelj, ne hazudj’, ,Nem, nem válalkoznám’, feleli halkan Al­josa." • • • A beszélgetés egy hatalmas amfiteátrumban zajlik le s agy néma kórus figyeli. A beszélgetés tehát voltaképpen biró­­sági tárgyalás. A jelenetet Pálóczi Horváth Franz Kaffka „Prozess“-ének a mintájára alakította ki Kaffka művében, amely a modern ember egyetemes rémületének megrázó ábrá­­zolást, az embert titokzatos bíróság elé idézik s egy kórus fi­gyeli a tárgyalást. Pálóczi Horváth cikkének végén Iván így aposztrofálja a terror levegőjét, a bírákat, az esküdteket, akik a terrort „az ügyért" alkalmazzák és a megrémítettek néma kórusát. „Ti pedig nézzétek csak a számonkérőket, az élőket és a holtakat, nézzétek őket és emlékezzetek. Meg kell érte­netek, hogy kettészakított énnel, kettős erkölccsel nem lehet tiszta nagyszerű jövőt építeni." A kórus most a karbafont szemtanukra nézett... Már, már elemi erővel tört volna ki belőlük a kiálltás. .ígérjük nektek, hogy semmi nem volt hiába. ígérjük nektek, hogy soha, soha többé. ígérjük, hogy... De a fogadalmat a koponyaamfiteátrum vörös derengésében nem lehetett hallani. A szájak nem mozogtak. A fogadalom — mint a nagy fogadalmak mind — néma volt. Csak külön, kü­lön él az emberekben." • • • Álmában hazudik e az ember? Pálóczi Horváth György „Reggeltől estig" című „lelki ri­portja" — ahogyan ezt a műfajt talán el lehetne keresztelni — egy olyan férfiúnak egyetlen napját írja le, aki mindig a „vonallal" akar együtthaladni, nem akar lemaradni a for­dulatoktól, a válatozásoktól. Leírja Pálóczi Horváth, hogy a szerencsétlennek miképpen kell reggel, délelőtt, délután, es­tefelé és este eddigi álláspontját, előző nyilatkozatait, barát­ságait, ellenőrizni, miképpen kell szakadatlanul revideálni önmagát, hogy ne kerüljön egy idejét múlta s ennél fogva veszedelmes pozíciójára és esetleg szabadságára is kiható hely­zetbe. Végül bekövetkezik a jótékony éjszaka, a nappal hazu­­ságai, álcázásai másokkal és önmagunkkal szemben elkövet­kezett ránlásai után. „Te közben lepergeted agyadban a hiva­talosan elítélt izmusok ábécéjét, a bürokratizmustól és dog­­matizmustól egészen a szektásságig, amik ellen te mindig kö­vetkezetesen harcoltál. Időnként felvillan emlékezetedben múltad néhány zavaró rángások futnak át... Bár félig alszol, de még azon töprengsz, vájjon álmában hazudik-e az ember?" a 8. oldalról is, aki Buenos Aires tavalyi szezonjában a legnagyobb ze­nei sikert aratta. A külföldiek között tehetségesen állott a Mozart-muzsika szolgálatában Friedrich Gulda és Jan Toma­­sov, de azt hisszük, hogy Lin­da Rautenstrauch-Bracht zon­gorajátéka és a Carlos Pessina hegedülése volt legközelebb a Mozart szegeméhez. Ez a két belföldi művész szerencsecsil­laga a Mozarteum Argentino ideális törekvéseinek. Ezekbe a törekvésekbe méltó módon illeszkedik bele fiatal művészek nevelése a Mozart-muzsika elő­adására. A Mozarteum Argentino, a­­mely művészi céljainak tisz­taságával és önzetlenségével ma már az argentin zenekul­túra élén halad, rövid idő alatt érte el előkelő helyét mű­vészi életünkben. A salzburgi