Déli Hírlap, 1969. október (1. évfolyam, 27-53. szám)
1969-10-18 / 42. szám
Holnap a televízióban: Az ember tragédiája MINDENKÉPPEN ünnepnapja az a magyar irodalomnak, s talán a sokkal fiatalabb művésztestvérnek, a televíziónak is, hogy Madách remeke százéves múlt után kilépett a könyvoldalakról, majd a változatos — sokszor hányattatott — színházi életből, s a világot jelentő deszkák helyett a milliókat jelentő képernyő vibráló csövére került. Ez a kilépés a színpadról nem kevesebbet jelent, mint azt, hogy több millió magyar ember számára reális élménnyé válik ez a mű, amely már színházi életében is a másod-, harmad- és ki tudja, hanyadvirágzását érte meg. MINDENKI, aki a madáchi remekmű filmre vételéről hallott, először arra gondolhatott: igen, itt végre úgy meg lehet mindent technikailag oldani, ahogy az író — a reális színpad lehetőségeit sutba dobva — drámai költeményként megálmodta. Márpedig egy látványos Tragédia mindig csak félsiker lehet. Kétségtelen ugyan, hogy a képernyő mérete és a lakószobák intimitása már eleve figyelmeztethetett arra, hogy egyrészt ez nem film lesz, hanem tv-játék, másrészt: itt most ki lehet bontani a mű minden gondolati szépségét, kár lenne ellátványoskodni azt. Színetár Miklós valóban ezt a — számomra — rokonszenves utat választotta. Igaz, ezzel egy nagyobb gondot vett magára: hogyan szólaljon meg Madách költői szövege a képernyőn, hiszen itt ez a szöveg többségében a szereplők közelijében, premier plánban hangzik el. Beszéltesse úgy a színészeket, mintha hétköznapi dialógusokat mondanának? Ez nem megy, hiszen ez vers, szép költői képekkel, a hétköznapi prózától oly elütő ritmusban és hosszúságban. Szavaltassa a színészeket, mintha verset mondanának? Ilyen hosszúságban meg ezt nehezen viseli el a képernyő. A megoldáshoz alighanem csak Lucifer, azaz Mensáros László jutott el teljesen. Sikerült neki a majdnem lehetetlen: verset mond, s ez többnyire mégis úgy hat, mint egy sokat tapasztalt, szellemes, rezignált bölcs óvó figyelmeztetése az emberiséghez, némi fanyar és éppen ezért hétköznapi iróniával. LUCIFER ilyen körülírása talán már jelzi is, miben hozott leginkább újat és érdekeset a Tragédiának ez az új interpretálása. Lucifer már máskor is volt emberszabású, de most volt először az ember őszinte barátja. Harcostársa, harcra buzdítója. Ami a legérdekesebb: most az is kiderül, hogy Lucifer nem is olyan velejéig cinikus ember, ő is bízik a harcban, s a világot okolja, hogy el kell Ádám eszméinek buknia, ám a bukásokat nem tartja egészen értelmetlennek. Sajnos nem lehet ilyen egyértelmű örömmel szólni Huszti Péter Ádámjáról. Szavai, hangja inkább a verselő Madáchot idézik, magatartásából pedig hiányzik az aktivitásnak, az örökké elégedetlen, tennivágyó embernek az intenzitása, amit pedig szinte a szöveg minden sora sugall. Moór Mariann több örömet szerzett — s igazán nemcsak dekorativitásával —, bár ő a szöveget a hétköznapi próza felé közelítette. Ám Éva, az örök nő, a legpraktikusabb emberi lény. Ez a köznapiság, alkalmazkodás az egyes korok stílusához, egyenesen alaptermészete. SZÓLNI KELL MÉG egy zavaró hatástényezőről. A szöveg stilizáltságához illik a díszletek stilizáltsága. De már nem illik, ha például a stilizált egyiptomi színben a korbácsos őrök csak stilizálják, mímelik a verést. S végül is zavaró ez a stilizált világ, ha a felvevőgép, a tvkamerák úgy közelednek ezekhez a díszletekhez, mintha csak egy színházi előadást közvetítenének. Jobb lett volna, ha az objektív jobban alkalmazkodik a filmkészítés óriási lehetőségeihez, mert így néha — különösen az athéni színnél — bántó volt a színpadszerűség. MINDENT ÖSSZEVETVE, sok erényét és nem kevés hibáját lehetne még felsorolni a Tragédia először filmszalagra — méghozzá eredetileg színes filmszalagra — került változatáról, de semmi sem homályosíthatja el örömünkel, hogy 1969 októberében másfél millió készüléken Madách művét lehet látni. BERNÁTH LÁSZLÓ 1 Napóleon mint drámaíró Corneille Cid című tragédiája olyan nagy hatással volt az ifjú Napóleonra, hogy elhatározta: ő is ír egy tragédiát klasszikus stílusban. Hektor című színművét a negyedik felvonásig