Déli Hírlap, 1969. szeptember (1. évfolyam, 1-26. szám)

1969-09-11 / 10. szám

Feszült a hangulat Fizetés után textilkonfekció ktsz-ben a Két ízben jártam a Palóczy utcában, a Textilkonfekció Ktsz dolgozói között. Mindkét esetben tapasztaltam: feszült a hangulat a szövetkezetnél. A dolgozók — s legkivált a törzsgárdatagok — indulato­san panaszolták: a ktsz ve­zetői nem becsülik a 10—18 éve itt dolgozókat. Ezért há­rom év alatt a törzsgárdá­nak több mint a 30 százaléka hagyta ott a szövetkezetét. Tóth Andrásné, Szamosi Gyuláné, Kalas Károlyné és Antal Zoltánné így beszélt az augusztusi fizetés napján: — Rossz a bérfelosztás. A vezetőséget a dolgozók kere­sete nem érdekli, a szövetke­zet tagjait nem tájékoztatják a tervekről, a teljesítmények­ről... A vezetőség ígérete Török Károly elnök, Juhász László személyezt­s és Figlár István párttitkár akkor elis­merték, hogy okkal elégedet­lenek a dolgozók, s megígér­ték: a közeljövőben megol­dást keresnek a jogos pana­szokra. Kérték, hogy két-há­­rom hét után keressem fel is­mét a szövetkezetet, addigra orvosolják a bajokat. Minden változatlan A szeptemberi fizetések után a másik műszak dolgo­zóival találkoztam a szalagok mellett. Ők is panaszkodtak. Kubi Istvánná 17 éve dol­gozik itt. Véleménye: — Semmibe sem nézik a régi szakmunkásokat. Az em­bernek már nincs is kedve beszélni erről. Nem érdemes szólni, a haverok egymás kö­zött mindent elintéznek. Fekete Jánosné, aki a sá­toraljaújhelyi szabó ktsz-től került ide: — Ott 1800 forint volt az átlagkeresetem, itt, fél év alatt havonta 1200. Kertész János: — A lábam miatt vagyok csökkent mun­kaképességű. Ez azonban nem befolyásolja a teljesítménye­met. Reklamáltam a kereset miatt. Azt mondták, hogy hallgassak, mert én nem va­gyok százszázalékos. Negyed­évenként közgyűlést kellene tartani az előírások szerint. De az egy évben csak egyszer van. Amikor zárjuk az évet. Ott sem lehet a hibákról szólni, mert utána berángat­­ják az irodába, aki szóvá te­szi a bajokat. Fegyelmivel fe­nyegetik. Gitta Ferencné betanított munkás, mégis a legjobban keresők egyike: — Én végigdolgozom a nyolc órát. Nem állok fel 5— 10 percekre, mint a többiek — mondja. A műszaki vezető cáfol Kmeczkó István a ktsz mű­szaki vezetője, ő osztja fel a reszortbéreket. Népszerűtlen ember. — Dehát ki népszerű, aki bérfelosztással foglalkozik? — kérdi. — Nem adhatok egy munkadarabnál egy órára 10 forintot, ha csupán 7.20 a ke­ret. Különben sincs igazuk a megkérdezetteknek. Ők a gyengébb képességűekhez tar­toznak, azért nem keresnek jobban. A rossz hangulat okát első­sorban a munkakörülmé­nyekre vezeti vissza. S való igaz: a szövetkezet kinőtte a szűk helyiséget. A készáru és a feldolgozatlan textília nagy részét az udvaron, ponyvák­kal takart színben tárolják. A feszült légkörnek azonban nem ez az alapvető oka. A vezetők az újságírónak pró­bálják megmagyarázni, hogy mi miért van úgy, ahogy van. Ezzel azonban nem oldanak meg semmit. A ktsz dolgozói­nak tartoznak magyarázattal. Velük közösen kell keresniük a megoldást. RADVÁNYI ÉVA Hajógyáriak az LKM-ben Ma délelőtt a Magyar Hajó- és Darugyár Kék Acél szo­cialista brigádjának 8 tagja látogatott Diósgyőrbe. A látogatás előzményei: a Kék Acél szocialista brigád ez év januárjában szocialista szerződést kötött az LKM mi­nőségellenőrző