Délamerikai Magyarság, 1961 (34. évfolyam, 4019-4065. szám)
1961-05-11 / 4034. szám
1961. május hó 11. ”DLAMERIKAI MAGYARSÁG” EGYESÜL Avellanedai Magyar Egyesület Hetvadavia 1386 T. E. 20V-4492 Előzetesen jelentjük, hogy az első disznótoros vacsora május 20-án kitűnő zenekarral lesz megtartva. Buenos Airesi Magyar Egyesület Av. R. Saem Peña 1156 San Isidro T. E. 743—3852 21-én visszavágó kuglimérkőzés Dock Sud csapatával. Egésznapos vidámság, tánc. 28-án, vasárnap délután a Falu rossza, magyar film. Dock Sudi Magyar Egyesület J M. Núñez 1360 Egyesületünk szeretettel hívja meg a magyar kolóniát, barátait és ismerőseit a május 6-án szombaton este 9 órai kezdettel rendezendő nagyszabású Szüreti Báljára, ahol a csőszlányok és fák felügyelete mellett kicsit nehéz lesz a lopás, de a jó zene viharában egyiknek-másiknak mégis sikerülni fog. Jó zene, kedélyes hangulat. Jó ételekről a vezetőség és Lovas János büffésünk gondoskodik, magyaros szerettel vár mindenkit, a Vezetőség. Magyar Segélyegylet Bolivár 314 Olivosi Magyar KulturEgyesület Juncal 4250 Folyó hó 13-án az Olivosi Magyar Kultur Egyesület társas vacsorát rendez az új és a régi vezetőség tiszteletére este 8 órai kezdettel, amelyre szeretettel meghív és vár mindenkit a vezetőség. Május 25-én délelőtt 10 órai kezdettel egésznapos asadó, tekeverseny, asztalitenisz, billiárd és römi-verseny díjazással. Mindenkit szeretettel várunk. Ha nyerni akar, jöjjön el Olivosra. Június 10-én nagyszabású, ifjúsági sportból. Hat tagú jazz-zenekar. Valentin Alsinai Magyar Dalkör Viamonte 2635 A Valentin Alsinai Magyar Dalkör minden péntek este 8 órai kezdettel dalórát tart Ecsedy Sándor karnagy vezetésével. Minden dalost szívesen lát a Vezetőség. Villa Angélai Magyar Egyesület Grál, Obligado 159 . Chaco WILDEI EGYESÜLET Calle Victor Hugo - Wilde A Wildei Egyesület május 25.-én este 7 órai kezdettel nagyszabású filmestét rendez, amelyre szeretettel meghívja az egész magyar kolóniát. Színre kerül a Benedek Ház és a Néma kolorcer. E T E I N K mise mindig magyar népéne kekkel van kisérve. V. DOMINICO: Minden vasárnap szentmise és szentbeszédet tartanak a ferences atyák 11 órai kezdettel a ferences apácák templomé-Hím. ' r’.. ' VALENTIN ALLINAN: Minden vasárnap szentmise és szentbeszéd 10 órai kezdettel a Jézus Szive templomban (Viamonte y Rivadavia) REFORMÁTUS Keresztyén Egyház Lelkész: Nagy Balázs Dezső Lakás: Ramón Preire 1739 Belgrano R. Capital. T. E. 73—1904. Minden vasárnap délelőtt 11 órakor istentisztelet templomunkban (C. Ramón Preire 1739 Cap.) Bibliaóra minden kedden 19 órakor. Magyar Evangélikus Gyülekezet Congregación LA CRUZ DE CRISTO IELU — T. E. 73—1888 Lelkész: Ocsenás József Templom és lelkészlakás: Amenabar 1749, Belgrano . Istentisztelet minden vasárnap 11 órakor. A vasárnapi iskola 10 órakor. Hivatalos órák keddtől péntekig 9—12 óráig. (Lelkészi szolgálatok spanyol nyelven is igényelhetők.) Minden hétfőn 19 órakor énekkari próba. 29.-én (szombaton) 17 órakor a Női Csoport tartja összejövetelét Minden vasárnap 9:30 órakor spanyol nyelvű istentisztelet. Magyar Baptista Egyházközség Lelkész: MOLNÁR ANTAL Templom és lelkészlakás: Av. Caseros 656 - Capital T. E. 23—0209 Minden vasárnap délután fél 4 órai kezdettel vasárnapi iskolát tartunk. 