sikerült megírnia, majd a mű sokáig hevert az íróasztalában. Tizenegy évvel később — már császárként — elhatározta, hogy színpadra viszi művét. Magához hivatott egy Lancivale nevű, klasszikus stílusban alkotó írót és megbízta, hogy fejezze be tragédiáját. Arra is megkérte, hogy csak Lancivale neve szerepeljen a darabon. Lancivale be is fejezte a színművet, de a Comedie Francaise igazgatósága — ehhez a színházhoz fordult Lancivale — nem fogadta el. Amikor Napóleon értesült a dologról, az alábbiakat írta a kéziratra: „A Comedie Francaise színészei eljátsszák a tragédiát, amelyet előbb ostobán visszautasítottak” ... Három hét múlva az udvar jelenlétében bemutatták a darabot. A Hektor hatalmas sikert aratott. Lancivalet érdemrenddel tüntették ki. Igaz, azóta sem hallott többé senki a tragédiáról. A film hele... Az amatőrök is versenyeznek A filmkedvelők közül — bár még véget sem ért a baranyai szemle — sokak érdeklődése a főváros felé fordult a hét végén, ahol tegnap és ma számos amatőr forgatókönyvíró, rendező és operatőr találkozott. Ez alkalommal rendezték meg Budapesten az első amatőr filmszemlét. A szemlére negyvenegy alkotás érkezett, s ezek közül 32 filmet talált versenyképesnek az előzsüri. A díjnyertes produkciók bemutatására ma este hat órakor kerül sor a fővárosi művelődési házban. Fesztiválok a Mecsek alján Pécset, a magyar játékfilmszemlék városát, újabb megtiszteltetés érte: itt rendezik meg az idén és ezt követően minden második esztendőben a nemzetközi felnőtt bábfesztivált. A bábművészek nemzetközi szövetségének (UNIMA) elnöksége határozott így, elismerve azt az úttörő munkát, amelyet a nagyhírű pécsi Bóbita bábegyüttes fejtett ki a felnőtt bábjátszás népszerűsítéséért és modern előadási formájának kialakításáért. Az első nemzetközi felnőtt bábfesztiválra október 23—26 között kerül sor a Mecsekaljai városban. Lenkey Zoltán rajza Vándorgyűlés Miskolcon A felvilágosodás irodalmáról A Magyar Irodalomtörténeti Társaság tegnap kezdődött miskolci vándorgyűlése — melyet Dayka Gábor emlékének szenteltek — ma délelőtti programjával különösen felkeltette az érdeklődést. A városi tanács dísztermében Szauder József, az irodalomtudomány doktora a felvilágosodáskori irodalom kutatásainak, legújabb eredményeiről és problémáiról tartott előadást. A referátum előtt alkalmunk volt Szauder professzortól a témáról a legfontosabb momentumokat megtudni. — A felvilágosodás időszaka mind a történelemben, mind az irodalomtörténetben lezárt kornak tetszik. Minek köszönhető, hogy napjainkban is egyre többen fordulnak a XVI. század felé? — A felvilágosodás kora semmiképpen sem lehet lezárt kor. Sőt, egyre inkább nyitottá válik. Ez irodalomtörténeti szükségszerűség. "A hazai kutatásokat Waldapfel József nyitotta meg, de csak az ötvenes évek második felében, a hatvanas évek elején születtek nagyobb számban eszmetörténeti, stílus-, műfaj-, irodalom-élettörténeti és esztétikai munkák, s a műveken belül méltó helyre kerültek a felvilágosodás irodalmának portréi is. — Arra gondol professzor úr, hogy a korábbi — bizonyos értelemben dogmatikus szemlélet — egyoldalúan vizsgálta nagyjaink szerepét, tevékenységét? — Erre is, meg aztán a vizsgált időszak 1772-től csupán 1795-ig terjedt. Márpedig hiba az, ha egy időszakot egy meghatározott dátummal lezárunk. De nemcsak a szemléletről van itt szó. A kutatómunka legutóbbi éveiben is számos dokumentum került felszínre. Talán elég, ha például Bessenyei folyóiratát, Batsányi és Kölcsey fellelt kéziratait említjük. — Mennyiben gazdagította ez a portrékat? — Az összehasonlító irodalomtörténet az újabb adatok birtokában, ma már jobban ki tudja például Csokonainak mint filozófusnak a helyét jelölni, aki a Lélek halhatatlansága, az Álom vagy az Estve c. műveiben az akkori Európa legégetőbb kérdéseire is választ adott. A kritikai kiadás után megismerhettük Batsányit, mint az első és legjelentősebb újságírót, publicistát és sorolhatnám tovább... — A felvilágosodás és a forradalom kettőssége manapság sokat vitatott dolog? — Úgy van. A felvilágosodás híve leszámol az isteni világrenddel, a rációt, az ember autonómiáját hirdeti, de nem