Déli Hírlap, 1970. szeptember (2. évfolyam, 204-229. szám)
1970-09-17 / 218. szám
15 éves évforduló, szépséghibával Türelmetlen ügyfelek, kíváncsiskodó sofőrök Tizenöt évvel ezelőtt alapította meg a 3. számú Autóközlekedési Vállalat a kistehertaxi szolgálatot. Az ötven Barkas kocsiból álló járműpark havonta átlagosan 300— 350 ezer Ft értékű forgalmat bonyolít le. A napokban egyik olvasónk — a szolgálat állandó „törzsvendége” — panaszolta: gyakran előfordul, hogy nem jönnek ki a hívásra a taxisok vagy rögtön azzal kezdik — hová és mit kell szállítani? S ha éppen a megrendelés nem nekik tetsző, elutasítják. A „miért”-re Kővári Kázmértól, a taxifőnökség vezetőjétől kértünk választ. — A fuvarozási szabályzat szerint csak olyan áruk szállítását tagadhatják meg a taxisok, amelyek beszennyezik a rakodóteret. Például istállótrágya vagy csomagolatlan festékek szállítását nem vállalhatják. Ezenkívül még vannak járhatatlan miskolci vagy Miskolc környéki utcák, ahová szintén nem vállalhatnak fuvart, s ez érthető is. Csakhogy mindezekhez hozzátartozik az is, hogy a tehertaxisokat órabérben fizetik, a borravalón kívül különösebben nem érdekeltek abban, hogy minél több fuvart bonyolítsanak le. S nem mondunk újat akkor sem, ha eláruljuk: mellékesre csak a magánosoknak végzett szállítások után számíthatnak. Az iskolaév kezdetétől naponta csaknem 15 tehertaxi „esik ki” a forgalomból déltájban. Ezek szállítják a napközi- és diákotthonok ebédjét a konyhákról. Természetesen a forgalomirányítók, illetve a megrendelők megérzik a hiányukat, hiszen ezeknek az autóknak már reggel úgy kell tervezniük az egésznapi programot, hogy délre szabadok legyenek. De sok más is közrejátszik a tehertaxik forgalmának alakulásában: az időjárás, a nyereségrészesedések kifizetése, amikor erősen fellendül a bútorvásárlás vágya például a tüzelőbeszerzési szezon. Egyelőre a tehertaxik sofőrei még megtehetik, hogy sorba kérdezgessék a kocsiért várakozókat: hová és mit kell szállítani, s végül is a legelőnyösebb ajánlatot kínáló megrendelést fogadják el. Természetesen, ez nem mehet a végletekig. Kínálkozik egynéhány ésszerű megoldás: a további panaszok elkerülésére az eddigieknél jobban érdekeltté kell tenni a gépkocsivezetőket a több és hosszabb fuvarok vállalásában S persze, nem volna utópisztikus ötlet az sem, hogy bővítsék a tehertaxiparkot. Mert bár nemrégiben húsz új kocsit kaptak ugyan, de nyilván az is kevés ... Egyszer talán majd a megrendelők válogathatnak a nekik legszimpatikusabbnak tűnő sofőrök között. (szántó) Mongol mérnökök harmadik csoportja Nemrégiben mentek el Miskolcról a mongol geológusok, akik a Földtani Kuató és Fúró Válalatnál dolgoztak. A következő csoporot — öt mérnök érkezik — januárban várja a vállalat. A mongol geológusok fél évet töltenek majd az üzemvezetőségnél. Sajó-kavics az ”t ak alá Miskolc talaja nem kedvez álságosan az útépítőknek. A magasan levő vízzáró réteg hozzájárul az utak fellazulóéhoz és elősegíti a felfagyásokat is. Ezért a most készülő utak alá Sajó-kavics kerül a megbízhatatlan talaj helyére. Színes üveg az émlő inarnak A miskolci üveggyár a a.os, valamint színes üveg 