Déli Hirlap, 1942. január-március (18. évfolyam, 1-73. szám)

1942-01-31 / 25. szám

V* -; ----. ^ X\m gyf. 25. 8Z&1B iail ^ ARA 4 LEI Saomfef. 1ÍM? lannSr Sl «telrjelenik mindennap a vasárnapokat és ü­nnepekrt­­___p________:ixi - M ,t- j* n . . 3 A Timw-TorcmtaM törvényszék bejegyzői száma 88. követő napok Wvétk­ével ziarul Lomumtațu Maghiare din România I (dos. k*. 934/1938) Dr. VUCHEWCH ENDRE A Romániai Magyar Népközösség iama 1 Dr VARNAY elemér vezetésével 07 f ° r> | ; fejein szerkesztő A partraszállás mesterei A kndbfc burkolt történelem előtti id­őkben Kréta lakói a tenger­huilámaitól körülnyaldosott szigetükön olyan biztonságban érezteti magukat, hogy szárazföldi hadsereg szervezését vagy partvédő erődítmények építését teljesen feleslegesnek tartották. A hit ,s krétai kultúra pompás palotáit még csak egyszerű fal sem vette körül. Hogy ha­landó ember a tenger hullámain keresztül intézhessen a meredek s­ziklapartok ellen támadást, azt Kréta őslakói nyilván tökéletesen lehetetlennek tartották. Könnyelmű bizakodásukban csakugyan évszázadokon át nem csal­ód­­t cél, mig egyszer mégis megtörtént a hihetetlen. Idegen hódítók jelentek meg a gazdagság és pompa élvezetébe merült, szigeten — hogy kik és mikor, a történelemtudo­mány teljes határozottsággal még nem tudta kideríteni — és a megtámadhatatlanság legendájával együtt a krétai kultúra is mindörökre elpusztult. Pedig a krétaiak hite mégsem volt tejesen alaptalan, mert a fegyveres partra­szállás a hajóépítési és fegyvergyártási technika minden előrehaladottsága ellenére mind a mai napig nehéz vállal­kozás maradt és nagyobb tömegű katonaságnak messze fekvő kiindulási pontról való átszállítása nem túlságo­san sokszor sikerült. Nemegyszer már a ná ht tengeren beteljesedett a csapatszállító flotta végzete, vagy pedig a védőik egyszerűen a tengerbe kergették a park as tiltott csapatokat. Még gyakoribb az az eset, hogy a megszálló csapatok kezd­ti sikerek után előbb vagy utóbb mégis csak kénytelenek voltak újból hajóra szállni, mert támadó lendületük­et nem hűlte kellő utánpótlás tovább táp­lálni. Ennek a nehézségnek tudatában a görög világ meg­hódítására induló perz­sák szívesebben választották a nagy kerülővel és még több fáradalommal járó száraz­földi utat. Egyetlen nagyobb szabású partraszállási vállal­kozásuk, a marathoni csatával végződő attikai partra­szállás kudarcba fulladt, mivel a jól felkészült görögök­kel szemben tengeri uton nem tudtak megfelelő erőt fel­vonultatni. Ám a hajózásból és tengeri kereskedelemből élő görög nép történelme sem tud példát felmutatni na­­gyobbszabású sikeres partraszállásra. A peloponezosi partok végigpusztítása, egyes felkészületlen városok megle­petésszerű megrohanása sikerült ugyan Ather­nek, az ötvenéves háború keretében végrehajtott szicíliai vál­lalkozás azonban egy csapásra véget vetett nagyhatalmi állásának A történelem hajósnépei közül először a normannok érdemelték ki a partraszállás mestereinek nevét. Izland meghódítása,, Nyug­at-Franciaország megszállása és Pa­ris ostroma, majd Szicília kézrekerítése csak olyan harc­ra termő néptől telhetett ki, mely nemcsak a tengeren, hanem a szárazföldi csatatereken is egyformán meg tudta állni helyét. Tengeri fölény és fölény a szárazföldi had­viselés terén, ez a sikeres partraszállási hadműveletek tit­ka. Az angolok tengeri fölénye miatt kellett Napóleon utánpótlás nélkül maradt hadseregének az egyiptomi had­színteret vesztesként kihagynia és a szárazföldi egyenran­gúság hiánya magyarázza, hogy a tengerek korlátlan uralmára­ büszkélkedő Anglia történelme miért nem tud nagyobbszabású