okvetlenül híve a cselekvő forradalomnak. Ennek szükségességét csak az élcsapat ismeri fel. Gondoljunk Martinovitsékra. Bár az ő „forradalmuk” is inkább csak amolyan nemesi mozgalom... — A témának tehát továbbra is vannak problémái? — Ezt a kort, minden ellentmondásával együtt, a történészeknek és az irodalomtörténetnek még tovább kell boncolni. A kutatások hasznát így végre majd az iskolai oktatás is élvezheti majd. GY Dickens a legdrágább A New York-i kéziratkereskedők megállapítottá egyes híres írók kéziratainak árát. Eszerint Dickens kézirata oldalanként 180, H. C. Wellsé 36, Maeterlincks 06, Hemingwayé 72, Bernard Shaw-é 84 dollárt ér. Színészanekdoták Kritika Tévében, rádióban, hirdetésekben, szinkronokban állandóan közreműködő színészünkkel találkozik kollégája. — Képzeld, öregem — mondja —, tegnap kinyitottam este a gázcsapot és ott is a te hangodat hallottam! Egyik színházunk igazgatója már régóta nyúzza az ismert kritikust, hogy nézze meg a színház új műsorát és mondjon őszinte véleményt róla. Az meg is ígéri. Néhány hét múlva összetalálkoznak az utcán. — Megnézted a műsort? — kérdi az igazgató. — Hogyne — válaszol a kritikus. ■ ~..s md. a véleményed? — Hát kérlek, csodálatos rendezés, remek színészi munka, pompás kiállítás, csak mondd, lehetek őszinte? — Természetesen! — mondja boldogan az igagató. — Pocsék volt! A már hosszabb ideje mellőzött színész rászánta magát, beszélt az igazgatóval, végül is játszik-e egyáltalán valamit ebben az évadban? Az igazgató hímezett-hámozott, de nem mondott semmi konkrétumot. — De igazgató úr — mondta a színész —, legalább biztasson! — Azt lehet. Hajrá Kovács! S2IL1 JANOS METILALKOHOLT LOPTAK Ismeretlen tettesek Budapesten, a XII. kerületi, Maros utcai rendelőintézet raktárát feltörték és elvittek onnan egy liter metilalkoholt. Ha elfogyasztják, halálos kimenetelű mérgezést szereznek maguknak. MILLIÓS KÁR Sümegen egy sorompó nélküli kereszteződésnél a személyvonat összeütközött egy teherautóval. A mozdony és a szerkocsi kisiklott. Egyedül a gépkocsi vezetője sérült meg. Az anyagi kár egymillió forint. Horváth Ferenc gépkocsivezető körültekintés nélkül hajtott a vasúti sínekre. Ez okozta a karambolt. 523 PÁPUA MEGHALT Új-Guineában 523 pápua bennszülött esett áldozatul a két hónap óta dühöngő influenza-járványnak. A bennszülöttek különösen hajlamosak a meghűlésre és az influenzára. EGY ŐRÜLT FENYEGETÉSE .Egy gyilkossággal gyanúsítható őrült iskolásgyermekeket fenyegetett meg San Franciscóban. „Azt hiszem, kiradírozok egy iskolai buszt valamelyik reggel” — írta levelében az egyik lapnak. A rendőrség gyanítja, hogy arról a személyről van szó, aki eddig három nőt és két férfit ölt meg ezen a vidéken.. MEGVERTÉK A KÉPVISELŐJELÖLTET Urbano Tavares Rodriguest, Portugáliában, az ellenzék képviselőjelöltjét az éjszaka ismeretlen személyek súlyosan bántalmazták. Az ismert portugál újságírót tavaly a rendőrség letartóztatta. ÖNGYILKOSOK LETTEK Két amerikai diák, egy 17 éves fiú és egy ugyanolyan korú lány: Craig Badial és Joan Fox az este öngyilkosságot követtek el, hogy felhívják a világ figyelmét a béke megteremtésének szükségességére. Műanyagcsövei az autó kipufogógázát bevezették a kocsiba s ez okozta halálukat. Több levelet hagytak maguk után utolsó üzenetként. HALÁLSZIGET Dél-Vietnam partvidékétől 100 kilométerre egy kis sziget fekszik a tenger vizében. A politikai foglyok börtöne ez. Az ide kerültek közül még soha senki sem tért vissza élve. 400 olyan ember is van itt, aki már régen letöltötte büntetését. A betegségtől elgyötört foglyok kísértetként bolyonganak a sírokkal teli szigeten. FANTOMAS ELHUNYT Párizsban elhunyt az idős Marcel Aliain, a népszerű Fantomasról szóló 500 könyv és sok film írója. Utolsó írásában a másvilágra küldte Fantomast. MEGRÖVIDÍTETTEK EGY KISLÁNYT Tíz centiméterrel „megrövidítettek” egy 14 éves iskolás kislányt, Lignnette Starkét Johannesburgban. 186 cm-es magassága kellemetlen volt neki. Lábműtétet hajtottak végre rajta. MEGÁLLT AZ ÚJ SZÍV Egy évvel a műtét után meghalt Sao Paulóban Hugo Orlandi, az utolsó újszíves A halál okáról még nem adtak ki jelentést. éjféltől reggelig