Délamerikai Magyarság, 1962 (35. évfolyam, 4066-4113. szám)

1962-08-09 / 4094. szám

2. oldal Apróhirdetések fipitési, kőműves és italakvási munkákat vállal Jeszenszky Sándor San Andrés Gialle Italia 899. — Telefon: 33—8739. Bőrkötéses könyvek utolsó a I. kötet, Makkai: Sárga vihar. — Wass Albert: A funtinelli boszorkány (teljes várönkötésben). — Kaphatók más könyvekkel együtt kiadóhivatalunk könyvosztályában. Megjelent Dr. Csík László La Natación című spanyolnyelvű 280 odalas könyve, rendkívül ízléses kiállításban, szép illusztrációkkal. Kapható kiadóhivatalunkban. Kiadó bebútorozott földszinti lakás 4 szobával. Melegvíz, telefon, kis kert. —■ Rivadavia állomás közelében Grecia 4217. (5) Keresek olyan hölgyet (lehetőleg az Once vonalon), aki egy nőnek angol órákat adna. Jelentkezés telefonon 10—17 óra között: Ül-2819 sz. alatt. CSAK RÖVIDEN • Kisméretű autóbuszok Ghánának. 100 kisméretű autóbuszt indítottak útnak Székesfehérvárról. Több éven át más afrikai államnak is szállít a Székesfehérvári Gépgyár sorozatokat. • Római katonatemető Tápon, Tápon folytatják az ásatásokat. Egy 4. századbeli római katonatemető teljes feltárását tervezik idén. Az ásatással egyidőben megkezdik a feltárt falak konzerválását és a szabadtéri múzeum rendezését is. • Angol turisták Magyarországon. A Szakszervezeti Tanács elnökségének meghívására 11 tagú angol turistacsoport látogatott Magyarországra. A vendégek néhány napot a Balaton mellett töltenek, majd megismerkednek a főváros nevezetességeivel. A SZOT több üzem meglátogatását is tervbe vette számukra. • Bajor Gizi emlékünnepet rendeztek Balatonföldváron, ahol a színművésznő egykori villájának falán emléktáblát helyeztek el. Hanglemez a honvágyról Légrády Tamás, akit Budapesten Tassy Tamás néven is jól ismertek, ma a montreáli zenei világ népszerű alakja. Volt alkalmazásban a televíziónál, vezetett színházi zenekart j jászott elegáns szórakozóhelyeken. Közben New Yorkban is járt és egy felkapott szállodában zongorázott. Az alábbi beszélgetés egy hangulatos montreáli szórakozóhelyen, az Eiffel-toronyban folyt le Légrády Tamással — vagy ahogy a francia kanadaiak hívják: Möszö Légrádival. Szóba kerültek a nagyvilágban szétszórt magyar zenészek , akikről néha-néha hír érkezik. Légrády Tamás elmondja, hogy két fiatal magyar gitáros — Szabó Gábor és Zoller Attila (a viseerádi cukrászok fia) — szárnybontogatásainál egyaránt jelen volt. Mindkét ifjúval játszott és örül, hogy most amerikai jazz--karrier előtt állnak. Ahogy a beszélgetésbe belekeverednek a hazai emlékek és előlopakodik a honvágy, úgy jut eszébe Légrády Tamásnak is a maga honvágytörténete, amely egyike a legkülönösebb honvágytörténelemnek. • Október 23-án a Stúdióban A pesti rádió hangfelvételt írt ki a Nyugaton divatossá vált honvágydal változatára. A dal zenéjét Légrády Tamás dolgozta át a felvételhez, a magyar szöveget Gommermann írta, a dalt Boros Ida énekelte a Földényi-kórussal. Visszaemlékezés közben a legapróbb részletek is megelevenedtek: a felvétel előtt Légrádyék lakásán volt a próba és egy biztosíték kiégett, Földényi javította ki a háztetőn. A hangfelvétel ideje 1956 október 23-án délután volt. Délelőtt a város nyüzsgő hangyabollyá változott át és senki nem tudta, hogy mit hoznak a következő órák, de a hangfelvétel szereplői pontosan megjelentek a Bródy Sándor utcában. Az utcán már forradalmi hangok hallatszottak, de a felvétel megkezdődött. A stúdió udvarán fegyveres AVH-sok készülődtek, amikor az egyik teremben felcsendült a honvágydal. Mindenki sírt, az énekesnő is, a zongoránál ülő Légrády is. Felvétel után sietni kellett Már csak az épület hátsó kijáratán át távozhattak. Légrády Tamás nem sokkal utóbb Nyugatra menekült, miként Boros Ida, Gommermann és oly sokan mások. A hangfelvételre nem gondoltak többé. Légrády már Kanadában volt, amikor a budapesti hanglemezgyártó