Déli Hírlap, 1970. szeptember (2. évfolyam, 204-229. szám)

1970-09-17 / 218. szám

15 éves évforduló, szépséghibával Türelmetlen ügyfelek, kíváncsiskodó sofőrök Tizenöt évvel ezelőtt ala­pította meg a 3. számú Autó­­közlekedési Vállalat a kiste­­hertaxi szolgálatot. Az ötven Barkas kocsiból álló jármű­park havonta átlagosan 300— 350 ezer Ft értékű forgal­mat bonyolít le. A napokban egyik olva­sónk — a szolgálat állandó „törzsvendége” — pana­szolta: gyakran előfordul, hogy nem jönnek ki a hí­vásra a taxisok vagy rögtön azzal kezdik — hová és mit kell szállítani? S ha éppen a megrendelés nem nekik tetsző, elutasítják. A „miért”-re Kővári Káz­­mértól, a taxifőnökség veze­tőjétől kértünk választ. — A fuvarozási szabályzat szerint csak olyan áruk szál­lítását tagadhatják meg a taxisok, amelyek beszennye­zik a rakodóteret. Például is­tállótrágya vagy csomagolat­­lan festékek szállítását nem vállalhatják. Ezenkívül­ még vannak járhatatlan miskolci vagy Miskolc környéki ut­cák, ahová szintén nem vál­lalhatnak fuvart, s ez ért­hető is. Csakhogy mindezekhez hozzátartozik az is, hogy a tehertaxisokat órabérben fi­zetik, a borravalón kívül különösebben nem érdekel­tek abban, hogy minél több fuvart bonyolítsanak le. S nem mondunk újat akkor sem, ha eláruljuk: mellékes­re csak a magánosoknak végzett szállítások után szá­míthatnak. Az iskolaév kezdetétől na­ponta csaknem 15 tehertaxi „esik ki” a forgalomból dél­tájban. Ezek szállítják a napközi- és diákotthonok ebédjét a konyhákról. Ter­mészetesen a forgalomirá­nyítók, illetve a megrendelők megérzik a hiányukat, hi­szen ezeknek az autóknak már reggel úgy kell tervez­niük az egésznapi programot, hogy délre szabadok legye­­­nek. De sok más is közrejátszik a tehertaxi­k forgalmának alakulásában: az időjárás, a nyereségrészesedések kifize­tése, amikor erősen fellendül a bútorvásárlás vágya például a tüzelőbeszerzési szezon. Egyelőre a tehertaxik sofőrei még megtehetik, hogy sorba kérdezgessék a kocsiért vá­rakozókat: hová és mit kell szállítani, s végül is a leg­előnyösebb ajánlatot kínáló megrendelést fogadják el. Természetesen, ez nem me­het a végletekig. Kínálkozik egynéhány ésszerű megoldás: a további panaszok elkerülé­sére az eddigieknél jobban érdekeltté kell tenni a gép­kocsivezetőket a több és hosszabb fuvarok vállalásá­ban S persze, nem volna utópisztikus ötlet az sem, hogy bővítsék a tehertaxi­­parkot. Mert bár nemrégiben húsz új kocsit kaptak ugyan, de nyilván az is kevés ... Egyszer talán majd a meg­rendelők válogathatnak a ne­kik legszimpatikusabbnak tűnő sofőrök között. (szántó) Mongol mérnökök harmadik csoportja Nemrégiben mentek el Miskolcról a mongol geoló­gusok, akik a Földtani Ku­­ató és Fúró Válalatnál dol­goztak. A következő cso­por­­­ot — öt mérnök érkezik — januárban várja a vállalat. A mongol geológusok fél évet töltenek majd az üzem­­vezetőségnél. Sajó-kavics az ”t ak alá Miskolc talaja nem kedvez álságosan az útépítőknek. A magasan levő vízzáró réteg hozzájárul az utak fellazuló­éhoz és elősegíti a felfagyá­­sokat is. Ezért a most ké­szülő utak alá Sajó-kavics kerül a megbízhatatlan talaj helyére. Színes üveg az émlő­ inarnak A miskolci üveggyár a a.os, valamint színes üveg­ 