sikeres partraszállási hadműveleteket felmutatni. Ahol múzeumba való fegyverekkel felszerelt benszülöttekkel szemben kellett hatalmát megmutatnia, „sikert ‘ sikerre halmozott ugyan, első nagyobb méretű kísérlete azonban, mikor korszerűen felszerelt ellenféllel találta m­agát szemben, a gallipoli vállalkozás, már ke­­vésbé­ dicsőségesen végződött. Hónapokon át tartó ma­kacs kísérletezés után a százezres expedíciós hadsereg tö­mérdek emberanyag és ha­jótérveszteséggel kénytelen volt ejnek idején titokban elhagyni a maga választotta csatateret. Ami ugyancsak Churchill kezdeményezésére éppen egy negyedszázaddal később Norvégiában lejátszó­dott, méltóképpen csatlakozik a gallipoli kudarchoz. A partraszállás újkori mesterei, a nyugateurópa­i nor­mannok művészetének távolkeleti örökösei a japánok. A fiata japán haderő fennállásának rövid félszázada alatt három nagy partrszállási hadműveletet hajtott végre. Az 1894—95 évi kínai háborúban a koreai, liatungi és santungi partraszállással Japán már megmutatta, hogy hiö­tengerészetét és szárazföldi hadseregét minta­szerűen kiképezte az együttműködésre. A mintaszerűen végrehajtott főpróba után a H7 év után kitört orosz-jap­án háborúban Ja­pán az oroszokkal szemben is kivívta a kor­látlan tengeri fölényt és ennek birtokában milliókat szál­lított partra Mandzsúriában és látott el szükséges után­pótlással. A Csang-Kai-Csek-korm­ány és Japán között m­amár négy esztendeje folyó konfliktusban a japán had­erő a Szerencse kimenetelű partraszállások egész sorát hajtotta végre. A japánok szakértői a partraszállási had­műveleteknek — írja a legújabb távolkeleti események kapcsán a londoni „Manchester Guardian” — és például 1037-ben, amikor sikerült tíz nap alatt 75.000 embert partraszállítaniok Sanghajnál, az egész világ bámulatát váltották ki, mert a katonai szakértők addig lehetetlen­nek tartottak ilyen teljesítményt. A partraszállási hadműveletek terén szerzett bősé­ges tapasztalataikat a japánok most Angliával és Ameri­kával szemben kamat­oztatják. Guam és Wake szigetén, a Mal­­i’ félszigeten, a Fülöp-sz­igetek legnagyobb szigetein. Borreón és Szamnetrán és bizonyára még számos kevésfélé ismert déltengeri szigeten ma már mindenütt ott lengeti a szél a Felkelő Nap lobogóját. Fraser, a londoni rádió katonai szakértője nem nagyított, amikor Amerikára cé­lozva keserűen felpanaszolta, hogy a japánok pillanat­nyilag ott és ekkor szállíthatnak partra csajaitokat, ahol és amikor csak akarnak. Ám ez a megnyugtatási szándék­ból hangsúlyozott pillanat előreláthatólag nagyon hosszú­nak bizonyul majd. Az­ amerikai hadiflottának a Hawai rajtaütés alkalmával történt megbénításával és a két angol csatahajónak elsülyesztésével Japán vitathatatla­nul hosszú időre magának biztosította a tengeri fölényt, szárazföldi és légi hadereje j pedig szintén bebizonyította, hogy modern felszerelés és harckészség tekintetében a világ bármelyik haderejével legalább­is egyenrangú. letek lezárása után Japánnak előreláthatólag tovább­­­ra is lesz alkalma művészetének gyakorlására. (dr. n. Î.) kirenajka? nafy^tankcsatát a német-olasz csapatait Egész harci kocsizászlóaljak jutottak a hihetetlen gyorsasággal előretörő tengelycsapatok birtokába — Sikeres német ellentáma­dások a doneczi arcvonalon A Stefani-iroda különtudositója a kirenajka­ arcvonalról újabban a következőket jelentette: Az olasz—német gépesített és páncélos csapatok folytatják előnyomulásukat Nyugat-Kirena­­vában, miután újabb heves harcokban további jelentős sikereket értek el az ellenséggel szemben. Az olasz—német gyorsoszlopok az Agedabiától északkeletre lévő