vállalat kiadta az október 23-án felvett magyar honvágy dalt. A világ minden részébe eljutottak és eladták. Még Légrády is vett belőle, miként bizonyára Boros Ida is, aki most talán éppen Nyugatnémetországban van, ahol Gommermann szülei élnek a sváb kitelepítések óta. Az énekesnő, muzsika, szövegíró egyaránt vándorútra kelt, csak a dal, a könnyes október 23-i hang maradt otthon s vele az emlékezés és a vágy. Montreáli beszélgetés Légrády Tamással HUMUUUUMUUUUUUUUUUUUUUMUHM ! MINDEN IGÉNYT KIELÉGÍT Cátoti Tsttu foehi NYOMDÁJA Kereskedelmi és propaganda nyomtatványok, könyvek, meghívók, színes folyóiratok gyorsan és pontosan készülnek. | CENTENERA 2266 . Uj telefon: 922—2818 1 iuuuutuuuuuuuuuuuuutuuuuuuu Megrendelem a D. Magyarságot DÉLAMERIKAI MAQTAR9AO EDITORIAL CL CARDENAL MINDSZENTY El Cardenal Primado de Hun gría cumplió setenta años, y celebró el día en su asilo-prisión de la Embajada de los -Estados Unidos, situada, por paradoja, en la Plaza de la Libertad de Budapest. En el tercier Jpislo del edificio diplomático, y pro tegido por puertas electrónicas, pasa su tiempo el Cardenal. Cuando Mindszenty abre la ventana de sus habitaciones, ve la gigantesca estrella roja del monumento a los héroes soviéticos y, nautralmente, dos coches-patrulla de la policía húngara que vigilan la casa. Están allí día y noche, esperando la nada probable fuga del asilado. El Cardenal pasa su jornada ocupado en la lectura de los diarios, de libros de trabajo y de documentos eclesiásticos. Escucha la radio y ve con gusto los programas de televisión. Confinado en la Embjada de los Estados Unidos desde el 4 de noviembre de 1956, ha apren dido inglés tan perfectamente, que predica en la misa dominical, celebrada en sus habitaciones, en este idioma, ante los funcionarios de la Embajada que acuden a la ceremonia. Ha mejorado su salud, que se debilitó durante el terrible pro ceso. Pasea todas las tardes por el jardín de la Embajada, acompañado, naturalmente de amigos que custodian su persona. A veces sufre depresiones de ánimo. Su vida es un ejemplo de la penosa situación con que se enfrenta la Iglesia Católica en los países sometidos al materialismo marxista. La primera vez que se ha oído, de fuente oficial húngara, algo sobre una posible mejoría de la actual situación del Cardenal, ha sido de labios del Vice Primer Ministro Kállai, con ocasión de una reciente en trevista de este con un corresponsal de la prensa occidental. Razones económicas hay detrás de esta esperanza. Hungría desea establecer un acuerdo comercial con los Estados Unidos, y normalizar sus relaciones con este país, muy debilitadas desde el proceso del Cardenal y desde los sucesos de 1956. Losdipilomáticos acreditados en Budapest piensan así unánima mente. Pero habrá que ver cuáles son las garantías que el Gobierno húngaro pide a cambio de devolver la libertad y jas posibilidades de movimientos del Cardenal . Algunos profetizan, que sólo habrá una oportunidad mínima en el caso de proseguirse el actual intento de acercamiento entre los Estados Unidos y el bloque oriental, que lse manifiesta en el acuerdo cultural firmado con la Unión Soviética recientemente, y en el intercambio cada vez más abundante, de técnicos, estudiantes, etc., entre las dos potencias. Todos, empero, se muestran pesimistas en lo que respecta al retorno del Cardenal a sus funciones como Primado. Ni siquiera el más “occidentalista” de los Jefes de Estado comunistas, el Mariscal Tito, admitió tal cosa en relación con Monseñor Stepinac. Fuentes bien informadas tan to de Varsovia como de Roma, aseguran que el Primado polaco, Monseñor Wyszinsky, du rante su reciente visita a la Ciudad Santa, presentó ciertas sugerencias respecto a la liberación de Mindszenty. Parece tratarse de lo siguiente: si el Cardenal húngaro fuese llamado a la Santa Sede a ocupar un