4 óra 15 perckor evangelizáló istentiszteleteink kezdődnek. A szerda estéken prtosan órai kezdettel bibliaórát tartunk. EGYHÁZAINK Magyar Katolikus Missziós Lelkészség Lelkészek: Virág Venánc OPM és Szathmáry Román OPM Alsina y Defensa, Capital. T. E. 33— Callao 542, Capital. T. E. 45—1297 és 3629 — Domonkos László SVD, Colegio Plátaños — T. E. 201-0052. Istentiszteleti rend: CAPITAL: Minden vasárnap szentmisét és szentbeszédet tartanak a ferences atyák 11 órai kezdettel a Szent Rókus kápolnában (Alsina y Defensa). A szent- HALLOTTUK hogy május 21.-én lesz a BAME székházéban a viszszavágó kugli-verseny BAME és Dock Sud csapatai között. A versenyre a BAME-ban nagyon készülnek, hogy a magyar egyházak és egyesületek külön rendezőbizottságot alakítottak Tollas Tibor szabadságharcos költő fogadtaására. 7. oldal Az ifjúság és az új szellem A mindennapi élet megnyilvánulásai világosan mutatják az ifjúság új utak keresését .Ezt tanúsítják a divatos fogalmak, mint többek között “a nueva ola, nouvelle vogue, neue Welle11, amely újabban a film és színművészetben terjedt el. Az “új hullám" híveit főleg ama ifjúság körében találjuk meg, amelynek tagjai, mint az irányzat maga is, a durva realizmusban, a szabadosságban, a fegyelmezetlenségben az ösztönök szabad kiélésében keresik mindenáron az újat. Az új hullám azonban lényegesen különbözik az új szellemtől, amelyet a komoly, építeni akaró ifjúság keres. Mi ennek az új szellemnek ideológiai lényege? Mik az ismérvei? Ezekre a kérdésekre felel a bécsi szocialista egyetemi ifjúság lapjában megjelent cikk, amelynek szerzője meglepően elfogulatlannak és idealistának mutatkozik. A cikk szerzője szerint az új szellemiség záslóvivője természetszerűleg az ifjúság kell legyen. Az ifjúság eddig mindig az idősebbek politikai csapdájába esett, kihasználták, visszaéltek idealizmusával, lelkesedésével és amikor segítségre vagy támaszra volt szüksége, cserben hagyták. Mi legyen az új szellem alapja? Az egyének szociális érzésére épüljön? A szocializmus nem ott kezdődik, hogy belépünk valamilyen szociális irányú pártba, hanem abban, hogy igyekszünk önző énünket legyőzve, a közösségért dolgozni. A modern ember éljen népének keretei között, de ne álljon meg ennél az életformánál, hanem szellemi fejlődésében jusson odáig ,hogy vegye magára a keresztet s úgy szolgálja az emberiséget. Az ifjúság olyan életfelfogással rendelkezzék, mint Dante, aki, amikor szeretett szülőföldjéről ,Firenzéből száműzték, így kiáltott fel: — Hazám az egész világ. Semmi se legyen nagyobb a modern emberben, mint a szeretet embertársa iránt. Ezzel pedig — folytatja a cikkíró — úgy hisszük, megtaláltuk az új szellemiség meglepő definícióját: az nem szellem, hanem szeretet. Lényegében nem az értelmi funkciókból születik, hanem szívünk az alapja A szívek megújhodása révén születik újjá a világ, amely idővel kitermel majd egy népeket összefogó szocializmust, amelynek a szeretet az alapja. Az új szellem tehát a szeretet — fejezi be cikkét a szocialista egyetemi hallgató. Ez a tiszta és ritkán hallható hang mennyire különbözik a másik, szintén a szocializmus álarcában jelentkező és a világot minden eszközzel kommunizálni akaró politikai áramlat propagandisztikus, hangoskodó kijelentéseitől. A