vidé­kig nyomultak előre. Más egységek azon vannak, hogy befejezzék ugyanezen övezetnek megtisztítását. Az olasz és német erők kezére jutott foglyok száma és a zsákmányolt hadianyag mennyisége szüntelenül emelkedik. Az olasz—német csapatok előretörése olyan villámszerű volt, hogy a fent említett övezetben összezsúfolt ellenséges tömegeket megfosztotta az ellenállás lehetőségétől. Az egyik repülőtéren tíz angol repülőgép vezetőkkel együtt a győztesek kezére juto­tt. Az ellenség veszteségei mind nagyobbak lesznek. Egész harcikocsi zászlóaljak, sok magasrangú tiszttel együtt jutottak fogságba. Az olasz—német oszlo­pok lendületes támadása minden kétséget kizáróan rendkívül súlyosan találta el az ellenség elsővonalbeli egységeit. A legújabb hadműveletek több szakasza ismerhető fel. Az ellentámadások első mozzanata az ellenség előretolt állásainak megtámadása volt, amelyeken azután az ellentámadás arcvonala túljutott. A második fejezet a páncélos tömegek csatája volt, de a harcikocsik és páncélos harci eszközök csatáját is rövidesen megnyerték az olasz- léirer alakulatok. A tengely csapatai kétséget kizáróan igen jelentős katonai és erkölcsi sikert értek el, ami biztató jel a fejlemények további alakulása tekintetében. Annyi máris bizonyos, hogy azok a célok,amelyeket Churchi­ll és több tábornoka, valamint több felelős brit tényező jelzett, meghiúsultak és Nagybritanniának a csendesóceáni vereség mellé fel kell jegyeznie a F­öld­közi-tenger körzetében szenvedett vereségeket is, — fejezi be jelentését a Stefani-iroda munkatár­s Újabb fia ismerete a SCrim-fájisziget déli partján A német véderő főparancsnoksága a vezéri főha­diszállásról tegnap a következő harctéri jelentést adta ki: A Krím-félszigeten és a keleti front déli szaka­szán heves hóvihar miatt csekély harci tevékenység volt. A tegnapi harctéri jelentésben közölt ellenséges csapatnak a Krím-félsziget déli partján történt megsemmisítése alkalmával 810 hadifoglyot ejtettek a német és román csapatok, ezenkívül tizenkét ágyút, száztizenegy gépfegyvert és gránátvetőt zsákmá­nyoltak. A Donecz-fronton német és szlovák csapatok visszaverték a szovjet egységek helyi támadásait. A német csapatok ellentámadásai sikkerrel jártak. A keleti front középső szakaszán az ellenség több helyen eredménytelen támadásokat hajtott végre. A német csapatok támadásuk során heves harcok után számos helységet elfoglaltak és nagyobb számú ágaat­ zsákmányoltak. A keleti front északi szakaszán az ellenség foly­tatta támadásait. A harcok üteg folyamatban van­­nk. Az Ilmen-tótól délkeletre, a szentpétervári be­kerítő fronton és a lappföldi német—finn fronton eredményes rohamosztag vállalkozások voltak. A német légierő erős harci és vadászrepülőgép kötelékei különösen a középső és északi szakaszon eredményesen beleavatkoztak a szárazföldi harcokba. Számos szovjet repülőgépet felgyújtottak. Északafrikában, Kirenajkában élénk felderítő tevékenység folyt. Az északafrikai partvidéken Ben­­gházitól Marsa Matruhig. Eredményes légitámadáso­kat hajtottak végre brit gépjárműoszlopok, csapat­­összevonások és­ üzemanyag raktárak ellen. A Málta szigetén levő brit repülőterek ellen inté­zett nappali és éjszakai támadások alkalmával több ellenséges repülőgépet a földön megrongáltak. A Münster ellen támadást megkísérelt brit bom­bázókat a legutóbbi éjszaka az erős légvédelem meg­akadályozta tervük végrehajtásában és így cél nélkül dobták le bombáikat Németország északnyugati ré­szében. A polgári lakosság csekély veszteséget szen­vedett. Egyes helységekben épületkárok történtek. Három brit bombázó repülőgépet lelőttek

Next