Delejtű, 1858 (1. évfolyam, 1-26. szám)

1858-12-14 / 24. szám

190 getvár veszedelméről. (Uj Magyar Muzeum­ 1850. I. köt. 242. 243.) Nem szenved kétséget, hogy mennél járatosabb valaki a történetben, annál több élvezetet meríthet be­lőle. A zeneművész és zenekedvelő azon mértékben gyönyörködik a hangok költészetében, mennyiben mi­­veltsége által bájának felfogására képesítve van. A szakértő festész órákig vizsgálhat valami remek fest­ményt, percről percre talál benne új szépségeket, míg az a közönséges embernek, ki nem műérte, vagy ép­pen fel nem ötlik, vagy csak oly emberi alakok, vagy természeti tárgyak csoportozásának tetszik, mely ezer más festmény fölé semmi különös művészet által nem emelkedik. A történeti összehasonlítást emlegettük sok­szor e sorok folytán, mint a történetolvasást igen gyü­­mölcsöztetőt; a gondolkozó fő ezen eljárást nemcsak az időbeli viszonyokra fogja szorítani, — ámbár saját figyelmünket ezúttal leginkább arra irányoztuk, — ha­nem más történeti elemekre is kiterjesztendő sía­el is üt célunktól kérésig, még­sem állhatunk ellen, hogy állításunk példák általi erősítésére a történelem forrá­sába be ne nyúljunk. Némely eseményeknél a situatiók hasonlatossága más megelőzött eseményekkel oly meg­lepő, hogy az olvasó azt gondolná, miszerint mutató nomine neki egy régibb esemény újra mondatik el. A helyzetek ily phisiognomiai rokonsága előfordult a híres Crecy, Poitiers és Azincourt mellett folyt csaták előtt. Mindegyik alkalommal az angolok bizonyos végveszé­lyüket kikerülhetlennek látták, de mindannyiszor lelke­sítve kivált dicső győzelmeik emléke által a sokkal nagyobb francia sereget tökéletesen megverték. (27. julius 1214. 26. august. 1346. 19. September 1356. 25. October 1415.) A svájciak a sempachi csata előtt imádkozásra térdeltek le, ezért Lipót osztrák herceg lovagsága kigúnyolta őket, és azt mondá, hogy a sváj­ciak már most térden állva kérnek nemes uraiktól bo­csánatot és kegyelmet. A Granson melletti csata kezdete előtt a svájciak ismét térdelve imádkoztak,­­ a bur­gundiak gúnyzápora közben; de a vitéz svájci nép ak­kor is, most is verte meg ellenségét. (2. julius 1386, 2. mar. 1476). A régi kor több példáját mutatja hogy méltó ér­dekkel viseltetik azon hely iránt, mely egy örökhikű­ emberének bölcsője volt, a két görög város különben nem vitatkozott volna azon dicsőség fölött, hogy Ho­­meros melyikében közülök látott először napvilágot. Smyrna, Rhodos, Colophon, Salamis, Chios, Argos, Athenae, Orbis de Patria, certat Homere­tua. A középkorban a kérdés Cervantes születéshelyé­­ről adott hasonló vitára alkalmat, mert Madrid szint­úgy mint Alcala de Ilenares, Sevilla, Lucena, Toledo, Esquivias, Alcazar de San Juan, és Consuegra városok azon büszkeséget szomjúhozták, hogy Cervantes szüle­téshelyének tartassanak. Az újkor nekünk magyarok­nak tartotta fenn azon nemes vetélkedést halhatatlan Petőfi Sándorunkra nézve. Ha kérdés létetett, az általa megénekelt alföldnek vájjon melyik városában született híres lantosunk, az egyik Duna-Vecsével, a másik Sza­badszállással, a többi Iván-Szent-Miklós, Félegyháza, vagy Kis-Kőrös nevével felelt. Most már bizonyos, hogy az utolsó helyen köszöntötte a napvilágot legelőször. Midőn a történeti napok adatjaira vonatkozó ellen­mondások tisztába hozatalán fáradozunk, azt tapasztal­juk, hogy azok tisztába hozatala néha több napot vesz igénybe, mint a­hány sorból áll az illető napi adat, sőt a mi több alig-alig találunk időtani állítást, melyről eltérő nézeteket más íróknál kimutatni nem lehetett, azaz, melybe valamennyi író beleegyezett volna. Ké­nyelmetlen érzés fogja el ilyenkor az írót, ki a törté­nelmet választotta kedvenc tanulmányává, és alig­ha nem emlékezik némi irigységgel a mathematicusnak azon büszke mondatára, hogy mig az emberiség min­den tudománya mindig változó becscsel bír, a kor ha­ladása szerint elavulhat, vagy mig egyes országban tiszteletben tartatik, a másikban éppen semmi keresetje nincs, addig a tér­ek arányával foglalkozó mathemati­­cának még a naprendszer többi bolygóin is azon ér­tékkel kell bírnia, melyen itt nálunk a földön. De ám legyen, kiki a maga meggyőződését követi azon mó­dok iránt, melyekkel hontársainak használhat. Az an­golok több időt, költséget, és fáradságot fordítottak a gyakorlatilag kivihetetlen éjszaknyugati áthajózhatás föl­fedezésére, és midőn átaljában a kívánt cél elérhetlen­­ségéről szinte meggyőződve voltak, még számos derék­nál derekabb tengerész kockáztatta életét, sőt a legir­­tóztatóbb nyomorral bátran szembe szállt, csupán csak, hogy Éjszakamerikának földabroszán egy kis fekete vonalt tovább húzhasson. Ez a tudomány lelkesedése, és ennek azok is kö­szönik jólétüket, kik működését tompa észszel lenézik. Ha valaki oly munkát írt, mely az olvasóra oly hatással van, mint nagy férfiak szobrai más nagy szel­lemek alvó tehetségeire, ez nagy szolgálatot tett nem­zetének, —­ nagyot akkor, midőn ezen könyv az olva­sót mindig nemes tettekre, magasabb emberi hivatásra emlékezteti. Themistocles éjjeli nyugtot nem talált, ha Miltiades emlékére a marathoni mezőkön gondolt, és a cluneszi Julius Cäsar Gadesben Hercules templomában Nagy Sándor képét látván összerezzent, és szemre­hányásokra fakadt ki maga iránt, hogy ő még emlé­kezetes tettet nem követett el , midőn Nagy Sándor, kire az ő apjának győzelmei szintén ily módon hatot­tak, már a világot hódította meg. Forgassunk minden nap egy lapot a történetből, és szilárdul fog bennük a meggyőződés és öntudat élni, hogy mit utálnunk, és mire törekednünk kell. Pesty Frigyes: A halmazállapotról, testről, és erőről. (Vége.) A kísérletnél az is kitűnt, hogy a gőzből nemző­­dött villanyosság tevőleges (-(-) tehát a kazánnak tagadólagosnak (—) kellett lennie, s azt bebizo-

Next