Délamerikai Magyarság, 1961 (34. évfolyam, 4019-4065. szám)

1961-05-11 / 4034. szám

1961. május hó 11. ”D­­LAMERIKAI MAGYARSÁG” EGYESÜL Avellanedai Magyar Egyesület Hetvadavia 1386 T. E. 20V-4492 Előzetesen jelentjük, hogy az első disznótoros vacsora május 20-án kitűnő zene­karral lesz megtartva. Buenos Airesi Magyar Egyesület Av. R. Saem Peña 1156 San Isidro­­ T. E. 743—3852 21-én visszavágó kuglimér­kőzés Dock Sud csapatával. Egésznapos vidámság, tánc. 28-án, vasárnap délután a Falu rossza, magyar film. Dock Sudi Magyar Egyesület J M. Núñez 1360 Egyesületünk szeretettel hívja meg a magyar koló­niát, barátait és ismerőseit a május 6-án szombaton es­te 9 órai kezdettel rende­zendő nagyszabású Szüreti Báljára, ahol a csőszlányok és fák felügyelete mellett kicsit nehéz lesz a lopás, de a jó zene viharában egyik­nek-másiknak mégis sikerül­ni fog. Jó zene, kedélyes hangu­lat. Jó ételekről a vezetőség és Lovas János büffésünk gondoskodik, magyaros sze­­rettel vár mindenkit, a Vezetőség. Magyar Segélyegylet Bolivár 314 Olivosi Magyar Kultur­­Egyesület Juncal 4250 Folyó hó 13-án az Olivosi Magyar Kultur Egyesület társas vacsorát rendez az új és a régi vezetőség tiszteleté­re este 8 órai kezdettel, a­melyre szeretettel meghív és vár mindenkit a vezetőség. Május 25-én délelőtt 10 órai kezdettel egésznapos asadó, tekeverseny, asztali­tenisz, billiárd és römi-verseny dí­jazással. Mindenkit szeretet­tel várunk. Ha nyerni akar, jöjjön el Olivosra. Június 10-én nagyszabású, ifjúsági sportból. Hat tagú jazz-zenekar. Valentin Alsinai Magyar Dalkör Viamonte 2635 A Valentin Alsinai Magyar Dalkör minden péntek este 8 órai kezdettel dalórát tart Ecsedy Sándor karnagy ve­zetésével. Minden dalost szívesen lát a Vezetőség. Villa Angélai Magyar Egyesület Grál, Obligado 159 . Chaco WILDEI EGYESÜLET Calle Victor Hugo - Wilde A Wildei Egyesület május 25.-én este 7 órai kezdettel nagyszabású film­estét ren­dez, amelyre szeretettel meg­hívja az egész magyar ko­lóniát. Színre kerül a Bene­dek Ház és a Néma kolorcer. E T E I N K mise mindig magyar népéne­­ kekkel van kisérve. V. DOMINICO: Minden vasárnap szentmise és szent­beszédet tartanak a ferences atyák 11 órai kezdettel a ferences apácák templomé-Hím. ' r’.. ' VALENTIN ALLINAN: Min­den vasárnap szentmise és szentbeszéd 10 órai kezdet­tel a Jézus Szive templom­ban (Viamonte y Rivadavia) REFORMÁTUS Keresztyén Egyház Lelkész: Nagy Balázs Dezső Lakás: Ramón Preire 1739 Belgrano R. Capital. T. E. 73—1904. Minden vasárnap délelőtt 11 órakor istentisztelet temp­lomunkban (C. Ramón Prei­re 1739 Cap.) Bibliaóra minden kedden 19 órakor. Magyar Evangélikus Gyülekezet Congregación LA CRUZ DE CRISTO IELU — T. E. 73—1888­ Lelkész: Ocsenás József Templom és lelkészlakás: Amenabar 1749, Belgrano . Istentisztelet minden va­sárnap 11 órakor. A vasár­napi iskola 10 órakor. Hivatalos órák keddtől péntekig 9—12 óráig. (Lelkészi szolgálatok spanyol nyelven is igényelhetők.) Minden hétfőn 19 órakor énekkari próba. 29.-én (szombaton) 17 ó­­rakor a Női Csoport tartja összejövetelét Minden vasárnap 9:30 ó­­rakor spanyol nyelvű isten­tisztelet. Magyar Baptista Egyházközség Lelkész: MOLNÁR ANTAL Templom és lelkészlakás: Av. Caseros 656 - Capital T. E. 23—0209 Minden vasárnap délután fél 4 órai kezdettel vasárna­pi iskolát tartunk. 