főosztályának Ady Endre szocialista brigád­jával. A szerződésben kölcsö­nös kötelezettséget vállaltak az anyagok minőségének ja­vítására és átvételének meg­gyorsítására. Ezzel a gyakor­latban máris kiküszöbölték a bürokratikus adminisztráció egy részét. A két brigád kép­viselői a szerződésben azt is vállalták, hogy negyedéven­ként kicserélik tapasztalatai­kat, s szabad szombatjaikon Budapesten vagy Miskolcon közös összejöveteleket , ren­deznek. Ma délelőtt a két brigád képviselői megvizsgálják, ho­gyan teljesítették eddig a szerződésben foglaltakat, majd délután Lillafrüedre ki­rándulnak. 99 Elegánsan­ elhajtott Tegnap reggel a l­­artin­­telepen, a Balaton utcai megállóban legalább harmin­can várakoztak az autóbusz­ra, ugyanis egy fél órája nem jött kocsi Szirma felől. Végül 7 óra 43 p­erckor feltűnt, s utána eltűnt a GA 16-39-es rendszámú busz. Tegyük hoz­zá: félig üresen. A vezető egy filmszínésznek is becsü­letére váló mosollyal, „ele­gánsan” továbbhajtott. Voltak, akik munkából, is­kolából vagy éppenséggel a vonatról maradtak le, mivel csak egy negyedóra múlva jött megint autóbusz. Min­denesetre rossz viccet csinált a jármű vezetője. (felföldi) Szakszeri­ válasz ^Texasban a­ kis Jim megkérdezi a papájá­­tól: — Mondd, papa, mi­ért van a bankban min­den ablakon rács? — Azért fiam, hogy az igazgató urak ap­ránként megszokják... * Kézilabda-játékosoknak oktathatnák ezt a pontos passzot. Igaz, hogy itt nagyobb a tét, mint a pályán, mert a labda törékeny, s néhány rossz megmozdulás elúsztatja a nye­reséget! (Fotó: Agotha) Barátnők . — Képzeld, drágám! Reggel megkértem a férjemet, hogy menjen ki a kertbe és szedjen egy kis zöldbabot. Ebédre főzeléket akar­tam belőle főzni. Vá­rom, várom, nem jön. Már dél körül járt az idő, gondoltam, megné­zem, mit csinál? Kime­gyek utána, hát ott fek­szik a bokrok alatt, esz­méletlenül ... — Ne beszélj! És mit csináltál?! — Rakott krump­lit ... Csehszlovák kórus hangversenye Diósgyőrött A már napok óta Miskolcon tartózkodó trineci vasmű 60 tagú kórusa ma este 6 órai kezdettel mutatkozik be a Bartók Béla Művelődési Köz­pontban Diósgyőr közönségé­nek. A csehszlovákiai dalosok a Lenin Kohászati Művek vendégei; a két nagyüzem kö­zött már évekkel ezelőtt ba­ráti kapcsolat alakult ki. A ma esti hangverseny ingye­nes, a művelődési ház vezető­sége szeretettel vár minden érdeklődőt. ARCKÉPCSARNOK A világjáró szerelőlakatos Diósgyőr évről évre kitermeli a maga kiváló szakembereit, s hosszú idő óta a különböző városi, megyei, országos szervek káder-utánpótlásának egyik bázisa. Ez utóbbi az oka annak is, hogy Szeghő István, a Diósgyőri Gépgyár szerelőlakatosa né­hány nap óta már a Vasas Szakszervezet központi káder- és szervezési osztályának tagja. Arról próbál meggyőzni, hogy nem ő, hanem most is a fa­lunál dolgozó barátai, munkatársai érdemelnek újságnyilvá­nosságot. Szeghő István eddigi élete azonban nemhogy egy portrét, hanem egy regényt érdemelne. A gépgyárba 1943-ban került, öt év múlva, amikor a vál­lalat hozzáfogott a kábelgépek gyártásához, az első napoktól kezdve ő is ezzel foglalkozott. Az akkori diósgyőri kábelgé­pek (egy-egy ilyen masina 15 ezer darab alkatrészből is állhat, s több milió forintot is érhet) még az országban sem arattak túl nagy sikert. Ma azonban a világpiacon angol, ja­pán, észak-amerikai, nyugatnémet, olasz