Mozarteum kezdeményezésére 1952-ben alakult a Mozart-kul­­tusz ápolása és terjesztése vé­gett. Alapítói Mariaro Drago,­­ Jorge D’Urbano, Johannes Franze, Erwin Leuchter, Car­los Pessina és Carlos Suffern voltak, valamennyien hivatott vezetői ma is Argentina zene­művészeti munkájának. A Mozarteum Argentino vezérka­ra azóta megnövekedett. Ma­riano Drago, Carlos Pessine, Erwin Leuchter ma is benne vannak, de a művészi munka irányítását ma már leginkább friss és lelkes asszony­­kezek végzik, s ez a Mozarteumnak is, Mozart kultuszának is sze­rencséje. A Mozarteum Argentino mai életében, ép úgy, mit valaha­­ Mozartéban, asszonyoknak van a legnagyobb szerepe: Jeanette Arata de Elize, Linda de Rautenstrauch-Bracht s az igazgató Elsa Richter de Ton­­sa hűsége őrzi és terjeszti köz­tünk a Wolfgang Amadeus Mozart kultuszát. S azt már a régi rómaiak is tudták, hogy papnőkre kell bízni a templo­mi tüzet, ha azt akarjuk, hogy ki ne aludjék. FILM - ZENE - IRODALOM Mindenki lop A „kényes kérdések" másik nagy feltárója Déry Tibor, az írólázadás egyik vezére, kétségtelenül a legtehetségesebb kom­munista író, Rákosi személyes ellenfele. Déry Tibor tiszta szép­­irodalmi forrást választ vádirataihoz, de novellái is sokkal többet mondanak az otthoni valóságról, mint sok statisz­tikai beszámoló. „Szerelem" című novellája (Irodalmi Újság, júl. 28) ma különösen időszerű problémát dramatizál, a börtönből kiengedett politikai fogoly helyzetét, akinek vissza kell találni a „normális" életbe. A fogoly éppoly kevésbbé tudja, hogy miért engedték ki hirtelen, mint ahogy nem tudta, miért vetették börtönbe. „Utolsónak" levelét adták át, a „Le­tartóztatás oka" kezedtti pontozott sor üresen maradt." A ki­szabadult fogoly nem találhat vissza a szabadságba, mert ez a szabadság nincs sehol, továbbra is a félelem Inacionális légköre veszi körül. Déry szerint az egyetlen megoldás a sze­retet, ez esetben a fogolyra hat év óta váró nő szerelme. Déry Tibornak „A téglafal mögött" novellája (Irodalmi Új­ság, augusztus 25) mindazt elmondja a dolgozók szociális és gazdasági helyzetéről, amit a hivatalos jelentések elhallgatnak. Bódi elvtárs, a gyár bérelszámolója, meggyőződéses kommu­nista, tagja a gyár fegyelmi bizottságának. Vádlóként lép fel egy öreg vasesztergályossal szemben, aki ellopott néhány mé­ter rézdrótot. Az öreg munkás szégyenében felakasztja magát. Felesége este kérdőre vonja Bódit, hogyan jelenthette fel az öreg munkást „Megver bennünket az Isten" — hajtogatja minduntalan az asszony. Bódi nem tagadja, hogy az eszter­gályos jó kommunista volt, aki évekig minden pártmegbiza­­tást becsülettel vállalt, jóllehet egy idő óta kivonta magát a társadalmi munka alól. De éppen a jó kommunistának elöl kell járni a termelésben, az állampolgári fegyelemben „Igen, ezt mondtam — vallja Bódi a feleségének — s hogyha egy kommunista megkárosítja az államot, vétkezik a társadalmi tulajdon ellen, akkor kétszeresen bűnös és nincs helye a be­csületes dolgozók között. Megver bennünket az Isten — mondja az a asszony. Azért lopott, mert nem keresett