4 óra 15 perckor evangelizáló isten­tiszteleteink kezdődnek. A szerda estéken p­­r­tosan­­ órai kezdettel bibliaórát tar­tunk. EGYHÁZAINK Magyar Katolikus Missziós Lelkészség Lelkészek: Virág Venánc OPM és Szath­máry Román OPM Alsina y Defensa, Capital. T. E. 33— Callao 542, Capital. T. E. 45—1297 és 3629 — Domon­kos László SVD, Colegio Plá­taños — T. E. 201-0052. Istentiszteleti rend: CAPITAL: Minden vasár­nap szentmisét és szentbe­szédet tartanak a ferences atyák 11 órai kezdettel a Szent Rókus kápolnában­­ (Alsina y Defensa). A szent- HALLOTTUK hogy május 21.-én lesz a BAME székházéban a visz­szavágó kugli-verseny BAME és Dock Sud csa­patai között. A versenyre a BAME-ban nagyon ké­szülnek, hogy a magyar egyházak és egyesületek külön r­ende­zőbizottságot alakítottak Tollas Tibor szabadsághar­cos költő fogadtaására. 7. oldal Az ifjúság és az új szellem A mindennapi élet meg­nyilvánulásai világosan mu­tatják az ifjúság új utak ke­resését .Ezt tanúsítják a di­vatos fogalmak, mint többek között “a nueva ola, nouvelle vogue, neue Welle11, amely újabban a film és színművé­­szetben terjedt el. Az “új hullám" híveit főleg ama if­júság körében találjuk meg, amelynek tagjai, mint az irányzat maga is, a durva realizmusban, a szabadosság­ban, a fegyelmezetlenségben az ösztönök szabad kiélésé­ben keresik mindenáron az újat. Az új hullám azonban lénye­gesen különbözik az új szel­lemtől, amelyet a komoly, építeni akaró ifjúság keres. Mi ennek az új szellemnek ideológiai lényege? Mik az ismérvei? Ezekre a kérdé­sekre felel a bécsi szocialis­ta egyetemi ifjúság lapjában megjelent cikk, amelynek szerzője meglepően elfogu­latlannak és idealistának mu­tatkozik. A cikk szerzője szerint az új szellemiség záslóvivője természetszerűleg az ifjúság kell legyen. Az ifjúság ed­dig mindig az idősebbek po­litikai csapdájába esett, ki­használták, visszaéltek idea­lizmusával, lelkesedésével és amikor segítségre vagy tá­maszra volt szüksége, cser­ben hagyták. Mi legyen az új szellem alapja? Az egyének szociális érzésére épüljön? A szocializ­mus nem ott kezdődik, hogy belépünk valamilyen szociá­lis irányú pártba, hanem ab­ban, hogy igyekszünk önző énünket legyőzve, a közös­ségért dolgozni. A modern ember éljen né­pének keretei között, de ne álljon meg ennél az életfor­mánál, hanem szellemi fejlő­désében jusson odáig ,hogy vegye magára a keresztet s úgy szolgálja az emberisé­get. Az ifjúság olyan életfelfo­gással rendelkezzék, mint Dante, aki, amikor szere­tett szülőföldjéről ,Firenzé­ből száműzték, így kiáltott fel: — Hazám az egész világ. Semmi se legyen nagyobb a modern emberben, mint a szeretet embertársa iránt. Ezzel pedig — folytatja a cikkíró — úgy hisszük, meg­találtuk az új szellemiség meglepő definícióját: az nem szellem, hanem szeretet. Lé­nyegében nem az értelmi funkciókból születik, hanem szívünk az alapja A szí­vek megújhodása révén szü­letik újjá a világ, amely idő­vel kitermel majd egy né­peket összefogó szocializ­must, amelynek a szeretet az alapja. Az új szellem tehát a szeretet — fejezi be cikkét a szocialista egyetemi hall­gató. Ez a tiszta és ritkán hall­ható hang mennyire külön­bözik a másik, szintén a szo­cializmus álarcában jelentke­ző és a világot minden esz­közzel kommunizálni akaró politikai áramlat propagan­­disztikus, hangoskodó kije­lentéseitől. A bécsi