lugar en la Curia Cardenalicia radicada en Roma, el gobierno de Janos Kádár accedería a permitir a este la salida del pais. Es necesario sin embargo, esperar la decisión del Sumo Pontífice al respecto. El Cardenal fue condenado a cadena perpetua por un tribunal, bajo el mandato de Rákosi, en 1948. Hasta ahora el régimen de Kadar ha sostenido que la pena habrá de cumplirse en cuanto el Cardenal abandone su protección diplomática en la Embjada de los Estados Unidos. Sin embargo, es lo cierto que, a partir de 1956, el Gobierno ha revisado algunos de los procesos llevados a cabo durante el tiempo de Rákosi. Si el régimen de Kadar lo desea, puede iniciarse una revisión del proceso del Cardenal, que seria favorable a este en las actuales circunstancias políticas internas e internacionales’.. Motivas para creer en esta revisión, aunque no abundantes, existen, y bien fundadas. Por ejempo, la causa seguida recientemente contra Gabor Péter. Dentro del actual criterio comunista, de diversos edlitos, lo cual parece Invalidar Su comportamiento en aquel tiempo, a la par que, indirectamente, una especie de revisión “oficiosa" de la actuación policíaca en la investigación y preparación de la causa contra el Cardenal. Esperemos que este sea el último cumpleaños del Cardenal que transcurre sin más horizonte que el tristemente estrecho de una ventana en el tercer piso de la Embajada de los Estados Unidos en Budapest. Mientras tanto, recordemos la tragedia y el martirio de este hombre, alejado de todo cuanto le es querido por una decisión inhumana, y emparejado ya a los bienaventurados que sufren persecución por la justicia. 1962. augusztus hó 9. Dr. Korompai Imre szülei és nőgyógyász v. egyetemi tanár Rendel hétfőn, szerdán, pénteken 17—19 óráig és megbeszélés szerint Tronador 1770 T. E. 52—3544 Dr. Bakos Károly belgyógyász a Hospital Fernandez orvosa. A német betegsegélyző orvosa Fk Uriburu *88. Bee car T. E. 748—3998. Rendel: kedd, csütörtök, szombat 14—18 teáig. Dr. BOIQBN Bajé. MITBB 1808. 1 A Hospital Alvear orvosa Vérbajok, bőrbetegségek. Tüdőbajok. Szívbaj. Női betegségek. — X-sugarak Rendel: d. k. KM4R este 20 óráig. — Vasárnap és ünnepnapokon 16-12 közt Dr. Weiss András FOGORVOS Rendel: hétfőn, szerdán, pénteken 18-20 óra kilőtt. BÍRNÁLouti Cardo Rocha 1912 207-2941 Dr. KOPITS ISTVÁN ortopéd orvos - balesetsebész. Törések, ficamodások, sebesülések. Rendel: hétfőn, szerdán és pénteken 18-20 óráig. 3 de FERRERO 2340 II. A T. E. 73—4129 .Dr. PÉTERFFY JENŐ argentin-magyar-román ügyvéd - tolmács Törv. hites fordító. Bmé. MITRE 2334 - I. M Bs. Aires - T. E. 48—1859 MAGYAR DALOK 1. ki Horváth Gyula és zenekara előadásában. Long- Play lemezen. Legszebb magyar nóták. Ara: 420. pesó A Magyar Színjátszó Társulat bemutatja ] 1962. augusztus hó 25.-én, szombaton este 20 órakor a SALON DE ACTOS színháztermében Charcas 1155 szám alatt A. J. CRONIN Egy orvos elmegy... című színművét 3 felvonásban Rendező: Hajmássy Miklós Szereplők: Dr. Bragg...........................................Hajmássy Miklós Gladys a felesvége.............. .. .. Balogh Erzsébet Dr. Paul Venner................................................. Váry Zoltán Dr. Richard Drewett........................................... Tóth Ferenc Dr. George Thorogood ...........................Kovács Pál Dr. Mary Murray..................................Gerendás Vera Fanny Leeming .. .. . ................. Brunáry Hona Janny.................................. . ................Járay Éva Fosterné ......................................................Székely Teri Albert Chivers .. .....................................Újházi Berci Történik Angliában, háború után. Egyetlen előadás!s Jegyek a Budapest-cégnél, Lavalle 361. félemelet és a Magyar Házban kaphatók. Előadás után a Magyar Házban színházi vacsora. V9999eoooQoeeeeGeGeoGooososooGOQoooG09o»