eleget Az ember lassan felhúzta a fejét — mindegyik ezzel véde­kezik. Szerencsétlen — mondta az asszony. Nézd meg a tulaj­don cipődet. Mikor lesz pénzed, hogy másikat vegyél? Bódi elvtárs cipője helyett felesége arcát nézte, amely az elmúlt néhány esztendő alatt oly gyorsan megöregedett, hogy Miskolcra házasodott keresztlányuk, ki a télen Pestre látogatott alig ismerte meg. Volt hozzászólás? — kérdezi az asszony. Volt. Mit mondtak? Semmit sem mondtak, — morogta az ember. — Feküdj le, oltsd el a lámpát. Meg voltak szervezve. Az emberek közül senki sem szólalt fel. Mert maga is mind lop — mondta az asszony. — Jaj sze­gény emberek. Jaj, nekünk is. Mikor lesi már a szegény embernek békessége . Másnap Bódi megint kénytelen leleplezni egy tolvajt. De nem jelenti fel s ezzel maga is beáll a lázadók közé. SEGÍTSE ÖN IS A MAGYAR SAJTÓT! RENDELJE MEG A D. MAGYARSÁGOT! 1957. január 19. S !­­ K. TOLLAS TIBOR versei: Emlékbeszéd egy ifjú harcos felett Húsz éves volt és húsz napot Harcolt át ellen azon­ban Húsz éves volt és most halott, Úgy pihent el karomban, Mintha csak álmodna tovább S szíve fölött egy átkos ólom megölte a csodát... Hallom kérdése hogy fön át: — „Testvér, nézd meg a sebet Ugy­e hogy nem halálos?" — Ahogy fullyéklott, úgy ömölt A porba drága vére. Falánkul itta fel a föld Páncélos tört a térre — S csend lett utána, furcsa csend Reánk borúit a város, S felelt a véres utca lent, Túl a falakon zúgva ment Uj csapat, a sáros Holtakon... s lecsukló fejét öleltem, s hívtam „Jajj ne még!. .„ A sebed nem halálos" — Friss vére folyt és egyre nőtt Két ágra szakadt forrás Folyammá duzzadt, felkelők, — Egy szívre dobbant ország Törte szét gátját, s átcsapott Az Alpok hűvös bércén, S menetelt száz és száz halott.... Szégyenükben a tárt karok Lehulltak — mind most értvén, Hogy e hömpölygő áradat Jelzi a föld új sodrát S hol forró árja átszaladt, Sok iszapba fűlt ország Mozdúlt a mélyéből Nyugaton, Nem a Trónok, a NÉPEK Vállukról tőkés nyugalom Terhét dobják, s új utakon Már mind velünk lépnek! A politikusok helyett Bányászok, dokkmunkások. Testvér, ne nézd a sebedet. Hidd el, hogy nem halálost A másik ágát tenyerén Viszi a barbár csorda A páncélosok fenekén Steppéken szétrobogva Viszi a Hazugság felett Hogy nem fasiszták vére A NÉP, a velük egy sereg Hull most el érte! A SZABADSÁGÉRT!... és amíg Remegve vonják vissza , bomlott sereg lesz a HZD S viszi hitünket, tiszta Harcok medrén át, s századok Partjai elénk dőlnek, S lomha Ázsia lángja fog Tüzet adni erőinknek! Börtönök nyitnak Keleten Fáklyát gyújt éjszakádhoz A Te sebed, az én sebem Testvér! Már nem halálos! S ha páncélos zsarnokok S az arany földbe olvadt Virág borít majd holt romot Tűzrózsát hint a Holnap Kihűlt szivedre, mely lehullt Tegnap az utcaköre Lángjain elég majd a múlt S életre kelsz belőle Mint hajdan legendás madár Szárnyad új fényre bontod Míg Kelet, Nyugat, száz határ Benned rak fészket boldog Jövendőnkre... s az ég­­ alatt Két világ Neked áldoz Hazám! Lángodtól ég a nap S amelyből ennyi fény fakadt Az a seb nem halálos!

Next