1 o-ságos igényeket elé: ki. A négyszáz föl foglasztató gyár folyamatos tereléssel naponta ezer négy- Iméter üveget állít elő. Ezt több színben — zöld, kék, rgr, lila és fekete — készítő üveget az építőipar kasztja fel. A megnövekedetttlet szükségessé tette egy kemence megépítését, ennek próbaüzemeltetését év december 31-ig befejezi. Az 52 millió forintos be 1rással lehetővé válik abb "000 négyzetméteres előállítása. * Vitrin-trió a Búza téren... A jövő héten lesz a Magyar Hirdető egyedi tervezésű, bemutató vitrinjeinek műszaki átadása. A körüljárható, fénygazdag építmények középső tagjára még egy óraállvány kerül a tér állandó tartozékával, az elektromos órával együtt. (Ágotha felv.) Szépülnek a parkok Megkezdték a nárciszok kiültetését a kertészeti vállalat dolgozói a megyeszékhely legszebb, parkosított területein. Az avasi kápolna környékén ültetik ki a legtöbbet, hogy jövő tavasszal az eddiginél is szebb köntösben köszöntse ez a környék a város lakóit és az idelátogató turistákat. Hatezer hektoliter szikvíz Az idén eddig hatezer hektoliter szikvizet gyártott a Miskolci Vegyicikk Gyártó Vállalat. Jaffából, meggyléből, bambiból, utasüdítőből és quick-colából 2 millió 970 ezer palackkal, tapolcai szénsavas vízből 150 ezer palackkal adtak át a kereskedelemnek. Férfias jellegű, vulkanikus földszínű... Ezzel szemben van a laminált nappalra férfias jellegű ruhákat, estére a test vonalát követő modelleket ajánlanak a divattervezők.” — „Az OKISZ- labor őszre ajánlott konfekció modelljei karcsúsított, lefele enyhén bővülő kabátok, kosztümök, sima, kockás, noppos anyagból.” — „Ami a divatszíneket illeti, divatos a vulkanikus földszín, a lila, a fekete, a barna minden árnyalata és a fehér.” Előre is elnézést kérünk a fenti cikkidézetekben szereplő vállalatoktól, amiért — az egyébként nagyon komolynak szánt — nyilatkozataikat humorosnak találjuk. Indokaink azonban, úgy érezzük — elfogadhatók, s ez úton meghívjuk képviselőiket. tegyenek egy kis sétát velünk a miskolci konfekcióboltokban! Szeretjük mert nincs más Ilyenkor ősz elején jól szét kell nézni a konfekcióboltokban ahhoz, hogy a vevő megállapíthassa: végül is férfi- vagy női ruhaboltba tért be. A fogasokon ugyanis vég nélküli sorokban lógnak a laminált, más néven szivacskabátok, s egy kis túlzással azt állíthatjuk, hogy a férfiak és a nők részére készült darabok között szinte csak a gombolásban van különbség. Sokszor leírtuk és most is fenntartjuk azt a véleményünket, hogy nagyon jó, praktikus olcsó viselet a szvacskahoz. De azért az már mégiscsak túlzás, hogy lassacskán hazánk egész felnőtt lakosságát ezekbe a kabátokba bújtatják. A panaszokra azt a választ kapjuk, azért gyártanak belőle ilyen sokat, mert még ennél is nagyobb az igény. Sok fogy a szivacskabátokból, de miért is ne fogyna, amikor nincs más. Ezeknek a termékeknek viszonylag igen alacsony az önköltsége: a vékony szivacsrétegre egyszerű műszálszövetet dolgoznak rá az automata gépsorok. „Bedobták” — de nem Miskolcon De hol vannak a „férfias jellegű”, „kockás, noppos anyagból” őszi kosztümök, kabátok? Ezt a Divattervező Vállalat ajánlja, és mivel mi még csak