szocialis­ta ifjú hangjában egy új ifjúság jelentkezik és kér szót, amely nem hazug ígé­retek, meghamisított techni­kai és statisztikai adatok alapján akarja az emberisé­get a megelégedettség felé vezetni, hanem az egymás iránti kölcsönös tiszteletben, megbecsülésben és szeretet­­ben látja a kibontakozás le­hetőségét. A valódi kereszténységet valló és gyakorló ember szintén tudja és meggyőző­dése is, hogy valójában az emberiség egyéni és közös­ségi megújhodásának kiin­dulópontja a szellem kell legyen, pontosabban megha­tározva, abból a szellemből jöhet csak, amely a szere­­tetre épít. Ha az új szellemnek ez az alapja, akkor azt helyes­nek tarthatjuk, mert az em­beriség egyik ősi vágyának felel meg. Ez a felismerés annál örvendetesebb, mert olyan oldalról jön, amely hagyományszerűen csak az a­nyag létezését ismeri el és a szellemnek a múltban nem tulajdonított fontosságot.­­ Ennek a materializmusnak eredményeképpen született meg az a mozgalom, amely ma tűzzel és vassal akarja a maga eszméjének az egész világot meghódítani. Tervé­nek megvalósítására kifej­lesztett egy olyan materialis­ta bölcseletet, amely a vilá­got két ellenséges csoportra osztja, ahol a szeretetnek semmilyen szerepe nincsen. Célravezetőnek látjuk ezt az útkeresést, amely az em­bert keresi az emberben; örvendünk annak hogy a szo­cialista ifjúság az új szellem lényegét a szeretetben fedez­te fel. Ez az új szellem tu­lajdonképpen örök, ősidők óta létezik s kizárólag ez ké­pes a világot összetartani és megváltani. Az utalás a ke­resztre és egyben arra, hogy az embernek, ha áldozatok árán is, de keresnie, segíte­nie kell­­embertársát, bizo­nyítja, hogy a szeretetnek van egy őslapja, amelynél a világ minden népe és feleke­zete találkozhatik s ez: — Isten. Az igazságot lehet külön­böző utakon keresni, de igaz­ság csak egy van; a szépet számtalan formában igyekez­nek rögzíteni, de szép csak egy van; a szeretet annyifé­le, ahány szív dobog, de sze­retet csak egy van. Az Egyet­len, az Igaz, a Szép, a Jó iránti vágy bírja rá minden idők emberét az új szellem keresésére. Ez az olthatat­­lan vágy annál erősebb, mi­nél jobban igyekeznek bör­tönbe vetni, vagy bitófára juttatni. Az új szellemiség nem az agy tevékenységének ered­ménye, ha keletkezésének helyét keressük. A nehezen fordítható latin fogalom, c “mens” közelíti meg a lé­nyegét, ami szellemet és lel­kiséget is jelent egyben,­­ mert tevékenysége a gondol­kodásban és eszmélkedésben nyilvánul meg. A szeretet te­hát a szívben érik meg, amit a szellem melegít. S a szeretet, melyre az ifjúság hivatkozik, az emberiség­ r.ma óhajában jelentkezik hogy testvért keressen és ta­láljon embertársában, tekin­tet nélkül annak származásá­ra, fajára, hitére, életformá­jára és felfogására. Az igazi szeretet az, amely nemcsak az ellenfelet, hanem az el­lenséget is egyszeri és egye­dülálló jelenségnek tekinti és benne az emberiség ellen­pólusú exponensét látja. Ez az új szellem, amit az ifjúság keres, a pünkösd szel­leme, melynek révén a múlt­ban földrészek újhodtak meg és amely a földteke mai ku­száit, kaotikus helyzetét szin­tén rendbehozhatj­a. A szabadföldön élő ma­gyarságnak — különösen az ifjúságnak — szervezetei ré­vén, de egyénileg is, ki-ki a maga helyén és környeze­tében, az örök, de természet fölötti módon mindig meg­újuló pünkösdi szellemet kell szolgálnia.