Délamerikai Magyarság, 1961 (34. évfolyam, 4019-4065. szám)

1961-09-28 / 4054. szám

6. oldal Vámmentesen küldhet MAGYARORSZÁGRA IKRA-csomagot, vagy dollár-utalványt BIZTOS, GYORS, MEGBÍZHATÓ IKRA főmegbízott: BÁLINT BÉLÁNÉ KISS ANIKÓ Belgrano 456, 1. em. - T. E. 33-1841 - 33-8736 Orvosságok, valamint ruhacsomagok kül­dését vállalom Európa bármely országába. KRENMAYER FERENC biztosítási szakértő 30 éves gyakorlattal. Iroda: CORRIENTES 441 - T. E. 49—4031 Lakás: Calle SAN MARTIN 945 8-ik emelet. — T. E. 31—8839 — Dr. ORBÁN LÁSZLÓ LICENCIADO EN ECONOMIA CONTADOR PUBLICO NACIONAL Adóügyek gazdasági szaktanácsadó. Hites fordítói iroda Könyvvitel - Mérleghitelesítések - Vállalat ARROYO 1093 . Tel.: 41—1829 Dr. SZILY IMRE ügyvéd Fogadó-órák 16.30 és 19 között T. E. 49-9162, 5736, 4767 - 40-2129 és 40-1502 CANGALLO 1479, 3-ik emelet. Magyarországra vámmentesen küldhet: IKEA-csomagot, dollárutalványt, gyógyszert légipostával - Új és használt ruhacsomagokat Európa bármely országába. Magyar művészek festményeinek deproduk­­ciói és eredeti magyar Longplay lemezek. Fordításokat és hitelesítéseket vállalok. HORVÁTH JÁNOS Lavalle 361. E. P. 5. Bs. Aires. T. E. 32—8917 Lakás: 740—4103­­ Fogadó órák: hétköznap 11—19-ig, szombat kivételével. Dr. IMRIDY TAMÁS ügyvéd Foga,1: 17 és 19 óra között, hétfőtől péntekig FLORIDA 336. Of. 211 T. E. 45—6037 FAKUTYA öt világrész magyar vicclapja Megjelenik havonta kétszer Szerkeszti: Vajda Albert Szerkesztség és főkiadóhivatal: 146, Bridge Arch, Sutton Walk, Waterloo, London, S.E.­ Megrendelhető az argentinai főbizományosnál: Dr. Girsik Géza Lavalle 361. — T. E. 31—2819 FINOM PAPLANOK Függönyök - Kárpitok BENNO DE LEVIE e Hijo Echeverría 2242 T. E. 76—4155 (a Cabildo-tól 2 cuaderra) "DÉLAMERIKAI MAGYARSÁG” 1961. szeptember hó 28. SARKADI IMRE:Ilyet félgeték a­­jövőtől Három agresszív fiatalem­ber mutatkozott be így: - Mi vagyunk a hatvanegyes nemzedék. .Nem is volak tulajdonkép­pen agresszívek,­­ inkább nyugtalanok. De nyugtala­nok se, mert mindegyik más és más volt, inkább csak két­ségbevonhatatlanul fiatal. Természetesen azonnal tud­tam, hogy filmrendezők. További beszélgetésünk meglehetősen egyoldalú volt — én hallgattam, át is adom a szót nekik. — Először is — mondta az egyik, nyugodt, barna fiatal ember s tétova mozdulato­kat tett a kezével, mintegy jelezni akarva ezzel, hogy csak a mozdulatai nyugod­tak, a szelleme nyugtalan s csak a mozdulatai tétovák, az elméje biztos és célratörő — először is mi leszünk az első magyar filmrendezőnem­zedék, amelyik komolyan ve­szi a filmet, mint művésze­tet. Fiatal rendezőnek ná­lunk eddig azt a harminc, harmincöt, negyvenéves ren­dezőt nevezték, aki második vagy harmadik filmjét csi­nálta. Az elsőt mindenki az­zal csinálta, hogy csak le­gyen meg, csak bele ne akasz­kódjanak, csak fusson végig, csak... szóval olyat igyeke­zett csinálni, amit a nála né­hány évvel idősebb fiatal ren­dező csinált néhány évvel előbb, amikor még­ az is fia­tal rendezőnek számított és amit a nála húsz évvel idő­sebb fiatal rendező csinált, amikor még az is fiatal ren­dezőnek számított. Érthető? — Ha nem érthető, meg­magyarázom j­obban — mon­dotta a másik, borzas, köp­cös és idegesen felugrott ha­donászva. — Mi eldöntöttük, hogy korunk társadalmi vi­szonyaiból vesszük