mutatóba sem találkoztunk ilyen kabátokkal, könnyen elfogadhatnánk a Női és Gyermekruha Nagykereskedelmi Vállalatnak a Nagyító című lapban közzé tett indokait. Eszerint ..a világszerte kedvelt kockás gyapjú kabátok nem népszerűek, pedig a kereskedelem minden évben kísérletezik velük. A sportos shateland egykori tisztagyapjú változatának új, műanyaggal kevert variánsa sem éri el a megérdemelt népszerűséget.” Nem tudjuk, hogy hol „dobta be” a kereskedelem és hol „nem érte el a megérdemelt népszerűséget”? Az biztos, hogy nem Miskolcon. Bátorság és műszál A miskolci konfekció boltokban járva az a gyanúnk támadt, hogy a gyapjú, illetve műszállal kevert, divatos férfi- és női kabátok, felöltők, kosztümök hiányának sokkal kézenfekvőbb oka van, mint a NÖREMÉ fent idézett magyarázata. Találomra bementünk egy méteráruboltba és őszi szövetkabátra való anyagot kértünk. Nem tudtak adni. A beszélgetés közben kiderült, hogy a legkeresettebb szövetből, az őszi kabátokra, kosztümökre valókból szinte egy vég sincs a nagykereskedelem raktáraiban. Befejezésként hadd idézzük még egyszer az OKISZ-labort, amelynek munkatársa a többi között a következőket nyilatkozta a Nagyító hasábjain: „Tapasztalatom szerint a gazdaságirányítás reformja felpezsdítette a kiskereskedelem rendelőkedvét és bátorságát: mernek haladni a divattal.” Nem akarunk vitatkozni az OKISZ-laborral, lehet, hogy ők mást értenek kiskereskedelem alatt, mint mi. Szerintünk azonban az őszi koncekcióellátás egyáltalán nem a bátorságtól függ, sokkal inkább attól, hogy az ipar a naponta elhangzó ígéretek ellenére is teljesen önhatalmilag azt gyárt, amiből a jfNon^pvnW-) ]iac7na vnn PUSZTAI ÉVA Elkerülték a torlódást Ma reggel újabb robbantást hajtottak végre a Széchenyi utcában. A közlekedési torlódás elkerülésére 5.55-től 6 óráig áramszünetet rendelt el a közlekedési vállalat, így nem sorakoztak egymás mögé a villamosok, és az áramszünet után mindegyik szerelvény onnan folytatta útját, ahol az áramszünet érte. Szilvaszüret tavában tart a szilvaszüret. A MÉK Borsod megyében naponta 500 mázsa kékszilvát vásárol fel, ebből 60— 80 mázsa kerül a piacokra és a MÉK-boltokba. A többit a konzervgyárak dolgozzák fel vagy exportra szállítják. Vasút a Styx-en, borterasz Tokajon Tózsa István az idegenforgalmi tervekről Jóllehet Borsod nagyságát és jelentőségét tekintve hazánk legelső megyéi közé tartozik, idegenforgalmi látványosságai pedig — Lillafüred, Tapolca, Aggtelek, Tokaj stb. — egyedülállóak, mégis az ország 22 millió vendégéjszakájának csak 3,5 százalékát töltik el területén. Az utóbbi időben vasúti és közúti megközelítésének lehetőségei javultak. Elsősorban a szálloda- és étteremhiány. A tapolcai Lídó-szálló és a Szentpéteri kapui Katowice étterem felépítése enyhített valamit a nehézségeken, de meg nem oldotta. Lehangolóan hat a Lillafüred Expresszel érkező turistákra az is, hogy például Tapolcára vagy Lillafüredre csak átszállásokkal juthatnak el, s ott legfeljebb magánházas szállás fogadja őket. • Milyen tervek készülnek Miskolc és a Bükk idegenforgalmának fejlesztésére? — 1971-ben a 230 férőhelyes tapolcai Juno Szálló átadása