­­— így szereznek majd megbízható barátokat a maguk és népük számára és maradandó érdemeket az emberiség fejlődésének előbbrevitelében. Ez a szellem képes lesz arra, hogy különböző irány­zatokhoz tartozó emberek kö­zött hidat építsen. Egy tá­borba terelje az emberisé­get és rábírja, hogy szabad­ságáért, a szabad gondolko­dás és véleménynyilvánítás, a szabad pályaválasztás és szabad hitvallás jogáért min­denkor és mindenütt félelem nélkül harcoljon. Mert tud­ja, hogy a híd biztos és meg­dönthetetlen pillére az egy­szerű ácsmester Fiának min­den mesterséges korlátot le­döntő és időtálló felebaráti szeretetről szóló tanításán nyugszik. Aki még földi éle­tében a minden idők kétel­kedőinek, megalkuvóinak és tamáskodóinak üzente:­­ “...házamon a poklok ka­pui sem fognak erőt venni.” Írta: Dr. Dominits László Ki merné állítani, hogy ez a kép nem Badacsonyban, egy csopaki szőlőhegy csőszkunyhója előtt készült? Csak azok, akik tudják, hogy a BAME nagy, ízig-vérig magyaros szüreti mulatságán, április 18-án. Nem fogadták el a magyar delegáció mandátumát az ENSZ-ben (FEC) A Mandátum Vizs­gáló Bizottság kilenc tagja (a két állandó tag: USA és a Szovjetunió, hét választott tag erre az ülésszakra: Új Zeeland, Haiti, Costa Rica Marocca, Egyesült Arab Köz­társaság, Fülöp Szigetek, és Spanyolország) az 1961 ápri­lis 20-i ülésén Charles Yost, az USA delegátusa javasla­tot tett a magyar delegáció mandátumának el nem foga­dására, azzal az indokolással hogy a jelenlegi kormány­zat nem mutat semmi haj­landóságot az Egyesült Nem­zetek közgyűlésének Magyar­országra vonatkozó határoza­tai végrehajtására. A magyar ügyben hozott érdemi határozatok három igényt támasztanak a ma­gyarországi kormányzattal szemben: a szovjet csapatok hagyják el Magyarország te­­­rületét, a kormányzat tartsa­­ tiszteletben a magyar nép alapvető emberi jogait és biztosítsa ezek gyakorlását s végül ,hogy tartsanak Ma­gyarországon az ENSZ fel­ügyelete alatt választásokat. A szovjet delegátus ismét védőszárnya alá vette a báb kormányt és azzal érvelt,­­ hogy a mandátum el nem fo­gadása beavatkozás a bel­­ügyekbe. A Bizottság 5:3 arányban elfogadta az USA delegátu­sának javaslatát (mellette szavaztak: Új Zéland, Haiti, Fülöp Szigetek, Spanyolor­szág, USA; ellene szavaztak Maroccó, Egyesült Arab Köztársaság, Szovjetunió. A costaricai delegátus nem volt jelen.) A Közgyűlés április 22-én hajnalban elfogadta a Man­dátum Vizsgáló Bizottság ja­vaslatát, így a magyarorszá­gi rendszer továbbra is a Közgyűlés egyetlen tagja ma­radt, amelynek mandátumát nem fogadták el,­­ jelezve, hogy a magyarországi kor­mány nem törvényes, nem a nép akaratából, hanem a megszálló szovjet hadsereg kegyéből van hatalmon. Budapesten úgy­ állítják, be ezt a döntést, mintha a ma­gyar küldöttség rendkívüli szerénységgel maga akadá­lyozta volna meg, hogy Ká­dárék mandátumát végre el­ismerjék. A kommunista saj­tó szerint Lőrincz Tamás, a bizottság tagja lemondott ar­ról, hogy “a törvénytelen javaslat megváltoztatását kérje". Mivel az eljárás, a magyar delegáció elismerte­tésének függőben tartása­­ — a hidegháborús maradvány, a javaslat megváltoztatására irányuló indítvány — éppen most, — új hidegháborús vi­ta fellángolásával és kimélyí­tésével járna együtt. Ezért a magyar küldöttség nem kí­ván ezen jogával élni..

Next