bécsi szocialista ifjú hangjában egy új ifjúság jelentkezik és kér szót, amely nem hazug ígéretek, meghamisított technikai és statisztikai adatok alapján akarja az emberiséget a megelégedettség felé vezetni, hanem az egymás iránti kölcsönös tiszteletben, megbecsülésben és szeretetben látja a kibontakozás lehetőségét. A valódi kereszténységet valló és gyakorló ember szintén tudja és meggyőződése is, hogy valójában az emberiség egyéni és közösségi megújhodásának kiindulópontja a szellem kell legyen, pontosabban meghatározva, abból a szellemből jöhet csak, amely a szeretetre épít. Ha az új szellemnek ez az alapja, akkor azt helyesnek tarthatjuk, mert az emberiség egyik ősi vágyának felel meg. Ez a felismerés annál örvendetesebb, mert olyan oldalról jön, amely hagyományszerűen csak az anyag létezését ismeri el és a szellemnek a múltban nem tulajdonított fontosságot. Ennek a materializmusnak eredményeképpen született meg az a mozgalom, amely ma tűzzel és vassal akarja a maga eszméjének az egész világot meghódítani. Tervének megvalósítására kifejlesztett egy olyan materialista bölcseletet, amely a világot két ellenséges csoportra osztja, ahol a szeretetnek semmilyen szerepe nincsen. Célravezetőnek látjuk ezt az útkeresést, amely az embert keresi az emberben; örvendünk annak hogy a szocialista ifjúság az új szellem lényegét a szeretetben fedezte fel. Ez az új szellem tulajdonképpen örök, ősidők óta létezik s kizárólag ez képes a világot összetartani és megváltani. Az utalás a keresztre és egyben arra, hogy az embernek, ha áldozatok árán is, de keresnie, segítenie kellembertársát, bizonyítja, hogy a szeretetnek van egy őslapja, amelynél a világ minden népe és felekezete találkozhatik s ez: — Isten. Az igazságot lehet különböző utakon keresni, de igazság csak egy van; a szépet számtalan formában igyekeznek rögzíteni, de szép csak egy van; a szeretet annyiféle, ahány szív dobog, de szeretet csak egy van. Az Egyetlen, az Igaz, a Szép, a Jó iránti vágy bírja rá minden idők emberét az új szellem keresésére. Ez az olthatatlan vágy annál erősebb, minél jobban igyekeznek börtönbe vetni, vagy bitófára juttatni. Az új szellemiség nem az agy tevékenységének eredménye, ha keletkezésének helyét keressük. A nehezen fordítható latin fogalom, c “mens” közelíti meg a lényegét, ami szellemet és lelkiséget is jelent egyben, mert tevékenysége a gondolkodásban és eszmélkedésben nyilvánul meg. A szeretet tehát a szívben érik meg, amit a szellem melegít. S a szeretet, melyre az ifjúság hivatkozik, az emberiség r.ma óhajában jelentkezik hogy testvért keressen és találjon embertársában, tekintet nélkül annak származására, fajára, hitére, életformájára és felfogására. Az igazi szeretet az, amely nemcsak az ellenfelet, hanem az ellenséget is egyszeri és egyedülálló jelenségnek tekinti és benne az emberiség ellenpólusú exponensét látja. Ez az új szellem, amit az ifjúság keres, a pünkösd szelleme, melynek révén a múltban földrészek újhodtak meg és amely a földteke mai kuszáit, kaotikus helyzetét szintén rendbehozhatja. A szabadföldön élő magyarságnak — különösen az ifjúságnak — szervezetei révén, de egyénileg is, ki-ki a maga helyén és környezetében, az örök, de természet fölötti módon mindig megújuló pünkösdi szellemet kell szolgálnia.