cégekkel állják a versenyt. A veztőknek, a műszaki és a munkásgárdának fel kellett nőniük az óriási feladatokhoz. — Nap nap után kényszerítve voltunk a fejlődésre — em­lékezik vissza Szeghő István. — Arra viszont megvolt a lehe­tőségünk: külföldre járhattunk, szakmai fogásokat sajátíthat­tunk el. Tanulni a legkisebb országban is lehet. Szeghő István, aki technikumi érettségivel a zsebében 27 évet töltött el szerelőlakatosi beosztásban, tizenhat országban csiszolhatta, fejleszthette tudását, vele született kézügyessé­gét. Több évet töltött külföldön, messze a családjától, s olyan távoli országokban is szerelt gépeket, mint India. Ez volt egyébként az utolsó, s egyik legkellemetlenebb külföldi útja, tavaly júliusban. — A jugoszláv hajó, amely gépeinket szállította, India part­jainál elsüllyedt. A rakományt kimentették, egy lakatlan szi­getre szállították, majd a Calcutta nevű indiai hajó vitte Madrasba. Ott nekem kellett megvizsgálnom a gépeket. Sze­relés közben egy fertőzött légy — valószínűleg a lakatlan szi­getről származott — megcsípett, egy óra leforgása alatt 40 fokra emelkedett a lázam. Jellemző, hogy a több millió lako­sú Madrasból kétezer kilométert kellett repülnöm, hogy olyan helyre jussak, ahol megfelelő orvosi ellátásban részesülhet­tem.­­ A gyárban megbecsült ember volt. A Szeghő-brigád 1959- től évente elnyerte a szocialista címet. Szeghő István két­szer vett részt a szocialista brigádvezetők országos tanácsko­zásán. Harmadik alkalommal csak azért nem tudta vállalni a megtisztelő feladatot, mert külföldön volt. Kormánykitün­tetést is kapott már. Amikor határoznia kellett, elvállalja-e jelenlegi beosztását, már intézték az útlevelét; előbb Dániában, majd Iránban kel­lett volna dolgoznia. — Fájdalmas döntés volt részemről. De a szakszervezeti mozgalom az évek hosszú során nagyon a szívemhez nőtt. Meggyőződésem, hogy jelenlegi beosztásomban is hasznos munkát tudok végezni, s megfelelően képviselem dolgozótár­saimat, akiket nagyon-nagyon szeretek. Veszélyes vizeken • •Öt kölyökcápa AZ ETIÓPIAI KIKÖTŐ előtt tíz napig várakozott a Székesfehérvár. Közben Bu­dapestről rádiótáviratot ka­pott a kapitány, miszerint a „contolos” (ügynök­) kérte, hogy a károsodás elkerülése végett a Velencébe szállítan­dó marhabőrt rakják ki Mas­sa­na-ban. Süveges László másnapi válaszában tájékoz­tatta főnökségét, hogy a ra­komány ki-, majd a ha­jóra újból való berakásá­nak költsége a DETERT-et terheli, ezért utasítást kért: mitévő legyen? Ugyanakkor közölte azt is, hogy „ügynök szerint bér feladója Afrika megkerülése esetén a fuvar­­­díj-különbözetet fizeti”. Ekkor merült fel először annak a gondolata, hogy a csak beltengeri közlekedésre épített hajó az Indiai- és az Atlanti-óceán vizein kerülje meg a legforróbb földrészt. Az 1080 mázsa bőr egyéb­ként meglehetősen sok kelle­metlenséget okozott tengeré­szeinknek. A 40 fokos, s néha annál is nagyobb forróság­ban a rakomány bűzleni kez­dett, és a három kilométer­nyire levő partról a legyek miriádjait csalta a hajóra. Elképesztően sűrű rajokban jelentek meg; voltak közöt­tük az itthoni légyhez hason­ló nagyságúak, meg kiseb­bek, s nincs kizárva, hogy a tengeri útleírásokban gyak­ran emlegetett vörös-tengeri bolhák is elvegyültek töme­geikben. Vagy másfél napi „vizit” után