a filmje­ink témáját, mondanivalóját s egészét, mert ugyan hon­nan a pokolból vehetnénk máshonnét? Szóval a mai Magyarország életéből akar­juk, de nem valami illuszt­ratív tételdrámát... — Nem arról, hogy egy fiú nem akar vidékre men­ni, de azután meggyőzik és mégis megy... — Nem arról, hogy egy pa­raszt nem akar a szövetke­zetbe belépni, de azután meg­győzik és mégis belép... — Nem arról, hogy egy mérnök lelkiválságban van, hogy csatlakozzék-e a kom­munistákhoz, aztán meggyő­zik és csatlakozik... — Nem arról, hogy egy fiú (vagy egy lány) köny­­nyelműen kezdi az életet, de a szorgalmas és pozitív ifik meggyőzik és azután ő ma­ga is szorgalmas lesz... — Egyszóval unjuk a ro­mantikus kor meséit arról a rosszkisfiú, rosszkislányról, aki egyszercsak valami, ok­ból megjavulnak. Ha így len­ne... — ... ha így lenne, kétféle ember járna a villamoson. Az egyik, aki már megjavult — a másik, aki még ezután, a jövő héten, vagy a jövő hónapban fog megjavulni. — Egyszóval, az életről akarunk filmet csinálni — fejezték be egyszerre mind a hárman. — S nem fogjuk a rosszkisfiú, rosszkislány me­sével kezdeni, csak azért,­­ hogy műteremhez jussunk elsőre. Igenis, azzal fogjuk kezdeni, amit meg akarunk csinálni: mondanivalóval a korunkról. Erre megkérdeztem a­zon Sarkadi Imre, a magyar irodalom és filmművészet jelentős alakja volt. Éveken át élesztgette-ápolta a fiatal magyar filmrendezők törek­vését, megfogalmazni a ma­gyarság valódi problémáit és nyíltan kimondani belő­lük mindazt, amit csak le­het. Tudta és vallotta, hogy a filmművészet feladata a szórakoztatáson kívül annak kifejezése, amit milliók érez­nek és gondolnak. “Monda­nivalóval filmet készíteni.", — ez volt a főtörekvése és az itt közölt írásból is lát­­ danivalókat korunkról. — S elmondták nekem, ahogy következik... — Először is — kezdte az izgatottan hallgató harma­dik, akit eddig még alig fi­gyeltem meg — a témakör millió. Vegyük ezt a szegény agyongyötört értelmiségit, aki mindig féllábával itt, a másikkal ott áll. — No, ve­gyünk egy ilyen figurát, — nézzük meg közelről. Jól ke­res. Fiatal s tetszik a hőknek Mindenütt sikere van, okos is, szkeptikus is, szereti sa­ját magát. (Egyébként mint akárki, ehhez nem kell ép­pen értelmiséginek lenni.) — Tehetséges és megbecsült. — Mindez a fejébe száll s úgy gondolja, hogy maga szab­hatja meg a saját erkölcsi normáit. S meg is tehetné vé­gül, ha valahol nem kerül­nének ezek a maga szabta er­kölcsi normák szembe a tár­sadalom erkölcsi normáival. Bűnbeesik. Mit tudom én, mit csinál? Lehet ,hogy öl. Lehet, hogy csak rabol. Be­lebukott az életformájába. — Eddig érthető? Bólintottam, hogy érthető, minden különösebb lelkese­dés nélkül folytatta. — Ez a film tegyük fel el­ső öt perce. Tehát, mint a görög drámáknál, az előz­ményt mondjuk el, hogy tud­ja mindenki — de a dráma itt kezdődik. Lear király is az első öt percben elker­geti Cardeliát. Nem kell ah­hoz előzetes életrajz, habozás és különféle indokolás, hogy ki miért cselekszik úgy, a­hogy cselekszik. Nos, ez az önmagában bukott ember, aki holnapután esetleg már a börtönben ül, aki melles­leg semmit sem bánt meg,­­ legfeljebb a saját ügyetlen­ségét, találkozik véletlenül egy lánnyal, akibe bebesze­­i et. Ez a szerelem a film. Ez az ember még éppen olyan vonzó, mint