— így szereznek majd megbízható barátokat a maguk és népük számára és maradandó érdemeket az emberiség fejlődésének előbbrevitelében. Ez a szellem képes lesz arra, hogy különböző irányzatokhoz tartozó emberek között hidat építsen. Egy táborba terelje az emberiséget és rábírja, hogy szabadságáért, a szabad gondolkodás és véleménynyilvánítás, a szabad pályaválasztás és szabad hitvallás jogáért mindenkor és mindenütt félelem nélkül harcoljon. Mert tudja, hogy a híd biztos és megdönthetetlen pillére az egyszerű ácsmester Fiának minden mesterséges korlátot ledöntő és időtálló felebaráti szeretetről szóló tanításán nyugszik. Aki még földi életében a minden idők kételkedőinek, megalkuvóinak és tamáskodóinak üzente: “...házamon a poklok kapui sem fognak erőt venni.” Írta: Dr. Dominits László Ki merné állítani, hogy ez a kép nem Badacsonyban, egy csopaki szőlőhegy csőszkunyhója előtt készült? Csak azok, akik tudják, hogy a BAME nagy, ízig-vérig magyaros szüreti mulatságán, április 18-án. Nem fogadták el a magyar delegáció mandátumát az ENSZ-ben (FEC) A Mandátum Vizsgáló Bizottság kilenc tagja (a két állandó tag: USA és a Szovjetunió, hét választott tag erre az ülésszakra: Új Zeeland, Haiti, Costa Rica Marocca, Egyesült Arab Köztársaság, Fülöp Szigetek, és Spanyolország) az 1961 április 20-i ülésén Charles Yost, az USA delegátusa javaslatot tett a magyar delegáció mandátumának el nem fogadására, azzal az indokolással hogy a jelenlegi kormányzat nem mutat semmi hajlandóságot az Egyesült Nemzetek közgyűlésének Magyarországra vonatkozó határozatai végrehajtására. A magyar ügyben hozott érdemi határozatok három igényt támasztanak a magyarországi kormányzattal szemben: a szovjet csapatok hagyják el Magyarország területét, a kormányzat tartsa tiszteletben a magyar nép alapvető emberi jogait és biztosítsa ezek gyakorlását s végül ,hogy tartsanak Magyarországon az ENSZ felügyelete alatt választásokat. A szovjet delegátus ismét védőszárnya alá vette a báb kormányt és azzal érvelt, hogy a mandátum el nem fogadása beavatkozás a belügyekbe. A Bizottság 5:3 arányban elfogadta az USA delegátusának javaslatát (mellette szavaztak: Új Zéland, Haiti, Fülöp Szigetek, Spanyolország, USA; ellene szavaztak Maroccó, Egyesült Arab Köztársaság, Szovjetunió. A costaricai delegátus nem volt jelen.) A Közgyűlés április 22-én hajnalban elfogadta a Mandátum Vizsgáló Bizottság javaslatát, így a magyarországi rendszer továbbra is a Közgyűlés egyetlen tagja maradt, amelynek mandátumát nem fogadták el, jelezve, hogy a magyarországi kormány nem törvényes, nem a nép akaratából, hanem a megszálló szovjet hadsereg kegyéből van hatalmon. Budapesten úgy állítják, be ezt a döntést, mintha a magyar küldöttség rendkívüli szerénységgel maga akadályozta volna meg, hogy Kádárék mandátumát végre elismerjék. A kommunista sajtó szerint Lőrincz Tamás, a bizottság tagja lemondott arról, hogy “a törvénytelen javaslat megváltoztatását kérje". Mivel az eljárás, a magyar delegáció elismertetésének függőben tartása — a hidegháborús maradvány, a javaslat megváltoztatására irányuló indítvány — éppen most, — új hidegháborús vita fellángolásával és kimélyítésével járna együtt. Ezért a magyar küldöttség nem kíván ezen jogával élni..