váratlanul el­tűntek. A kellemetlenséget tetézte, hogy az egyik ötvenen fe­lüli gépmester szíve nem bír­ta a forróságot. Megfelelő gyógyszert azonban nem le­hetett kapni a városban, aho­va a hajóról csónakon szok­tak kijárni. Így hát a követ­kező táviratot menesztette haza a kapitány: „ ... három üveg nitroglycer tablettát ké­rünk légipostával sürgősen Massawa-ba küldeni...” A gyógyszert haladéktalanul el­juttatta a magyar hajózás központja. HALÁSZÁSSAL, horgászás­sal ütötte el máskülönben az időt a többi tengerész. Fü­­rödniük nem lehetett, mert bár jó lett volna a körülbelül 30 fokos vizű tengerben, de errefelé meglehetősen nagy a cápaveszély. Nagy méretű horoggal fogtak is öt 60—80 centis kölyökcápát. A húsu­kat nem ették meg, mert büdös. A bennszülöttek való­színűleg megeszik, mert még Port Sudan kikötőjében lát­tak egy négert, aki csaknem másfél méteres cápát cipelt haza, s taglejtésekkel érté­sükre adta, hogy otthon elfo­gyasztja a vízben veszedel­mes jószágot. A rengeteg gyönyörű szí­nes hal közt néhányat fog­tak azonban a csukaformájú barakudából is, amelynek nagyon ízletes a húsa. Még csak passziózást, kel­lemes időtöltést jelentett egyébként a halászás, s nem élelmiszerpótlást, mert enni­valóval el voltak látva. NÉHA CSÓNAKKAL el­mentek a korall­zátonyok­­ra, amelyekből emlékül jó­kora darabokat tördeltek le. E zátonyok általában a part­tal párhuzamosan helyezked­nek el, de épülhetnek a ten­ger közepén is. A Vörös-ten­ger tele van velük. Az álta­lában pontos angol nyelvű tengerészeti térképeken nem mindegyik szerepel, ezért a mozgásban levő hajón erős figyelőszolgálatot kell tarta­ni, s nagy pontossággal kell manőverezni. Egy-egy zá­tonyrendszer hossza a 400— 500 kilométert is eléri. Az etiópiai rendszer például Massawa-tól egészen a Bab el Mandeb-ig, vagyis a Vö­rös-tenger déli kijáratáig hú­zódik. TARJÁN ISTVÁN (Következik: A falábú her­ceg.) Befejeződött az ifjúgárdisták továbbképzése jai Bihari Attila századpa­rancsnok irányításával meg­tárgyalták az ifjúgárda alak és fegyelmi szabályzatát, a honvédelmi képzés gyakorlat és elméleti kérdéseit, s fel­készültek az ifjúgárdisták szeptember 29-i, megyei me­netdal versenyére. Begezi Dezső, a vállalat MHSZ elnöke a honvédelm nevelésről tartott előadást Kovács István, a nagyüzem KISZ-bizottság munkatársa : nemzetközi helyzetről szá­molt be. A tanfolyamot vetélkedők versenyek színesítették, pél­dául háromtusaverseny:­i század fiú és leány tagja járőrversenyen, lövészeten és egy tapolcai úszóversenyen mérték össze tudásukat. Ezen kívül kispályás labdarúgó- és asztalitenisz-bajnokságot ren­deztek. Tegnap délután a menet­dal-verseny főpróbájával ér véget a tanfolyam. Tegnap délután befejező­dött az LKM ifjúgárda-szá­­zadának egyhetes továbbkép­ző tanfolyama. A század tag- Még egyszer óvodaügyben Egyik olvasónk arról tájé­koztatott bennünket, hogy a Szentpéteri­ kapui bölcsőde még meg sem épült óvodába irányította a csecsemőkorba „kiöregedett” gyermekeket. Lapunk munkatársa kin járt a helyszínen és megálla­pította, hogy a Szentpéteri­­kapui kórházzal szemben az óvoda még valóban nem léte­zik, illetve épül.... épülge. A teljes igazság kedvéért meg kell mondanunk azt is hogy az óvodásokat közben már elhelyezték a Szentpé­teri-kapui lakótelep peremén levő 62. számú épületben. —97'

Next