1 o-s­ágos igényeket elé­­: ki. A négyszáz föl f­oglas­­ztató gyár folyamatos ter­eléssel naponta ezer négy- Im­éter üveget állít elő. Ezt több színben — zöld, kék, rgr, lila és fekete — készí­­tő üveget az építőipar kasz­­­t­ja fel. A megnövekedet­tt­let szükségessé tette egy kemence megépítését, ennek próbaüzemeltetését év december 31-ig befeje­­zi. Az 52 millió forintos be­ 1­r­ással lehetővé válik abb "000 négyzetméter­­es előállítása. * Vitrin-trió a Búza téren... A jövő héten lesz a Magyar Hirdető egyedi tervezésű, be­mutató vitrinjeinek műszaki átadása. A körüljárható, fénygazdag építmények középső tag­jára még egy óraállvány kerül a tér állandó tartozékával, az elektromos órával együtt. (Ágotha felv.) Szépülnek a parkok Megkezdték a nárciszok ki­ültetését a kertészeti válla­lat dolgozói a megyeszékhely legszebb, parkosított terüle­tein. Az avasi kápolna kör­nyékén ültetik ki a legtöb­bet, hogy jövő tavasszal az eddiginél is szebb köntösben köszöntse ez a környék a vá­ros lakóit és az idelátogató turistákat. Hatezer hektoliter szikvíz Az idén eddig hatezer hek­toliter szikvizet gyártott a Miskolci Vegyicikk Gyártó Vállalat. Jaf­fából, meggy­lé­ből, bambiból, utasüdítőből és quick-colából 2 millió 970 ezer palackkal, tapolcai szén­savas vízből 150 ezer palack­kal adtak át a kereskedelem­nek. Férfias jellegű, vulkanikus földszínű... Ezzel szemben van a laminált nappalra férfias jellegű ruhákat, estére a test vonalát követő modelleket ajánlanak a divattervezők.” — „Az OKISZ- labor őszre ajánlott konfekció modelljei karcsúsított, lefele enyhén bővülő kabátok, kosztümök, sima, kockás, noppos anyagból.” — „Ami a divatszíneket illeti, divatos a vulka­nikus földszín, a lila, a fekete, a barna minden árnyalata és a fehér.” Előre is elnézést kérünk a fenti cikk­idézetekben sze­replő vállalatoktól, amiért — az egyébként nagyon komoly­nak szánt — nyilatkozatai­kat humorosnak találjuk. In­dokaink azonban, úgy érez­zük — elfogadhatók, s ez úton meghívjuk képviselői­ket. tegyenek egy kis sétát velünk a miskolci konfekció­boltokban! Szeretjük mert nincs más Ilyenkor ősz elején jól szét kell nézni a konfekcióboltok­ban ahhoz, hogy a vevő megállapíthassa: végül is férfi- vagy női ruhaboltba tért be. A fogasokon ugyanis vég nélküli sorokban lógnak a laminált, más néven szi­vacskabátok, s egy kis túl­zással azt állíthatjuk, hogy a férfiak és a nők részére ké­szült darabok között szinte csak a gombolásban van kü­lönbség. Sokszor leírtuk és most is fenntartjuk azt a vé­leményünket, hogy nagyon jó, praktikus olcsó viselet a sz­vacskahoz. De azért az már mégiscsak túlzás, hogy las­sacskán hazánk egész felnőtt lakosságát ezekbe a kabá­tokba bújtatják. A panaszok­ra azt a választ kapjuk, azért gyártanak belőle ilyen sokat, mert még ennél is nagyobb az igény. Sok fogy a szivacs­­kabátokból, de miért is ne fogyna, amikor nincs más. Ezeknek a termékeknek vi­szonylag igen alacsony az ön­költsége: a vékony szivacs­­rétegre­­ egyszerű műszálszö­vetet dolgoznak rá az auto­mata gépsorok. „Bedobták” — de nem Miskolcon De hol vannak a „férfias jellegű”, „kockás, noppos anyagból” őszi kosztümök, kabátok? Ezt a Divattervező Vállalat ajánlja, és mivel mi még csak