nyitja meg azt a sort, melyben Miskolcon, Diósgyőrött és Lillafüreden összesen 840 ággyal rendelkező üdülő- és sportszálló csoport épül. Lillafüred—Bükkszentkereszt térségét a turisztika és a téli sportok területévé alakítjuk. Az átépített tapolcai barlangfürdő jó lehetőséget biztosít arra, hogy a helyiséget egész éves fürdő üzemelésre tegyük alkalmassá. — Legutoljára önnel egy aggteleki barlanghangversenyen találkoztunk. A cseppkőbarlangban felhívta figyelmünket a készülő kisvasút pályamunkáira. Mi indította el a barlangvasút megvalósítását, mit nyújt és mikorra készül el? — Az ötlet külföldről, Jugoszláviából származik. A Dosztojnai cseppkőbarlangban már évek óta működik hasonló. Nálunk is, miként ott, a kisvasút elsősorban — Mi az oka annak, hogy Miskolc és a megye idegenforgalma nem tükrözi kellő mértékben ezt a változást? — tettük fel a kérdést Tózsa Istvánnak, a megyei idegenforgalmi hivatal vezetőjének, arra hivatott, hogy lebonyolítsa a megnövekedett forgalmat. Arra törekszünk, hogy ezen túlmenően még barlangunk idegenforgalmi vonzerejét is növelje. A 2500 méteres szakaszhosszon közlekedő 8 kilométer/óra sebességgel haladó vonat 44 kisebb hídon keresztezi a Styx-patakot. 1973-ban szeretnénk üzembe helyezni. — Ugyanabban az évben Tokaj fennállásának 900 éves évfordulóját ünnepli. Hogyan készül az idegenforgalom erre az eseményre? — Maga a helység teljes útvonal- és közmű-rekonstrukcióval készül az évforduló megünneplésére, ami az idegenforgalom szempontjából egyáltalán nem közömbös. Nekünk, személy szerint nekem, a tokaji borral kapcsolatban vannak elképzeléseim. Nem oly régen egy holland vendég mondta, hogy ha Tokaj hírneve nem létezne, akkor sok millió dolláros költséggel sem tudnánk olyan propaganda-eredményt elérni, mint amivel — többékevésbé holt tőkeként — ma rendelkezünk. Ugyanekkor tény, hogy az európai 145 millió hektoliter évi borpiaci fogyasztáshoz hazánk mindössze annak 0,2 ezrelékével járul hozzá. Ha el tudnánk érni azt, amit a Rajnavölgyi bortermelők, hogy a különleges, festői környezetet kihasználva, a turistákat a helyszínen részesítsük a bor és a táj közös élményében, akkor szép eredményeket mutathatnánk fel. Célunk éppen ezért Tokaj helyi vonzerejének fokozása, karakterének kihangsúlyozásával. Ny. Sí. Meggyorsult a Tisza vízlépcső építése A Tisza II. vízlépcső építkezésénél tartott helyszíni szemlét szerdán a KISZ KB intézőbizottsága. Csáki Csaba, a KISZ-védnökség Országos Operatív Bizottságának titkára ismertette a Tisza II. vízlépcső és öntöző rendszerei felett vállalt KISZ - védnökség kétéves tapasztalatait. A gazdasági vezetők megállapították, hogy a hosszan tartó tiszai áradás következtében a földmunkákkal egy időben elmaradtak, de az utóbbi napokban az építkezés a tervezett ütemben halad, és több épületrészt novemberben már átadják a szerelőknek. A nyáron nyolcezer vagon építőanyagot kellett a jelenlegi rosszasúti viszonyok között kellő idzben a helyszínre szállítani. A KISZ-védnökségnek nagy szerepe van a szállítás tervezésében érdemű- azs, hogy az országosan jelentkező cementhiány ellenére Kiskörén az építkezésen nem volt fennakadás. II