tegnap ilyenkor, s még szabadon jár, de már kiiktatódott a társadalomból. Először azt irigyli a szerel­mén, hogy az még fiatalabb s negyedév, félév múlva is esőáztatta kócos hajóval is ugyanolyan vidám lesz, mint most és pontosan annyi op­timizmussal eltelt. S minden­ki, akit csak lát, rajta kívül. S ő is az lehetne ha bizonyos önimádó gőggel törvényen kívül nem helyezi magát. S most itt van, így van . A hétköznapok boldogsága, a jövőben való hit, ami minden élő öröme, neki nem öröme s csak azoknak, akik nem for­dultak mindazzal szembe, ami a jövőt is építi. Dehát ezek csak szavak, a l­é­lyeg az, hogy ez az ember meg­térhet, vagy maradhat ami, de a sorsa azt példázza, ami a számunkra példaadó: az önzőknek ki kell hullni, a hétköznapi embereknek meg kell maradni s holnap is bol dognak lenni. Na, itt van mindjárt elsg értelmiségi té­­ muk, hogy nemes szándéká­val nem maradt egyedül. Fiatal r­endezők csatlakoz­tak mellé, hogy áttörjék a sablonokat, a pátoszt és­ a párt hazug optimizmusát; ők is “új hullámot” akarnak mint a fiatal franciák,­­ az őszinteség és együttérzés, a szókimondás és művészi igé­nyesség új hullámát. Ezekről a kérdésekről három fiatal­emberrel beszélget itt Sarka­­di Imre, aki azóta tragikus körülmények között elhúnyt írását Tollas Tibor lapjából, a Nemzetőr­ből vettük át, ma. Nem is a téma a fontos, az ábrázolása a témának. — Igaz önzést és igaz szerelmet kell ábrázolni, az utcán nem hősök fognak járni, hanem ilyen-olyan emberek, a lány nem a lakásépítési program­ról beszél, hanem arról, hogy milyen jó lesz, ha a fiú meg­látogatja őt majd ősszel a vi­déki egyetemen ,ahová ke­rül (vagy a vidéki városba, ahová munkába megy.) Eny­­nyi lenne a történet. Persze csak körülbelül. Mit lehet el­mondani öt mondatban egy leendő témáról, illetve film­ről .Első filmekről... * — No és a paraszttéma — mondta a másik, a mélázó barna. — Tízezer parasztté­ma van s mind egy és ugyan­az: a felnövő parasztfiatalok a boldogulást és a sikert ke­resik. Képzeljünk el egy fa­lusi, vagy tanyai 22—23 éves fiút .Most volt két évig ka­tona ,most került haza. Az­előtt két évet végzett a trak­toros-gépész iskolán. Mikor elkerül hazulról, 18 éves volt. Ifibrigár-vezető. Alapí­tó tagja tizenhét éves fejjel a szövetkezetnek, ami azóta már nagy, ezer, vagy több ezer holdas gazdaság. Alig­hogy elhagyta az iskolát, — már a VIT-re vitték. Rádió­ba nyilatkoztatták. Annyit keresett, mint egy felnőtt, — sőt a legtöbb felnőttnél még többet. Egyenesvonalú volt az útja, úgy képzelte, hol­nap elnök lesz, holnapután miniszter. S most visszake­rül, négy év után. — Négy olyan év után, amit a szülei­től küldött zsebpénzen élt végig. De bejárva az egész országot, tanulva és tapasz­talva az évek alatt s négy évvel öregebben, immár fel­nőttként. A világ nagyot vál­tozott azóta otthon, minden haladt, csak ő maradt ugyan­az, ami volt: szövetkezeti tag — ugyanannyit keres, mint gyerekkorában, a tekintélye meg talán még kisebb, mert akkor kevesen voltak s a lel­kesedés ideje volt, most so­kan, sok komoly, megfontolt kitűnő ember van már benne s a jól átgondolt gazdálkodás időszakát élik. Sőt még trak­tort se tudnak alá adni, pe­dig az lenne a mestersége. Ezt a fiút pedig így indíta­nám. — Hiszen előfordul az nap mint nap, hogy egyes embe­rek