mutatóba sem ta­lálkoztunk ilyen kabátokkal, könnyen­­ elfogadhatnánk a Női és Gyermekruha Nagy­kereskedelmi Vállalatnak a Nagyító című lapban közzé tett indokait. Eszerint ..a vi­lágszerte kedvelt kockás gyapjú kabátok nem népsze­­rűek, pedig a­ kereskedelem minden évben kísérletezik velük. A sportos shateland egykori tisztagyapjú változa­tának új, műanyaggal kevert variánsa sem éri el a meg­érdemelt népszerűséget.” Nem tudjuk, hogy hol „dobta be” a kereskedelem és hol „nem érte el a megérdemelt­ nép­szerűséget”? Az biztos, hogy nem Miskolcon. Bátorság és műszál A miskolci konfekció bol­tokban járva az a gyanúnk támadt, hogy a gyapjú, il­letve műszállal kevert, diva­tos férfi- és női kabátok, fel­öltők, kosztümök hiányának sokkal kézenfekvőbb oka van, mint a NÖREM­É fent idézett magyarázata. Talá­lomra bementünk egy mé­teráruboltba és őszi szövet­kabátra való anyagot kér­tünk. Nem tudtak adni. A beszélgetés közben kiderült, hogy a legkeresettebb szö­vetből, az őszi kabátokra, kosztümökre valókból szinte egy vég sincs a nagykereske­delem raktáraiban. Befejezésként hadd idézzük még egyszer az OKISZ-labort, amelynek munkatársa a töb­bi között a következőket nyi­latkozta a Nagyító hasábjain: „Tapasztalatom szerint a gaz­daságirányítás reformja fel­pezsdítette a kiskereskedelem rendelőkedvét és bátorságát: mernek haladni a divattal.” Nem akarunk vitatkozni az OKISZ-laborral, lehet, hogy ők mást értenek kiskereske­­­­delem alatt, mint mi. Sze­rintünk azonban az őszi kon­­cekcióellátás egyáltalán nem a bátorságtól függ, sokkal inkább attól, hogy az ipar a naponta elhangzó ígéretek ellenére is teljesen önhatal­­m­ilag azt gyárt, amiből a jfNon^pvnW-) ]iac7na vnn PUSZTAI ÉVA Elkerülték a torlódást Ma reggel újabb robban­tást hajtottak végre a Szé­chenyi utcában. A közleke­dési torlódás elkerülésére 5.55-től 6 óráig áramszünetet rendelt el a közlekedési vál­lalat, így nem sorakoztak egymás mögé a villamosok, és az áramszünet után mind­egyik szerelvény onnan foly­tatta útját, ahol az áramszü­net érte. Szilvaszüret tavában tart a szilvaszü­ret. A MÉK Borsod megyé­ben naponta 500 mázsa kék­szilvát vásárol fel, ebből 60— 80 mázsa kerül a piacokra és a MÉK-boltokba. A többit a konzervgyárak dolgozzák fel vagy exportra szállítják. Vasút a Styx-en, borterasz Tokajon Tózsa István az idegenforgalmi tervekről Jóllehet Borsod nagyságát és jelentőségét tekintve hazánk legelső megyéi közé tartozik, idegenforgalmi látványosságai pedig — Lillafüred, Tapolca, Aggtelek, Tokaj stb. — egyedül­állóak, mégis az ország 22 millió vendég­éjszakájának csak 3,5 százalékát töltik el területén. Az utóbbi időben vasúti és közúti megközelítésének lehetőségei javultak.­ ­ Elsősorban a szálloda- és étteremhiány. A tapolcai Lídó-szálló és a Szentpéteri kapui Katowice étterem fel­építése enyhített valamit a nehézségeken, de meg nem oldotta. Lehangolóan hat a Lillafüred Expresszel érkező turistákra az is, hogy pél­dául Tapolcára vagy Lilla­füredre csak átszállásokkal juthatnak el, s ott legfeljebb magánházas szállás fogadja őket. • Milyen tervek készülnek Miskolc és a Bükk idegenforgal­mának fejlesztésére? — 1971-ben a 230 férőhe­lyes tapolcai Juno Szálló át­adása nyitja meg­ azt a sort, melyben Miskolcon, Diós­győrött és Lillafüreden ös­­­szesen 840 ággyal rendelkező üdülő- és sportszálló csoport épül. Lillafüred—Bükkszent­­kereszt térségét a turisztika és a téli sportok területévé alakítjuk. Az átépített tapol­cai barlangfürdő jó lehetősé­get biztosít arra, hogy a he­lyiséget egész éves fürdő üzemelésre tegyük alkal­massá. — Legutoljára önnel egy agg­teleki barlanghangversenyen ta­lálkoztunk. A cseppkőbarlangban felhívta figyelmünket a készülő kisvasút pályamunkáira. Mi in­dította el a barlangvasút meg­valósítását, mit nyújt és mikorra készül el? — Az ötlet külföldről, Ju­goszláviából származik. A Dosztojnai cseppkőbarlang­­ban már évek óta működik hasonló. Nálunk is, miként ott, a kisvasút elsősorban — Mi az oka annak, hogy Mis­kolc és a megye idegenforgalma nem tükrözi kellő mértékben ezt a változást? — tettük fel a kér­dést Tózsa Istvánnak, a megyei idegenforgalmi hivatal vezetőjé­nek, arra hivatott, hogy lebonyo­lítsa a megnövekedett for­galmat. Arra törekszünk, hogy ezen túlmenően még barlangunk idegenforgalmi vonzerejét is növelje. A 2500 méteres szakaszhosszon köz­lekedő 8 kilométer/óra sebes­séggel haladó vonat 44 ki­sebb hídon keresztezi a Styx-patakot. 1973-ban sze­retnénk üzembe helyezni. — Ugyanabban az évben Tokaj fennállásának 900 éves évfordu­lóját ünnepli. Hogyan készül az idegenforgalom erre az ese­ményre? — Maga a helység teljes útvonal- és közmű-rekonst­­rukcióval készül az évfor­duló megünneplésére, ami az idegenforgalom szempontjá­ból egyáltalán nem közöm­bös. Nekünk, személy szerint nekem, a tokaji borral kap­csolatban vannak elképzelé­seim. Nem oly régen egy holland vendég mondta, hogy ha Tokaj hírneve nem létez­ne, akkor sok millió dolláros költséggel sem tudnánk olyan propaganda-eredményt elérni, mint amivel — többé­­kevésbé holt tőkeként — ma rendelkezünk. Ugyanekkor tény, hogy az európai 145 millió hektoliter évi bor­piaci fogyasztáshoz hazánk mindössze annak 0,2 ezrelé­kével járul hozzá. Ha el tud­nánk érni azt, amit a Rajna­­völgyi bortermelők, hogy a különleges, festői környeze­tet kihasználva, a turistákat a helyszínen részesítsük a bor és a táj közös élményé­ben, akkor szép eredménye­ket mutathatnánk fel. Cé­lunk éppen ezért Tokaj helyi vonzerejének fokozása, ka­rakterének kihangsúlyozásá­val. Ny. Sí. Meggyorsult a Tisza vízlépcső építése A Tisza II. vízlépcső épít­kezésénél tartott helyszíni szemlét szerdán a KISZ KB intézőbizottsága. Csáki Csa­ba, a KISZ-védnökség Or­szágos Operatív Bizottságá­nak titkára ismertette a Ti­sza II. vízlépcső és öntöző rendszerei felett vállalt KISZ - védnökség kétéves tapaszta­latait. A gazdasági vezetők megállapították, hogy a hos­­­szan tartó tiszai áradás követ­keztében a földmunkákkal egy időben elmaradtak, de az utóbbi napokban az építke­zés a tervezett ütemben ha­lad, és több épületrészt no­vemberben már átadják a szerelőknek. A nyáron nyolcezer vagon építőanya­got kellett a jelenlegi rossz­­asúti viszonyok között kellő idzben a helyszínre szállíta­ni. A KISZ-védnökségnek nagy szerepe van a szállítás tervezésében érdemű­- az­­s, hogy az országosan jelentke­ző cementhiány ellenére Kis­körén az építkezésen nem volt fennakadás. II

Next