elmaradnak a világ fo­lyásától. Nem értelmük, tisz­tességük, csak balszerencsés helyzetük miatt. Hogy találja meg ez a várost járt fiú a helyét a tanyavilágban- Le­het szerelem, ami odaköti .. lehet... De hiszen a szerelem a városban is megterem. A kényelem és a jobb kereset. Hiszen itt saját háza lesz, ha elmenne, legfeljebb munkás szállásokon lakhatna... — A kultúra, a város? Nem is ez vonzza őt, hanem a siker... Az új, a kaland, a nagy fel­adat. Mi történik: majd ve­le? — Mi? — kérdeztem. — Hiszen éppen azt aka­rom, hogy a feleletet a né­zőből gyötörjem ki, ne én ágjam a szájába. Akármi történhet vele. — Mondjuk, hogy ott marad, megnősül s akkor, miközben kézenfogva hazavezeti piruló asszonyká­ját, arra gondol, hogy bi­zony nem így képzeltem el fiatalabb koromban. Ez is lehet, mert hiszen a szerve­zés, a lobogás, a mindennapi negyvenfokos láz időszaka lejár s aki számára ez je­lentette az életet, az csaló­dott és kötekedő. Konfliktust kétféleképpen lehet befejez­ni: vígjátékban minden rend bejön, tragédiában minden összeomlik — tanúságul. Én ebben egyszerűen nem fejez­ném be a konfliktust. Fog­lalkoztassa tovább azokat, a­kik végignézték. * — No, akkor én lírai le­szek — mondta a harmadik és megint talpraugrott. Nem lehetne arról filmet csinál­ni, hogy vagy a boldogság után? Például csupa erős, vagány munkásfiú. . . mond­juk öt, hogy összetartozza­nak, mint a kéz öt ujja. Szál­lítóknál dolgoznak... bútort visznek, vagy páncélszek­rényt, gömbvasat vagy sze­net tonnaszámra... Nyáron a Dunán, vagy az uszodában bronzbarnára süti őket a nap s tetszenek a lányoknak, el­viszik őket táncolni s sze­retik is őket, ha lehet, de lehetőleg mindig. Szóval va­gányok, ha akarom, kiváló dolgozók, ha akarom... Min­denestől egyszerű pesti mun­kásfiúk. Ha leisszák magu­kat, búsan busonganak raj­ta, hogy mi is a boldogság, mert hiszen ami van, az nap­ról napra ismétlődik és tu­lajdonképpen sohasem lesz­nek Scott kapitányok és He­­yerdahlok, soha se lesz az övék Lollobrigida — s ilyen­kor esetleg megvernek va­lakit, vagy valakiket, de ez se segít. Jókedvűk és időn­ként rosszkedvűek — elége­dettek és boldogok, de időn­kint elégedetlenek és boldog­talanok. Aztán az egyik meg­nősül... Kicsit elábrándozott. — Elvesz, mondjuk, egy egyetemista kislányt. — Egy olyan lányt, mint aki telje­sen más, mint ők .Szép és okos, szorgalmas és beosztó. Árulás .Lassan-lassan egyre hidegülnek egymástól. Ezzel a lánnyal nem lehet jó ba­rátságban élni. Utálni lehet, irigyen beleszeretni lehet, — csak pajtáskodni nem lehet az ő életformájuk szerint. S az ötödiket ,az árulót is le­het sajnálni ,lehet irigyelni, lehet tovább szeretni, de a hangot úgy eltalálni vele, mint régen — nem lehet töb­bet. Mintha levágnák a kéz ötödik ujját. S az a pokoli, hogy ez úgy látszik boldog. S a lány is vele. Boldogok és nem engedik magukat za­varni. A barátok elhidegül­­nek, össze is vesznek. Gorom­bák egymáshoz, az asszony­hoz is ,az is hozzájuk, szakí­tanak is. Sóba se állnak egy darabig velük, pedig érzik, hogy irigyek, hogy csakis és kizárólag irigyek, a boldog­ság kékmadarát látják ebben az asszonyban, aki annyira más, mint a többi lány. Ez a kaland, ez a tenger, ez a déli sark, ez a holdrakéta, ez a válogatott futballközépcsatár (Folytatás a 8. oldalon)

Next